• 0

Ondernemen kun je leren!

Inhakend op een oud topic uit 2006, blijkt dat je anno 2008 ondernemen kunt leren op school. Waar 'vroeger' vaak beweerd werd dat je ondernemen in je genen moest hebben om succesvol je eigen bedrijf te starten, blijkt dat nu achterhaald te zijn.

 

Stelling:

Ondernemen leer je niet langer (alleen) in de praktijk. De basisvaardigheden en -kennis haal je ook uit je studie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

In mijn studententijd een schoonmaakbedrijfje begonnen, dat ging eigenlijk vanzelf, later ook in loondienst gewerkt, toch weer aan het ondernemen geslagen....bloed kruipt waar het niet gaan kan...

Ik denk dat je veel kennis kunt opdoen uit boeken en dat dat ook nuttig is, misschien is enige aanleg toch ook wel onontbeerlijk....zoals je talent kunt hebben voor muziek of tekenen.....

 

www.muscatmeijer.nl MUSCAT MEIJER Juristen biedt een compleet dienstenpakket aan ondernemers in het MKB. Wij buigen ons graag over uw juridische, fiscale en administratieve vraagstukken. U kunt daarbij rekenen op een professionele aanpak en creatieve oplossingen waar dat in uw belang is.

Link naar reactie
  • 0

Ik raad mensen altijd af om ondernemer te worden.

Een snelle manier om kaf van koren te scheiden idd :)

 

En als ze dan nog steeds ondernemer willen worden, dan weid ik uit over alle ellende die je gaat tegenkomen :-)

 

 

Dan bent u 180graden tegentraads van mevrouw Neelie Kroes. Zij advieseert juist ondernemer te worden in een tv-programma. Dacht P&W.

Link naar reactie
  • 0

Seth Godin schreef laatst een mooi stukje over jagers en boeren.

 

Ook bij verkopers bijv zijn de jagers degenen die achter nieuwe klanten aangaan. De boeren zijn de relatiebeheerders, die de vaste klanten bedienen. Een jager wordt ongelukkig, en presteert minder, als hij boerenwerk moet doen, en andersom.

 

Mij zou het niet verbazen als ondernemers vooral in de jagersklasse zitten, en bijv managers veel meer in de boerenklasse. Hoe zien jullie dat voor jezelf?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ondernemen kun je leren, ja mits het in je zit!

 

Ik zit zelf op het HBO waar ik Small business volg en als ik terug kijk op de laatste 3.5 jaar heb ik er behoorlijk wat geleerd wat tijdens het ondernemen bruikbaar is.

 

-Ik heb op een bepaalde manier leren werken, structuur aanbrengen, SMART werken en overzicht houden.

-Ik weet nu hoe ik een businessplan moet schrijven, wat het nut ervan is en hoe je het moet toepassen.

-Ik heb leren werken met heel veel verschillende formules, het is toch best fijn als ik een reclamecampagne ga voeren van 10.000 euro wat de verwachten inkomsten zijn.

-Ik heb geleerd hoe ik een administratie moet voeren.

-Managementvaardigheden heb ik geleerd.

-Ik weet het nodige van het Nederlands recht af.

-In het eerste jaar zijn we een ''mini onderneming'' gestart, we moesten aandelen a 10 euro ophalen en vervolgens voor een jaar een bedrijf beginnen. We hebben een aantal pallets besteld in China met pokersets en binnen enkele dagen was alles verkocht. Voor ons allemaal was dit een leuke en leerzame ervaring, en voor de meeste een kijkje in de keuken van een ondernemer.

 

Dit is enkel een kleine opsomming waar ik aan moest denken en waar ik nu dankbaar gebruik van maak.

Aangezien ik gedurende mijn studie altijd stage heb gelopen in mijn eigen bedrijf heb ik daar nog wel het meeste van geleerd.

 

Ik ben het er wel mee eens dat ondernemen ook in je bloed moet zitten. Ik denk dat de meeste mensen wel zelfstandigondernemer kunnen worden, maar het succesfactor heeft er vooral mee te maken of het in je bloed zit. De zeer succesvolle ondernemers zijn vaak enorm goed in uitbesteden en netwerken, hierin onderscheiden ze zich enorm! Ik vind uitbesteden van werk ideaal en probeer hier zelf ook dankbaar gebruik van te maken, maar ik vind het ook heel fijn als ik weet wat er met me administratie gebeurt, en dat ik inzicht heb (tot op zekere hoogte) of het goed uit wordt gevoerd.

 

Het valt mij op dat een verwaarloosbaar aantal van mijn opleiding daadwerkelijk bezig is met ondernemen, maar het overgrote deel werkt voor een baas en zal dit waarschijnlijk blijven doen.

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Je zou de vraag ook om kunnen draaien: is het mogelijk om aan iemand anders ondernemen te leren?

 

Met andere woorden, zou jij jouw kennis in zo'n manier kunnen overdragen dat je uit iemand anders een ondernemer kan maken? Ik denk persoonlijk dat dit maar tot op een beperkte hoogte mogelijk is.

 

Ondernemerschap is gedeeltelijk een wetenschap (wetgeving, financieen), en dat kun je leren. Zoals in de post hierboven al zo mooi beschreven is :-) Het andere deel is een soort van kunst. En dat kun je naar mijn mening niet leren.

 

Je stapt gewoon in het diepe en probeert je hoofd boven water te houden. Of je dit nu trappelend doet, of met een perfecte aangeleerde zwemstijl, in het diepe met geen houvast om je heen, moeten beide op de tanden bijten, door krampen heen zwemmen, en de juiste richting zien te vinden om weer vaste bodem onder de voeten te krijgen.

 

Ondernemerschap is geen sprint, maar een lange afstand. En het leuke ervan is dat je van te voren niet weet hoe lang de afstand gaat zijn, en wat je allemaal op je weg tegen komt :-)

Link naar reactie
  • 0

Om terug te komen op Elmer, "Ondernemers kun je veel leren". Dat is helemaal waar, maar niet hezelfde als "ondernemen kun je leren" want dat geloof ik niet.

 

Vergelijk ondernemen met voetbal en je heb een antwoord op al je vragen; Kan je voetbellen leren? Moet je willekeurige voorbijgangers adviseren om (top)voetballer te worden? Van wie leer je dat spel, van je leeraar wiskunde?

 

Voetballen begint met interesse en talent, die leidt tot passie, waarna de keuze gemaakt moet worden om er "helemaal voor te gaan" voordat trainers en coaches met je aan de slag gaan.

 

@Fred, ik heb eerder, volgens mij zelfs in het eerste jaar van HL, dezelfde vergelijking gemaakt. Jagers en boeren heb je in alle sectoren. Goede ondernemers zijn boeren. Ze ploegen, zaaien, wieden en maaien. Managers (en vooral allerlei consultants en financiele mensen), gaan bij voorkeur met een grote zeis in het tuintje van een ander staan. De term was destijds "zaaijers en maaijers". Bij NeBIB hebben we destijds heel veel last gehad van maaijers, ook van overheidswege.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

...

@Fred, ik heb eerder, volgens mij zelfs in het eerste jaar van HL, dezelfde vergelijking gemaakt. Jagers en boeren heb je in alle sectoren. Goede ondernemers zijn boeren. Ze ploegen, zaaien, wieden en maaien. Managers (en vooral allerlei consultants en financiele mensen), gaan bij voorkeur met een grote zeis in het tuintje van een ander staan. De term was destijds "zaaijers en maaijers". Bij NeBIB hebben we destijds heel veel last gehad van maaijers, ook van overheidswege.

 

Grappig, we hebben een verschillende interpretatie hier. Ik zie de 'jagers' vooral als degenen die nieuwe kansen spotten, nieuwe markten betreden, nieuwe producten / diensten ontwikkelen, serial entrepreneurs, etc. De 'boeren' zijn dan de procesmensen, de beheerders, de "kalmpjes an, dan breekt het lijntje niet" types, de eigenaren van stabiele bedrijven in stabiele markten, etc.

 

Managers zijn uit de aard van hun werk vaak 'boeren'. Ondernemers zul je in beide categorieën tegenkomen, maar ik vermoed toch meer in de jager categorie.

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

@Fred, ik heb eerder, volgens mij zelfs in het eerste jaar van HL, dezelfde vergelijking gemaakt. Jagers en boeren heb je in alle sectoren. Goede ondernemers zijn boeren. Ze ploegen, zaaien, wieden en maaien. Managers (en vooral allerlei consultants en financiele mensen), gaan bij voorkeur met een grote zeis in het tuintje van een ander staan. De term was destijds "zaaijers en maaijers". Bij NeBIB hebben we destijds heel veel last gehad van maaijers, ook van overheidswege.

 

En na de meest recente crisis denk ik dat je graaijers nu aan de lijst toe kunt voegen.

 

Link naar reactie
  • 0

"Wie met beide benen op de grond staat komt nooit een stap verder".

 

Leuke quote, maar wat heeft dat met dit onderwerp te maken? Verklaar je nader :)

 

Als je 't zo vraagt moet je 't volgens mij al weten :)

 

Maar ok, eigenlijk als reactie op "ik raad mensen altijd af om ondernemer te worden" in combinatie met "eigenwijsheid / wijsheid".

 

Die eerste kan je op twee verschillende manieren uitleggen. Als iemand vraagt of hij/zij al dan niet ondernemer zou moeten worden heb je 't antwoord eigenlijk al gegeven, nee dus. Of uit te leggen als; doe 't niet, je weet niet wat je je op je hals haalt.

 

De tweede; eigenwijsheid en wijsheid zijn eigenlijk niet los van elkaar te zien als ondernemer. Ondernemen is risico wordt gezegd, als je niet eigenwijs bent neem je geen risico, dus onderneem je niet. Maar in al je eigenwijsheid geldt wel dat je probeert de zaken zo wijs als in je vermogen ligt te regelen.

 

De verbastering van het spreekwoord is natuurlijk een kwinkslag, ik las 'm lang geleden op een toilet, een kop in het Haarlems Dagblad die iemand had uitgeknipt en op 't toilet had gehangen. Een grappige uitspraak op een grappige plek, een soort statement van relativering, maar 't geeft wel aan dat je af en toe eens buiten de gebaande paden moet kunnen treden om iets (substantieels) te bereiken.

 

Dat wat in de topictitel wordt gezegd is eigenlijk te kort door de bocht. Ondernemer ben je of ben je niet, als je 't bent kan je wel leren hoe je dat 't beste kunt doen. Mijns inziens overigens een proces wat niet ophoudt zolang je onderneemt.

Link naar reactie
  • 0

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee

 

 

no guts no glory

 

We kunnen zo nog wel even doorgaan met banaliteiten.

 

Inderddad, statistisch gezien is het niet verstandig op ondernemer te worden. Je kan beter een goede baan nemen, zuigig leven en investeren in onroerend goed.

 

Mensen van de overheid willen dat veel mensen veel risico nemen, dat is goed voor de economie. Er gaan meer bedrijven failliet, maar degene die overblijven zijn meer dan de moeite waard. Voor ondernemers (die maar 1 bedrijf hebben) ligt het veel minder voor de hand om veel risico te nemen. Met 1 bedrijf kan je maar 1 keer inzetten.

 

Gek, ik heb nooit begrepen waarom iedereen nou zo nodig ondernemer moest worden. Voor wie was dat goed?

 

Anderzijds ben ik wel weer van mening dat ALS je kiest voor het ondernemerschap. je er uit moet halen wat er in zit. De dood of de gladiolen. Iets anders is er voor mij niet, maar dat heeft niks met rationaliteit te maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Mensen van de overheid willen dat veel mensen veel risico nemen, dat is goed voor de economie.

 

Daar kan ik over meepraten. In die zin (verstrekking van subsidie of risicodragende leningen) is de overheid ook ondernemer, want die neemt op die manier ook risico, het enige verschil is dat die het met geld doet wat nu juist is opgehoest door die hardwerkende niet ondernemende burger en met een beetje mazzel door die bedrijven die geld verdienen, vpb betalen en niet alles wegsluizen via ingenieuze belastingontwijkconstructies. De ondernemer heeft dan tenminste nog wat keus, in ieder geval tot het moment dat hij wordt ingehaald door zijn eerste hartaanval. Maar in ieder geval kunnen zijn werknemers dan consumeren en dat is inderdaad goed voor de economie. De cirkel is rond.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.