• 0

Zelfstandigenaftrek voor onderneming in de startblokken?

Een hele periode ben ik bezig geweest met het uitschrijven en uitdenken van mijn ideeën voor een onderneming gericht op afslanken.

 

Ik kom wel aan het urencriterium die de belastingdienst eist om recht te hebben op de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Het probleem is enkel dat ik nog geen winst maak doordat ik nog niet in zaken ben(ik wil eerst alles op een rijtje hebben).

 

Nu vraag ik me af of ik de bedragen van de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek van de belastingdienst terug kan vorderen zodat ik dit weer kan gebruiken voor mijn toekomstige onderneming.

 

Alvast bedankt. :-*

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zegt dat je nog geen winst maakt?

 

De zelfstandige- en startersaftrek, trek je af van de winst. Je kan dus niet zomaar dat geld terugvorderen van de belastingdienst, je moet het eerst verdiend hebben ;) Je zult het dus niet kunnen gebruiken voor je toekomstige onderneming.

 

Bijkomend: de zelfstandige- en startersaftrek geldt voor mensen mét een onderneming, niet zonder ;) Pas wanneer je je toko hebt opgezet en je er winst uit haalt kun je de aftrek toepassen. (mits je aan de criteria voldoet)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

De urenmeter voor de zelfstandigenaftrek begint te lopen op het moment dat je onderneming daadwerkelijk van start gaat. Waar dat moment precies ligt is vaak een onderwerp van discussie.

 

Ik zou zeggen: Begin met je in te schrijven in de Kamer van Koophandel.

 

De zelfstandigen- en startersaftrek kun je ook benutten bij geen winst c.q. verlies. Geen omzet hoeft ook geen beletsel te zijn, want ook uren voor opstellen ondernemingsplan, acquisitie, overleg met banken/adviseurs e.d. tellen mee, hoewel deze uren niet direct omzet genereren.

 

Probleem is:

In hoeverre kun je aannemelijk maken dat je ook daadwerkelijk met een onderneming bent gestart.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Bedankt voor jullie hulp!

 

In Juni 2007 ben ik al ingeschreven bij de KvK, dus in dat jaar ben ik al bekend als ondernemer. In dat jaar heb ik ook al geinvesteerd in o.a. een website, aangezien ik nog geen inkomsten heb draai ik dus verlies.

 

De zelfstandigen- en startersaftrek kun je ook benutten bij geen winst c.q. verlies.

Dat is goed nieuws, maar wat is dan het voordeel om zelfstandigenaftrek/startersaftrek aan te geven als er verlies wordt gedraaid?

Link naar reactie
  • 0

Je hebt dan een verlies uit onderneming. Dit verlies kun je verrekenen met andere inkomstenbronnen bv loon uit dienstbetrekking. Als je 1225 uur in je onderneming steekt, blijft er niet veel tijd over voor nevenwerkzaamheden, maar het kan.

 

Als je het verlies niet in het belastingjaar zelf kunt verrekenen, kun je het verrekenen met het verlies van de 3 voorafgaande jaren. Lukt dat niet, dan kun je het verrekenen met toekomstige winsten.

Link naar reactie
  • 0

Voor de vraag of er sprake is van een onderneming kan onder omstandigheden ook de wil van de ondernemer een zekere rol spelen.

Bij voorbereidingshandelingen neemt de jurisprudentie al snel aan dat er sprake is van een onderneming, ook al draait deze nog niet.

 

zie Hof den Haag, 20/02/1973, nr 10/1972, BNB 1974/29

 

bron: Mobach Sillevis de Vries, Cursus Belastingrecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.