• 0

Onderneming starten voor school --> risico's

Hallo,

 

Ik heb student op de Hogeschool Rotterdam en voor een nieuw vak ishet de bedoeling dat we met groepen van 10 personen (alle 10 meerderjarig) een adviesbureau beginnen voor de duur van 1 jaar.

 

In eerste instantie had het groepje waar ik deel van uitmaak besloten om voor als bedrijfsvorm voor een VOF te kiezen. We hadden al een contract gemaakt dat we alle 10 moesten ondertekenen.

 

Vanmorgen bij de KvK geweest, en die riep ons 10-en even apart (achteraf gezien misschien maar goed ook). Van een medewerker kregen wij te horen dat het beleid van de KvK is dat zij geen studentenondernemingen inschrijven. Doordat deze meestal maar voor korte duur zijn. Zeggen we dat we geen studentenonderneming willen beginnen, dan kan inschrijven natuurlijk wel.

 

De medewerker bij de KvK wees ons op het feit dat er grote risico's zitten aan een VOF met 10 personen. Ik weet niet wat een ander privé doet, maar ik ben wel hoofdelijk aansprakelijk voor zijn of haar privéschulden. Ik wist dit van te voren wel, maar toen de medewerker van de KvK het zei, dacht ik toch, daar zit wel wat in.

 

Wij werden gewezen op de stichting "jong ondernemen". Dit is (simpel gezegd) een KvK voor studenten. Zij regelen daarnaast ook de boekhouding, verzekeringen, enz. Hier moet de Hogeschool Rotterdam zich echter eerst voor aanmelden voor wij hier als studenten gebruik van kunnen maken. Bovendien zijn de kosten enkele honderden euro's per groep per inschrijving.

 

Vandaar mijn vragen:

- Zijn er nog andere moegelijkheden, naast een VOF? Een BV is geen optie, want het startkapitaal is niet aanwezig.

- Is het risico aanvaardbaar naar jullie inzicht om hoofdelijk aansprakelijk te worden? Ik weet niet hoe de situaties privé zijn bij mijn collega-studenten. Ik heb eigenlijk geen zin om straks schulden van een ander te moeten betalen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is de aard van jullie ondernemening en wat voor werkzaamheden gaan jullie 10'en verrichten?

 

Iedereen hetzelfde (verkoper bv) of zijn er ook mensen gespecialieerd in financien, juridisch, etc.

 

Wat je zegt over privéschulden is niet helemaal waar. Als ik een hypotheek heb en ik kan die niet meer betalen, dan is het neit zo dat de schuldeiser de betaling bij jou zal komen zekerstellen.

 

Wat wel zo is: als een van de vennoten (vanuit de onderneming opereert) en een aparaat oid aanschaft (van zeg 10K euro) en hij/zij die niet kan betalen, dan kunnen jullie daar wel privé worden aangesproken. Maar zaken die niet in verband gebracht kunnen worden met de uitoefening van je bedrijf, daarvoor kun je niet aansprakelijk gesteld worden.

 

Neemt niet weg dat met z'n 10'en een vof opzetten niet echt gaat werken. Wie neemt uiteindelijk beslissingen? Wie is waarvoor verantwoordelijk, etc.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wij gaan adviezen geven aan bedrijven.Hoeveel kost een bepaalde reclamecampagne bijvoorbeeld? Ook kunnen wij processen in kaart brengen. Eigenlijk allerlei soorten adviezen.

 

Het is de bedoeling dat we met 3-5 man aan een opdracht gaan werken. De rest kan dus met andere opdrachten bezig zijn.

 

Bij beslissingen moet minimaal 70% voor zijn (maakt niet uit welke personen dit uiteindelijk zijn van de 10).

 

Aangezien wij allemaal studenten zijn, is er niemand die een hypotheek heeft. Voor zover ik weet wonen we allemaal nog thuis. Maar bij een hypotheek staat altijd een huis o.i.d. in het onderpand, dus dat is nog niet eens het ergte qua verhalen van privéschulden van een ander.

 

Maar stel: iemand koopt privé iets waar hij of zij helemaal geen geld voor blijkt te hebben (bijvoorbeeld dure audioapparatuur op afbetaling: Neckermann, Wehkamp noem maar op), dan kan de schuldeiser zeggen: hé, hij of zij is zit bij een VOF (dus hoofdelijk aansprakelijk voor elkaars schulden), daar ga ik (de rest van) mijn geld eens halen. Mij maakt het niet uit of dat studenten zijn of niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.