• 0

Internetters uitbetalen?

Dag mede-forummers!

 

Als startende internet-ondernemer zou ik graag internetters (stuks)werk/opdrachten laten uitvoeren op hun eigen pc. Hiermee bouwen ze dan een tegoed op dat ze kunnen laten uitbetalen, wekelijks, maandelijks, etc.

 

De ene internetter zal een half jaar lang 2x per maand een klusje doen (beetje bijverdienen), een ander zal het liefst structureel 10 klusjes per dag doen (belangrijke bron van inkomen). Het kan zijn dat een internetter in Nederland zit, maar misschien zit ie ook wel in Amerika, dat interesseert me eigenlijk niet.

 

Wat is nu een geschikte 'arbeidsrechtelijke relatie' of contractvorm voor deze constructie?

 

Veel informatie die ik vind (KvK etc) is nog heel erg gericht op (als ik zo vrij mag zijn) de 'oude economie', veel minder op 'netwerken'.

 

Heeft iemand tips voor me? Dat zou ik bijzonder op prijs stellen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is vrij lastig om dit goedkoop te doen aangezien er geen werkgever-werknemer relatie mag zijn.

 

Zie dit topic bijvoorbeeld:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=48;action=display;threadid=12420;start=0#msg103018

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alvast voor de info!

 

Wat jammer weer dat het allemaal zo ingewikkeld moet, en op basis van uurloon (?)... Misschien doet zo'n internetter maar voor 5 euro aan werk, en heeft hij er daarna geen zin meer in, en verdwijnt gewoon weer.

 

'k Zou nog bijna het bedrijf en de server laten opereren vanuit een exotisch land ver weg ofzo... :-\

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zijn er nog wel meer mogelijkheden, maar omschrijf je het erg vaag en met termen waarvan je niet doorhebt dat dat nogal wat gewicht in de schaal legt ('arbeidsrechtelijke relatie', 'contractvorm'). Kun je eens in je eigen woorden omschrijven wat je exact wilt gaan doen met je bedrijf?

Zoals iedere starter ben ik wat huiverig om mijn exacte plannen op tafel te leggen ;).

 

Maareh... laten we zeggen: iemand wil een mooie kleurplaat van een kabouter hebben en doet daarvoor een aanvraag op mijn site en betaalt mijn 10 euro. Vervolgens ga ik zoeken in mijn database naar een internetter die heeft aangegeven dat ie goed is in kabouters. Hij krijgt van mij de opdracht om zo'n kleurplaat te maken, en mailt die vervolgens naar mij. Ik stuur de mooie kleurplaat weer door naar de opdrachtgever. Is de opdrachtgever blij met de kleurplaat, dan krijgt de maker ervan 9 euro op z'n tegoed gestort van mij. Op gegeven moment is dat tegoed hoog genoeg, zodat de kabouterkleurplatenmaker het wil laten uitbetalen. Ik stort het bedrag dan op zijn rekening.

 

Sommige mensen zullen de hele dag kleurplaten willen maken, en verdienen daarmee een leuk zakcentje. Andere mensen maken 2x per jaar een kleurplaat. En misschien is er wel een Amerikaan die ook 's een kleurplaat wil maken.

 

En die laatste groepen wil ik dan niet helemaal via een payrolling organisatie laten lopen, of VAR-verklaringen laten overleggen etc. Zeker op internet moet alles laagdrempelig, eigenlijk wil ik helemaal de naam van zo'n kleurplatenbouwer niet weten!

 

Misschien is er iets te doen via affiliates ofzo, of Paypal-accounts...

Link naar reactie
  • 0

Misschien zie ik ook wel wat spoken beren op de weg... maar better be safe than sorry.

 

Stel dat mevrouw Jansen 6 maanden lang dag in dag uit kabouterkleurplaten (ben benieuwd of dit hits gaat opleveren in Google :P) heeft zitten maken voor mijn site... en ineens krijgt ze last van RSI, of ineens wil niemand meer kabouters zien.

 

Dan gaat mevrouw Jansen roepen: "Hey, ik had een vast inkomen via die en die site, opererend vanuit Amsterdam. Elke maand mocht ik honderd kleurplaten maken!"

 

Ik heb dan een beetje het vermoeden dat ik last kan krijgen... :-\

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat is in theorie een mogelijkheid, maar daar leent de (te simpele) dienst zich denk ik niet voor, het is hooguit tientjeswerk. En ik denk niet dat opdrachtgevers en kleurplaatmakers telkens weer aan anderen 'gekoppeld' willen worden, en in een soort marktplaats/veiling-omgeving terecht willen komen.

 

Bovendien wil ik nog iets kunnen garanderen qua levertijd en kwaliteit, en capaciteit in de gaten houden, dus wil ik er echt wel tussen zitten. 'k Ga maar 's bellen met wat payrolling-clubs *zucht*

 

 

Even wat anders: je hebt van die websites waar je betaald krijgt om e-mails te lezen, websites te bezoeken en vragenlijsten in te vullen. Hoe werkt dat dan? Daar verricht je eigenlijk ook werk zou je denken... Hoe omzeilen die clubs het werkgeverschap? Hmm...

Link naar reactie
  • 0

 

Dit is een materie waar Nederland, doch ook de rest van de wereld, nog niet helemaal klaar voor is, zowel zakelijk als geestelijk. Er vind momenteel veel onderzoek plaats. Op europees niveau kun je zelfs nog wel wat onderzoek budget aanspreken als je samen gaat met een kennis instelling:

 

http://cordis.europa.eu/fp7/home_en.html

 

Het zal richting de coöperaties op gaan, of flexibele BV zoals de overheid het hier wil gaan noemen. Op dit moment zul je het met VOFjes, stichtingen en verenigingen en joint ventures achtige constructies moeten doen.

 

Zoek op social economy, crowdsourcing, coöperation.

 

In België zijn ze al wel wat verder denkend hierover.

 

Perry

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bovendien wil ik nog iets kunnen garanderen qua levertijd en kwaliteit, en capaciteit in de gaten houden, dus wil ik er echt wel tussen zitten.

 

Eerlijkgezegd vraag ik me af of dit rendabel is, als het om tientjeswerk gaat. Krijg je niet te veel gedoe met tegenvallende leveranciers, ontevreden klanten, beroep op klantenservice, betalingsproblemen, overhead van overleg etc.? En dat voor een kleine marge op kleine bedragen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees ook dat dit totaal niet rendabel is. Hoeveel werk wil jij doen voor 1 kleurplaat, waar je zoals je zelf zei 1 euro aan wilt verdienen. (als de kleurplaat 10 kost)

 

Wat voor garanties kun je/wil je geven voor 1 euro ? Wil je persoonlijk iedere kleurplaat beoordelen? Of wil je dat pas doen als je kalchten krijgt van je klanten? Ze kunnen mijn inziens altijd klagen: hoe wordt kwaliteit gekwantificeerd? Het is namelijk zo subjectief als het maar zijn kan... Iedereen kan dus beginnen zeuren dat ie niet wil betalen omdat zn kleurplaats niet mooi/groot/etc genoeg is.

 

Of heb je hier methodes voor om dat af te vangen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

 

Wat je kunt doen is een creatieve community opzetten. Allemaal experts die lid worden van een coöp. Een mooi voorbeeld die het begijpen is:

 

http://www.livestart.nl/

 

Opdrachtgevers kiezen uit met wie ze wat willen doen, betalen de coöperatie en de coöpperatie keert weer uit aan degene die het een en ander gedaan heeft.

 

Zowel partikulieren als bedrijven kunnen deelnemen aan de coop, Deelnemers moeten wel gewoon inkomsten belasting betalen.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 1

 

Of heb je hier methodes voor om dat af te vangen?

Ja. :)

 

In ieder geval door zoveel mogelijk te automatiseren. Je zou bijvoorbeeld bij een klacht automatisch een tweede kleurplatenmaker ernaar kunnen laten kijken, of automatisch de klacht honoreren: niet tevreden = geld terug, op z'n Amerikaans.

 

En streng zijn bij de selectie van mensen die kleurplaten willen maken.

 

Maargoed, dit is allemaal een beetje offtopic ;)

Link naar reactie
  • 0

Even terzijde: kun je niet uitbetalen in tegoedbonnen, bijvoorbeeld bij Bol.com. Er zijn diverse onderzoeksbureau's die zo werken, die bieden particuliere invullers van onderzoeken een tegoed aan, na verloop van tijd uit te betalen in korting op CD's en boeken.

Dan zou ik tegoedbonnen van andere bedrijven moeten aanbieden als vergoeding, aangezien mijn kleurplatenmakers niet zitten te springen om beloond te worden in kleurplaten. Ook denk ik dat ik onvoldoende kleurplatenmakers kan vinden als ik alleen uitbetaal in tegoedbonnen. (En wordt zoiets door de belastingdienst niet als verkapt inkomen gezien trouwens?)

 

Heb wel zitten denken of er misschien wat te omzeilen is door met credits te werken ofzo... die dan weer inwisselbaar zijn, misschien bij een derde partij...

Link naar reactie
  • 0

We praten hier overduidelijk over een leuke hobby, niet over een bedrijf wat je inkomsten moet genereren.

Oh, sorry, ik dacht dat wel duidelijk was dat de kleurplaten alleen 'bij wijze van spreken' was :)

 

'k Heb al een VS website gevonden die deels hetzelfde doet als wat ik van plan ben... alleen weet ik niet hoe ze daar hun mensen belonen. Kan wel een mailtje sturen natuurlijk :D

Link naar reactie
  • 0

Heb wel zitten denken of er misschien wat te omzeilen is door met credits te werken ofzo... die dan weer inwisselbaar zijn, misschien bij een derde partij...

 

Kan, maar waarom? Wat is mis met financieel belonen?

 

Je zit in een goede denk richting Jan-Pieter nu af zien te krijgen, best lastig maar het kan.

 

Een andere inspiratie is bijvoorbeel www.cambrianhouse.com krijg je een aandeel in het bedrijf. Loopt ook niet helemaal lekker, maar de gedachtes zijn goed.

 

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Kan, maar waarom? Wat is mis met financieel belonen?

Niets, graag zelfs. Eigenlijk wil ik gewoon een tegoed dat iemand heeft opgebouwd uitbetalen op een bankrekening en klaar. Niks te maken met bruto/netto of met facturen en BTW. Laat de kleurplatenbouwer het maar lekker uitzoeken met de belastingen en beslissen of ie 't geld wit of zwart incasseert. Vergelijkbaar met het uitbetalen van tegoeden die internetters opbouwen door emails te lezen, sites te bezoeken en vragenlijsten in te vullen... Maarja, zo simpel is het natuurlijk niet :)

 

Je zit in een goede denk richting Jan-Pieter nu af zien te krijgen, best lastig maar het kan.

Tja, misschien is het een kwestie van héél goed doordachte kleine lettertjes, en een constructie met 'lidmaatschap' oid. Want er zijn natuurlijk een aantal criteria die bepalen of er sprake is van werkgever/werknemer... Dingen als gezagsrelatie etc.

 

Aan de andere kant... een 'mazzeltje' is dan wel weer dat ik júist waarde hecht aan kwaliteit en serieuze kleurplatenbouwers die niet na twee kleurplaten al afhaken. Dus wat dat betreft wil ik wel een serieuze relatie aangaan met ze, inclusief handtekening en kopie legitimatiebewijs etc (via payrolling misschien). Tenslotte heb ik niet alleen te maken met bijklussende studentjes, maar zullen er ook serieuze ZZP'ers en zelfs kleine meermansbedrijfjes bij zitten. En dan ga ik sowieso te maken krijgen met BTW etc.

 

Een andere inspiratie is bijvoorbeel www.cambrianhouse.com krijg je een aandeel in het bedrijf. Loopt ook niet helemaal lekker, maar de gedachtes zijn goed.

Wat een geinig idee :D Ik lees dat ze daar onderling handelen in 'Cambros'.

 

"Pay others or get paid in Cambros, Cambrian House's currency. Use Cambros to buy people's services, ideas, or businesses, or even cool swag. Or convert Cambros to cold, hard cash."

 

Ben toch bang dat dit allemaal vrij complex en ondoorzichtig wordt, en dáárdoor een te grote drempel opwerpt voor klanten (in mijn idee álle Nederlandse particulieren en bedrijven :P ) en voor de leveranciers van de kleurplaten.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Opdrachtgevers kiezen uit met wie ze wat willen doen, betalen de coöperatie en de coöpperatie keert weer uit aan degene die het een en ander gedaan heeft.

 

Zowel partikulieren als bedrijven kunnen deelnemen aan de coop, Deelnemers moeten wel gewoon inkomsten belasting betalen.

Dit moet ik ook 's gaan onderzoeken trouwens!

 

Alleen wil ik dan niet dat de opdrachtgever moet gaan kiezen.., hij geeft gewoon mij, als gezicht van de coöp, de opdracht en ik zoek het verder wel uit.

Link naar reactie
  • 0

Alleen wil ik dan niet dat de opdrachtgever moet gaan kiezen.., hij geeft gewoon mij, als gezicht van de coöp, de opdracht en ik zoek het verder wel uit.

 

De vraag is of de kunstschilders dat wel willen. Als je hen ook een podium geeft, maak je de zaak transparanter voor iedereen. Plus dat de kunst schilders zelf ook verkoop kunnen doen.

 

Een eindklant vind het wellicht ook prettig om met een grotere organisatie zaken te doen (meer betaal mogelijkheden, handige aflever mogelijkheden en wetend dat er professionaliteit is) en gelijktijdig toch maar één man hoeft in te huren. Plus, mocht er een tijdsdruk zijn, kunnen anderen misschien even snel mee kleuren :-)

 

 

Perry

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.