• 0

Opzet overname familiebedrijf

Hallo allemaal,

 

ik ben nieuw op deze site omdat ik advies zoek, dus bij deze.

 

Ik wil toekomst een B.V. overnemen, op dit moment zijn de enige aandeelhouders mijn ouders maar deze moeten ook ooit met pensioen.

 

Hoe kan ik mijn zaakjes het beste regelen?

 

Ik ben werkzaam voor deze B.V.

Ik heb een eenmanszaak met een geschatte omzet van 50.000-70.000 euro dit jaar.

Ik heb grote ambities om een nieuw bedrijf te starten dat in mijn ogen ook een goede bron van inkomsten moet worden.

 

Is het aan te raden om nu al een bepaalde BV structuur aan te brengen waar ik later de BV van mijn ouders ook in kan onderbrengen?

 

Moet ik al proberen mede eigenaar te worden omdat de aandelen van de B.V. nu goedkoop zijn? (Grote schuld B.V. aan mijn ouders) Moet ik deze dan alvast in een B.V. onderbrengen?

 

Of zit ik op een compleet verkeerd spoor?

 

Bij voorbaat dank voor nuttige reacties,

 

Robbert

 

[titel toegankelijker gemaakt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 2

Hoi Robbert,

 

Je geeft weinig info, maar laat ik een voorzetje doen.

 

In dit soort situaties (overdracht BV van ouders aan kind) wordt vaak gebruik gemaakt van de bedrijfsfusiefaciliteit.

 

Dat werkt ongeveer als volgt:

Je ouders laten hun onderneming doorzakken in een nieuwe dochter-BV in ruil tegen preferente aandelen (ook wel cumprefs genoemd). Preferente aandelen zijn aandelen die recht geven op een vast dividend.

 

Jij richt een overname-BV op en neemt een belang van ten minste 5% in de nieuw opgerichte dochter-BV. Na 3 jaar koopt de BV van je ouders de preferente aandelen in, waardoor jij - via jouw overname-BV - de volledige aandeelhouder van de dochter-BV bent.

 

Waarom zo moeilijk doen? Dit is om de fiscale claims die in de BV van je ouders zit te ontwijken. Hierdoor kan de bedrijfsopvolging fiscaal geruisloos plaatsvinden. Als er (nagenoeg) geen latente belastingclaims in de BV van je ouders zitten, hoef je niet zo moeilijk te doen en kun je - via jouw overname-BV - de aandelen in 1 keer overnemen.

 

De bedrijfsfusie is slechts 1 van de mogelijkheden om bedrijfsopvolging te realiseren, maar ik weet te weinig van de feiten en omstandigheden af om optimaal te adviseren. Schakel voor een bedrijfsopvolgingstraject altijd een deskundig adviseur in, anders gaat het geheid mis en gaat het je veel meer kosten dan de nota's van de adviseur.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste odeon,

 

allereerst bedankt voor je bericht.

 

Ik weet dat ik hier iets mee kan als het zover is. Maar ik zal wat meer informatie proberen te geven om de situatie van nu uit te leggen.

 

Ik lees wel vaak op deze sites dat er BV's worden opgericht om aparte bedrijfsonderdelen in onder te brengen. Dus denk ik dat het voor mij ook van toepassing zou kunnen zijn.

 

Mijn ouders hebben namelijk een gewone winkel.

 

Ik heb een nog jonge maar al goedlopende webwinkel, dat is de eenmanszaak waar ik het over had. Ik verwacht dat dit groot genoeg wordt om ook de fiscale voordelen van een BV mee te kunnen pakken.

 

Het bedrijf dat ik wil opzetten is een groothandel. Dit is een plan dat ook zeer succesvol kan worden aangezien ik al goede mensen om me heen heb verzameld.

 

Zoals ik je antwoord interpreteer past het wel binnen het plaatje zoals ik het zie:

 

Ik richt een BV op waaronder ik de verschillende onderdelen (webwinkel, groothandel) plaats. Later neem ik ook een overname BV die uiteindelijk ervoor zorgt dat de winkel ook in de structuur komt te zitten.

 

Waarom denk ik op deze manier?

 

De verschillende onderdelen van het bedrijf zoals ik het voor me zie kunnen eigenlijk nooit allemaal tegerlijk goed draaien. Ik voorzie dat de één in de toekomst de mindere tijden van de ander zal moeten opvangen. Mocht het uiteindelijk anders blijken is het volgens mij moeilijker een onderdeel van een BV af te stoten dan een BV als geheel.

 

Hier bij wil ik nog aan tekenen dat ik denk dat een BV opzetten duurder is als dit voor een groot bedrijf is dan voor een potentieel groot bedrijf.

 

Is dit dan een goede werkwijze of zou je het anders aanpakken?

 

Ik hoop dat dit voldoende informatie is.

 

Groeten, Robbert

Link naar reactie
  • 0

Jouw idee om een Holding-BV op te richten met daaronder een paar dochter-BVs voor de verschillende ondernemingen, lijkt me goed. Je hoeft dan geen Overname-BV meer op te richten, om de winkel van je ouders over te nemen, want dit kan ook vanuit de bestaande Holding-BV.

 

De meerkosten van het opzetten van een BV-structuur met meerdere BV's ten opzichte van het oprichten van 1 BV vallen mee. Voor een paar € 1.000 ben je klaar.

 

Wel moet je nadenken over de vraag hoe je aan je stortingsplicht voldoet. In contanten of door middel van inbreng van je eenmanszaak.

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Robbert

 

Voordat je overhaaste stappen neemt t.a.v. de inbreng van jouw eenmanszaak in een BV lees deze draadjes even en bezin je dan of je niet beter meer advies in kunt winnen:

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=18740

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=18743

 

Lees met name mijn antwoorden even. Ik heb de indruk dat er over inbreng van een eenmanszaak of vof toch vaak wel erg licht gedacht wordt!

 

Groet en PM me als je vragen hebt.

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.