• 0

vof beginnen met iemand die al een vof heeft

goede dag ik ben hier nieuw dus ik hoop dat ik hier goed zit.

ik heb even een vraag.

ik wil samen met iemand een vof beginnen.

die persoon heeft nu nog een vof met iemand anders maar ze willen deze beeindigen. ze hebben een internet winkel en volgens de kvk moet de vof nog een jaar bestaan ivm garantie op de producten die ze verkochten.

nu is mijn vraag in hoevere ik financieel aansprakelijk ben als er iets met die andere vof waar ik dus niets mee te maken heb iets gebeurt.

kan ik dan prive ook aansprakelijk gesteld worden en/of onze vof.

ik weet dat je bij een vof prive aansprakelijk bent.

graag hoor ik van jullie

bvd rein

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, de gevolgen zullen voor jou niet groter zijn. Stel je splitst de verantwoordelijkheden voor het vermogen op in 50% voor jou en 50% voor hem. Dan kan dus maar 50% van het verloren kapitaal op jou verhaald worden.

 

Veilig is dus even te wachten totdat het bedrijf is verkocht of gestopt, of je te verdiepen in die andere VOF.

Link naar reactie
  • 0

dus als ik het goed begrijp en we zouden bv 10.000 euro in de zaak hebben en er gaat iets goed fout met zijn andere vof.

dan zou als we allebij 50% hebben er 5,000 uit de vof gehaald kunnen worden van hem en mijn deel kunnen ze niet aankomen.

ook al zou hij met zijn andere vof failliet gaan.

zo ja geld dat dan ook als je prive een schuldeiser hebt kan die dan ook maar 50% van de vof op eisen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dezelfde vraag, ik wil ook een VOF beginnen met een collega die al een andere VOF heeft en ik wil weten wat de risico's voor mij zijn (kunnen ze ook aan mijn privevermogen komen), mocht die andere VOF falliet gaan of schulden hebben. Weet jij ondertussen het antwoord op deze vraag? Groet Eef.

Link naar reactie
  • 0

Beste Rein en Elm512,

 

Ik ben van mening dat het toch een beetje anders is dan men zegt. Volgens mij ben je namelijk hoofdelijk aansprakelijk voor de schulden van je mede firmant. Dat wil zeggen dat als je medefirmant zijn verplichten niet na kan komen, de schuldeisers van hem zijn schuld op jou kunnen verhalen. Ongeacht de hoogte van jou (ingebrachte) vermogen in zijn andere VOF.

 

Een oplossing kan zijn om een BV te starten (is wel wat duurder), een Ltd (een in Engeland geregisteerde Engelse BV), een CV (commanditaire vennootschap) en die na dat zijn andere VOF is afgewikkeld om zetten in een VOF.

 

Groeten,

 

Sander

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Sander,

 

Dankjewel voor het meedenken. Ik weet niet preceis hoe het bij Hein zit , maar bij mij is het als volgt:

1. ik heb een eigen eenmanszaak

2. mijn collega F heeft een eigen eenmanszaak

3. Mijn collega F heeft een VOF met haar vriend waar ik niks mee te maken heb .

Nu wil ik samen met haar een VOF starten voor cursussen die wij samen geven (wij maken samen reclame, sturen gezamenlijke rekeningen naar cusisten, doen allebei inkopen voor de cursus, krijgen een factuur van de cursuslocatie, enz.).

Ik begrijp dat wanneer mijn collega verplichtingen aangaat via onze VOF die zij niet na kan komen, ik dan ook aansprakelijk ben (ook prive) dat vind ik geen probleem want we lopen niet veel risico (bij te weinig cursisten laten we de cursus niet door gaan nog voordat we iets aan de locatie moeten betalen). Wat ik wel een probleem vind is als:

1. Haar eigen eenmanszaak falliet gaat of schulden maakt

of 2. Haar VOF met haar vriend falliet gaat of schulden maakt

Mijn vraag is dan:

Als zij of haar VOF partner het geld niet hebben, kunnen de schuldeisers dan dat geld komen opeisen bij onze gezamenlijke VOF? Ook dat zou nog niet zo'n probleem zijn, want we hebben niet veel. Maar het belangrijkste is: als onze gezamenlijke VOF dan 'leeg' is kunnen ze dan het geld komen opeisen bij mij prive? Lijkt mij niet maar ik wil het heel graag zeker weten.

Op internet lees ik:

"Bij een VOF kunnen privé-schuldeisers privé-schulden niet op het zakelijk vermogen van de VOF of op privé-vermogen van andere vennoten verhalen". Dat gaat dus over prive schuldeisers. Maar is dat ook het geval voor zakelijke schuldeisers van een andere VOF of eenmanszaak waar ik niks mee te maken heb (behalve dan dat mijn vennoot daar in zit)? Hopelijk is mijn vraag zo duidelijk, Een BV ofzo is voor ons trouwens geen alternatief, Het is een heel klein bedrijfje met geen startkapitaal, we leveren aleen diensten (cursussen) aan particulieren. Een maatschap zou wel een alternatief zijn misschien. Groet Eef

Link naar reactie
  • 0

Zie ook mijn antwoord op je vraag die je elders gesteld hebt: een vof heeft een afgescheiden vermogen, d.w.z. dat "privé"schuldeisers van de vennoten zich niet op het vof-vermogen kunnen verhalen. Zakelijke schuldeisers van de vennoten zelf gelden voor de vof als "privé"schuldeisers.

Lees ook op http://zakelijk.infonu.nl/zakelijk/10383-vennootschap-onder-firma-vof.html.

 

Groet,

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.