• 0

Hoe BTW boeken voor Adwords??

Hallo,

 

Ik vraag me af hoe ik met de BTW op mijn Adwords factuur moet omgaan. Omdat Adwords gefactureerd wordt vanuit Ierland, is de BTW op 0% gezet. Omdat ik in Nederland BTW moet afdragen of iets dergelijks, ik snap het niet helemaal.

 

Nu heb ik een boekhouding in Excel, redelijk simpel. Ik kan een factuur in de boekingslijst zetten, en kiezen voor 0, 6 of 19% BTW. maar op de factuur van adwords staat 0%, dus ik vul daar 0% in. Maareh... klopt dat dan wel? Moet ik zelf nog 19% extra BTW berekenen over het factuurbedrag en dat als een aparte boeking opgeven? En dat hele bedrag dan aftrekken als voorheffing?

 

Offeh... tja. ik snap het gewoon niet zo goed. Wie helpt?? ::)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

In je BTW-aangifte geef je 19% BTW aan (er is een aparte rubriek voor BTW verlegd) en telt deze BTW ook weer op bij de te vorderen BTW. Per saldo gebeurt er, afgezien van wat administratieve handelingen, dus niets.

 

Klinkt raar, maar de BTW op de factuur is verlegd naar jouw onderneming.

 

Boekhoudkundig hoef je daar niets mee te doen (mag wel). Ik zou de inkopen BTW verlegd wel op een aparte rekening boeken, zodat je bij het opstellen van de BTW aangifte direct ziet op welke rekeningen je nog BTW moet aangeven.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 1

 

Eh nee, volgens mij niet, want dat betreft alleen goederen. In dit geval gaat het om de regels voor elektronische dienstverlening.

 

In je BTW-aangifte geef je 19% BTW aan (er is een aparte rubriek voor BTW verlegd) en telt deze BTW ook weer op bij de te vorderen BTW.

 

Ik neem van je aan dat het zo moet. Maar ik vraag me af hoeveel ondernemers dit in de praktijk goed doen. Ik moet toegeven dat ik het bedrag zelf gewoon zonder BTW boek (dus geen verlegging en geen terugvraag). Dat komt per saldo op hetzelfde neer. Moet ik nu een inval van de FIOD vrezen?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het niet, anders krijgen ze het nog druk... adwords rekeningen boek ik ook gewoon in met 0% btw, lijkt me eigenlijk niets mis mee.

 

Formeel zou je het wellicht aan de ene kant moeten verleggen en aan de andere kant terugvragen, maar aangezien dat feitelijk op hetzelfde neerkomt denk ik niet dat er veel problemen zullen ontstaan als je het nalaat.

 

Link naar reactie
  • 0

 

In je BTW-aangifte geef je 19% BTW aan (er is een aparte rubriek voor BTW verlegd) en telt deze BTW ook weer op bij de te vorderen BTW. Per saldo gebeurt er, afgezien van wat administratieve handelingen, dus niets.

 

Klinkt raar, maar de BTW op de factuur is verlegd naar jouw onderneming.

 

Boekhoudkundig hoef je daar niets mee te doen (mag wel). Ik zou de inkopen BTW verlegd wel op een aparte rekening boeken, zodat je bij het opstellen van de BTW aangifte direct ziet op welke rekeningen je nog BTW moet aangeven.

 

Succes,

 

Odeon

 

Ai... dit is precies de reden waarom mammie boekhouden niet leuk vind. Ik heb voorgaande maanden steeds gedaan zoals de anderen in dit draadje, gewoon met 0% BTW boeken. Als ik daarmee doorga, ben ik dan boekhoudkundig echt een misdaad aan het begaan, of is het gewoon minder netjes, maar nog steeds kloppend?? Ik neig ernstig naar het laatste namelijk. Ik ben van plan me eens te gaan verdiepen in boekhouden, en vanaf dan beloof ik plechtig het helemaal netjes te doen. Of ik besteed het uit, en dan doet die accountant het helemaal netjes, ook goed ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik lees zoveel tegenstrijdige berichten hierover. Wat ik heb gedaan:

- Klant wil 100 euro adwords adverteren. Ik heb heb dus 119 euro gefactureerd (met 19% btw).

 

OK, BTW is verlegd naar mijn onderneming. 100 euro heb ik betaald aan Google, de 19 euro van de ondernemer heb ik nog in bezit. Maar dat is BTW moet ik dus afdragen aan de belastingdienst omdat het verlegd is. Maar als ik het hetzelfde kwartaal nog aftrek als voorbelasting, krijgt de Belastingdienst toch nooit die 19 euro?

 

Wat heeft het dan voor nut? En waarom zou ik dan 19 euro btw berekenen over het 100 euro Adwords tegoed, als het op mijn rekening blijft en ik het verder niet af hoef te dragen?

 

Kan je uberhaupt de Adwords BTW aftrekken als voorbelasting terwijl je het nooit hoeft te betalen aan de belastingdienst? Normaal trek je toch alleen BTW af die je echt betaald?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de btw verlegd wordt, geef je deze aan en trek je deze af op dezelfde aangifte. Daarnaast geef je nog de btw aan die je in rekening hebt gebracht. Dus:

+19 btw verlegd

- 19 btw betaald via verlegging

+19 btw in rekening gebracht aan opdrachtgever

 

Af te dragen: 19 btw.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

even een vraagje om dit duidelijk te krijgen voor een leek..

in mijn (simpele excel) boekhouding..

zet ik dus de totale kosten uitgegeven bijv 119 euro weg,

en 19 euro in de belastingkolom?

 

die 19 euro wordt later weer weggeveegd bij de opgave omdat ik eigenlijk niets heb betaald?

 

en voor de IB .. is die adwords dus voor de 119 euro er af te halen?

 

zie ik het zo goed?

dus OB heft de 19% elkaar op..

waardoor voor de IB het hele bedrag eraf gehaald wordt?

Link naar reactie
  • 0

Omdat de EU één geheel schijnt te zijn wordt de BTW verlegd naar jouw bedrijf. Als jij dus 100 euro aan Google Adwords hebt betaald, dien je daar 19 euro BTW over af te dragen. Bij je aangifte OB vul je dit dan in bij 4B. Die 19 euro vraag je direct in dezelfde OB aangifte weer terug als voorbelasting. Per saldo draag je dus m.b.t. Adwords niets af aan de belastingdienst.

 

Voor de IB kan je de werkelijk gemaakte kosten boeken als bv verkoopkosten. De, in dit voorbeeld, 100 euro drukt de winst en hierdoor betaal je dus minder IB. Hier laat je de BTW dus verder buiten beschouwing.

 

De naar ons verlegde BTW verwerk ik zelf overigens ook niet in mijn excelboekhouding. Ik hou een lijstje bij met leveringen van producten en diensten die in het kwartaal naar ons verlegd zijn. Eind van het kwartaal zoek ik de bedragen bij elkaar en gebruik het bij de aangifte.

Link naar reactie
  • 0

Ik neem van je aan dat het zo moet. Maar ik vraag me af hoeveel ondernemers dit in de praktijk goed doen. Ik moet toegeven dat ik het bedrag zelf gewoon zonder BTW boek (dus geen verlegging en geen terugvraag). Dat komt per saldo op hetzelfde neer. Moet ik nu een inval van de FIOD vrezen?

 

Nee, maar bij een controle op de OB met een misselijke inspecteur kan de fiscus jou een naheffingsaanslag opleggen voor het bedrag dat jij niet hebt aangegeven onder rubriek 4b.

 

Daarbij hoeft hij er niet mee akkoord te gaan dat jij de voorbelasting inzake deze factuur wél af mag trekken.

 

Je kunt dan alleen bezwaar maken tegen de naheffingsaanslag die jou is opgelegd ivm 4b, de bezwaartermijn (6 weken na afdracht van het tijdvak dat jij de voorbelasting in aftrek wilde brengen) is immers verstreken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.