• 0

Balans Crediteuren Debiteuren

Hallo,

 

Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen.

 

Ik heb hier de eindbalans van 2007. Alleen nu heb ik de debiteuren en de crediteuren op de balans in de -.

 

Mijn vraag is of dit mag? Het komt namelijk omdat ik van mijn crediteuren meer geld tegoed heb dan ik ze moet betalen, en ik moet aan mijn debiteuren meer betalen dan dat ik incasseren moet.

 

Ben benieuwd naar jullie mening.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat kan op zich gebeuren, als je toevallig van een leverancier een creditfactuur hebt gekregen en zelf een creditfactuur hebt gestuurd naar een klant. Het geeft wel te denken dat die negatieve bedragen kennelijk hoger zijn dan de normale positieve bedragen. Maar als daar een goede verklaring voor is, dan is er niks aan de hand lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Je moet in dit geval twee zaken onderscheiden:

1. Balanstechnisch. m.a.w. de kolommenbalans om te komen tot resultaatbepaling en balansposten die tegelijk de openingsposten voor het komende boekjaar zijn. In deze situatie is er niets aan de hand en kunnen de saldi gewoon worden verwerkt.

2. Presentatietechnisch. Als b.v. bij de debiteuren hier sprake is van één (of enkele) negatieve posten van dusdanige grootte dat het saldo van alle debiteuren omslaat dan dienen de negatieve saldi als schuld op de balans te worden gepresenteerd en de overige (positieve) debiteurensaldi als vordering. Mutatis mutandis geldt dit ook voor de crediteuren

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Andries

 

In principe kan er dus geen negatief bedrag staan in je balans,

een positieve crediteur plaats je onder de overige vorderingen en een negatieve debiteur onder de overige schulden.

(Dit is gebaseerd op algemeen geaccepteerde boekhoudregels zowel wereldwijd als in Nederland. In Nederland is dit gebaseerd op de regels zoals die te lezen staan in de RJ, richtlijnen jaarverslaggeving en het wetboek titel 9 BW2)

 

(zie ook eerder bericht van John)

 

Met vriendelijke groet

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.