• 0

Webshop geweigerd als nieuwe klant door groothandel

Ik was op zoek naar een groothandel waar ik producten kon afnemen voor een nog op te zetten webshop. Echter word ik nu geweigerd bij de groothandel omdat ik een webshop heb een geen echte winkel de groothandel geeft als reden op:

 

Dit is om dat we ons willen profileren t.o.v. andere groothandels.

Onze doelgroep heeft er behoeften aan een afgeschermde markt te hebben.

 

Ik vraag me af of dit nou wel mag, iemand weigeren op basis van de manier van verkoop? Want staat dit het recht op vrije handel niet in de weg?

 

Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het mag inderdaad. Een fabrikant is niet verplicht aan je te leveren. Netjes is een andere zaak, maar ze doen het zelfs bij bestaande toko's. Wanneer die een webshop oprichten dan kan het voorkomen dat ze vriendelijk doch dringend het verzoek krijgen die weer te sluiten. Als stok achter de deur: de fabrikant zal anders de prijzen voor die groothandel/detailhandel verhogen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Netjes is een andere zaak, maar ze doen het zelfs bij bestaande toko's.

 

Ik vind de reden die hier aangevoerd wordt volledig valide om niet aan bepaalde partijen (in dit geval webshops) te leveren. Ik kan me heeeel goed voorstellen dat brand profilering vereist dat je niet zo maar via Internet leveren wil, maar alleen bij exclusieve shops. Als je niet je eigen flagship stores hebt, dan moet je wel op een andere manier zorgen dat bepaalde winkels wel en bepaalde winkels niet je producten gaan leveren.

 

Kortom, in het kader van brand management, volledig gerechtvaardigd zou ik zeggen.

 

Jammer voor jou, dat wel :-[

Link naar reactie
  • 0

Kan je altijd nog klokkenluider worden.

Die worden momenteel druk gezocht voor dit soort toestanden.

 

 

Klokkenluider voor wat?

Ik lever ook niet aan iedere wederverkoper, peins er niet over.

En ik differentieer ook de prijzen per afnemer/wederverkoper, cq. de een krijgt meer korting en de ander minder, gebaseerd op volume en markt waarin ze hun producten moeten afzetten, en ik verlaag (heel soms) de kortingen als ze niet in overeenstemming met onze wederzijdse afspraken handelen, de afgesroken omzet niet halen etc.

Mag dat volgens jou niet dan, en waarom niet?

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

 

Kan je altijd nog klokkenluider worden.

Die worden momenteel druk gezocht voor dit soort toestanden.

 

 

Klokkenluider voor wat?

Ik lever ook niet aan iedere wederverkoper, peins er niet over.

En ik differentieer ook de prijzen per afnemer/wederverkoper, cq. de een krijgt meer korting en de ander minder, gebaseerd op volume en markt waarin ze hun producten moeten afzetten, en ik verlaag (heel soms) de kortingen als ze niet in overeenstemming met onze wederzijdse afspraken handelen, de afgesroken omzet niet halen etc.

Mag dat volgens jou niet dan, en waarom niet?

 

De NMA heeft momenteel een onderzoek lopen naar bedrijven die webwinkels dwingen te hoge prijzen te berekennen.

zie het artikel op o.a. http://www.telegraaf.nl/binnenland/3380333/_Klokkenluiders_webwinkels_gezocht__.html?p=7,1

Hierin gaat het over de verkoop prijzen, maar elders heb ik ook horen praten over de inkoop prijzen (kan immers een dwangmiddel zijn om de webshops te dwingen bepaalde minimum prijzen te hanteren).

 

Link naar reactie
  • 1

Er is een wezenlijk verschil tussen een ondernemer die kiest voor distributie via door hem bepaalde kanalen, en daarbij de webshopverkopers buitensluit, en een ondernemer die de adviesverkoopprijzen richting eindgebruiker via de tussenhandelaar probeert te beinvloeden.

 

De functie van klokkenluider zie ik dus nog steeds niet

 

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Je moet ook even onderscheid maken tussen leveranciers die niet aan webshops leveren en leveranciers die tegen hogere prijzen aan webshops leveren dan aan echte winkels.

 

Als leverancier heb je volgens mij voldoende mogelijkheden om dusdanige eisen te stellen in je leveringsvoorwaarden dat je bepaalde shops uit kunt sluiten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.