• 0

Grafische vormgeving, verzekering

Ik ben een bedrijfje gestart voor grafische vormgeving en webdesign.

 

Nou ben ik langs de bank gegaan voor advies voor verzekeringen. Ook heb ik in mijn omgeving wat informatie gevraagd maar ik kom er niet uit. Misschien dat iemand mij hier wat hulp kan aanbieden.

 

Zelf wilde ik een rechtsbijstandverzekering. Dit is mij afgeraden omdat mijn facturen daar waarschijnlijk niet hoog genoeg voor zijn en ik in principe alleen arbeidsuren kwijtraak (door de bank)

 

Wel heb ik het advies gekregen voor een aansprakelijkheidsverzekering. Ik vraag me af of ik hier goed aan doe. In principe regel ik alles vanaf mijn bureau en kom ik niet echt in 'contact'met mensen. Dit gebeurd namelijk grotendeels via de e-mail of telefoon. In mijn algemene voorwaarden staat bijvoorbeeld dat ik niet aansprakelijk ben voor winstverlies, klantverlies ed.

 

Is dit genoeg? Of is het toch verstandig op een aansprakelijkheidsverzekering te nemen ondanks dat de kans klein is dat ik iemand lichamelijk letsel aanbreng.

 

Wat vinden jullie van het advies van de rechtsbijstandverzekering?

Grafisch vormgever en webdesigner bij www.bureau-daan.nl

Kunstenaar en sieradenontwerper bij www.artbydaan.nl

 

Maar bovenal altijd ondernemend en creatief 👩🏻‍🎨❤️

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Zie in bijlage op hoofdlijnen de voor- en nadelen van rechtsbijstandsverzekeringen versus beroepsaansprakelijkheid en juridische service-abonnementen.

 

In jouw specifieke situatie zou ik het volgende aanraden:

  • beroepsaansprakelijkheidsverzekering: beoordelen!
    Voor webdesign en vormgeving geldt doorgaans een inspanningsverplichting, geen keiharde resultaatgarantie. Maar er zijn risico's die wel resultaatafhankelijk zijn en daarom nader beoordeeld dienen te worden: denk aan (onbedoelde) inbreuken op naam-, logo- en auteursrechten van andere merken of websites. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt primair bij de ontwerper.
    Door middel van goede leveringsvoorwaarden (met diverse aansprakelijkheidsuitsluitende en beperkende bedingen) kun je het risico van beroepsaansprakelijkheid inderdaad tot acceptabel niveau terugbrengen, maar verzekering van de restrisico's is dan nog steeds niet onverstandig en mogelijk niet al te duur: de meerpremie ten opzichte van een rechtbijstandsdekking bedraagt soms minder van € 200,- en voor dat bedrag heb je niet alleen vrijwel onbeperkte deskundige juridische bijstand voor het weerleggen van een (verzekerde) claim, maar is ook de eventuele claim zelf verzekerd. Maak een definitieve keuze pas als je weet wat het kost.
     
  • Rechtsbijstandverzekering: liever niet
    biedt alleen (beperkte) toegevoegde waarde als er al een geschil is ontstaan; het helpt niet bij het voorkomen ervan. Daarom raad ik je - als je niet kiest voor verzekering beroepsaansprakelijkheid - eerder een juridisch service-abonnement aan. De kosten daarvan bedragen circa € 380,- per jaar exclusief btw. Het is een keuze voor preventie in plaats van repressie. Bij eventuele geschillen ga je wel (bij)betalen maar de meerwaarde van preventie is aantoonbaar hoger dan een verzekering
     
  • Bedrijfsaansprakelijkheid
    wettelijke aansprakelijkheidzaak- en letselschade kun je niet uitsluiten, zowel niet in figuurlijke (kans op) als letterlijke zin (voorwaarden) . De kans is weliswaar erg gering, maar de gevolgen van met name letselschade zeer aanzienlijk. Dit dien je gewoon te verzekeren. Voor de kosten hoef je dit niet te laten: premies zijn er al vanaf € 80,- per jaar. Dit is de zakelijke variant van de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering

 

Meer weten? Stuur een mail of PM

 

caopties.pdf

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.