• 0

Verzekering buitenreclame

Hallo,

 

Ik ben niet helemaal nieuw hier, onder mn vorige account eigenlijk heel veel gelezen maar weinig gepost.

Vandaag een nieuw account aangemaakt onder de naam van het bedrijf wat ik ben gestart.

Op dit moment is het nog parttime ondernemen, ik verwacht eind van het jaar een omzet te hebben gemaakt van tegen de 10 k verdeeld over 6 opdrachten.

De kern van het bedrijf is het verkopen van butenreclame, het gaat hier om objecten van om te beginnen 2 x 3 meter.

Nu heb ik uiteraard de zoekfunctie gebruikt, maar toch wil ik de volgende case even voorleggen m.b.t. leveringsvoorwaarden en verzekeren.

 

Stel : ik plaats een reclame van 2 x 3 meter op de gevel van een bedrijf, na een half jaar valt deze reclame om wat voor reden dan ook van de gevel en valt op een auto van iemand van de directie.

Valt dit onder AansprakelijkheidsVerzekering Bedrijven, of onder BeroepsAansprakelijkheidVerzekering ?

Is het legitiem om in mijn leveringsvoorwaarden te zetten dat ik alleen aansprakelijk ben tot de hoogte van de ordergrootte (in dit geval 1,5 k), en misschien zelfs een uitsluitsel m.b.t. stormschade ?

In dit geval gaat het om een auto van de klant, schade misschien 5 k, dit zal me de kop niet kosten, maar als ik er nu eens een worst case scenario bij pak :

 

Reclame valt van de gevel, op de auto van een toevallige passant, die krijgt hierdoor een aanrijding en raakt invalide.

Uiteraard komt er een claim, ben ik verantwoordelijk tot de aangegeven ordergrootte ? en is de rest voor rekening klant, of worden mijn verzekeringen aangesproken ?

 

Ik stel deze vragen om dat ik wel van plan ben de AVB te nemen, maar niet de BAV omdat die denk ik vrij duur uitvalt.

Voorts weet ik dat ik de reclames zodanig vastzet dat er niets moet kunnen gebeuren, maar toch 100 % uitsluiten kun je het nooit.

En als er dan wel wat gebeurt dan kan ik uit bedrijfskas wel die 1,5 k (ordergrootte uit leveringsvoorwaarden voor mijn rekening nemen)

 

Misschien dat iemand zn licht hier eens over kan schijnen.

 

Alvast bedankt & vriendelijke groet,

Alex

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit soort schade valt onder bedrijfsaansprakelijksverzekering (zaak- en letselschade+ de gevolgschade daarvan).

Afhankelijk van het soort constructie kan er ook een CAR-risico gelopen worden: bijvoorbeeld schade aan de buitengevel gedurende installatie en een bepaalde onderhoudstermijn.

 

Is het legitiem om in mijn leveringsvoorwaarden te zetten dat ik alleen aansprakelijk ben tot de hoogte van de ordergrootte (in dit geval 1,5 k), en misschien zelfs een uitsluitsel m.b.t. stormschade ?

Nee: dit kun je doen naar je opdrachtgever, maar niet naar willekeurige derden die schade oplopen als gevolg van een afgevallen bord. En je kunt de wettelijke aansprakelijkheid jegens derden ook niet overdragen aan de opdrachtgever

Bij extreme stormschade kun je - indien je aantoonbaar alles hebt gedaan om schade te vermijden en er bijvoorbeeld geen sprake was van een constructiefout- wel een beroep doen op overmacht.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Geef je hiermee aan dat ik beter een BAV kan nemen i.p.v. een AVB ??Waar staat de afkorting CAR voor ?

 

Beste Alex,

 

BAV staat meestal voor beroepsaansprakelijkheidsverzekering en AVB voor Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven. de BAV dekt contractuele aansprakelijkheid (financieel nadeel van derden zonder dat er sprake is van fysieke schade of letsel), de AVB dekt (wettelijke) aansprakelijkheid voor zaak- en letselschade en de gevolgschade (financieel nadeel) daarvan,

Ik bedoel dus de AVB: de dekking voor zaak- en letselschade.

 

CAR staat voor Constructie All Risks: een verzekering die bedoeld is om risico's van op- aan of verbouw af te dekken. Verzekerde rubrieken daarin zijn het werk zelf, (schade aan) bestaande eigendommen en bouwkundige gebreken die onstaan zijn gedurende de z.g.n. onderhoudstermijn (en nader over een te komen periode na oplevering).

 

Voor reclame-uitingen, zonweringen etc op of aan gevels zijn schade bestaande eigendommen en de onderhoudstermijn relevant. Soms valt het risico van schade aan bestaande eigendommen ook op de AVB mee te nemen (dit is een kruising van een opzicht- en een installatierisico).

Voor een klant van mij - installateur zonweringen - hebben we dat op die manier opgelost. Bijkomend voordeel daarvan is een in principe onbeperkte onderhoudstermijn op de AVB. Zolang geen sprake is van constructiefouten of achterstallig onderhoud is het afvallen van (delen) van de zonwering (lees: buitenreclame) en schade die dat veroorzaakt aan de opstal zelf (ontzetting, gaten en scheuren in beton en metselwerk, soms ernstige verzwakking van dragende delen) meeverzekerd.

Let in ieder geval goed op opzicht en (uitsluiting) schade opstallen in de AVB.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.