• 0

personeel overnemen, is dat verplicht?

Is het verplicht om bij een overname personeel wat een contract voor onbepaalde tijd heeft over te nemen?

 

Ik snap dat personeel waarschijnlijk beschermd wordt om er gelijk door de nieuwe eigenaar uitgegooid te worden, aan de andere kant is het zo dat er personeel overtallig word doordat de eigenaar mee gaat werken in de zaak.

 

Ben erg benieuwd.

 

Groet, Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het bedrijf niet verdwijnt (wordt stopgezet, geliquideerd, etc. en onder een andere naam verder gaat) dan zal het getekende arbeidscontract nog steeds gelden. Je bent immers een verbintenis aangegaan met iemand die getekend heeft bij een bepaald bedrijf te gaan werken. Als dat bedrijf er dan niet mee stopt, dan zal dat arbeidscontract ook niet nietig verklaard kunnen worden.

 

Je zult het personeel dus moeten overnemen. Er zijn natuurlijk altijd redenen om dat niet te doen, maar dat is in basis wel waar het op neer komt volgens mij.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

beste DLA,

 

Hierbij mijn eerste reactie op dit forum dat ik toevallig tegenkwam.

Zal zo even kijken of ik me ergens kan voorstellen.

 

Zoals Sp00n al aangeeft ben je verplicht al het personeel dat werkzaam is op basis van een arbeidsovereenkomst mee over te nemen als je een onderneming overneemt en dat ook nog valt binnen de regels van OVO: overgang van onderneming.

 

Als de bedrijfsvoering ongewijzigd wordt voortgezet (naamvoering, zelfde branche enz enz) dan is de overname vaak ook een overgang van onderneming.

Je bent dan verplicht de reeds bestaande rechten en verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst (het vaste contract) te eerbiedingen.

 

Mocht je ook een wettenbundel tot je beschikking hebben dan kan je hier in de art 7:662-666 BW meer over vinden.

Link naar reactie
  • 0

Ja, je neemt de 'kneusjes' mee over. Zit ook in de verkoopprijs, als het allemaal toppertjes zijn, zou eea niet te koop zijn, of veel duurder...

 

Een alternatief is activiteiten en/of klanten overnemen. Dan neem je geen personeel over. Kans is wel dat het bedrijf failliet gaat omdat de krenten uit de pap verkocht worden, en of je daar aan mee moet werken?

 

... aan de andere kant is het zo dat er personeel overtallig word doordat de eigenaar mee gaat werken in de zaak.

 

Dat is 1 standpunt. Een ander is: zoek werk binnen het bedrijf voor iedereen, dus ook voor de overtollige(n). Houdt de sfeer binnen het bedrijf veel beter!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.