• 0

Inkopen voorraad, hoe het overzichtelijkst te boeken?..

Graag wil ik het volgende vragen

 

Inmiddels heb ik een aardig excelbestand gemaakt om de boekhouding te kunnen bijhouden. Ik heb hiervoor gedeeltelijk de opzet van een excelbestand gebruikt wat ik hier gevonden heb, waarvoor mijn dank!

Nu wordt er in het excelbestand gesproken over Inventaris, boek ik hier nu ook de voorraad producten die ik voor de verkoop gebruik in? En trek ik ze dus bij verkoop er weer af?

Klanten dienen het bedrag gelijk te voldoen dus er is geen sprake van openstaande rekeningen.

 

Of is het toch handiger als ik hiervoor een aparte post op de activa maak, ‘voorraad’? en dat ik bij Inventaris het overige boek. Het betreft een kleine administratie (webwinkel), waardoor er naar alle waarschijnlijk weinig ‘overig’ geboekt gaat worden.

 

Ook een vraagje over km vergoeding, ik bereken 0,19/km voor zakelijke km met mijn eigen auto. Klopt het dan als ik aan de creditzijde dit in mindering op mijn omzet zet en aan de debet zijde in mindering op mijn kas? (met andere woorden dan dus contant uit de kas neem of overschrijf naar mijn privé rekening?)

 

Beginnende ondernemer, maar ben op weg denk ik en m’n hoofd tolt af en toe van alle info die ik hier leer en lees,. Hahaha ;)

 

Bedankt alvast voor de reactie!

 

Groetjes

Kirsten

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Met Inventaris worden je bedrijfsmeubels e.d. gebruikt, machines, kasten, stoelen, computers etc. wat op naam van het bedrijf staat en voor het bedrijf gebruikt wordt.

 

Voorraad boek je onder voorraad, de inkoopprijs!

 

Als je voorraad verkoopt, boek je de omzet en af te dragen BTW onder deze posten, credit en het geld wat je hebt gekregen op de post bank debet.

Vervolgens boek je de inkoopwaarde van het verkochte onder de post kostprijs debet en onder de post voorraad credit.

 

Bijv. je hebt een product A verkocht incl. btw 119 euro. wat je voor 75 euro hebt ingekocht.

 

Debet Credit

Omzet: 100,-

BTW 19,-

Bank: 119,-

 

Kostprijs verk: 75,-

Voorraad: 75,-

 

Succes!

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Ik boek in het voorbeeld de 75 euro voor voorraad credit omdat dit je inkoopwaarde is van het verkochte product.

Dit product is uit je voorraad en dus is je voorraad 75 euro minder, minder bezit boek je credit.

 

Tegelijkertijd heb je dus 75 euro kosten want zolang je voorraad bij jou in het magazijn staat, zijn het geen kosten. Dat wordt het pas op het moment dat je het verkoopt. Vandaar dat ik die post opgenomen heb en het bedrag debet boek, want meer kosten moet je debet boeken.

 

Wat je km vraag betreft, ik zou de gedeclareerde kosten debet boeken (meer kosten = debet boeken) en het bedrag kan je dan inderdaad in mindering (credit boeken) op je bank of kas.

 

Groetjes Karen

 

Link naar reactie
  • 0

Hmmmm, dus de kosten van inkoop boek je pas op het moment dat je het verkoopt? Of begrijp ik het verkeerd?

 

Ik probeer nu ook mijn voorraad in te boeken. Ik heb al wel de post inkoop (7000). Om een fatsoenlijke balans te draaien moet dat betekenen dat mijn voorraad er bij de bezittingen bijkomt. Boek ik de voorraad dan op de verkoopprijs in, of op de inkoopprijs?

Of boek ik het op inkoopprijs, plus nog een extra post voor de winst?

 

Dus zo:

Debet Credit

Bij inkoop

inkoop 75,-

voorraad 75,-

 

 

bij verkoop

bank 119,-

voorraad 75,-

winst 25,-

af te dragen BTW 19,-

 

Zo had ik gevoelsmatig bedacht dat het zou moeten. Bij inkoop kost je dat 75 euro, maar die zie je terug in de eenzelfde vermeerdering van je voorraad.

Bij verkoop zie je 119 euro op de bank, daarvan gaat 75 euro naar de voorraad, omdat die ook verminderd met dat bedrag, 25 euro moet naar de post winst geboekt worden, en 19 euro naar de post af te dragen BTW.

 

Zeg ik nou iets heel geks? Of kan ik het wel zo doen?

Link naar reactie
  • 0

Meteen nog een vraagje...

Ik heb een webwinkel met zo'n 75 tot 100 producten, en zo'n 6 a7 leveranciers. Op elk product zit een andere winstmarge, dus ik kan eigenlijk niet zomaar op "voorraad" boeken.

 

Moet ik dan bij elke inkoopactie die ik doe, handmatig berekenen wat de verkoopprijs van die hele ingekochte partij zal zijn? Maar dan boek ik al bij inkoop de winst, terwijl het product nog niet verkocht is.... dat kan niet, want dan klopt de balans niet...

 

maar aan de andere kant, mijn voorraad is niet 75 euro waard, maar 100 euro! aarrgh....

 

 

Debet Credit

bij inkoop

inkoop 75,-

voorraad 100,-

winst 25,-

 

bij verkoop

bank 119,-

omzet 100,-

BTW 19,-

 

Op bovenstaande manier boek ik de winst al direct bij de verkoop. Maar goed, voor hetzelfde geld verkoop ik de zooi nooit... Maar zo kan ik wel de winst uitsplitsen naar een aparte post. Achteraf kan dat niet, want ik verkoop vaak 5 a 6 producten tegelijk, en die ga ik echt niet allemaal apart uitsplitsen in voorraad en winst afboeking...

 

Aan de andere kant kan ik natuurlijk ook gewoon de post omzet - post inkoop, dan heb ik ook gewoon wat ik wil. maar ik vroeg me af of er een regel voor is, hoe je het moet doen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

De post voorraad geeft weer wat de inkoopwaarde van je voorraad is, het is dan nog bezit en geen kostenpost!

 

Als je voorraad hebt ingeboekt dan boek je de inkoopwaarde, exclusief BTW op de post voorraad, de betaalde btw boek je op terug te vorderen btw en je bank wordt het gehele bedrag minder.

 

Zo blijft je balans in evenwicht.

 

Op het moment dat je iets hebt verkocht, boek je de verkoopwaarde excl. btw op omzet, de af te dragen btw komt apart en je bankrekening wordt zoveel euro hoger.

 

Daarnaast wordt de voorraad die je hebt minder, immers is er iets uit dus boek je dan de inkoopwaarde van dat product als kostenpost en verminder je de post voorraad.

 

Hiermee is je balans weer in evenwicht.

 

De winst boek je eigenlijk niet, als je de balans opmaakt aan het eind van het jaar blijkt of je winst hebt of niet door alle kosten van de inkomsten af te trekken.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

 

Daarnaast wordt de voorraad die je hebt minder, immers is er iets uit dus boek je dan de inkoopwaarde van dat product als kostenpost en verminder je de post voorraad.

 

Hiermee is je balans weer in evenwicht.

 

Karen

 

Hoi Karen,

 

Als eerste erg bedankt dat je ons hiermee helpt!

 

Heb ik het goed dat op de balans zowel de inkoop voorraad als de kostprijs verkoop aan dezelfde kant staan? (activa) Ik krijg anders geen balans. De rest boek ik zoals je inderdaad duidelijk uitlegt. Het enige verschil is alleen dat ik de verkoopprijs excl btw niet op omzet boek, maar op crediteuren(maar dit kan ik net zo goed veranderen) Verder berekend mijn excelbestand inderdaad de verlies of winst situatie uit.

 

Groetjes,

Kirsten

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kristien,

 

Graag gedaan.

Ja, inkoop voorraad en kostprijs verkoop staan inderdaad aan dezelfde kant.

Je moet de volgende boekingsregels onthouden:

Meer bezit, boek je debet

Meer kosten boek je debet.

Minder bezit of minder kosten boek je credit.

 

Waarom boek je de verkoopprijs op crediteuren?

 

Groetjes Karen

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen,

 

ja dat klopt inderdaad ook helemaal niet, crediteuren is voor rekeningen bij bijv leveranciers die nog open staan toch?

 

Ik zal het aanpassen.ik zit dan alleen te bekijken hoe ik dit ga aanpassen,.Deze post hoort wel aan de rechterkant thuis dus op zich moet dat niet zo lastig zijn.

Opnieuw bedankt voor je hulp!, heb het weer helemaal op een rijtje zo :D

 

Groetjes

Kirsten

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen of andere welwillende replyer,

 

Ik zit even te twijfelen over een inkoopboeking (teveel info gelezen en het boekhoudprogramma -Iprofit- is niet zo transparant als mijn werkboek van vroeger qua weergave journaalposten). In bovenstande mis ik de betaling van de inkopen.

Wil iemand me helpen om mijn twijfels weg te nemen?

 

Ik koop in op factuur en wil graag mijn voorraad tegen de zuivere inkoopprijs inzichtelijk houden (vrachtkosten zijn variabel en boek ik op een aparte rekening):

 

Inkoopboek

Voorraad diversen 50

Kosten bij inkoop 10

Te vorderen BTW 0 (in dit geval betreft het een levering uit Duitsland; BTW verlegd. Volledigheidshalve toch benoemd)

aan/ Crediteuren 60

 

Daarnaast bij betaling factuur:

 

Bankboek

Crediteuren 60

a/ bank 60

 

 

Mocht ik nu diezelfde inkopen doorverkopen, krijg ik toch het volgende journaal?

 

Verkoopboek

Debiteuren 119

aan/ te betalen BTW 19

aan/ verkopen 100

+

Inkoopwaarde verkopen 50

aan/ voorraad diversen 50

 

Alvast hartelijk dank!!

Groetjes, NOOBIE ;)

 

P.s. Mocht ik nu iets uit de voorraad voor privé willen gebruiken, dan toch het volgende journaal middels het memoriaal (?):

 

Memoriaal

Prive 11,90

aan/ Te betalen BTW 1,90

aan/ voorraad diversen 10,00

Link naar reactie
  • 1

voordeelscout,

 

Op de gegeven journaalposten heb ik helemaal niets aan te merken. Gaat helemaal goed zo.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.