• 0

Welke ondernemingsvorm voor franchise

Beste mensen,

 

Enige tijd geleden ben ik hier ook geweest voor een vraag betreft een ondernemingsvorm voor een webshop, maar ben nu benaderd om een zaak te starten als franchiser en de eerste vraag die naar voren kwam is:

 

"Als ik kies voor een BV en ik kies voor franchise, dan dien je de naam aan te nemen van de franchisegever. Moet je de BV dan (bij oprichting)ook deze naam geven of mag je zelf een naam geven aan je BV zodat je alleen werkt onder de naam van de franchisegever"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In dit kader zijn drie dingen die onderscheiden moeten worden:

  • handelsnaam
  • rechtsvorm
  • de formule(naam)

 

De handelsnaam is de naam van de onderneming zoals deze in het handelsregister staat ingeschreven. De rechtsvorm is de juridische entiteit, de juridische vorm waarin de onderneming wordt gedreven. Bijv. een B.V., maar het kan ook een eenmanszaak, VOF, CV, etc... betreffen. De formulenaam is de naam die de franchisegever aan de formule heeft gegeven. Deze drie elementen dienen strikt gescheiden te worden gezien.

 

Een standaardbepaling - zo niet de belangrijkste bepaling - in franchisecontracten is dat de formulenaam van het franchiseconcept wordt gevoerd in het dagelijkse handelsverkeer. Dit is uitsluitend bedoeld om de naamsbekendheid te vergroten.

 

De formulenaam zie je vaak weer op één of andere wijze in de handelsnaam terugkomen. Neem bijvoorbeeld 'De Hypotheekshop' en zoek deze eens op in het handelsregister. Dan komt men bijvoorbeeld tegen:

  • Assuantiekantoor De Hoeksche h.o.d.n. De Hypotheekshop
  • De Hypotheekshop (Cheizoo Adviesgroep)
  • BB&R Adviesgroep B.V. tevens handelend onder de naam De Hypotheekshop
  • Hypotheekshop Beuningen B.V.

Dit is alleen maar om te illustreren welke vrijheid er bestaat voor wat betreft de handelsnaam die een franchisenemer kiest. De enige beperking is dat de formule(naam) weer terug moet komen in de handelsnaam en dat kan dus op verschillende manieren.

 

Doorgaans schrijft de franchisegever niets voor ten aanzien van de rechtsvorm waarin een onderneming moet worden gevoerd. De franchisegever heeft daar ook geen enkel belang bij.

 

Om terug te komen op de vraag:

"Moet je de BV dan (bij oprichting)ook deze naam geven of mag je zelf een naam geven aan je BV zodat je alleen werkt onder de naam van de franchisegever"

In de bovenstaande voorbeelden staat eigenlijk al het antwoord. h.o.d.n. betekent dat men feitelijk de formulenaam voert. De inschrijving in het handelsregister luidt anders.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp dan dient de formulenaam wel terug te komen in de handelsnaam.

 

Ik wil namelijk de BV z.s.m. aanvragen en daarna wil ik zien of het franchise wordt of niet. Vandaar dat ik nieuwschierig ben of ik de BV gewoon op mijn naam kan laten zetten of dat ik mijn naaam + formulenaam al moet hanteren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.