• 0

Bedrijf verkopen in Amerika - belastingeffect?

Met een aantal mensen hebben we samen een bedrijf opgezet in Noord Amerika. We hebben allemaal voor noppes gewerkt. Als beloning daarvoor hebben we ieder een percentage van de bedrijfsaandelen gekregen, welke in principe 0 euro waard zijn/waren aan het begin.

Echter zijn een aantal andere bedrijven erin geinteresseerd om ons bedrijf over te nemen.

 

Nu is mijn vraag als volgt.

Hoe zal de belastingsdienst dit interpreteren wanneer de aandelen worden gecasht bij een overname? Zullen zij het zien als inkomsten(box 1), meerderheidsbelang(box2), vermogen/minderheidsbelang(box3).

 

Deze vraag is belangrijk omdat ik aandelen heb en bij een percentage van onder de 5% wordt dat percentage gezien als minderheidbelang. Bij minderheidsbelang komt men terecht in box3 en betaalt men 1.2% belasting over het bedrag.

Echter wanneer ik meer dan 5% van de aandelen krijg dan kom ik of in box2 (22%-25% belasting) of in box1 (30% belasting).

 

Dus hoe zal dat geld welke ik bij een overname zou krijgen worden geinterpreteerd? Ik kan namelijk kiezen tussen een minderheidbelang van 4.99% of een meerderheidsbelang 6%. (Afhankelijk van hoeveel ik tegen $0 loon werk)

Nu is het verschil tussen het betalen van belasting over minderheidbelang gigantisch met dat van meerderheidsbelang.

Dus mijn keuze om meer of minder te gaan werken is afhankelijk van hoe de belastingsdienst dit gaat interpreteren.

 

Mijn vraag is dus of ik wel eens in geval van een bedrijfsovername in Box3 terecht kan komen. Zo ja dan is het interessanter om voor een minderheidsbelang te kiezen. Wanneer ik zowiezo met hoeveel % aandelen dan ook in box 1 of 2 terecht zou komen dan is het weer interessanter om een meerderheidsbelang te nemen.

 

Weet iemand hoe dit in elkaar zit, kan ik uberhaupt bij een bedrijfsovername in deze situatie in box 3 terecht komen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een mogelijkheid is dat wanneer men aandelen krijgt als beloning voor werk welke initieel een waarde hebben van $0, maar na overname meer waarde hebben, dat bij een belang van onder de 5% men in box 3 terecht zou komen.

Al durf ik dit niet met zekerheid te stellen, vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
  • 0

Dag Graviton

 

Ik kan het je als fiscalist erg eenvoudig maken: op dergelijke vragen krijg je hier geen adequaat antwoord.

 

Ik stel wel 2 vragen: hoe ligt de aandelenverhouding nu vast? Je oppert zelf alle boxen. In welke val jij? Dat is namelijk een objectief gegeven.

 

Graag je reactie en wellicht kunnen we wat betekenen voor je.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Denarius.

 

Ik heb de keuze uit 2 aandelenpaketten. Welk aandelenpakket ik mag kiezen hangt af van hoeveel ik werk.

 

Keuze 1: Een minderheidsbelang van 4.99% (normaal aantal werkuren)

 

Keuze 2: Een meerderheidsbelang van 6% (Extra werkuren)

 

 

Ik dacht dat als ik een minderheidsbelang zou kiezen, dat ik dan belastingtechnisch beter uit zou komen, omdat ik dan in box 3 terecht zou komen. Maar ik ben er niet zeker van of ik uberhaupt wel in die box terecht kan komen, gezien de manier waarop het bedrijf is opgezet. Ik vraag me dus af of die 4,99% eigenlijk wel in box 3 terecht kan komen, omdat ik ook voor het bedrijf heb gewerkt. (tegen $0)

Het gaat mij om het bedrag dat uitgekeerd wordt na verkoop van het bedrijf en dus de verkoop van de aandelen.

Link naar reactie
  • 0

4,99% is geen aanmerkelijk belang en dus box 3. Meerwaarde bij verkoop is dan onbelast. Dat je voor ze werkt doet daarin niet ter zake. Let wel op dat het bij 4,99% blijft en dat bij uitgifte van nieuwe aandelen of verkoop aan derden jouw aandeel wel onder de 5% blijft.

 

6% is wel een aanmerkelijk belang en brengt meer verplichtingen met zich mee. O.a. box 2 en dus heffing over AB winst bij verkoop van de aandelen, maar ook zaken als gebruikelijk loon...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.