• 0

Mogelijkheden voor backup online?

Hallo,

 

Ik ben aan het zoeken naar een praktische, doch betrouwbare manier om backups te maken. KPN heeft hiervoor kennelijk ook iets bedacht.

 

Heeft iemand ervaringen met Backup online van KPN?

 

Groet,

 

Joris

 

[titel verduidelijkt - mod]

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het nadeel van KPN Online Backup vind ik het stukje software. Ik krijg een beetje het gevoel dat het al jaren oud is eigenlijk.

 

 

Planet Internet had het al jaren geleden voor zakelijke klanten. Is nooit een succes geworden, en toen ik aan KPN vertelde dat Planet INternet het al tijden geleden had waren ze erg verbaasd. Ik ook, aangezien die twee eigenlijk hetzelfde bedrijf zijn....

Link naar reactie
  • 0

Ik heb dat een paar maanden geleden uitgeprobeerd en volgens mij kon ik vorige versies terughalen.

 

Heeft het een soort journaling/rollback functie? Waarbij je bijvoorbeeld een bestand terug kunt halen zoals het op datum-X was, ook als je al een aantal recentere versies van het bestand hebt gebackupped?

Link naar reactie
  • 0

Betreffende terughalen: ik heb even gekeken naar m'n boekhouding en daar kan ik 3 versies van terughalen, oudste van eind augustus.

 

Heb je ook oudere versies dan die van eind augustus geupload?

 

Bij het maken van een backup moet je je goed bedenken tegen welk soort dataverlies je je beschermt. Voor brand en diefstal is een backup op een plek buiten je pand een prima oplossing. Maar tegen dingen als een medewerker die (per ongeluk) data overschrijft, een virus dat bestanden beschadigt of falende hardware die willekeurig wat eentjes en nulletjes verandert is alleen de oplossing zoals msteer die noemt een goed middel: eens in de zoveel tijd een volledige backup apart zetten en houden. Dit soort fouten merk je nl. pas op als de oudst beschikbare backup ook al de fouten bevat.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet weten waarom het niet de ultieme oplossing is. Bij elk soort backup programma moet je uitkijken dat je niet per ongeluk nieuwe bestanden overschrijft door oude bestanden. Maar waarschijnlijk krijg je wel een melding in de trant van "Weet u zeker dat u een nieuwere versie van het bestand wilt overschrijven"

Link naar reactie
  • 0
Naar mijn idee worden de bestanden versleuteld opgeslagen en kan er niemand dus bij zonder de juiste sleutel.

 

Dat is alleen echt veilig als de sleutel door een mens wordt ingetypt en nergens decodeerbaar is opgeslagen. Dat zou betekenen dat je elke keer als je je pc hebt opgestart (of opnieuw hebt ingelogd) de sleutel opnieuw zou moeten intypen (zo wordt veel gewerkt met key-agents met ssh etc.). Voor zo'n massaproduct lijkt me dat te onhandig, en dus zal het wel wat minder veilig zijn uitgevoerd.

Link naar reactie
  • 0

Ok ik ben eens even wat gaan lezen in de help/op de website van backup online.

 

1. Wie kent de coderingssleutel (Encryption Key) nog meer, behalve ikzelf?

Alleen u kent de encryption key. Het is aan te bevelen om dit op een veilige plek te bewaren. KPN kan deze key opvragen op verzoek van de gebruiker aangezien deze key wel nodig is om data terug te kunnen halen.

Dus wel versleuteld (voordeel dat het niet gesniffed kan worden) maar sleutel bekend bij KPN.

 

1. Worden de te beveiligen bestanden compleet en in hun volledig omvang naar het Cybercenter verzonden?Opgeslagen gegevens worden op intelligente wijze beheerd door Back-up Online. Hiervoor worden twee gepatenteerde oplossingen gebruikt::

 

* SendOnce-technologie: veel gegevens zijn in volstrekt identieke vorm op elke pc te vinden. Dat geldt zowel voor bestanden van het besturingssysteem als voor bestanden van standaardtoepassingen (bijvoorbeeld MS Office). Elk van deze bestanden wordt slechts eenmaal in het Cybercenter opgeslagen, zodat ook bij de eerste back-up niet het complete systeem hoeft te worden overgedragen.

* DeltaBlock-technologie: De back-up is altijd incrementeel. Dit betekent dat altijd alleen de bestanden worden overgedragen die sinds de laatste back-up zijn gewijzigd. Maar ook hier wordt niet het complete bestand verzonden. Back-up Online verdeelt elk bestand in blokken van 512 bytes, zodat altijd alleen de gewijzigde blokken van een bestand worden overgedragen. Ook de bijlagen bij emails (.nsf, .pst) worden vóór de overdracht geëxtraheerd en verwerkt door de bijbehorende algoritmen. Zo wordt bij elke back-up de hoeveelheid verzonden gegevens drastisch beperkt.

Naast versleuteling wordt de data ook nog gecomprimeerd.

 

KPN heeft op zich een redelijk goede naam en ik denk niet dat ze die vernaggelen door een service als Back-up online.

Link naar reactie
  • 0

Hier het antwoord van KPN op mijn email met de vraag of de privacy van online backups wordt gegarandeerd en hoe dat technisch is geregeld.

 

Geachte heer, mevrouw,

 

De Back-Up Online dienst van KPN is zeer goed beveiligd.

 

Wij maken gebruik van een 128 bits AES encryptiesysteem. De gegevens zijn alleen uit te lezen bet behulp van de volgende gegevens: username, password en encryptiecode (welke alleen bij u in het bezit is).

 

Bent u de encrytpie code kwijt, dan kan niemand meer bij de gegevens. Zelfs voor ons is dit niet uit te lezen. Bewaar de encryptie code dus goed. Want kwijt, is data weg.

 

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben.

 

Met Vriendelijke Groet,

Kind regards,

Online Diensten

Email: onlinediensten@kpn.com

Telefoon: 0800 - 04 03

Link naar reactie
  • 0

Ze zijn trouwens niet echt snel met geld afschrijven volgens mij... Ik kreeg een crappy factuurtje via de mail waarop iets stond van binnen 14 dagen betalen én wordt automatisch afgeschreven, paar dagen later weer een mail dat het wordt afgeschreven. Dat is volgens mij al dik twee weken geleden maar het is nog niet afgeschreven.... :P

 

Volgens mij lezen ze mee hier, het is nu wel afgeschreven. ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf ook als ondernemer in de Online Backup business... Online Backup heb ik inmiddels geïmplementeerd voor vele honderden gebruikers (vanaf consument tot grootzakelijk). Wellicht dat mijn ervaring uit eerste hand wel nuttig is voor dit topic.

 

Bij het maken van de beslissing of Online Backup iets voor jou is, zul je eerst de probleemstelling duidelijker moeten maken. Welk probleem wil je oplossen met je Online Backup? Gaat het puur om het veilig stellen van je gegevens als bijvoorbeeld je laptop wordt gestolen? Of is het ook belangrijk dat je snel weer operationeel bent?

Als je met normale ADSL verbindingen werkt dan kan dat laatste wel eens een probleem vormen. Tegenwoordig kunnen bedrijven echt enorme hoeveelheden data hebben (tot terabytes aan toe). Herstellen hiervan kan dan wel eens letterlijk dagen weken duren (afhankelijk van de hoeveelheid en de lijnsnelheid). In dat soort gevallen adviseer ik altijd een lokale backup te maken (door middel van tape of NAS opslag) én een Online Backup (in het geval het hele pand bijvoorbeeld uitbrandt).

 

Als jullie nog inhoudelijke vragen hebben dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat me er vooral om dat ik de administraties van mijn klanten veilig kan stellen. Enerzijds zodat zij daar gerust op kunnen zijn en anderzijds om mij een boel werk te besparen in het geval van verlies van deze bestanden.

 

Het betreft in mijn geval geen grote hoeveelheden aan gegevens. Mijn proefabonnement bij de jongens van KPN bevalt tot nu toe prima. Ik kan me echter wel voorstellen dat dit niet de ideale oplossing is voor ondernemingen waar zeer veel gegevens moeten worden veilig gesteld.

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn bedrijf zijn online backups in theorie een prachtige oplossing, echter in het praktijk niet.

 

Om de dag worden er bij mij externe backups gemaakt op een externe harddisk. Dus in het geval van brand ben ik nog steeds alles kwijt. Daarom word er 1x per week een externe backup gemaakt bij een server in een datacenter in Amsterdam en 1x per maand worden daarvan backups gemaakt op een andere server in dezelfde datacenter.

 

Toen ik met dit systeem begon ging het om ruim 4GB aan belangrijke bestanden. Met een 1Mbit upload wat in de praktijk maximaal 800Kbit is en gemiddeld rond 680Kbit, duurt 4GB ruim 14 uur. Het systeem begint automatisch op zaterdagnacht en is zondagmiddag klaar. Echter inmiddels heb ik 9GB aan belangrijke bestanden, dit duurt ruim 31 uur. Om de upload goed te laten verlopen betekend het dat ik 31 uur niet de computer mag gebruiken.

De groei van 4GB naar 9Gb aan belangrijke data vond plaats in ongeveer 16 maanden, ofwel een groei van 5,2% per maand. Als de groei zo door gaat heb ik over 6 maanden een databehoefte van ruim 12GB of wel de PC moet 42 uur uploaden en ik kan niet 42 zonder de PC, omdat ik ook op zaterdag werk.

 

12GB aan belangrijke data is maar een fractie van mijn gebruikte 190GB aan data. Dus als ik een volledige online backup wil maken van mijn systeem zou dit ruim 1 maand duren!

 

Zoals er geen betaalbare uploadsystemen zijn die continue meer dan 10Mbit upload bieden, is een online backup systeem uitsluitend geschikt voor kleine projecten en kan geen alternatief bieden voor offline backup systemen.

 

In Zweden, Japan, HongKong, Frankrijk en een aantal andere landen zijn uploadsnelheden van 10mbit of landelijk toegankelijk en betaalbaar.

Vanaf 2008 gaan een aantal providers in Nederland snelheden tot 5Mbit upload aanbieden via VSDL en kabel, waardoor online backups een stuk sneller zullen worden.

 

Link naar reactie
  • 0
Om de upload goed te laten verlopen betekend het dat ik 31 uur niet de computer mag gebruiken.

 

Hola, daar gebeurt iets raars. Een hedendaagse computer kan moeiteloos 53 andere dingen tegelijk doen tijdens het uploaden.

 

Zoals er geen betaalbare uploadsystemen zijn die continue meer dan 10Mbit upload bieden, is een online backup systeem uitsluitend geschikt voor kleine projecten

 

190 GByte data is vrij veel. Om alles wat kleiner is "kleine projecten" te noemen is misschien niet helemaal reëel.

 

Bovendien hoef je met een slim systeem alleen de dataproductie per werkdag (of week ofzo) te backuppen. Je gaat natuurlijk niet 190GB dagelijks fullbackuppen.

Link naar reactie
  • 0

Voor mijn bedrijf zijn online backups in theorie een prachtige oplossing, echter in het praktijk niet.

 

Om de dag worden er bij mij externe backups gemaakt op een externe harddisk. Dus in het geval van brand ben ik nog steeds alles kwijt. Daarom word er 1x per week een externe backup gemaakt bij een server in een datacenter in Amsterdam en 1x per maand worden daarvan backups gemaakt op een andere server in dezelfde datacenter.

 

Toen ik met dit systeem begon ging het om ruim 4GB aan belangrijke bestanden. Met een 1Mbit upload wat in de praktijk maximaal 800Kbit is en gemiddeld rond 680Kbit, duurt 4GB ruim 14 uur. Het systeem begint automatisch op zaterdagnacht en is zondagmiddag klaar. Echter inmiddels heb ik 9GB aan belangrijke bestanden, dit duurt ruim 31 uur. Om de upload goed te laten verlopen betekend het dat ik 31 uur niet de computer mag gebruiken.

De groei van 4GB naar 9Gb aan belangrijke data vond plaats in ongeveer 16 maanden, ofwel een groei van 5,2% per maand. Als de groei zo door gaat heb ik over 6 maanden een databehoefte van ruim 12GB of wel de PC moet 42 uur uploaden en ik kan niet 42 zonder de PC, omdat ik ook op zaterdag werk.

 

12GB aan belangrijke data is maar een fractie van mijn gebruikte 190GB aan data. Dus als ik een volledige online backup wil maken van mijn systeem zou dit ruim 1 maand duren!

 

Zoals er geen betaalbare uploadsystemen zijn die continue meer dan 10Mbit upload bieden, is een online backup systeem uitsluitend geschikt voor kleine projecten en kan geen alternatief bieden voor offline backup systemen.

 

In Zweden, Japan, HongKong, Frankrijk en een aantal andere landen zijn uploadsnelheden van 10mbit of landelijk toegankelijk en betaalbaar.

Vanaf 2008 gaan een aantal providers in Nederland snelheden tot 5Mbit upload aanbieden via VSDL en kabel, waardoor online backups een stuk sneller zullen worden.

 

Waarom doe je continu een full backup en niet een incremental? Of wijzigt de volledige 9GB per week?

 

Verder geef je aan dat je ook backupped op een externe schijf, waarom dan niet vervolgens die schijf backuppen naar de externe locatie? Dan kan je gewoon verder met je pc. Maar ik gok dat je met incremental backups al een heel eind komt,

You can have it fast, cheap, or working. Choose two.

Link naar reactie
  • 1

Sommige Online Backup software ondersteunt tevens een combinatie van backuppen naar een datacentrum én een lokale backup.

 

Daarnaast vergeet Jan25 een aantal factoren:

- Backups gebeuren incremental: alleen de gewijzigde bestanden worden overgezet

- Er vindt ook compressie plaats op de data. Vooral databases en tekstbestanden profiteren hier flink van

 

Het beste is om gewoon met een demo account te proberen of het doet wat jij ervan verwacht. Je kunt het lang theoretisch benaderen, maar als je met een uurtje werk het hebt uitgeprobeerd dan kun je beter de praktijk laten uitwijzen of het iets is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.