• 0

Eerste werknemer ontslaan..

Dag allemaal,

 

Ik bouw in Polen met een team een nieuw Web 2.0. product(Ja, heb je ze weer!). Ik heb nu 4 mensen in dienst plus iemand die 2 dagen per week stage loopt. We werken ook samen met een grafische designer enz.

 

Mijn lead developer werkt sinds 15 januari voor me. Ik heb nu het volgende.. in de afgelopen 2 maanden is hij van een werknemer die alle schijn mee had wat betreft zijn kunnen er een geworden die ik nu per haast direct wil ontslaan. Het is m'n "eerste keer"(ontslaan) en ik hoop dat ik het er een beetje goed vanaf breng.....

 

Hier is een beetje het verhaal....

 

Als Lead developer bij ons verantwoordelijk is voor alle technische zaken en het leiden van het team. Hij is hierin zo ongelooflijk tekort geschoten, met een onwaarschijnlijk gebrek aan business sense, om het zo maar te noemen. Zijn functie vereist ook veel initiatief. Hij moet zaken voorzien, plannen en melden aan mij. Hij schiet hier ook al in tekort. Maar wat nog erger is, is dat hij na herhaaldelijke verzoeken om concrete zaken bij te schaven het simpelweg niet doet!

 

 

Voorbeelden

 

Een van de concrete verzoeken was dat we onze manier van werken (Scrumm, extreme programming) aangepast moet worden aan onze concrete business vereisten. Hij vindt dat niet nodig en geeft daar geen gehoor aan.

 

Een concreet voorbeeld van wat hierbij hoort is dat ik directeur ben en mij binnenkort met sales moet gaan bezig houden. Toch ben ik tot nu toe degene die praktisch al onze "tickets" (taken voor programmeurs) invoert. Volgens Scrumm moeten die door het team technisch worden doorgesproken. Dat doet ie simpelweg niet. Straks ben ik op verkoop tour en heeft hij niet bedacht hoe de tickets in te voeren en bespreekt de boel ook al helemaal niet door.

 

Overigens zien de andere programmeurs zien dit ook en vinden het vervelend.

 

Ander klein voorbeeldje was dat ik 2 extra harde schijven had gekocht, waarbij later bleek dat mijn assistente en toen ik allebei 2 uur verloren omdat twee keer bleek dat er iets miste(data kabels, voeding converters)...simpelweg omdat ie dat niet had nagekeken!

 

Vandaag haalt hij het in z'n hoofd mijn assistente, die overigens ook kantoor leidt als ik er niet ben en boven hem staat, te vragen of ze straks (ze moest die kant op) zijn portemonnee kan ophalen die hij ergens heeft achtergelaten...toen brak m'n klomp.

 

In een zin is het probleem dat hij simpelweg z'n functie niet verantwoordelijk uitoefent en dat ik daardoor ontzettend belast ben mentaal, want ik denk de hele tijd "denk hij wel daaraan?"...terwijl ik potverdrie iemand nodig heeft die alles aan mij meldt en dus mijn technische rechterhand is... zijn onverschilligheid zie ik als catastrofaal gezien ik hier de fundamenten wil opstellen voor een high growth company

 

Wat vinden jullie van zo een werknemer? Hoe hiermee om te gaan? Wie heeft ervaringen met soortgelijke frustraties met werknemers? Herkent iemand dit "profiel"? Ik zit op 99% ontslaan in m'n hoofd...hij programmeert wel goed(heeft ie nie echt bij ons gedaan, ander takenpakket)...maar ik zie het sowieso niet zitten om hem in het bedrijf te laten. Ik zit nu wel straks met een vacature(sowieso, want hij voert z'n functie niet uit) die erg lastig te vullen is en o.a. waarom ik lang naar team hem moeten zoeken is omdat ik eerst een lead developer wilde, en dan programmeurs..en niet omgekeerd..

 

Sorry als dit overkomt als een beetje een rant,..ben een beetje over m'n toeren....

 

 

Edit: ik heb overigens maandelijkse evaluatie gesprekken en hij was de enige bij wie ik negatieve punten had, en hij heeft het duidelijk te horen gekregen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik kan me goed voorstellen dat je hem ontslaan wilt. Ik zie echter wel een paar haken en ogen. Een aantal dingen:

 

Ik lees pas in de laatste zin dat je hem op z'n functioneren (of het ontbreken daarvan) hebt aangesproken. Is dit officieel gecommuniceerd. Ik weet niet hoe het in Polen zit met het arbeidsrecht, maar het is slim om dit soort zaken op papier te hebben.

 

Heb je z'n functie-omschrijving dermate goed opgetekend dat je kunt 'aantonen' dat ie niet functioneerde? Als er staat: Lead Developer en hij kan inderdaad goed programmeren, dan kan het nog wel eens lastig worden om hem de deur uit te werken. Had ie geen project manager of technische manager of technische directeur moeten heten, zodat meer blijkt dat ie een managende rol heeft en zich daar ook naar moet gedragen.

 

Had hij de schijn mee en blijkt nu pas dat ie eigenlijk nooit gefunctioneerd heeft, of is ie in de afgelopen twee maanden ontzettende veranderd?

 

Een paar dingen om aan te denken wat mij betreft: zorg voor een schriftelijke waarschuwing zodat op papier staat dat je hem hebt aangesproken op z'n wanprestaties. Verbetert het daarna nog niet: dan ontslaan.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Alef,

 

Ik werk hier met een vorm van Freelance contract, maar in de praktijk werken we gewone arbeidstijden. In dat contract heb ik een opzegging opgenomen en bovendien is het een "proefcontract". Het is erg gebruikelijk hier om zo te werken met programmeurs. Veeeeel handiger dan in Nederland. Daarom zit ik hier o.a. ook als start-up.

 

Ja, ik hanteer evaluaties en hij was de enige die vorige maand negatieve punten had(Ik heb positieve punten en verbeter punten). Hij heeft deze niets verbeterd, sterker nog hij bagatelliseert de boel in zulke mate dat ik geen uitweg zie maar ontslag. De andere werknemers zien ook wat er gebeurt en o.a. heeft dat ook een destructieve uitwerking. Het is een mooie bijkomstigheid dat andere werknemers meteen zien dat er zo niet gewerkt wordt hier.

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik hanteer evaluaties en hij was de enige die vorige maand negatieve punten had(Ik heb positieve punten en verbeter punten). Hij heeft deze niets verbeterd, sterker nog hij bagatelliseert de boel in zulke mate dat ik geen uitweg zie maar ontslag. De andere werknemers zien ook wat er gebeurt en o.a. heeft dat ook een destructieve uitwerking. Het is een mooie bijkomstigheid dat andere werknemers meteen zien dat er zo niet gewerkt wordt hier.

 

Wat is nu de mooie bijkomstigheid, dat deze persoon de werksfeer ondergraaft, of dat de andere medewerkers zien dat dit gedrag nauwelijks gecorrigeerd wordt ?

 

Iedereen ziet het en niemand doet wat ???

 

Ik krijg een beetje het gevoel dat je hier rechtvaardiging zoekt voor iets wat je eigen medewerkers blijkbaar al weken zien, namelijk iemand die of zijn werk niet aan kan of door gebrek aan leiding gewoon lekker de kantjes eraf loopt.

Link naar reactie
  • 0

Merkava,

 

Het was inderdaad wat onduidelijk uitgetypt. Een mooie bijkomstigheid is dat andere werknemers bij dit ontslag meteen zien wat voor consequenties zulk gedrag heeft in mijn bedrijf.

 

Wat betreft jouw gevoel - Je kent het hele verhaal niet en uit mijn post kan je geloof ik wel destilleren dat het niet zo is dat "niemand wat doet" of dat hij nauwelijks gecorrigeerd wordt. Er heeft een evaluatie plaatsgevonden, hij is ook op het matje geroepen etc. Een werknemer moet ook de kans krijgen om te laten zien dat hij zichzelf kan corrigeren. Dat doet ie niet, sterker nog hij flikt me nog meer...dus ontslag. Daar kan ik wel meer over typen, maar van dat gevoel van jou krijg ik duidelijk het gevoel dat je een beetje een ruziemakertje bent die graag lekker sarcastisch doet, .. iets constructiefs bijdragen, ho maar. Het is goed met je.

Link naar reactie
  • 0

Hi Pawelotti,

 

Wat je beschrijft herken ik uit een vroegere baan, waarin ik een Tsjechische agent aanstuurde. Ik dacht dat ik alles heel duidelijk had gevraagd, besproken, beschreven etc. In de praktijk bleek het cultuurverschil tussen Nederland en Tsjechië in de weg te zitten. Waar een Nederlandse persoon meteen zou begrijpen wat ik bedoelde en wilde t.a.v. zijn functioneren, had de Tsjech gewoon veel meer bevestiging en empowerment nodig. Om moe van te worden! Het had ook met zijn eigen persoonlijkheid te maken, die wat ingetogener was dan ik graag zou zien. Al met al zijn we er wel gekomen, maar e.e.a. had een veel langere periode nodig dan ik vanuit mijn persoonlijke drive wilde accepteren.

 

Misschien helpt het om eens met een onafhankelijke Pool te overleggen over de situatie? Misschien is het inderdaad het handigst om nu een einde aan de situatie te maken, maar hoe zorg je dan dat je een Pool vindt die de gewenste eigenschappen wel bezit?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hi Pawelotti,

 

Wat je beschrijft herken ik uit een vroegere baan, waarin ik een Tsjechische agent aanstuurde. Ik dacht dat ik alles heel duidelijk had gevraagd, besproken, beschreven etc. In de praktijk bleek het cultuurverschil tussen Nederland en Tsjechië in de weg te zitten. Waar een Nederlandse persoon meteen zou begrijpen wat ik bedoelde en wilde t.a.v. zijn functioneren, had de Tsjech gewoon veel meer bevestiging en empowerment nodig. Om moe van te worden! Het had ook met zijn eigen persoonlijkheid te maken, die wat ingetogener was dan ik graag zou zien. Al met al zijn we er wel gekomen, maar e.e.a. had een veel langere periode nodig dan ik vanuit mijn persoonlijke drive wilde accepteren.

 

Misschien helpt het om eens met een onafhankelijke Pool te overleggen over de situatie? Misschien is het inderdaad het handigst om nu een einde aan de situatie te maken, maar hoe zorg je dan dat je een Pool vindt die de gewenste eigenschappen wel bezit?

 

 

Als het een kwestie van cultuurverschil is, dan zou hij dat toch ook moeten ervaren met zijn overig personeel?

Link naar reactie
  • 0
Als het een kwestie van cultuurverschil is, dan zou hij dat toch ook moeten ervaren met zijn overig personeel?

 

Goed punt, maar wat ik eigenlijk (onduidelijk) probeerde te zeggen, is dat een persoonlijke eigenschap door een cultuurverschil versterkt kan worden. Een probleem als dit kan in Polen ook veroorzaakt worden door dingen die we door een Nederlandse bril niet zien.

 

Wat Pawelotti beschrijft, is dat de persoon in kwestie een grote vrijheid heeft bij het invullen van zijn functie en dat hij verwacht dat deze persoon die vrijheid ook optimaal benut voor het tot uitdrukking brengen van zijn business sense en het realiseren van de gestelde doelen. Het feit dat de persoon dit in de praktijk niet doet, kan liggen aan allerlei factoren liggen. Het kan aan zijn persoonlijke bekwaamheid of bereidheid liggen, maar ook aan het feit dat hij vanuit zijn culturele achtergrond misschien niet gewend is om met dit soort vrijheid (verantwoordelijkheid?) om te gaan.

 

Mijn agent vond al die vrijheid maar eng en was gewend om precies gezegd te krijgen wat hij moest doen, dus toen ik hem vroeg om zelf te bepalen wat hij moest doen, blokkeerde hij. Misschien had het bij hem te maken met zijn leeftijd (en aan dat hij nog onder het 'oude regime' gewerkt had in Oost-Europa).

 

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft jouw gevoel - Je kent het hele verhaal niet en uit mijn post kan je geloof ik wel destilleren dat het niet zo is dat "niemand wat doet" of dat hij nauwelijks gecorrigeerd wordt. Er heeft een evaluatie plaatsgevonden, hij is ook op het matje geroepen etc. Een werknemer moet ook de kans krijgen om te laten zien dat hij zichzelf kan corrigeren. Dat doet ie niet, sterker nog hij flikt me nog meer...dus ontslag. Daar kan ik wel meer over typen, maar van dat gevoel van jou krijg ik duidelijk het gevoel dat je een beetje een ruziemakertje bent die graag lekker sarcastisch doet, .. iets constructiefs bijdragen, ho maar. Het is goed met je.

 

Ruziemakertje och, ik zie mezelf meer als iemand die anderen de spiegel voorhoud.

 

Met "iedereen ziet het en niemand doet wat " refereerde ik naar de door jouw beschreven situatie .Als die situatie nu een negatieve invloed heeft op de werksfeer dan moet je handelen en niet op een forum eerst proberen steun te vinden voor een actie waarvan je rationeel weet dat je die moet ondernemen maar gevoelsmatig niet durft te nemen.

Door zelf bepaalde taken van hem over te nemen zoals het invullen van tickets hou je de situatie zelf in stand, is dat wat je wilt ?

 

Je bent pas begonnen met het opbouwen van een team, dan is de realiteit vaak dat er eerst wat mensen komen en weer gaan alvorens je enige stabiliteit hebt en er sprake is van een team.

 

Als deze medewerker echt niet bevalt zou ik er verder geen energie in steken en afscheid nemen. Vervolgens zou ik zorgen dat deze vacature door een capabel persoon wordt ingevuld.

Als jij straks niet aan verkoop toekomt omdat je de hele tijd brandjes aan het blussen bent dan loopt op termijn je eigen bedrijf gevaar.

 

Link naar reactie
  • 0

Daphne,

 

Inderdaad heb ik bij andere werknemers niet dit probleem, sterker nog ze verrassen me met initiatieven daar waar ik het niet verwacht. In schril contrast met de lead developer waarbij ik juist wel bepaald initiatief eis.

 

Merkava, ok ik snap dat je anderen de spiegel wil voorhouden, maar je spiegel spiegelt de boelt wat vreemd. Ik schreef "Ik zit op 99% ontslaan in m'n hoofd" en dat is nu we 100%. Ik snap niet helemaal waarom je de zaken zo voorstelt dat er geen leiding zou zijn, of dat ik nu steun zoek voor iets waar ik zelf over moet beslissen. Ik voel me niet snel beledigd en ben dat ook niet, maar toch telkens bespeur een zeker sarcasme en impliciete beschuldiging in je schrijven. Je vult voor me in waarom ik dit doe, maar ik had dat zelf al gedaan:

 

"Wat vinden jullie van zo een werknemer? Hoe hiermee om te gaan? Wie heeft ervaringen met soortgelijke frustraties met werknemers? Herkent iemand dit "profiel"?"

 

En inderdaad ontsla ik hem ook. Hij is vandaag afwezig en morgen mag ie z'n laptop meteen achterlaten, loon voor Maart en wieberen.

 

Link naar reactie
  • 0

De gedachtegang van Merkava kan ik wel volgen.."als medewerker niet bevalt er geen energie in steken " ..

Dit soort situaties komt in de beste "families"voor.

 

Jij Pawalotti probeert via dit forum alleen maar een bevestiging te krijgen.

 

Met Dapne ben ik het niet eens om de "schuld" bij de Oosterburen te leggen.

Pawalotti is in Polen begonnen dus heeft-had- zich ook in de kultuur verschillen moeten verdiepen.

 

Het voor de eerste keer ontslaan van een medewerker is voor élke ondernemer een leer moment.

 

Cor

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 1

Hi Pawelotti,

 

Het probleem dat je ervaart ziet er nogal uit alsof het veel te maken heeft met de taakverdeling en de verwachting daarvan binnen je team. Er is daarover in de organisatiekunde natuurlijk veel geschreven, maar nu is er een boek uit van Mathieu Weggeman, dat in dit geval echt een aanrader is. Het beschrijft het spanningsveld tussen functionele macht en inhoudelijke kennis, waarin het dus lang niet altijd het geval is dat degene met de meeste inhoudelijke kennis ook de positie heeft om die aan te wenden. Sterker nog, in veel gevallen wordt een professional ingehuurd om een klus op te knappen, waar de opdrachtgever maar weinig van snapt.

 

http://www.managementboek.nl/boek/9789055943524/leidinggeven_aan_professionals_niet_doen_mathieu_weggeman

 

Ik raad je aan om eerst een kleine investering te doen in een onderzoek naar de rol die je zelf speelt in dit conflict en daarbij je te verdiepen in de omgang met professionals, alvorens de man te ontslaan.

Link naar reactie
  • 0

De gedachtegang van Merkava kan ik wel volgen.."als medewerker niet bevalt er geen energie in steken " ..

Dit soort situaties komt in de beste "families"voor.

 

Jij Pawalotti probeert via dit forum alleen maar een bevestiging te krijgen.

 

Met Dapne ben ik het niet eens om de "schuld" bij de Oosterburen te leggen.

Pawalotti is in Polen begonnen dus heeft-had- zich ook in de kultuur verschillen moeten verdiepen.

 

Het voor de eerste keer ontslaan van een medewerker is voor élke ondernemer een leer moment.

 

Cor

 

En Pawelotti is trouwens zelf ook Pools,...nou ben ik geen cultuur deskundige, maar ik heb enigzins door hoe Polen zijn al zeg ik het zelf :)

 

Targon,

 

Bedankt voor de aanrader. Ik heb het gebookmarked en ga em zeker bestellen. Het klopt dat het gaat over de taakverdeling en de verwachting, maar de praktijk heeft al uitgewezen dat deze lead developer gewoon niet goed zijn werk uitvoert. Ik ben vast en zeker niet perfect en het is maar mijn eerste start-up..maar ik heb me behoorlijk ingelezen en ik doe denk ik al veel dingen die je bij vele grote bedrijven met human resources niet ziet of juist kleine start-ups...een iets wat een pijler voor mij is, is dat ik kan tenminste ook afgaan op mijn andere werknemers(effect van mijn leiding op hen)...en dat is meer dan oke. Wat er nog bij komt is dat ik van een van die werknemers nu ook verhalen hoor over een ander bedrijf waar dezelfde lead developer ook soortgelijke steken liet vallen. M.a.w. er is geen twijfel mogelijk voor mij. Tijd en geld zijn ons te kostbaar om dit nog werkbaar te maken. Genoeg is genoeg.

Link naar reactie
  • 0

Hi Pawelotti,

 

Grotere bedrijven staan er juist om bekend op dit gebied veel steken te laten vallen. Ik zal er nu niet over uitwijden, maar dit betekent juist een strategische voorsprong voor Start-up's, indien ze niet dezelfde fout maken.

Ik ken de man in kwestie natuurlijk niet en weet ook zeker niet genoeg over de rest van het verhaal om hier een hard oordeel te kunnen vellen, maar ik wilde toch deze waarschuwing afgeven, mede omdat het zo vaak voorkomt.

 

Ik wens je veel succes en wijsheid.

 

Groet,

Henk

 

Link naar reactie
  • 0

Kleine update voor wie het interesseert. Vandaag is de werknemer ontslagen en het ging (te) gladjes. Hij zei dat hij het zag aankomen. Dezelfde dag heeft hij zijn laptop ingeleverd, laatste salaris gehad.. en klaar. Zijn reactie was voor mij een extra bevestiging dat dit een goede beslissing was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.