• 0

eenmanszaak naar VOF naar eenmanszaak

Ik wil voor mezelf starten. Nu heeft een kennis met een eenmanszaak voorgesteld om samen verder te gaan in een VOF, met als doel dat ik binnen 4 jaar volledige eigenaar ben. Weet iemand wat voor soort standaard formules er zijn om van een eenmanszaak naar VOF te gaan (met als start 1/5 eigenaar en met binnen 4 jaar een realisatie van volledige eigenaar eenmanszaak)?

 

Heeft iemand advies? Misschien ook over zaken waar ik nog meer op moet letten?

En zo nee, bij wie ik het beste terecht kan voor advies.

 

Bij voorbaat dank voor reacties,

Paul

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toetreden als firmant tot een bestaande eenmanszaak is geen probleem. Dit kan al door inbreng van arbeid en vlijt, dus een startkapitaal is in principe niet nodig. Wel adviseer ik je uitdrukkelijk een v.o.f.-akte te laten opstellen, waarin de winstverdeling (inclusief verdeling bij staking) vast te leggen.

 

Op het moment dat de oude firmant uittreedt, kun je zijn aandeel overnemen en wordt de v.o.f. weer eenmanszaak. Als de oude firmannt uittreedt, staakt hij zijn onderneming en moet fiscaal afrekenen over de stille en fiscale reserves en goodwill (indien en voor zover aanwezig). Indien jij langer dan 3 jaar participeert in de v.o.f., kan hij echter zijn aandeel geruisloos (d.w.z. zonder fiscale afrekening) naar jou doorschuiven. Zijn belastingclaim gaat dan op jou over. Bij de overnameprijs moet je hier wel rekening mee houden.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet om ook te kijken naar de voorgestelde wijziging personenvennootschappen. De VOF gaat vervangen worden door de openbare vennootschap.

 

Het is niet duidelijk wanneer een en ander ingevoerd gaat worden. Eerst was de datum 1 janauri 2008, toen 1 juli en nu wordt ook al weer 1 januari 2009 genoemd. Kijk op de site van de kvk voor meer info over het ingaan van dit wetsvoorstel.

 

Alhoewel ze zeggen dat huidige ondernemers hier geen rekening mee hoeven te houden loop je wel grote kans dat je straks met een Openbare vennootschap zit. Dan kun je net zo goed kijken of er al niet punten zijn die je daarin dwars gaan zitten.

 

Tot zover ik weet verandert er fiscaal niet veel als je van een VOF naar een OV gaat, juridisch wel degelijk.

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal verandert er inderdaad weinig. Je moet echter opletten als er onroerend goed in de v.o.f./o.v. zit. Bij overgang van het firma-aandeel van de ene firmant aan de andere firmant is 6% overdrachtsbelasting verschuldigd. Dit kan je voorkomen door een openbare vennootschap met rechtspersoonlijkheid aan te gaan. Het onroerend goed is dan juridisch niet de eigendom van de firmanten, maar van de vennootschap. Bij toe- en uittreden van firmanten is er dan geen overdrachtsbelasting verschuldigd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.