• 0

Wel/niet aanmelden VAT in de UK

Hallo,

 

Vorige week ben ik in Engeland geweest voor m'n nieuwe onderneming, vanaf Nederland afspraken gemaakt die allemaal erg vloeiend zijn verlopen, van Assurantiekantoor, naar uitzendbureau, naar accountant, naar de bank voor een nieuwe rek. nr. leuk cultuurtje en vriendelijke mensen daar :)

 

 

Maar goed, ik was dus in gesprek met de accountant daar en die stelde mij de vraag of ik wel niet wilde "meedoen" in de BTW.

Tot 67.000 pond heb je een soort vrijstelling en hoef je niet perse te factureren met BTW, ook is de BTW van je inkoopnota's dan niet meer aftrekbaar.

 

Dus als ik het goed heb begrepen stuur ik dus een factuur ex btw en de klant betaald ook ex btw, tankbonnetjes ed. krijg ik geen btw van terug. ( als ik het niet goed heb dan hoor ik dat graag)

 

Maar waarom zou iemand hiervoor kiezen ? Je gaat er toch vanuit dat je meer omzet hebt dan onkosten ? Volgens de accountant deden de meeste ondernemers dit. Maar als ik dit zo hoor snij je jezelf behoorlijk in de vingers.

 

Zie ik misschien iets over het hoofd ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

My two cents (los van de UK):

 

De Btw over de omzet gaat naar de belastingdienst en wordt betaald door je klant. Hier valt dus geen winst te behalen voor je. Wel wordt met btw-registratie de prijs hoger voor je klant. Indien dit een particulier is die deze btw niet kan terugvorderen is dit een nadeel van btw-plichtig zijn.

 

Voor de kosten is het een ander verhaal. Lijkt mij financieel gezien altijd voordeliger om wel BTW in je facturen op te nemen als je dan de btw over de kosten die je maakt kunt terugvorderen. De BTW over de kosten moet je veelal betalen ongeacht of je wel of niet btw-geregistreerd bent. Dus indien je die btw over de kosten kunt terugvorderen, dan is dit een voordeel.

 

Dus of omzet hoger of lager is dan kosten, doet er volgens mij niet zo toe.

Link naar reactie
  • 0

Ok, dus stel ik heb een winkel en doe niet mee in de BTW, ik kan dan een sweater verkopen voor 10pond, de klant betaald 10pond en ik draag geen btw af.

 

Dan snap ik nu het voordeel ook denk ik.

 

 

In mijn geval zijn het bedrijven en die kunnen gewoon de btw terug vorderen, dus lijkt het mij beter om wel met de btw mee te doen. De btw ontvang ik toch wel, en kan ik de btw die ik moet betalen over de inkoopnota's verrekenen.

 

Toch ?

Link naar reactie
  • 0

 

Reken dat nu eens door.

 

Je betaalt 100 inkoop en je rekent 200 verkoop. Met BTW/VAT zou dat 238-119 = 119 opbrengst opleveren, waarvan je 19 moet afstaan. Zonder BTW/VAT is het 200-119 = 81 opbrengst zonder afdracht. Je verdient met andere woorden meer als je VAT accepteert. Dat geldt echter vooral in BtB want in BtC moet je een concurrerende prijs hanteren.

 

Of reken ik verkeerd?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien een rare opmerking, maar hoezo kun je kiezen voor wel of niet aan de BTW meedoen? Het is gewoon een belastingheffing die afgedwongen wordt door de overheid. De omzet van een winkel is altijd belast met BTW. Er valt dus weinig te kiezen, lijkt me.

 

Een vrijstelling van 67.000 pond kan ik ook niet plaatsen. Ik neem aan dat Engeland als EU-land zich heeft geconformeerd aan de BTW-richtlijn en die kent niet dergelijk hoge vrijstellingen, hooguit voor kleine ondernemers.

Link naar reactie
  • 0

@ ser: Op zich heb je helemaal gelijk, maar let er wel op dat het niet alleen bij consumentenverkoop kan lonen om niet VAT-geregistreerd te zijn. Ook bedrijven die niet VAT-geregistreerd zijn kunnen de BTW niet terugvragen, en krijgen die door jou dan dus wel in rekening gebracht. Mocht je je dus richten op relatief kleine bedrijven, dan is dat wel iets dat je in je overweging mee kunt nemen.

 

De voor- en nadelen van vrijwillige registratie kernachtig op een rij: http://www.businesslink.gov.uk/bdotg/action/detail?type=RESOURCES&itemId=1076888286

 

@ odeon: vreemd of niet, per 1 april as. is de grens wel degelijk 67000 pond. (Huidig: 64000 pond)

Link naar reactie
  • 0

@ ser: Op zich heb je helemaal gelijk, maar let er wel op dat het niet alleen bij consumentenverkoop kan lonen om niet VAT-geregistreerd te zijn. Ook bedrijven die niet VAT-geregistreerd zijn kunnen de BTW niet terugvragen, en krijgen die door jou dan dus wel in rekening gebracht. Mocht je je dus richten op relatief kleine bedrijven, dan is dat wel iets dat je in je overweging mee kunt nemen.

 

De voor- en nadelen van vrijwillige registratie kernachtig op een rij: http://www.businesslink.gov.uk/bdotg/action/detail?type=RESOURCES&itemId=1076888286

 

@ odeon: vreemd of niet, per 1 april as. is de grens wel degelijk 67000 pond. (Huidig: 64000 pond)

 

:) Wou ik ook net naar refereren.

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring in de UK:

 

Je moet wel gewoon BTW op de facturen zetten maar je krijgt pas een BTW nummer als je boven de grens van 67K zit, ik heb voor een heeeeel groor bedrijf gewerkt en toen we daar begonnen kregen we eerst ook geen btw nummer (lastig met export!)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.