• 0

nu VAR-wuo - welke zekerheid mbt wuo per 1 jan -09?

Ik heb mijn VAR Wuo ontvangen voor mijn binnenkort te starten onderneming. Deze is geldig t/m 31 dec 2008.

 

Een van mijn 'aanstaande' opdrachtgevers, waarvan ik een grote opdracht krijg die doorloopt in 2009, vraagt zich af of ik voor mijn onderneming ook in 2009 (op basis van afgifte VAR Wuo dit jaar) een VAR Wuo zal ontvangen. Voor mij een rare gewaarwording dat ik hem op deze vraag geen bevestigend antwoord kon geven. Je moet er toch vanuit kunnen gaan dat je businessplan niet wordt doorkruist door een administratief formulier.

 

Vraag: kan het zijn dat een afgegeven Var wuo na 6 maanden (opstarten onderneming) in het opvolgende jaar een Var row wordt? Dit kan nogal wat consequenties hebben als de opdrachtgever alleen zaken met je doet obv een VAR Wuo.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Frank,

 

Indien je op basis van je huidige VAR een contract afsluit dat tot uiterlijk december 2009 doorloopt, kan je dat met de VAR WUO 2008 doen.

 

De wet is als volgt: indien een contract voor 1 november van enig jaar wordt afgesloten, dan geldt de var van dat jaar tot uiterlijk 31 december van het jaar erop.

 

Let er hier wel bij op dat na 1 november het contract niet meer mag worden gewijzigd.

 

De reden dat dit op deze wijze is vastgelegd, is om problemen zoals jij omschrijft te vermijden.

 

Wel is het mogelijk dat bij een nieuwe aanvraag de belastingdienst een VAR Loon gaat afgeven, gebaseerd op de gegevens uit het verleden. Maar dit kan je opdrachtgever niet raken tenzij deze het contract nog eens wil verlengen.

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

De wet is als volgt: indien een contract voor 1 november van enig jaar wordt afgesloten, dan geldt de var van dat jaar tot uiterlijk 31 december van het jaar erop.

 

vervolg casus: in 2009 zal ik ook andere opdrachtengevers binnenhalen en die willen ook een VAR wuo zien. Dan zal ik dus toch eind 2008 een nieuwe VAR aanvraag moeten doen, vervalt daarmee die van 2008 of is die van 2008 als het ware gekoppeld aan de opdracht(en) uit 2008?

Link naar reactie
  • 0

Dan zal ik dus toch eind 2008 een nieuwe VAR aanvraag moeten doen, vervalt daarmee die van 2008

 

Nee, mits je vraag 1h goed beantwoordt ("Voor welk jaar vraagt u deze verklaring aan?").

 

Voor mijn duidelijkheid: Ik heb de aanvraag gedaan voor het jaar 2008. Ik start per 1 juni 08 met de opdracht voor mijn 1e opdrachtgever, en deze grote opdracht loopt door in 2009.

 

1 - moet ik aan deze opdrachtgever op 1 jan 09 een nieuwe var tonen of kan de opdracht worden vervolgd op basis van de var wuo die ik in 2008 heb getoond? M.a.w. als hij op 1 jan 09 vraagt om een var wuo 2009 dan kan ik hem wijzen op de geldigheid van mijn var wuo 2008 die hij al heeft?

 

2 - voor een 2e opdrachtgever waarvoor ik een opdracht doe die start per 1 jan 2009 moet ik dus een var 2009 tonen. Stel ik krijg voor 2009 een var row ipv var wuo, heeft dat dan gevolgen voor de 1e opdracht die ik onder var wuo 08 heb aangenomen?

 

Link naar reactie
  • 0

1 - moet ik aan deze opdrachtgever op 1 jan 09 een nieuwe var tonen of kan de opdracht worden vervolgd op basis van de var wuo die ik in 2008 heb getoond?

 

Zie antwoord #1 van Kees.

 

Stel ik krijg voor 2009 een var row ipv var wuo, heeft dat dan gevolgen voor de 1e opdracht die ik onder var wuo 08 heb aangenomen?

 

Nee.

Link naar reactie
  • 0

Maar let er even op dat een VAR-verklaring niet heilig is. Als achteraf bijvoorbeeld blijkt dat niet aan de opgegeven waarden is voldaan kan het inkomen toch anders beoordeeld worden. Stel dat bijvoorbeeld achteraf blijkt dat er toch maar 1 opdrachtgever is waar bijna fulltime aan is gewerkt, kan die hele VAR niets waard zijn en toch een dienstbetrekking worden aangenomen.

 

Waarmee ik maar wil zeggen dat er in mijn ogen vaak te veel zekerheid wordt opgehangen aan een VAR.

Link naar reactie
  • 0

Maar let er even op dat een VAR-verklaring niet heilig is. Als achteraf bijvoorbeeld blijkt dat niet aan de opgegeven waarden is voldaan kan het inkomen toch anders beoordeeld worden. Stel dat bijvoorbeeld achteraf blijkt dat er toch maar 1 opdrachtgever is waar bijna fulltime aan is gewerkt, kan die hele VAR niets waard zijn en toch een dienstbetrekking worden aangenomen.

 

Waarmee ik maar wil zeggen dat er in mijn ogen vaak te veel zekerheid wordt opgehangen aan een VAR.

 

Dit is niet helemaal correct.

Indien de opdrachtgever te goeder trouw is geweest, wordt geen dienstbetrekking vastgesteld. Wel is het mogelijk dat je voor de belastingen niet als ondernemer wordt gezien. Het is dan niet mogelijk gebruik te maken van de fiscale faciliteiten waar je als ondernemer wel recht op hebt.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.