• 0

Mag je een factuur aanpassen/corrigeren?

Hallo allemaal,

 

Wij hebben sinds ruim een jaar een eenmanszaak. Eigenlijk is de zaak van mijn man en ondersteun ik hem in het administratieve gedeelte ;) Nu hebben wij een probleem ???

 

Een bekende van ons waar wij materialen aan hadden geleverd, heeft zonder overleg op eigen houtje uit naam van ons bedrijf extra materialen opgehaald bij de groothandel. Hij heeft hiervoor de pakbon van de eerdere materialen gebruikt. Het is natuurlijk een kwalijke zaak dat de groothandel een klant van ons materialen meegeeft maar dat terzijde... ::) Deze klant/bekende heeft ons hier niet over ingelicht, wij kwamen er achter doordat wij de rekening van de groothandel kregen en zijn gaan zoeken waar deze vandaan kwam. Wij hebben inmiddels de afhaalbonnen met zijn handtekening erop dus daar is geen twijfel over mogelijk. Maar wij hebben hier geen toestemming voor gegeven en zien dit dus als diefstal >:( Aangezien het een bekende van ons is en dit het extra gevoelig maakt zijn wij niet direct overgegaan tot aangifte. Wel hebben wij direct een factuur naar hem gestuurd waarop stond "afgehaalde goederen" € 250,- excl. btw. Echter bleek later dat de kosten hoger liggen en hebben wij een gecorrigeerde factuur gestuurd met het hogere bedrag + specificatie hiervan. Wij gingen er van uit dat dit kan, maar weten iemand van jullie dit? Of kunnen wij hier nu problemen mee krijgen?

 

Het probleem is namelijk dat deze bekende erg moeilijk doet over de factuur. In eerste instantie heeft hij ipv € 250,- ex. een bedrag van € 146,39 ex. betaald met een begeleidende brief dat dit de prijs voor de materialen is en hij niet meer gaat betalen >:( Naar aanleiding van onze verhoogde factuur ontvingen wij nu een brief dat hij het openstaande bedrag van de 1e factuur wil betalen maar niet de verhoging van de 2e factuur! Wij willen echter dat hij gewoon het totale bedrag van de 2e factuur gaat betalen, desnoods via incasso. Maar staan wij hier in ons recht? Wie kan ons advies geven?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zij geven inderdaad toe dat het niet had mogen gebeuren maar het is nu eenmaal gebeurd. Zij hebben de factuur aan ons voorlopig op halt gezet en bij een eerstvolgende bestelling krijgen wij extra korting om ons tegemoet te komen. Maar ik wil graag weten wat we met die klant moeten ;)

Link naar reactie
  • 0

Als je in de tweede factuur duidelijk hebt vermeld dat het een correctie op de eerste betreft, en dat die daarmee vervalt, lijkt het me geen probleem.

 

Wat die klant betreft gewoon even met hem gaan praten en uitleggen dat hij feitelijk diefstal heeft gepleegd, en dat hij heel blij mag zijn dat je geen aangifte gedaan hebt.

 

Goede kans dat hij dan inziet dat betalen zonder zeuren dan verreweg de beste optie voor hem is.

Link naar reactie
  • 0

Op de 2e factuur staat inderdaad dat het een correctie betreft en ook in de begeleidende brief die we erbij hebben gedaan.

 

Wij hebben vorige week een persoonlijke gesprek gehad met deze persoon en aangehaald wat jij zegt maar hij was niet onder de indruk... :o Hij vindt het allemaal overdreven en blijft bij zijn punt. Door zijn manier van doen overwegen wij alsnog aangifte te doen, maar het is wel heel vervelend allemaal >:(

Link naar reactie
  • 0

Indien u uw bekende toch wilt onthouden van het aangifte doen, adviseer ik u eens een incasso-bureau in te schakelen en hieraan de situatie eens voorlegt, ik kan mij heel goed voorstellen dat dit voor dezen niet de eerste keer zal zijn dat zoiets gebeurd.

Deze mensen zijn vaak heel duidelijk en ongeremd in het opstellen van betalings verzoeken, en zullen uw bekende heel duidelijk kunnen maken in welke situatie hij zich op dit moment bevindt.

 

aangezien het een bekende betreft kan het idd zo zijn dat deze U niet serieus neemt omdat hij uw zwakte erkent.

Wanneer u hem deze mogelijkheid nog een laatste maal bied behoud u uw eigen eer en handelt u naar geweten voor de volle 100%.

U kunt dan alsnog altijd aangifte doen.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk lijkt mij dit meer een zaak tussen jou klant en de groothandel. Ik zou het betreffende bedrag dan ook niet betalen.

 

De fraude is gepleegd door jou klant bij de groothandel. 'Toevallig' heeft hij jullie bedrijfsnaam gebruikt.

 

 

Dit zou ik erg onverstandig vinden, aangezien de groothandel een erg vriendelijke houding heeft. Natuurlijk zaten zij ook fout, maar met de groothandel wil je nog jaren verder. Met de (inmiddels vage) kennis niet.

 

De volgende stap die ik zou nemen is in gesprek gaan met de kennis. Als jullie elkaar vaker zagen, waarom nu dan niet? Alles per factuur en brief is ook zo onpersoonlijk en dwingend. Incasso kan altijd nog, zolang je alles maar op papier vast hebt gelegd en volgens mij heb je dat tot nu toe gedaan. Alleen door het gesprek aan te gaan, hou je de deur nog open voor de toekomst. Anders kan je de klant/kennis afschrijven voor de komende jaren.

 

Succes!

 

Paul

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

ik zou hem in elk geval een sommatie sturen waarin je hem verzoekt om het openstaande bedrag binnen 5 werkdagen te voldoen en aan geven dat je de vordering anders uit handen geeft.

 

daarnaast kun je hem eventueel nog bellen, maar het opbouwen van een dergelijk dossier is erg belangrijk...

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het vervelend is omdat het een bekende en misschien wel vriend is, maar ik zou hier persoonlijk zakelijk mee omgaan. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Maar je kan je ook afvragen hoe goede bekende/vriend dit is als hij eigenlijk gewoon van je aan het stelen is. Dus als hij inderdaad een sommatie sturen en indien hij daar niks mee doet zou ik gewoon een afgifte doen.

 

Tevens is het inderdaad zo dat je moet zorgen dat je een goede relatie met de groothandel moet houden, maar het kan toch ook niet zo zijn dat doordat zij een foutmaken het jou geld gaat kosten. Jij hebt de aankoop niet gedaan en dat kan je bewijzen. Dus lijkt me anders redelijk dat zij het verschil betalen.

Chatteam, live chat contactcenter - www.chatteam.nl

4fence - internet & vormgeving - www.4fence.nl

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/jhekke

Link naar reactie
  • 0

Dit zou ik erg onverstandig vinden, aangezien de groothandel een erg vriendelijke houding heeft. Natuurlijk zaten zij ook fout, maar met de groothandel wil je nog jaren verder. Met de (inmiddels vage) kennis niet.

 

Deze vriendelijke houding komt waarschijnlijk voort uit de wetenschap dat zij fout zaten. Je maakt hier wel een punt. Nu weet ik niet in hoeverre de topic starter afhankelijk is van deze groothandel.

Link naar reactie
  • 0

Wat een vervelende situatie zeg! Zo leer je je vrienden kennen.... In ieder geval sterkte toegewenst.

 

Over de zaak: Ik zie hier twee benadeelden in een misleiding / oplichting / valsheid in geschrifte zaak. Jullie als bedrijf en de groothandel. Ik zou voorstellen dat zowel jullie als de groothandel aangifte doen. Als het tot een veroordeling komt, dan zit er wellicht schadevergoeding in voor jullie beiden. Wellicht dat de rechter het feit dat er twee benadeelden zijn beschouwen als twee seperate zaken. Wordt 'ie tweemaal veroordeeld voor oplichting ;) Over genoegdoening gesproken. Als jullie beiden dan een schadevergoeding krijgen, ga je het samen met de directeur van de groothandel maar eens vieren in een goed restaurant. Moet je dan eens opletten wat dat doet voor je relatie met die groothandel ;D

 

Ben wel erg juridisch bezig de laatste tijd... roeping misgelopen?

Link naar reactie
  • 1

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reacties en adviezen :)

 

Ik wil nog even vermelden dat het hier niet gaat om een vriend van ons maar een bekende en dan in de zin van de broer van vrienden van ons ;) Mocht het tot een rechtzaak zijn gekomen dan gaf dat een nare situatie in onze vriendenkring, althans zo zien wij het... Neemt niet weg dat het zeker niet leuk is dat iemand je bedondert en op zo'n manier misbruik maakt van je "zwakheid" >:(

 

Inmiddels is de persoon er via behoorlijke druk toch toe aangezet om de factuur gewoon te betalen en is het wat dat betreft opgelost 8) De groothandel erkende overigens hun fout en wilden ons daar ook in tegemoet komen, wij doen veel zaken met hun dus het was voor ons ook belangrijk om op goede voet te blijven. Dat is gelukt en we krijgen nog een soort van "schadevergoeding" in de vorm van extra korting dus... ;) We laten het verder zoals het is maar hij zal moeten beseffen dat hij er een volgende keer niet zo makkelijk vanaf komt ::)

 

In ieder geval heel erg bedankt allemaal!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.