• 0

Webwinkel en aansprakelijkheidsverzekering?

Goeiendag,

 

Al enige tijd ben ik met regelmaat te vinden op dit forum. Veel info, ook over dingen waar ik helemaal niet aan gedacht had(btw op verzendkosten bijv.)

Ik start binnenkort een webwinkel in vogelproducten. Denk hierbij aan allerlei spullen noodzakelijk maar ook als extra voor de verzorging en kweek van je vogel. Ik kweek zelf al enige jaren als hobby Valkparkieten en dit is eigenlijk als aanvulling hierop ontstaan.

 

Nu vroeg ik mij af het verstandig is om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten? Kunnen jullie een voorbeeld geven waarmee ik dan bijv te maken kan krijgen? Voor productaansprakelijkheid heb ik in mijn algemene voorwaarden opgenomen dat ik behulpzaam wil zijn, maar de aansprakelijkheid bij de fabrikant ligt.

 

Verder heb ik maar een aantal leveranciers voor mijn producten,. in totaal ongeveer 5, waarvan er één in belgie zit en één in duitsland.

 

Ik hoor graag jullie mening, alvast bedankt!

 

Groetjes

Kirsten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stel, je levert een grote bestelling af bij een klant en stoot een dure vaas om.

 

Of je laat per ongeluk een zak voer vallen op een moterkap van een voor je deur geparkeerde auto.

 

Een klant stuurt een vogelkooi of aquarium ter reparatie op (ook al doe je misschien helemaal geen reparaties, ze sturen hem toch op :) ), en hij valt kapot.

 

Ik weet niet of dit realistisch is, ik probeer maar wat te bedenken

Link naar reactie
  • 0

Je zou kunnen denken aan het leveren van voer dat niet goed blijkt te zijn en waardoor 1 (of misschien wel tientallen) vogels het loodje leggen.

 

Dan zou die klant jou aansprakelijk kunnen stellen (jij op je beurt weer de producent/jouw leverancier).

 

Zo zullen er vele risico's te bedenken zijn.

De overweging is in te schatten hoe realistisch zoiets is dat het gebeurd, wat de schade zou zijn en of het de moeite is daarvoor een verzekering te nemen.

Link naar reactie
  • 0

Voor productaansprakelijkheid heb ik in mijn algemene voorwaarden opgenomen dat ik behulpzaam wil zijn, maar de aansprakelijkheid bij de fabrikant ligt.

 

Weet je zeker dat dat wel kan?

 

In feite blijft een verkoop een overeenkomst tussen jou en je klant, en ben je aansprakelijk voor schade door het product dat je verkoopt. Uiteraard kun je zoiets op jouw beurt best bij je leverancier gaan verhalen, maar de vraag blijft in hoeverre jouw klant dat voor je moet gaan doen.

Link naar reactie
  • 0
Quote:

Voor productaansprakelijkheid heb ik in mijn algemene voorwaarden opgenomen dat ik behulpzaam wil zijn, maar de aansprakelijkheid bij de fabrikant ligt.

Weet je zeker dat dat wel kan?

 

In feite blijft een verkoop een overeenkomst tussen jou en je klant, en ben je aansprakelijk voor schade door het product dat je verkoopt. Uiteraard kun je zoiets op jouw beurt best bij je leverancier gaan verhalen, maar de vraag blijft in hoeverre jouw klant dat voor je moet gaan doen.

 

Nee, dit is dwingend recht: je bent als verkoper niet aansprakelijk voor een gebrek aan het product van fabriekswege als je daar geen weet van hebt. Die productaansprakelijkheid ligt bij de fabrikant binnen de EU respectievelijk de importeur bij goederen die zijn geproduceerd buiten de EU. Als wederverkoper mag je consumenten bij productaansprakelijkheid doorverwijzen naar de fabrikant/importeur. Of het ook commercieel verstandig is, is uiteraard weer een andere vraag.

 

Als je zelf goederen importeert van buiten de EU ben je als impoteur dus wel aansprakelijk voor het productaansprakelijkheidsrisico van deze goederen.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, dit is dwingend recht: je bent als verkoper niet aansprakelijk voor een gebrek aan het product van fabriekswege als je daar geen weet van hebt. Die productaansprakelijkheid ligt bij de fabrikant binnen de EU respectievelijk de importeur bij goederen die zijn geproduceerd buiten de EU. Als wederverkoper mag je consumenten bij productaansprakelijkheid doorverwijzen naar de fabrikant/importeur. Of het ook commercieel verstandig is, is uiteraard weer een andere vraag.

 

Belangrijk detail hierin is van fabriekswege. Mochten er problemen ontstaan met het product doordat de winkelier of het verzendbedrijf het foutief behandelen dan berust de aansprakelijkheid hiervoor bij de winkelier (denk aan bedorven voer). M.i. dient een verzekering hiervoor dus goed overwogen te worden.

Link naar reactie
  • 0
Binnen de EU zal dat wel goed zitten inderdaad, maar het zijn toch van die netelige dingen om rekening mee te houden. Aan de andere kant kun je je afvragen of het uberhaupt wel mogelijk is je tegen zoiets te verzekeren - die verzekeraar weet feitelijk ook nauwelijks wat de risicos (kunnen) zijn.

 

Secundaire productsaansprakelijkheidbinnen de EU is bij sommige maatschappijen een mee te verzekeren optie, puur uit commerciële/imago overwegingen van verkoper. Aansprakelijkheid erkennen mag uiteraard (nog steeds) niet: het is meer doorgeefluikje spelen van verzekeraar verkoper naar fabrikant (c.q. diens verzekeraar)

 

Aan de hand van wat (en hoe) er precies geleverd wordt vallen de risico's voor webwinkels redelijk goed in te schatten door verzekeraars. Ik zie voor dit specifieke bedrijf geen verschil met bijvoorbeeld een dierenwinkel (but correct me if i'm wrong).

Ik heb even een premie-indicatie berekend bij een willekeurige verzekeraar: Voor een omzet tot € 100.000,- praten we dan over een jaarpremie voor bedrijfsaansprakelijkheid van € 86,-per jaar. Voor dat bedrag zou ik er dus niet al te lang over na blijven denken!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Bedankt allemaal voor jullie informatie, heb inmiddels wat offertes aangevraagd. Gezien inderdaad de hoogte van een polis moet ik hier ook niet te lang over nadenken.

 

Ik ben wel van plan om te begeleiden op het moment dat een koper de fabrikant aansprakelijk wil stellen voor een onverwacht defect van het product(inderdaad niet veroorzaakt door verzenden of onjuist behandelen door mij). Het is namelijk momenteel een onderdeel van mijn vaste baan, dus weet er voldoende vanaf. Wel heb ik het in mijn algemene voorwaarden gezet omdat ik altijd een slag om de arm wil houden. Dit leek me niet onverstandig.

 

Nogmaals bedankt voor het meedenken!

 

Groetjes,

Kirsten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.