Ethisch dilemma? China en de spelen.

Aanbevolen berichten

Beste leden van Higherlevel,

 

Als onderdeel van mijn studie Facility Management volg ik het moduul Ethiek en daarin behandelen we ethische dilemma's op managementgebied.

 

Wat erg actueel is, zijn de Olympische Spelen in Beijing en of sporters daar dan wel of niet heen zouden moeten gaan omdat er politieke en religieuze tegenstanders opgepakt en gemarteld worden.

Nu zal sponsoring van de spelen waarschijnlijk voor u en ik een ver-van-mijn-bed show zijn maar graag wil ik jullie mening vragen over de volgende stelling om eventueel een discussie op gang te laten komen (welke ik weer zou kunnen gebruiken voor mijn opleiding).

 

Als een soort vervolg op het al bestaande topic:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=9797;start=0#msg82890

wil ik jullie dus vragen te reageren op de volgende stelling vanuit de positie als manager:

 

 

"Zou je als manager van een bedrijf de Olympische Spelen in Beijing als platform gebruiken voor marketingdoeleinden (sponsoring, reclame of eventueel samenwerkingsverbanden) en dit dus doen eigenlijk puur om geld mee te verdienen terwijl de politieke situatie daar discutabel is?"

 

 

Link naar reactie

Olympische Spelen gaan toch over sport, niet politiek? Anyway, noem mij maar een land in de wereld waar de politieke situatie niet discutabel is.

 

Discutabel in de vorm van politieke tegenstanders oppakken en martelen is niet overal aan de orde. Voor zover ik weet en op tv zie in ieder geval niet hier in Nederland en de landen die zich westers beschouwen.

En het gaat zeker om de sport maar de politiek zit er altijd in verweven (boycots van spelen in '80 en '84, de spelen in München '72 en Berlijn '36)

 

Net zoals het zakenleven d.m.v. sponsoring is verweven met sport is de politiek dat met belangrijke evenementen als de spelen. Het punt is dus of je als bedrijf via sport geld wilt verdienen met evenementen in landen waar zulke (weliswaar politieke) dingen gebeuren. Zou je het sowieso wel doen, zou je het niet doen uit principiële redneen of zou je het niet doen uit angst voor een beschadiging van het imago? Ik kan me voorstellen dat Nike die eerst al in verband is gebracht met kinderarbeid nu niet prominent in beeld wil komen als de politieke gang van zaken aan het licht komt in China, omdat het merk misschien niet weer zo'n beschadiging aan kan.

Link naar reactie

Voor school...

 

Een ethisch dilemma...

 

China en de Olympische Spelen...

 

... zullen we die discussie maar aan andere fora overlaten?

 

Het china en olympische gedeelte is alleen omdat het nu actueel is en voor iedereen wat concreter, het gaat om het onderliggende dilemma voor managers en ondernemers. En ik heb het niet voor niets in dit 'off-topic' forum geplaatst (eerder was er wel altijd een forum voor zulke dingen). Het forum gaat over ondernemerschap en dit lijkt me weldegelijk gerelateerd aan ondernemerschap dus waarom het niet op dit forum hoort zou ik niet weten.

Link naar reactie

"Zou je als manager van een bedrijf de Olympische Spelen in Beijing als platform gebruiken voor marketingdoeleinden (sponsoring, reclame of eventueel samenwerkingsverbanden) en dit dus doen eigenlijk puur om geld mee te verdienen terwijl de politieke situatie daar discutabel is?"

 

Het antwoord daarop heeft dan nog zeker 2 componenten:

 

- zou je het wel/niet doen omdat je er zelf ethische problemen mee hebt?

 

- zou je het wel/niet doen omdat er een risico is op backfire, waarbij je klanten ervan door gaan omdat je het imago krijgt de situatie aldaar te ondersteunen?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.