• 0

Waarde AB in aangifte IB vermelden?

Ik doe het eigenlijk altijd, maar is het verplicht om de waarde van je AB-aandelen in box 2 te vermelden, of kan je die vraag ook skippen als je verder geen inkomen uit AB (dividend ofzo) hebt? Scheelt weer opzoekwerk etc...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hoeft niet de waarde in de aangifte te vermelden. De naam van de BV waarin je een AB hebt en het aantal en soort aandelen is voldoende. Gelukkig maar, want elk jaar de waarde van je aandelen bepalen is, als je het goed wilt doen, heel veel werk.

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft niet de waarde in de aangifte te vermelden. De naam van de BV waarin je een AB hebt en het aantal en soort aandelen is voldoende. Gelukkig maar, want elk jaar de waarde van je aandelen bepalen is, als je het goed wilt doen, heel veel werk.

 

je zou kunnen volstaan met de intrinsieke waarde: gewoon je eigen vermogen opgeven.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Sterker nog: ik zie geen plek in de aangifte om dat te doen!

 

Ik zie die plek al jaren... moet je toch eens wat beter kijken... Waarde van de AB-aandelen per 1/1 en 31/12.

 

Maar ik ben blij dat deze waarde niet ingevuld hoeft te worden (zoals ik dus eigenlijk altijd al wel deed). In principe kan dan de aangifte IB van de DGA al ingestuurd worden terwijl er eventueel nog wijzigingen zijn in de BV (die dan natuurlijk geen invloed hebben op de DGA) zodat de BV/jaarrekening later klaar is dan de IB.

Link naar reactie
  • -1

Sterker nog: ik zie geen plek in de aangifte om dat te doen!

 

Ik zie die plek al jaren... moet je toch eens wat beter kijken... Waarde van de AB-aandelen per 1/1 en 31/12.

 

Maar ik ben blij dat deze waarde niet ingevuld hoeft te worden (zoals ik dus eigenlijk altijd al wel deed). In principe kan dan de aangifte IB van de DGA al ingestuurd worden terwijl er eventueel nog wijzigingen zijn in de BV (die dan natuurlijk geen invloed hebben op de DGA) zodat de BV/jaarrekening later klaar is dan de IB.

 

ik zou niet zomaar aannemen wat hier gezegd wordt..... erg gevaarlijk!

de waarde van het AB wordt gebruikt bij de bepaling van de vervreemdingswinst als je ze verkoopt......

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

ik zou niet zomaar aannemen wat hier gezegd wordt..... erg gevaarlijk!

de waarde van het AB wordt gebruikt bij de bepaling van de vervreemdingswinst als je ze verkoopt......

 

Ja maar de vervreemdingswinst gaat over de waarde waarvoor je het verkoopt minus de aanschafwaarde, en waar we het hier over hebben is de waarde per 1/1 en 31/12 van een willekeurig tussenliggend jaar. Dus wat heeft het dan voor zin om de waarde aan te geven? Puur om de vermogensvergelijking van dat jaar? Dan zou je het eerder voor jezelf doen dan voor de belastingdienst...

Link naar reactie
  • 0

ik zou niet zomaar aannemen wat hier gezegd wordt..... erg gevaarlijk!

de waarde van het AB wordt gebruikt bij de bepaling van de vervreemdingswinst als je ze verkoopt......

 

Ja maar de vervreemdingswinst gaat over de waarde waarvoor je het verkoopt minus de aanschafwaarde, en waar we het hier over hebben is de waarde per 1/1 en 31/12 van een willekeurig tussenliggend jaar. Dus wat heeft het dan voor zin om de waarde aan te geven? Puur om de vermogensvergelijking van dat jaar? Dan zou je het eerder voor jezelf doen dan voor de belastingdienst...

 

Ik heb de indruk dat je je AB aandelen in box 3 opgeeft? Daar kun je namelijk wel de waarde per 1/1 en 31/12 opgeven maar daar horen ze niet thuis. Voor AB als DGA geef je alleen het aantal aandelen in box 2 op en bij vervreemding het saldo.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Mensen, waar hebben we het toch over?

 

De vraag in box 2 is:

"Had u in 2007 een aanmerkelijk belang?" optie ja/nee. Ja, dus.

 

De volgende vraag is:

"Omschrijving soort aandelen en naam vennootschap" (naam invullen en aantal aandelen in het volgende veld).

 

@ Nimda: Waar zie jij een veld waar gevraagd wordt naar de waarde van het AB?!

 

@Os: de waarde KUN je niet invullen in box 2. Vergis je niet met aandelen in box 3! Daar kun je wel de waarde aangeven, maar dat is beslist niet op die plek van toepassing. Sterker nog: als je dat daar invult, dan betaal je IB over vermogen dat niet eens belast is in box 3!!!

 

Nimda geeft hier een storend en verwarrend antwoord.

 

ps: Nimda: je hebt een PM.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nou nou, wat een discussie he?

 

Ik ben echt niet in de war met BOX 3. Zo slim ben ik dan nog wel....

 

Ik werk hier met Elsevier BAS, en in de helptekst staat het volgende:

 

Aandelen aanmerkelijk belang (2010.00)

 

Vermeld het aandelenbezit in 2007 en of het gaat om aandelen, opties, winstbewijzen, lidmaatschapsrechten of andere gerechtigdheden zoals een recht van vruchtgebruik. Als u aandelen heeft, geef dan ook het soort aandelen aan. Vermeld ook het aantal aandelen dat betrekking heeft op opties.

 

Het aangiftebiljet vraagt niet om de waarde van het aanmerkelijk belang. U kunt deze bij code 2010.00 wel invullen om de vermogensvergelijking te maken.

 

Dus inderdaad, de waarde van de aandelen kan je bij Elsevier wel invullen, maar dient alleen voor de vermogensvergelijking die je zelf kan doen. Dus deze gegevens worden niet meegezonden naar de belastingdienst.

 

Ook het pakket waarmee ik vroeger werkte (Klubas) had deze mogelijkheid om de waarde in te geven. En mijn toenmalige werkgever verplichtte het om deze waarden in te vullen. Waarom vraag ik mij nu ernstig af... zonde van de tijd!

 

Einde discussie denk ik?

Link naar reactie
  • 0

Os,

 

Dat is zo vreemd nog niet! De fiscus heeft vele theoretische berekeningen, waar de vermogensvergelijking ook onder valt.

 

Stel dat een cliënt X

- 200.000 in box 3 heeft.

- 100.000 bruto salaris

- 20.000 hypotheekrente

- 18.000 aandelen in box 2, zonder dividend of verkoop van aandelen.

 

Stel nu dat X in box 3 aan het einde van het jaar 300.000 opgeeft. Er is geen nalatenschap met hem als begunstigde bekend.

 

Het salaris is 60.000 netto. Rente hypotheek 20.000, dus netto over 40.000. Waar komt dan die extra 100.000 in box 3 vandaan als je aanneemt dat de 40.000 aan levensonderhoud zijn opgegaan???

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Maar dan maakt hier de waarde van de AB-aandelen toch niet uit? Zeker niet als er geen dividend is uitgekeerd? Of de waarde van de aandelen nu hoger of lager is maakt niet uit. Alles wat richting aandeelhouder gaat is via loon, dividend of r/c aandeelhouder. En die geef je al aan in hetzij box 3 hetzij box 1 tbs. Dus het lijkt mij niet relevant om de waarde van de box 2-aandelen op te nemen in de vermogensvergelijking.

 

Ik ben wel met je eens dat een vermogensvergelijking verhelderend kan werken, maar box2-vermogen in de vermogensvergelijking opnemen lijkt mij nutteloos.

 

Os

Link naar reactie
  • 0

Dan nog hoeft de waarde per 1/1 of 31/12 niet hetzelfde te zijn als de waarde waarvoor het in dat jaar gekocht of verkocht is (bijv per 30/6 o.i.d.) .... het zal misschien niet veel verschillen, maar ik ben van mening dat je niet per definitie van de waarden per 1/1 of 31/12 uit kunt gaan voor een vermogensvergelijking.

Link naar reactie
  • 0

OK; eens. Maar die info halen ze dan waarschijnlijk uit de aangifte VPB van de BV, waar je alle AH-gegevens in moet vullen, want je zendt de waardegegevens niet mee in de aangifte IB.

 

Dan is het wel nuttig om voor jezelf een vermogensvergelijking te maken (vooral als je gekke dingen verwacht bij de DGA). Zodoende heb je al een antwoord voor de fiscus klaarliggen, of kan je de evt. afwijkingen met de DGA bespreken, waar evt. nog verborgen vermogens- of inkomensbronnen tevoorschijn zouden kunnen komen....

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.