• 0

Cijfers na overname

Goedemiddag allen,

 

Wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Wij hebben sinds 2003 een eenmanszaak. We hebben hiervoor ook een lening bij de bank. In augustus 2007 hebben wij een andere eenmanszaak overgenomen en is de kamer van koophandel-registratie veranderd in een B.V. De zaak die wij overnamen is binnen de familie gebleven maar de cijfers zijn niet erg florissant gebleken achteraf. De boekhouding is nihil (eigenlijk geen boekhouding). Sinds we de boel hebben overgenomen (het was helemaal in het slop geraakt) draait de zaak goed.

 

Nu willen wij stoppen met bankieren via onze huidige bank en overstappen naar een andere bank. Wij hebben al een aanvraag gedaan. De boekhouding van de bestaande zaak is compleet in orde. Bij de beoordeling van een overstap met overname lening en eventueel wat meer krediet zodat we dat kunnen investeren in opbouwen van de overgenomen eenmanszaak kregen we eerst te horen dat er voorlopige cijfers van de boekhouding van de langst bestaande zaak nodig was. Die hebben we ingeleverd. Vervolgens willen ze nu permanente cijfers inclusief de boekhouding van de overgenomen zaak en dan de balans van de afgelopen drie jaren. Nu hebben we dit pas in augustus overgenomen.

 

Waarom hebben ze die andere cijfers ook nodig terwijl wij toen de onderneming niet dreven? Het lijkt mij de cijfers vanaf moment overname, en hoe kan dit eventueel boekhoudkundig worden opgelost?

 

Alle tips en hulp zijn welkom. Alvast bedankt.

 

[punten, komma's en hoofdletters toegevoegd - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een bank wil altijd jaarcijfers zien, dus lopende van 1 januari tot 31december en het liefst over de afgelopen 3 jaar. Uit de post maak ik op dat jullie er geen flauw benul van hebben hoe de zaak liep, maar je hebt de zaak toch overgenomen. Dit is niet slim, want wie weet wat voor lijken er nog uit de kast komen. Als je een zaak overneemt, neem je ook de verplichtingen en schulden van die zaak over. De bank heeft dus groot gelijk dat ze een volledig inzicht in de cijfers over de afgelopen jaren wil hebben. Zij verstrekken tenslotte het krediet.

 

De vorige eigenaar was verplicht aangifte inkomstenbelasting te doen inclusief winstaangifte. Vraag dus in ieder geval de winstbijlage bij hun aangiften inkomstenbelasting van de afgelopen 3 jaar op. Dan heb je alvast iets, maar of de bank daar genoegen mee neemt....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bij een kredietaanvraag zal de bank standaard altijd een aantal vragen stellen, die ik gemakshalve de W-vraag noem.

Wie heeft wat,waarvoor, waarom en wanneer nodig.

 

Uit jouw verhaal maak ik op, dat de nieuwe financier niet goed kan inschatten met wie ze van doen hebben en dan bedoel ik niet de naam van de onderneming maar dan bedoel ik de financiële positie van de vennootschap. Je spreekt ook verschillende malen over de boekhouding die de bank wil hebben. Ik neem aan dat je hiermee balans, en winst en verliesrekening bedoelt. En niet die “papiermassa”, van waaruit deze gegevens opgesteld worden, want ik kan me niet voorstellen wat een bank daarmee zou moeten, bij een kredietaanvraag.

 

Wat je zal kunnen doen: jouw accountant de openingsbalans en de definitieve jaarcijfers 2007 van de in 2007 opgerichte vennootschap op laten stellen en deze samen met de jaarcijfers 2006 en 2005 van jouw eenmanszaak naar de bank sturen. Voeg bij dit alles een goed verhaal, waarvoor en hoelang je het krediet nodig hebt en zorg dat je wat zekerheden kan geven en je hebt alle ingrediënten om een krediet te krijgen.

 

Ik vroeg me overigens wel af, waarom je van bank bent veranderd of gaat veranderen. Bij je huidge bankier heb je een lening lopen. Meestal hebben die een rentevaste periode en als je die vervroegd gaat inlossen kost dat altijd extra geld. Het lijkt mij handiger de kredietvraag bij je huidige bankier weg te leggen, of er moeten daar andere zaken spelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie snelle reacties,

 

Ik zal er ook gewoon open kaart over spelen. Wij hebben de zaak van mijn zwager overgenomen, en inderdaad, er zijn afgelopen maanden tig lijken uit de kast gekomen. Hij zat in scheiding en heeft de boel de boel gelaten. Ik bedoelde inderdaad de balans winst verlies rekening. Mijn zwager heeft er een enorme puinhoop van gemaakt, alleen al drie vuilniszakken vol met papierwerk, achterstallig werk en facturen, om over de rooie te gaan!!! De zaak is in vier maanden tijd voor het overgrote deel op poten en runnend gebracht door ons. Ik kan alleen de balans van 2005 terug vinden, en die is zwaar beneden pijl. Over het jaar 2006 en 2007 tot moment van overname is er niks terug te vinden, WERKELIJK NIKS GEEN KASBOEKEN ECHT HELEMAAL NIKS!!

 

Ik vraag me af hoe we dit nu moeten oplossen aangezien de zaak nu ook op onze KVK staat, en er moet toch wel een aangifte worden gedaan. Het is inderdaad niet slim, om het maar zacht uit te drukken, om zo snel te hebben gehandeld zonder weet van alles, er werd ook niet over gerept, alles hebben we zelf uitgezocht. Voor de rest willen we overstappen naar een andere bank omdat we al geruime tijd niet kunnen bouwen op onze acountmanager, maar ook om alles financieel nu onder een dak te kunnen houden en mogelijk met een krediet om de zaak op te knappen, investeren in materiaal en onderhoud en zodoende een nieuw leven in te kunnen blazen.

 

Ik begijp dat de bank uiteraard wil zien wat voor zaak we dan hebben overgenomen en de waarde ervan, maar ja, triest genoeg is dit de situatie. En ik zou het zonde vinden om het nu te laten gaan nu ik er zoveel moeite voor heb gedaan er weer wat van te maken. Als ik de oude kasbladen die ik wel heb gevonden mag geloven, is sinds wij de boel runnen de omzet drie keer hoger dan dat het was, dus ik ben wel positief. Wat zijn mijn kansen bij de bank? Als ze de belachelijke jaarcijfers zien van de oude eigenaar, nou dan staat het schaamrood me nu al op de kaken. Graag jullie reactie tips hulp kritiek uiteraard ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie op één of andere manier de risico's op nog meer lijken in de kast geprobeert in te dekken? Wellicht heeft die zwager nog wel meer gekke schulden gemaakt waar je aan kapot kan gaan over bijvoorbeeld vreemde overeenkomsten gesloten namens het bedrijf!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik begijp dat de bank uiteraard wil zien wat voor zaak we dan hebben overgenomen en de waarde ervan, maar ja, triest genoeg is dit de situatie. En ik zou het zonde vinden om het nu te laten gaan nu ik er zoveel moeite voor heb gedaan er weer wat van te maken. Als ik de oude kasbladen die ik wel heb gevonden mag geloven, is sinds wij de boel runnen de omzet drie keer hoger dan dat het was, dus ik ben wel positief. Wat zijn mijn kansen bij de bank? Als ze de belachelijke jaarcijfers zien van de oude eigenaar, nou dan staat het schaamrood me nu al op de kaken. Graag jullie reactie tips hulp kritiek uiteraard ook.

 

Het is voor de bank van belang dat zij een goed iedee krijgt, hoe jullie.als nieuwe uitbater/exploitant/ondernemer met de problematiek zijn omgegaan en op welke wijze de toekomst ingegaan wordt. Antwoord op jouw vraag heb ik al eerder gegeven. Accountant de handel goed uit laten zoeken en de bank een plan van aanpak presenteren op gond waarvan de bank vertrouwen kan geven, Als alles in 2007 in een Besloten Vennootschap is voortgezet, mag ik er toch vanuitgaan dat er destijds ook een accountant bij betrokkenis geweest? Ben benieuwd hoe die e.e.a. verantwoord heeft, ook naar de toekomst toe.

Over welke branche spreken we eigenlijk?

Link naar reactie
  • 1

We gaan er vanuit dat je zwager tot en met 2005 aan zijn administratieve en fiscale verplichtingen heeft voldaan en daarna niet meer. Dit betekent dat de fiscus zijn winst over 2006 en tot 1 augustus 2007 (inclusief stakingswinst) zal schatten. De fiscus zal hiertoe ambtshalve aanslagen opleggen met eventuele boete. Jullie moeten je vrijwaren van deze aangiften. Dat is zijn pakkie an.

 

Ik hoop voor jullie dat er geen schriftelijke koopovereenkomst is. Dan kun je je nog op het standpunt stellen dat je alleen de activa hebt overgenomen en dus niet de onderneming, met al zijn ellende, in het geheel. Stuur hem alsnog een factuur over de overname activa (met een beroep op vrijstelling art 31 BTW). Dan ligt dat ook vast.

 

Laat je zwager uitdrukkelijk weten dat alle schulden en verplichtingen voortvloeiende uit zijn onderneming zijn pakkie an zijn.

 

Maak een inventarisatie van de aanwezige mva, voorraden, banksaldi en openstaande schulden en vorderingen op de overnamedatum (1 augustus 2007). Je hebt dan een openingsbalans en ga van daaruit verder.

 

Aan de hand van de bankafschriften van de afgelopen 3 jaar (op te vragen bij de bank), kun je wellicht een groot gedeelte van de boekhouding van de afgelopen 3 jaar reconstrueren. Dit is echter zeer tijdrovend en indien de omzet hoofdzakelijk via de kas loopt, ook niet echt te doen.

 

Speel open kaart met de bank, zeg dat je niet over cijfers van voor 1 augustus 2007 beschikt en dat je alleen de activa van de zaak van je zwager hebt overgenomen, zodat er geen sprake is van een overname, maar van een nieuwe activiteit binnen jullie bestaande onderneming. Probeer zoveel mogelijk tussentijdse cijfers te overleggen, waarmee je aantoont op de goede weg te zitten.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

In hoeverre willen jullie jouw zwager nog steeds helpen? Odeon beschrijft volgens mij de harde lijn, wat zakelijk gezien prima adviezen bevat. Kan de zwager nog geen goede bijdrage leveren aan het rondkrijgen van de administratie?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie berichten.

 

Ik heb inmiddels wel een voorlopige jaarbalans 2006 gevonden, ben al met het administratiekantoor gaan bellen wat we kunnen doen om de permanente balans te achterhalen/verkrijgen. De balans is echter negatief en ik heb een IB 60 van 2005 en 2006 van hem. Eerlijk gezegd begrijp ik nog steeds niet hoe de overgenomen onderneming zoooo ontzettend ondoordacht en slecht is gedreven. Er is wel een notaris ingeschakeld voor overname van het bedrijf, maar gelukkig hebben we deze nog kunnen annuleren, als ik jullie begrijp is dat een goede zaak geweest. Afschriften van de afgelopen drie jaar heb ik al ontvangen van de bank en inderdaad het is zeer tijdrovend geweest maar echt veel informatie kan ik er niet uithalen, want ook dat is een en al onregelmatigheid. Bovendien had hij verschillende rekeningen, ook daar heb ik de afschriften vanaf de start van het bedrijf opgevraagd. De schulden van de zaak worden betaald via de rekening van onze andere onderneming. Dus ik neem aan dat als ik bij de bank zit, ik dat ook duidelijk moet vermelden. Als ik de openingsbalans zou opmaken kom ik alleen uit op uitgaven en schulden. Moet ik dan vanaf overname activa een prognose maken en over hoeveel jaar zal dat moeten zijn? Hoe kan ik vanaf overname duidelijk maken dat de inkomsten zijn verdrievoudigd? Ik denk dat ik al een heel eind verder ben gekomen met jullie adviezen. Gaarne jullie reactie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.