• 0

ZZP DUBV constructie

Hallo Allen,

 

Ik ben Pasquinell en ik ben werkzaam als ad interim manager in de telecomsector. Echter stopt deze opdracht bijna en wil ik als ZZP-er

verder gaan. Ik heb namelijk veel vraag gekregen van potentiele opdrachtgevers die mijn expertise willen gebruiken.

Nu heb ik veel gelezen op higherlevel en zzp-oke site oa maar kreeg toch te horen van mijn accountant dat er nogal wat haken en ogen aan de DUBV constructie zitten. Ik heb haar mijn constructie laten lezen en verteld over mijn mogelijke eerste opdracht van 1584 uren. (11mnd x 36x4)

 

"Verder voorzie ik wel problemen met het ZZP concept op het moment dat jij het hebt over één project voor 40 uur per week voor 12 maanden of langer. Als je dit eerlijk invult op het betreffende formulier, zal de fiscus geen VAR-verklaring afgeven. Er is in hun ogen (en feitelijk is dat natuurlijk ook zo) gewoon sprake van een dienstverband en niet van een zelfstandig ondernemer.

 

Als je het niet eerlijk invult, dan zullen ze er vroeg of laat toch achterkomen en worden je werkzaamheden alsnog met terugwerkende kracht aangemerkt als inkomen uit arbeidsovereenkomst. Dit is pijnlijk voor jou en verstoort de relatie met je opdrachtgever ook ernstig."

 

Wat ik eigenlijk wil weten is:

- Kan ik via DUBV constructie werken als ai manager bij diverse opdrachtgevers (loondienste eigen BV), en wat als ik een lange opdracht voor 1 jaar heb?

- Hoe ik mijn eerste opdracht als werknemer van eigen DUBV invulling kan geven --> 4x9 + 1 dag over voor kleine opdrachten.

- welke constructie ik het beste kan gebruiken: DUBV, ZZP-oke of ?

- Heb ik in deze gevallen altijd een VAR nodig?

 

Ik neem aan dat er bij startende ondernemers anders word gekeken mbt de eis min. van 3 opdrachtgevers per jaar?

 

Graag zie ik jullie expterise en reacties tegemoet.Alvast bedankt :)

vr gr Pasquinell

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als je accountant denkt. Er zijn veel interim managers als ZZP'er werkzaam, en dat gaat prima, zolang je kunt blijven aantonen dat je werkt als zelfstandige: bijv je profileert je als zelfstandige (VAR, inschrijving KvK, BTW nr, reclame, website etc), de opdrachten die je doet zijn aantoonbaar niet een dienstverband (veel opdrachten zijn of projectmanagement en dus eindig, of vervangingsmanagement, en dan werft je opdrachtgever je opvolger).

 

Als je erg lang bij 1 opdrachtgever zit (en een jaar is best lang in interimland, maar het komt voor) gaat de schijn wel tegen jou en de opdrachtgever werken. Idem als je veel vervolgopdrachten doet bij dezelfde opdrachtgever.

 

De constructie die je noemt, heb ik geen ervaring mee, maar met wat ik er van weet is het denk ik geen oplossing voor bovenstaande problemen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Fred. De belastingdienst houdt bij het beoordelen van de VAR-criteria rekening met de aard van de werkzaamheden. En interim-managers, ICT'ers etc. hebben nu eenmaal te maken met langlopende opdrachten. Een VAR-WUO is niet bij voorbaat uitgesloten.

 

Los daarvan is het misschien in je eigen belang om naar wat meer spreiding over verschillende opdrachtgevers te streven. Waaruit bestaat je zelfstandigheid nog als je een jaar fulltime op locatie bij één klant werkt?

Link naar reactie
  • 0

Laatst las ik een stuk in onebizz en daar stond een constructie van een DUBV. Als ZZP'er voor 80% in een DUBV gaan. De andere 20% neemt een partij in die afspraken heeft met de UWV en de Belastingdienst. Die partij heeft een vaststellingsovereenkomst, waardoor de ZZP'er zichzelf kan verhuren als zelfstandige met behoud van een positie als werkenemer in de eigen DUBV.

 

Geld dat niet voor deze situatie? ???

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dkalkman,

 

Je haalt een erg oud topic naar boven, maar een reactie is wel aan de orde.

 

Maak wel onderscheid tussen de juridische en economische eigendom van de aandelen. De DUBV is voor 20% juridisch in handen van een derde partij. Economisch heeft de DGA 100% eigendom.

 

Of TS nog reageert, blijft de vraag (ik denk het niet ;) )

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.