• 0

optieplan, winstuitkering of certificaten?

ik wil talentvolle developers aan mijn bedrijf binden zonder dat ze per definitie in loondienst komen. Binden met als doel gecommiteerde inzet over langere periode te kunnen garanderen. Ik wil geen inspraak in de BV geven, dus niet met aandelen werken.

Ik heb gehoord over een SAK die certificaten kan uitdelen. Ook over optieplan en winstuitkering. Zijn deze laatste alleen van toepassing op personeel in dienst van de BV?

Hoe kan ik deze constructies eenvoudig vergelijken en spiegelen aan mijn situatie?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Waarom geen projectpremies invoeren?

 

het idee is dat de expertise die wordt opgebouwd in meerdere projecten wordt ingezet. Freelancers moeten zeer bereidwillig zijn om een moeilijke klus met extra inzet te klaren, en de opgedane ervaring in een volgende klus ter herbruiken waarbij de BV voorkeur geniet boven andere potentiele opdrachtgevers.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dat is een goeie. Ik heb even zitten zoeken naar een documentje waarin exact staat uitgelegd wat jij wil weten (de vergelijking dus). Kan het zo snel niet vinden maar heb aan een collega gevraagd die het hopelijk snel doorstuurt.

 

Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een SAR regeling (Stock Apreciation Right). Hierbij worden geen echte opties of aandelen uitgegeven, maar bouwen werknemers een fictieve bonus op naar aanleiding van de waardering van de toko. Ik geloof dat we kwartaal een waardering maken. Elke werknemer is ingestapt op een bepaald niveau en vergaard t.o.v. dat niveau recht op een bepaalde uitkering.

 

Wat ik me kan herinneren is dat de SAR regeling het minste werk vereiste en dat het ook belasting-technische gezien voor de werknemers het meest interessant was. Maar nogmaals, exact weten doe ik het niet. Zodra ik van m'n collega hoor, kom ik hierop terug.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Okay, hier dan wat uitgebreider. Wij hebben dus uiteindelijk gekozen voor een SAR regeling.

 

Bij een optieplan wordt uitgekeerd bij verzilvering. De uitkering valt voor de werknemer in box 1 en je kunt als onderneming deze kosten niet aftrekken als loonkosten.

 

Bij een aandelenregeling is er sprake van / kan er sprake zijn van dividend uitkering. Opletten met voting / non-voting shares. Kosten van deze manier kunnen hard stijgen (bij elke nieuwe uitgifte opnieuw naar notaris). Voor werknemer uiteraard gunstiger, want dit valt in box 3. Wel moet de werknemer aandelen kopen, dus investeren.

 

De SAR regeling. Praktisch gezien gewoon een optieregeling, alleen worden er nooit (certificaten van) aandelen verzilverd / uitgegeven. De uitkering is voor je onderneming aftrekbaar als kosten. Bij de werknemer valt deze uitkering net zoals bij een optieregeling in box 1. Kosten van een dergelijke regeling bleken bij ons een stuk lager dan opties / aandelen.

 

Dingen waar je verder nog aan moet denken:

 

het inbouwen van een vestings-regeling, waarbij de (fictieve) opties gelijdelijk over een aantal jaar 'effectief' worden. Bijvoorbeeld 25% per jaar ofzo. Dat zou dus betekenen dat als iemand virtueel 1% van de toko 'krijgt', dat ie, mocht ie verzilveren na 2 jaar slechts 50% van de waardestijging van deze 'opties' krijgt. Dit bouwt een extra stimulans in om te blijven.

 

wat doe je bij verkopen van de tent. Een kopende partij wil graag dat je mensen blijven, dus bij eventuele verkoop NIET direct verzilveren.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Alef

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, als mensen niet op de loonlijst staan moet je ze op een andere manier uitbetalen. Misschien een factuurtje laten sturen ofzo. Uiteindelijk is het slechts een onderlinge afspraak die je met de mensen maakt.

 

Wij waarderen de tent geloof ik 1 keer per kwartaal, dus of mensen nou op de loonlijst staan of als freelancer aan je bedrijf gebonden zijn, dat zou m.i. niet veel invloed hebben op de manier van waardering van je tent.

 

Uiteraard kun je een waardering zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt. Er zijn hele boeken geschreven over waarderingsgrondslagen. Wij hebben een externe adviseur die een (overigens niet bindend) advies geeft aan de aandeelhouders, die dat advies tot nu toe altijd hebben aangenomen.

 

Hopelijk beantwoordt dat je vraag een beetje?

 

Als je meer info wil, ik heb de SAR contracten wel liggen, stuur me even een PM'etje als je die graag wil in zien...

Link naar reactie
  • 1

Bijgaand een stukje uit het jaarverslag van Numico...

http://jv06.numico.com/toelichting/waarderingsgrondslagen.html

 

Het geeft aan hoe Numico boekhoudkundig omgaat met de SARs. M.a.w. ze brengen de kosten op het moment van uitoefening tlv het resultaat. Of bijvoorbeeld een voorziening (KER) opgenomen zou kunnen worden hangt nmm helemaal af van de omstandigheden.

 

Op aandelen gebaseerde betalingen

 

De vennootschap kent een regeling die voorziet in beloning in de vorm van aandelen voor bepaalde werknemers. Ieder jaar biedt de vennootschap aandelenopties en prestatiegerelateerde aandelen aan de leden van de Raad van Bestuur en senior management aan, waarvoor nieuwe aandelen worden uitgegeven.

 

De vennootschap brengt de reële waarde van de op aandelen gebaseerde betalingen, aandelenopties en prestatiegerelateerde aandelen (inclusief de Stock Appreciation Rights, oftewel SAR’s) onder ‘Kosten van personeelsbeloningen’ ten laste van de winst- en verliesrekening gespreid over de wachtperiode. Een overeenkomstig bedrag wordt, na aftrek van belasting, in het eigen vermogen opgenomen. Deze component wordt overgeboekt bij uitoefening van de opties en SAR’s of na het onvoorwaardelijk worden van de prestatiegerelateerde aandelen. Voor de bij uitoefening van de opties ontvangen opbrengst worden het aandelenkapitaal en agio gecrediteerd, na aftrek van de transactiekosten.

 

De reële waarde van de op aandelen gebaseerde beloningsregelingen wordt berekend met het Monte Carlo-simulatiemodel.

 

De veronderstellingen inzake de verwachte aantallen uitoefenbare aandelenopties en uit te geven prestatiegerelateerde aandelen zijn mede gebaseerd op marktgerelateerde en niet-marktgerelateerde toezeggingsvoorwaarden. Het aantal aandelenopties en het aantal prestatiegerelateerde aandelen worden op elke balansdatum beoordeeld en zo nodig herzien. De invloeden van een herziening van de niet-marktgerelateerde voorwaarden op de oorspronkelijke schattingen worden verantwoord in de winst- en verliesrekening, met een dienovereenkomstige aanpassing in het eigen vermogen.

Link naar reactie
  • 0

Bijgaand nog wat meer info: Uit de Memorie van Toelichting

Tweede Kamer, vergaderjaar 2001–2002, 28 487, nr. 3 16

 

"Teneinde het eenvoudigweg omzeilen van de voorgestelde maatregel voor optieovereenkomsten door het sluiten van daarmee vergelijkbare overeenkomsten tegen te gaan, is een bepaling opgenomen. Gedacht kan worden aan rechten waarvan de waarde verband houdt met de aardeverandering

van een vermogensbestanddeel maar waaraan geen recht tot

koop of verkoop van de onderliggende waarde is gekoppeld. Daarnaast kan de waarde van een recht verband houden met de wijziging van een factor zoals de rentestand of een index. In dit verband kan bijvoorbeeld worden gedacht aan met optierechten vergelijkbare figuren zoals zogenoemde

stock appreciation rights.

 

Omdat vergelijkbare overeenkomsten ook denkbaar zijn in de verhouding tussen natuurlijke personen en met hen verbonden ondernemers, wordt een vergelijkbare wijziging voorgesteld van artikel 3.91 Wet IB 2001. Deze wijziging is nagenoeg identiek aan de hiervoor reeds toegelichte wijziging van artikel 3.92 Wet IB 2001. Op een punt wijkt de formulering van 3.91 Wet IB 2001 af. Aangezien de verruiming zich uitsluitend uitstrekt tot gevallen waarin sprake is van grondslaguitholling in de winstsfeer, is de regeling voor het ter beschikking stellen van vermogen niet van toepassing

indien de tegenover het optierecht staande verplichting niet tot het vermogen een onderneming of tot het resultaat uit een werkzaamheid behoort.

 

Ik interpreteer dit aldus dat indien de voordelen gewoon tot het loon van de werknemer wordt gerekend, de kosten voor de onderneming gewoon aftrekbaar zijn. Dit soort aftrekbeperkingen dienen primair om fiscale constructies die leiden tot zgn 'grondslaguitholling' te ontkrachten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.