Jump to content
Mikky Vrolijk
Verberg

Innovatie van bedrijfsmodellen

vraag

Samenvoegen van marketing- en technologiemanagement is succesformule.

Een economische malaise leidt vaak tot de innovatie van bedrijfsmodellen, omdat door de financiele beperkingen het kaf van het koren wordt gescheiden. De integratie van marketing- en technologiemanagement geldt daarbij als een veelbelovende optie. De integratieprocessen van nieuwe technologieen dienen centraal te staan in een ondernemingsplan, vooral als de markt krapper begint te worden. Daarvoor kunnen verschillende instrumenten worden gebruikt. Met behulp van alternatieven en scenario`s kan het vermogen tot strategisch denken worden verbeterd. Het kritisch bekijken van vaste kostenposten kan bijdragen aan het doorvoeren van cultuuromslagen binnen de kostenbeheersing. Een ander middel is het koppelen van de resultaten van marketinginspanningen aan investeringen in innovatie. Daarnaast is het onder meer van belang het nieuwe bedrijfsmodel aan de markt te toetsen, de succesfactoren vanuit marketingtechnisch en technologisch oogpunt te definieren en de nieuwe innovaties systematisch in het bestaande ondernemingsplan te integreren. Bron: Absatzwirtschaft

 

[bron: Communicatienieuws]


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer
Daarvoor kunnen verschillende instrumenten worden gebruikt. Met behulp van alternatieven en scenario`s kan het vermogen tot strategisch denken worden verbeterd. Het kritisch bekijken van vaste kostenposten kan bijdragen aan het doorvoeren van cultuuromslagen binnen de kostenbeheersing.

 

Is dit een bericht uit communicatienieuws? Wat staat hier dan? Ik heb nieuws voor communicatienieuws; A: Dit is geen nieuws B: Wie begrijpt hier iets van? (behalve ik dan, want ik ben erug intaligand ;D)

 

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat ze met dit artikel bedoelen, dat er tegenwoordig concurrentie plaatsvindt op bedrijfskolom-niveau en niet op bedrijfsniveau. Een voorbeeld: Compaq concurreert niet met Dell maar de distributiekolom (lees: bedrijfsmodel) van Dell concurreert met die van Compaq. Beide kanalen verschillen namelijk wezenlijk van elkaar!!!

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Guest Kanban

Volgens mij hebben ze het over het integreren van marketing in technologie. Deze vakgebieden die in eerste instantie niet lijken te passen zouden juist sterk verweven moeten zijn(geintegreerd). Zeker in economische zwakke tijden. Er moet dan (volgens hen) geevalueerd worden of de vaste kostenposten van R&D en marketing elkaar wel aanvullen. Er zal meer innovatie binnen R&D moeten plaatsvinden door de absorptie van kennis over de markt uit marketing afdelingen door R&D.

Deze "fit" is belangrijk op de korte termijn maar op lange termijn niet efficient naar mijn mening. Er zal altijd ruimte moeten blijven binnen bedrijven die een eigen R&D hebben voor autonome kenniscreatie (pure R&D, en niet in opdracht van bijvoorbeeld de markt). Grote kans is dat op lange termijn je innovatieve vermogen ten opzichte van concurrenten afneemt omdat je alleen maar de vraag achterna loopt. Met de nadruk op achterna....je wordt een follower en geen first mover!

 

Groet,

 

Evert

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Tuurlijk is het in theorie het meest ideaal om te werken vanuit een vraag georienteerde markt. Echter het is heel moeilijk om de markt vragen te stellen over zaken die er nog niet zijn! De ontwikkeling van de computer is er een mooi voorbeeld van: IBM heeft in het begin laten onderzoeken, door de potentiele klant er naar te vragen, wat de behoefte is voor een computer. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de totale wereldmarkt zou bestaan uit 4 computers. Ik geloof dat het tegendeel verder geen uitleg nodig heeft. Het is nooit verkeerd om de markt te verkennen naar behoefte en zeker niet als het gaat om aanpassingen op bestaande producten, maar als het gaat om een nieuw product/dienst moet je gewoon in je zelf geloven en ondernemen! en uitgaan van een aanbod georienteerde aanpak.


Gain Marketingmanagement &amp Organisatie.

 

Wij verzorgen/bezorgen voor ondernemingen binnen het MKB, de doorlooproute om klanten te behouden, te werven en de winstgevendheid van klanten te maximaliseren.

 

EasyMarketingplan: praktisch, innovatief en competitief in zeven stappen naar uw oplossin

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 176 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept