• 0

Verkoop auto

Hallo allemaal,

 

In mijn bedrijf heb ik de volgende situatie. Ik ben van plan om een auto (van de zaak) te verkopen aan een van mijn werknemers (na taxatie door een garage). Ik heb begrepen dat er geen BTW over het restant van het oorspronkelijk betaalde BPM bedrag hoeft te worden berekend (volgens de afschrijvingstabel BPM). Nu heb ik de volgende vragen:

 

- Moet ik naast de BTW ook BPM afdragen?

- Mag is een her-investeringsreserve vormen van de evt. boekwinst?

Ik heb begrepen dat het niet mag voor winst op bedrijfsmiddelen die

uit het bedrijf worden onttrokken en naar het privevermogen worden

overgeheveld, maar dit is een verkoop aan een personeelslid (al is

het wel een broer van mij)

 

Alle opmerkingen zijn welkom.

 

Groet,

 

Rick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet alleen het antwoord op je BPM vraag: afhankelijk van de leeftijd van de auto moet je restbpm afdragen. Is de auto van voor 1-7-2005 dan moet je geen restbpm afdragen. Is de auto van na die datum dan moet je wel restbpm afdragen. Hoeveel dat is hangt af van de prijs en van de precieze leeftijd. (Dit is gewijzigd in 2007) De auto wordt vanaf 1 juli 2005 (als die op of na die datum is tenaamgesteld) 5 jaar gevolgd voor de BPM. Na die 5 jaar mag je de auto particulier gaan gebruiken of aan een particulier verkopen zonder BPM te hoeven betalen.

 

Die werknemer van je gaat em toch niet ook als bedrijfsauto gebruiken of wel? Want anders geldt de doorschuifregeling en hoef je ook geen restbpm af te dragen. (samen een faxje naar de belastingdienst sturen, die geeft binnen een week antwoord of je zonder risico van naheffing de auto mag verkopen)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt voor je reactie.

 

De auto wordt niet meer zakelijk gebruikt na de verkoop en de auto dateert uit 2003. Als ik het goed begrijp, hoef ik dus niets af te dragen en mag ik de BPM in het verkoopbedrag dus gewoon tot de boekwinst op de auto rekenen. Ik hoef toch geen BTW te berekenen over de BPM?

 

De verkoopfactuur luidt bijv:

 

Bedrag, excl. BTW 10.000,-

Rest BPM, volgens afschrijvingstabel: 2.000,-

BTW over 10,000.- 19% 1.900,-

Verkoopbedrag totaal: 13.900,-

 

Stel boekwaarde van de auto, excl. BTW = 6.000,-

Boekwinst = (10.000,- + 2.000,-) -/- 6.000,- = 6.000,- (her-invest.res.)

 

Klopt mijn verhaal?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen boekhoudwonder dus wacht nog even een reactie van een andere HL'er af, maar:

 

Waarom ga je nu alsnog BPM heffen? Er zit gewoon geen BPM meer op de auto en die hoef je dus ook niet af te dragen, laat staan te bereken (en als boekwinst te gebruiken)? Dan wordt jij in een keer de belastingdienst ?

 

Ik kan het fout hebben hoor, maar ik denk dat je de BPM helemaal buiten beschouwing moet laten? Er is geen tussenregeling gekomen voor auto's van voor juli 2005 dus daarom is het een beetje krom, maar volgens mij gaat jouw werknemer gewoon rijden in een auto waar 0,0 euro BPM op zit en hij/zij hoeft daar dus ook niet voor te betalen. Je kunt dus ook geen boekwinst op BPM behalen, want je mag helemaal geen BPM heffen.

 

Dit weet ik alleen niet 100% zeker, maar zou een logisch vervolg moeten zijn uit de aanpassing uit 2007.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ga ook geen BPM heffen hoor!

 

De BPM zou ik op de factuur vermelden, omdat (volgens mij) over het restant bedrag van de BPM geen BTW hoeft worden geheven, met andere woorden, dan hoef ik dus minder BTW af te dragen en ga dus een hogere boekwinst halen op de verkoop van de auto.

 

Dus in mijn voorbeeld is mijn verkoopwaarde, excl. BTW:

 

13.900 -/- 1.900 (= BTW bedrag) = 12.000

 

Zou ik geen rekening gaan houden met het rest (BPM) bedrag, dan moet ik dus meer BTW afdragen en wordt mijn verkoopwaarde, excl. BTW:

 

13.900 -/- 2.219 (=BTW bedrag) = 11.681

 

Ik wacht de reacties graag af.

 

Rick

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even ter verduidelijking:

 

Het gaat om een gewone personenauto (dus geen bestelauto), die door ons bedrijf op 23 mei 2003 is aangeschaft en waarvoor destijds 5,584 euro BPM in rekening is gebracht door de autohandelaar.

 

We zijn van plan om de auto op 1 april 2008 over te dragen (factuur op 1 april dus) aan de werknemer.

 

 

Rick

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat hier om een personenauto en niet om een grijs-kentekenauto. Er zit dus wel degelijk rest-BPM op. De regeling waar Spoon op doelt, geldt alleen voor grijs-kentekenauto's die zonder BPM zijn aangeschaft. Daar is hier geen sprake van.

 

De BPM is bij de aankoop betaald door RPW en nog niet volledig afgeschreven. Het is dus logisch dat het niet afgeschreven deel van de BPM in rekening wordt gebracht aan de koper. Er hoeft geen BPM aan de fiscus afgedragen te worden, want dat is al bij de aankoop gebeurd, maar voor de BTW-berekening is deze wel van belang.

 

Voor de auto mag een herinvesteringsreserve gevormd worden. De auto wordt immers vervreemd. Aan wie, doet niet ter zake.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah zooo... Ja tis natuurlijk geen grijs kenteken. Dan zit er idd nog BPM op. Excuus, ik zat helemaal in de grijs kenteken modus, maar een bedrijfsauto hoeft idd niet per definitie een grijs kenteken auto te zijn.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Odeon,

 

Klopt het dan wel, dat ik voor de berekening van de rest BPM de tabel moet gebruiken die op 1 januari 2008 is ingegaan?

 

Als ik de auto op 1 april verkoop, dan is hij dus 59 maanden oud.

Volgens de tabel is er dan 68.452% afgeschreven.

 

Ik hoef dus geen BTW af te dragen over het oorspronkelijk betaalde BPM

-/- 64,452% van dat bedrag.

 

Klopt dat?

 

Groet,

 

Rick

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.