• 0

Aangifte Inkomstenbelasting: Staken onderneming HELP!

Hallo allemaal,

 

Ik ben per 31 augustus 2007 gestopt met mijn bedrijfje.

Nu wil ik graag het volgende weten: de voorraad handelsgoederen en inventaris die nu weer tot mijn privé-bezit horen, hoe ga ik daar fiscaal mee om? Ik kom hier niet uit....

 

Vul ik dit voor mijn aangifte IB bijvoorbeeld in als een privé-onttrekking?

Met andere woorden: waar komt deze overheveling tot uiting op mijn aangifte IB? ???

 

Alvast bedankt!

Dennis.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

je moet hier een redelijke verkoopprijs voor bepalen, die je in prive schuldig wordt aan de onderneming.

 

je bepaalt daarna of je winst hebt gemaakt (is heel waarschijnlijk als je op de inventaris hebt afgeschreven).

deze winst is: verkoopbedrag-/- boekwaarde inventaris en voorraad en deze telt gewoon mee in de winst uit onderneming.

 

let wel op dat je een redelijke verkoopwaarde bepaalt, anders kan de belastingdienst wel eens lastig gaan doen!

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nimda ,

 

Nog 3 vraagjes

 

1) Is de winst die ik nu maak een opbrengst op de V&W-rekening of moet ik dit in mijn aangifte IB invullen als Stakingswinst?

 

2) Betekent dit ook niet dat ik eigenlijk op het moment van staken BTW af had moeten dragen over de verkoop aan mijzelf van mijn voorraad handelsgoederen en inventaris?

 

3) Moet ik ook niet alsnog de totale boekwaarde van mijn voorraad goederen en inventaris per de stakingsdatum (31 aug. 2007) opnemen als een "privé-onttrekking in goederen" in BOX 1 - Winst uit onderneming? Of is dit overbodig als je jouw antwoord / optie volgt?

 

Alvast bedankt,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nimda,

 

Ben je zeker wat betreft jouw antwoord op mijn 1e vraag, want wat vul ik in mijn geval dan wél in bij Stakingswinst?

Als je onderstaande definitie van stakingswinst leest, dan lijkt dit wel op mij van toepassing te zijn en zou ik de winst die ik maak bij de verkoop van mijn goederen aan mijzelf niet als opbrengst op de V&W-rekening moeten plaatsen, maar op moeten nemen als stakingswinst. Of zou ik beide moeten doen....?

Ik zou graag je mening hierover nog ontvangen.

 

Definitie stakingswinst:

Bij een staking kunnen de tot het ondernemingsvermogen behorende bestanddelen worden verkocht of overgaan naar privé. Niet alleen de daadwerkelijke verkoopwinst behoort tot de stakingswinst, maar ook het verschil tussen de werkelijke waarde en de boekwaarde van vermogensbestanddelen die zijn overgegaan naar privé wordt ertoe gerekend.

 

Alvast bedankt,

Dennis

Link naar reactie
  • 0

als je gewoon een factuur stuurt en die ook netjes boekt, dan hoort het in de V&W-rekening.

stakingswinst is: vrije verkoopwaarde onderneming-/-boekwaarde onderneming.

je krijgt €3.630 stakingsaftrek, maar als je die gebruikt mag je die de rest van je leven niet meer gebruiken!

 

daarnaast mag je er een lijfrente van kopen (als je het geld op de bank hebt staan) en kun je zo belastingheffing vermijden en spreiden over meerdere jaren na je pensionering

 

het is heel moeilijk om je zo op afstand te adviseren, over het algemeen is aan te raden om bij staking een fiscaal adviseur in te schakelen omdat je al gauw veel te veel betaalt.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dennis

 

Ik waardeer de antwoorden van Nimda beslist, maar dit kan je niet helpen om de stakingswinst te bepalen en de juiste aangifte te doen, zoals ook Nimda al aangeeft.

 

Relevant zijn o.a.:

- stille reserves (marktwaarde vaste activa - boekwaarde)

- stand van de FOR

- verkoopwaarde voorraad

- desinvesteringsbijtelling (investeringsaftrek genoten in de laatste 5 jaar?)

- overige fiscale reserves

 

Het lijkt mij geen goed idee om de stakingswinst en de aangifte op basis van de gegeven informatie vast te stellen.

 

Daarnaast moet je een winstaangifte invullen waar je het stakingsresultaat al aangeeft en dit vervolgens in het privé deel van de IB aangifte moet bevestigen. Anders loop je het risico dat je de stakingswinst niet meeneemt in het belastbaar inkomen.

 

Begrijp je ook wat "privé-onttrekking" inhoudt? Dit bepaalt namelijk niet de hoogte van de winst, maar zorgt er wel voor dat de winst uit de winstaangifte aansluit bij de vermogensvergelijking in de IB aangifte.

 

Ik zou toch echt een fiscalist raadplegen. Al was het alleen maar om (tegen beperkte kosten) duidelijk te krijgen hoe de aangifte ingevuld moet worden.

 

Groet en succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.