• 0

Aangifte IB 2007: wat te doen met terugontvangen BTW en IB 2006?

Ik zit met de volgende vraag:

 

Ik ben bezig met het invullen van mijn aangifte IB 2007.

Moet ik nu ook ergens de BTW die ik terug heb ontvangen over mijn inkopen in 2007 en de de Inkomstenbelasting die ik in 2007 heb terugontvangen over 2006 invullen in mijn aangifte IB 2007?

Zo ja, waar dan? Betreffen dit bijvoorbeeld privé-stortingen of zijn dit puur verrekeningen, die je niet nogmaals hoeft op te geven?

 

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft, want ik wil dit erg graag zeker weten.

 

Alvast bedankt!

Dennis.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Terugontvangen IB 2006 is niet van belang voor de IB van 2007, maar jij bent twee dingen door elkaar aan het halen. Jouw vragen hebben betrekking op het bepalen van je resultaat -> winst uit onderneming. Deze zul je eerst moeten bepalen en die geef je op in Box 1. Ik heb het idee dat je nog geen cijfers over 2007 hebt gemaakt? Wel zo makkelijk om dit eerst te doen. Succes.

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Even een aanvulling: het bedrijfje wat ik had betrof een eenmanszaak, oftewel er was geen scheiding tussen privé en zakelijk.

 

Ik zit nog met een tweetal vragen:

 

1) Moet ik een teruggave IB invullen bij BOX 1: winst uit onderneming - privé-stortingen, waardoor het buiten de zakelijke winst wordt gehouden?

 

2a) De BTW die ik heb gevorderd in 2007 heb ik ook terug ontvangen in 2007. Dan kan ik dit toch niet invullen op mijn aangifte als "terug te ontvangen / te vorderen BTW"? Waar op mijn aangifte IB moet ik dit wel invullen?

 

2b) Voor mijn aangifte IB van 2006 heb ik destijds een vordering aan BTW ingevuld (4e kw. 2006). In 2007 heb ik dit bedrag ontvangen. Waar plaats ik dit op mijn aangifte IB?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 1

Was er wel een aparte bankrekening voor de eenmanszaak of niet? Ik ben mij af aan het vragen waar je deze gegevens in aan het vullen bent, volgens mij in het normale particulieren programma of niet?

 

1) Teruggave IB moet inderdaad uit de zakelijke winst gehouden worden, heeft geen invloed op je winst uit onderneming.

 

2a) Wanneer er geen te betalen / terug te ontvangen BTW is dan hoeft dit ook niet vermeld te worden op je balans.

 

2b) De vordering BTW 2006 is er nu niet meer, dus deze staat ook niet meer op je balans. Het terugontvangen bedrag heeft (wanneer deze goed verwerkt is)geen invloed op je vermogen of je winst uit onderneming in 2007 gehad.

 

Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk wat je in aan het vullen bent, ben je een balans in aan het vullen of probeer je in een keer je resultaat te berekenen?

 

Groet,

 

Kelvin

Link naar reactie
  • 0

Indien de fiscus de onderneming als zodanig heeft "erkend" moet een speciaal IB formulier zijn ontvangen waarop balans- en resultaatgegevens van de onderneming moeten worden ingevuld.

Zoniet dan wordt het nettoresultaat van de onderneming verantwoord onder Overige inkomsten (dus maar 1 getalletje)

 

BTW

Is de teruggave een gevolg van toepassing van de KOR regeling dan is dat bedrag toe te voegen aan het resultaat. Is het een gevolg van een normale BTW aangifte dan loopt inderdaad een vordering weg en behoeft dit niet afzonderlijk te worden opgegeven als winst.

 

Hoe dan ook: je zult eerst een resultaat- en balansoverzicht moeten maken voor de onderneming voordat je verder kunt met de aangifte.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt zover voor al jullie antwoorden! Wat nu nog rest...

 

Voor de duidelijkheid: ik ben door de fiscus erkend als onderneming en moet dan ook een V&W-rekening invullen, een overzicht van activa en passiva, etc...Dit heb ik ook allemaal al ingevuld.

 

Naast het invullen van de V&W-rekening en de balans heb ik echter ook BOX 1 - winst uit onderneming met als categorieën: privé-onttrekkingen, privé-stortingen, niet- of gedeeltelijk aftrekbare kosten en ondernemersaftrek. Dit zijn in feite correcties op de winst.

 

De vragen die mij nog rest:

 

1) Teruggave IB

Wat mij dus niet helemaal duidelijk was, wat te doen met de teruggave IB over 2006 die ik begin van 2007 heb ontvangen. Ik begrijp nu dus dat dit uit de zakelijke winst moet worden gehouden en ik heb dit dan ook niet als een opbrengst opgevoerd op de V&W-rekening. Nogmaals: moet ik dit dus opvoeren als een privé-storting in BOX 1, zoals hierboven vermeldt? Ik neem aan dat deze teruggave ergens ingevuld moet worden op mijn aangifte?

 

2) Teruggave BTW

Als ik het goed heb begrepen hoef ik van de BTW die ik heb teruggevorderd in 2007 en ook heb ontvangen in 2007 helemaal op geen enkel punt in mijn aangifte IB iets in te vullen. Duidelijk.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: de vordering BTW 2006 die ik in 2007 heb ontvangen, hoef ik dit helemaal nergens in mijn aangifte IB in te vullen? Of hoort dit ook thuis als privé-storting in

BOX 1?

 

Alvast bedankt!

Dennis.

Link naar reactie
  • 1

dj,

 

Volgens mij blijf je nog een beetje hangen in je oorspronkelijke vraagstellingen.

 

Ontvangen IB behoef je nergens te verwerken, tenzij... je dit bedrag op de geldrekening van de onderneming hebt laten komen en daar hebt laten staan. Dan is het inderdaad een privéstorting maar dat heeft niets met de IB te maken; je had het eigen vermogen van de onderneming ook kunnen vergroten door zelf een bedrag vanuit privé op de zakelijke rekening te storten.

 

Indien je de BTW 2006 als vordering hebt staan op de balans ultimo 2006 loopt die vordering in 2007 weg en daarmee is alles rond. Dit is een zakelijke storting geweest en heeft dus niets met privé te maken.

 

Makkelijker kan ik het niet maken ;D

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ecofin,

 

Ik ben gestopt met mijn bedrijf per 31 augustus 2007 en ik heb nooit een aparte rekening gehad voor mijn bedrijf. Mijn prive-rekening en zaken-rekening waren één en dezelfde.

Veranderd dit nog wat ten opzichte van wat je net hebt aangegeven? Hoef ik de ontvangen IB over 2006 nog steeds nergens in de aangifte IB van dit jaar te verwerken? Of moet ik het nu wel opnemen als een privé-storting?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Tja, dan begrijp ik het probleem waar je mee zit. Met die "gemengde" rekening heb je het je zeker ook niet makkelijk gemaakt. Hoe dan ook, terugontvangen IB behoef je niet op te geven.

 

Als je wel, hoe dan ook, per de sluitingsdatum een balans en resultatenrekening hebt ogpesteld dan kan je het eigen vermogen per die datum als privé opname verwerken. Immers de onderneming heeft opgehouden te bestaan dus wat er nog in zat als vermogen is op dat moment privé-vermogen geworden.

 

Ik benadruk overigens nog steeds dat je eerst een sluitende balans en resultatenrekening moet hebben per de ophefdatum en dan de aangifte moet invullen. Die beide combineren in één slag vraagt om problemen.

 

Aangezien de terugontvangen IB op de gecombineerde rekening terecht zal zijn gekomen kan je die voor de onderneming buiten beschouwing laten. Nogmaals opgeven in de aangifte is niet nodig.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt zover voor je duidelijke antwoorden Ecofin!

 

Wat betreft de terugontvangen IB is het nu duidelijk: niets mee doen.

 

Heb ik nog 1 belangrijke vraag:

Je geeft dat ik het Eigen Vermogen per sluitingsdatum als privé-opname moet opnemen op mijn aangifte IB. Op dit moment is mijn aangifte zo ingevuld dat de post Eigen Vermogen (passiva-kant balans) gelijk is aan mijn totale Activa.

Betekent dit dat ik zowel mijn voorraad handelsgoederen, mijn inventaris als mijn Liquide middelen(mijn totale betaal- en spaarrekening) per sluitingsdatum op moet nemen als een privé-onttrekking?

Zo ja, neem ik dan het totaal bedrag aan Eigen Vermogen niet meer op aan de passiva-kant van de balans, maar puur en alleen als privé-onttrekking in BOX 1? Lijkt mij niet toch...Ik ontvang graag je reactie.

 

Alvast bedankt.

Dennis.

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Hierbij ging ik er van uit dat de onderneming was opgeheven. Wat is er dan met alle activa en passiva gebeurd sinds de sluitingsdatum?

 

Als de activa en passiva nog bestaan dan wijzigt natuurlijk in het eigen vermogen niets.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

John,

 

allereerst bedankt voor je snelle reacties.

 

Mijn onderneming is inderdaad opgeheven per 31 augustus 2007.

Per de stakingsdatum is het Eigen Vermogen (passiva-kant balans) gelijk aan de totale Activa, oftewel gelijk aan een optelling van mijn Inventaris, voorraad handelsgoederen die op dat moment nog over waren en de stand van mijn betaal- en spaarrekening per 31 augustus 2007.

 

Je geeft vervolgens aan dat ik het Eigen Vermogen per de sluitingsdatum als privé-opname moet opnemen op mijn aangifte IB. Op 31 augustus 2007 is de post Eigen Vermogen (passiva-kant balans) gelijk aan de totale Activa. Dus mijn vraag blijft:

Betekent dit dat ik zowel mijn voorraad handelsgoederen, mijn inventaris als mijn Liquide middelen(betaal- en spaarrekening) per sluitingsdatum op moet nemen als een privé-onttrekking?

Zo ja, neem ik dan het totaal bedrag aan Eigen Vermogen niet meer op aan de passiva-kant van de balans, maar puur en alleen als privé-onttrekking in BOX 1? Lijkt mij niet toch...

 

Ik ontvang graag opnieuw je reactie.

 

Alvast bedankt! :)

Dennis.

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Volgens mij ga je voorbij aan de kern van de opmerking. Wat gaat er met de onderneming gebeuren? Die is opgeheven zeg je zelf; oké dan bestaat er dus ook geen eigen vermogen meer en heb je alle activa overgeheveld naar de privésfeer.

Of ga je de voorraad en de inventaris nog verkopen en heeft de onderneming dus alleen zijn eigenlijke werkzaamheden waarvoor ze was opgericht, gestaakt maar bestaat nog wel.

 

Nog steeds wordt te veel gedacht vanuit de totaliteit van onderneming + privé. Fiscaal zijn dit twee gescheiden zaken; te meer omdat je gewoon alle cijfertjes van de onderneming invult op het aangifteformulier.

 

De kernvraag is dus nu: wat is er met de inventaris en de voorraad gebeurd ná augustus 2007.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Mijn onderneming is uitgeschreven bij de KVK en tevens schriftelijk afgemeld bij de Belastingdienst per 31 augustus 2007.

 

De voorraad handelsgoederen die ik nog over had per 31 augustus 2007 probeer ik vanaf 31 augustus 2007 als particulier zijnde te verkopen. De inventaris verkoop ik niet, maar gebruik ik nu privé. Het gaat hierbij om een computer, printer, scanner e.d.

 

De periode tot 31 augustus had ik een bedrijf en moet ik de aangifte volgens mij ook als zodanig invullen: ik moet dus o.a. de stand van de Activa aan het einde v/h boekjaar (=31 aug. 2007) invullen bestaande uit mijn voorraad goederen, inventaris en liquide middelen. Mijn vraag is: wat voor gevolgen heeft de overheveling van deze Activa naar mijn privé-vermogen vanaf 1 september voor mijn aangifte IB?

 

Moet ik nu volgens jou dus het totale bedrag aan Activa per de sluitingsdatum als privé-onttrekking opnemen op mijn aangifte IB?

 

Alvast bedankt,

Dennis.

Link naar reactie
  • 0

Nu zit je op het goede spoor. Dat is inderdaad m.i. nog het enige vraagtekentje.

 

Ben geen expert op dit gebied maar dat zou ik wel doen. Anders loop je nog kans dat je over de verkoop belasting moet gaan betalen. Bovendien kan je dan de onderneming definitief afsluiten.

 

Wellicht is het wijs voordat je het laatste cijfertje invult hierover nog eens even een belastingexpert te raadplegen.

Succes er mee.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Nog één klein dingetje: stel dat ik inderdaad het totale bedrag aan Activa (voorraad handelgoederen en inventaris) per de sluitingsdatum als privé-onttrekking opneem op mijn aangifte IB.

 

Betekent dit dan volgens jou ook dat ik de opbrengst van de objecten die ik in de periode na 31 augustus (1 september - 31 december '07) heb verkocht en in feite geen handelsgoederen meer zijn op naam van het bedrijf niet hoef te vermelden op mijn aangifte IB? Of moet ik deze opbrengsten invullen in BOX 1 - Inkomsten uit overige werkzaamheden?

 

Nogmaals bedankt voor al je antwoorden!

Dennis.

Link naar reactie
  • 0

John,

 

Ik ben benieuwd of je het ook eens bent met een reactie van een ander forumlid m.b.t. wat te doen met mijn activa (voorraad handelsgoederen, inventaris) op het moment van staken.

 

Het gaat om onderstaande reactie:

"je moet een redelijke verkoopprijs bepalen, die je in prive schuldig wordt aan de onderneming. Je bepaalt daarna of je winst hebt gemaakt (is heel waarschijnlijk als je op de inventaris hebt afgeschreven).

Deze winst is: verkoopbedrag-/- boekwaarde inventaris en boekwaarde voorraad en deze telt gewoon mee in de winst uit onderneming.

Let wel op dat je een redelijke verkoopwaarde bepaalt, anders kan de belastingdienst wel eens lastig gaan doen!

 

Dit lijkt mij misschien nog wel aannemelijker dan de overheveling van mijn activa in te vullen als een privé-onttrekking. Wat dit forumlid dus eigenlijk aangeeft is dat je de voorraad goederen en inventaris per de stakingsdatum verkoopt aan jezelf (overhevelt naar privé), vervolgens bepaalt wat de winst is die je maakt en dit opvoert als winst uit onderneming.

 

Ik ben benieuwd of je het hier mee eens bent. Wat ik mij vervolgens dan nog afvraag :

a) Is de winst die ik nu maak een opbrengst op de V&W-rekening of moet ik dit in mijn aangifte IB invullen als Stakingswinst?

b) als ik inderdaad de inventaris en handelsgoederen aan mijzelf verkoop: had ik op het moment van staken dan ook niet BTW af moeten dragen over de verkoop aan mijzelf van mijn voorraad handelsgoederen en inventaris?

 

Ik hoop op je reactie...

Dennis.

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Volgens mij heb je al op enkele plaatsen een aantal goede adviezen gekregen. Je weet nu waar de problemen precies liggen. Het lijkt me het beste een fiscalist in te schakelen die je de definitieve antwoorden kan geven. (ik ben nl. geen fiscalist maar bedrijfseconoom; een hele andere tak). Met dit soort zeer specifieke vragen moet je echt naar een fiscalist.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.