• 0

Hoe zit da nou met die belasting?

Hallo,

 

Ben nu al 2 jaar bezig als ondernemer in de muziekindustrie. Mijn zolderkamer heeft zijn beste periode gehad en voor het eerst ben ik echt op zoek naar een kantoor/studio voor mijn producties. Mijn voorkeur gaat uit naar een kooppand.

 

Nu heb ik het 1 en ander gelezen over de btw regeling bij een bedrijfspand. Je kan kiezen voor een belaste levering. Je krijgt dan te maken met een verleggingsregeling. wat dit concreet betekent in de praktijk is mij nog onduidelijk. Kan iemand mij misschien uitleggen wat het betekent om een pand te kopen met belaste levering? Wordt dit opgenomen in je hyptheek en zo ja wat krijg je hiervan terug. Ik zal vast niet de eerste zijn die een pand wil kopen.

 

oja. ik zal het dus financieren voor een deel uit prive en voor een uit uit inkomsten bedrijf.

 

groeten allemaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alleen bij de 1ste ingebruikneming wordt een pand met BTW geleverd. Bestaande panden zijn vrij van BTW. Wel kan je 6% overdrachtsbelasting aftikken.

 

Als je een nieuwbouwpand koopt, kun je de BTW terugvorderen, dus meefinancieren van BTW heeft geen zin, want de BTW drukt niet op jou. Overdrachtsbelasting kun je niet terugvorderen, dus die kan je wel meefinancieren.

 

Wat bedoel je precies met een verleggingsregeling? We kennen in de BTW verleggingsregelingen in de bouw en confectie-industrie, maar ik geloof niet dat je daar op doelt.

Link naar reactie
  • 0

Je kan er samen voor kiezen om ook een gebruikte pand met BTW te kopen. Dit zou bepaalde voordelen hebben. Volgens die verleggingsregeling is niet de verkoper maar de koper dan BTW afdragend. Je kan hetzelfde BTW bedrag meteen weer aftrekken als voorbelasting dus uiteindelijk kom je per eindsaldo uit op 0 als ik het goed begrepen heb.

 

wat ik niet begrijp is dat als je ervoor kiest om een pand belast te leveren. dit bedrag in de hyptheek meegenomen wordt. je betaald het en krijgt het bij wijze van spreken meteen ook weer terug, maar je hyptheek sluit je wel af inclusief die belasting, en die wordt er niet minder op. dit begrijp ik niet zo goed. waarom zou je dan kiezen voor een belaste levering?

 

wellicht dat er ervaringsdeskundigen zijn

 

groeten

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt gelijk. Bij bestaande panden kunnen koper en verkoper inderdaad opteren voor een belaste levering. Dit is vooral in het belang van de verkoper. Als deze het pand niet met BTW verkoopt, kan hij een deel van de BTW die hij in het verleden heeft teruggevorderd, alsnog aftikken.

 

Bij een verleggingsregeling moet de koper de BTW afdragen en kan deze gelijktijdig terugvorderen. Per saldo is dit dus neutraal.

 

Aangezien je geen BTW betaalt bij aankoop van het pand, hoef je die niet mee te financieren. Ik kan me niet voorstellen dat je een hypotheek afsluit inclusief BTW. Leg deze vraag voor aan je hypotheekadviseur. Wellicht heeft hij het niet goed begrepen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.