• 0

Een droom in duigen door uitkopen of niet

Ik zou graag advies willen betreffende het volgende:

 

Sinds 2 jaar hebben wij een onderneming, ik en 2 andere vennoten (Vof), waarbij ons bedrijf gesplits is in twee afdelingen.

Iedere afdeling heeft zo zijn eigen personeel. Ik ben verantwoordelijk over de mijne (3 personeelsleden) en zij met z`n tweeen over dat van hun. (1 personeelslid)

Afgesproken hebben we dat ieder zo z`n eigen taken heeft binnen het bedrijf, Ik verkoop, "1" doet de inkoop en personeelszaken, en "2" doet de boekhouding. Zij werken beiden ook bij hun klant, om de week 1 a 2 dagen. De ene vennoot preseteerd het omdat hij "directeur"is om dan `s ochtends pas om 09:00 a 10:00 uur te verschijnen, en daarentegen ook nog eens om 15:00 naar huis te gaan.

 

Of...hij komt helemaal niet...

 

Voor mij is het een droom om een bedrijf te runnen in datgene wat we nu doen. De zaken gaan dan ook erg goed. Ik werk van `s ochtends 07:30 tot `s avonds 18:00 uur. 5/6 dagen in de week. Dit is dus dillema nr 1.

Omdat ik me niet men hun zaken bemoei gaat de communicatie erg stroef, of eigenlijk helemaal niet meer. Het overleg dat we dan ook "vroeger" hadden was vaak eenzijdig. Als er gekeken werd naar nieuwe klanten, dan ging de deal vaak niet door omdat men "mijn vennoot" (ook nog een famillie) niet vertrouwde.

Er zijn teveel zaken gebeurd intern, dreigementen naar mij en mijn vriendin, collega`s van mij hebben een gruwelijke hekel aan hem, veel aanvaring, totaan 1 maand geleden hij begon handtastelijk te worden.

 

Inmiddels zijn ze (ik mocht niks weten ivm een zg geheimhoudingsverklaring, ondanks ik vennoot ben ???) bezig om een nieuwe zaak te kopen met goede toekomst mogelijkheden. Dit bedrijf (een BV) heeft een gepattenteerd produkt waarbij "wij" het alleen recht van verkoop in Europa hebben. Hierdoor krijg ik veel rare ideeen.

Omdat die ene venoot inmiddels al twee maanden niet meer op de zaak ik, maar toch krijgt doorbetaald, vind ik het een raar idee dat hij dan wel bezig is met dat nieuwe bedrijf.

Omdat "ik" bij de aankoop van dat bedrijf ook mijn handtekening moet zetten, ben ik 1/3 eigenaar. Opzich zou dat een enorme financiele verrijking zijn, gelet op de kansen en mogelijkheden van het produkt. Nu blijkt dus dat ze dat bedrijf zonder mij willen kopen en dat ik die ene vennoot maar moet uitkopen. Omdat het huidge bedrijf op naam van ons drieen staat, willen ze het bedrijf splitsen, terwijl ik dat dus niet wil.

Wat kan ik doen, of wat is wijselijk om te doen, wetende dat mijn vennoot al twee maanden (ja af en toe werkt hij wel eens bij een klant, 2 x per week 8 uur) toch een volledig maandelijke afrekening krijgt. Immers alle omzet die het bedrijf realiseerd wordt nagenoeg opgebouwd uit mijn afdeling en met mijn mensen. De andere vennoot wil ook in dat andere bedrijf werken en dan voor 10 uur per week actief blijven voor de boekhouding. (hmm). Hij is bereid om zijn aandeel af te staan, omdat ook hij wilt dat het bedrijf blijft doordraaien. Klinkt allemaal zo slapjes. Eerlijk gezegd heb ik nauwelijks tijd om dit soort dingen te gaan uitzoeken omdat mijn activiteiten overdag en dus tijdens het WERK ook belangrijk zijn. Ik vind dat door te weinig inzet "1" zonder enige verplichting uit de zaak dient te gaan, ander zijds maken ze wel gebruik van de jaarcijfers van dit bedrijf om een ander bedrijf te kopen, en als dat niet lukt dan stelt de andere zijn overwaarde ter beschikking. Er is mij het volgende voorgsteld: Hem uitkopen en het bedrijf splitsen, terwijl ik daarentegen zeg: Alles of niets. En wat als ik hem moet uitkopen aan welke kosten moet ik dan denken. Ons eerste jaar was de omzet 4,5 ton en aan winst 150.000, echter hiervan gaat onze salaris nog van af. Netto zo`n 30 mille. Wat moet ik nu doen ???. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen. Helaas is het werkelijke verhaal nog veel langer, maar dit is ff in hoofdlijnen.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • -1

Lekker empatisch antwoord Perry...

 

Ja. Ik mis de standpunten van de andere partijen. Waarom doen die zoals ze doen vraag ik me af. Voordat je er derden bij haalt best handig om eerst eens zelf vanuit de anderen de zaak te bekijken... kan je veel geld besparen en kies je uiteindelijk ook een betere jurist op een specifiek gebied. Het is nu denk ik belangrijker om toch echt achter persoonlijke voorkeuren van gedrag te komen dan met juristen aan te komen zetten. Voorkom dat de bom barst en probeer toch in overleg te komen zou ik zeggen, maar goed we weten gewoon niet alles, dus blijft het gissen naar de werkelijk situatie, vandaar mijn voorstel om de andere partij ook aan het schrijven te brengen. Wellicht komt er relativatie tot stand en wordt het alsnog opgelost. Beter samen winnend oplossen dan met een hoop geweld allemaal verliezen.

 

 

Perry

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als de andere partij nou ook alles op papier zet, hebben jullie een mooi soap verhaal, verkoop de story, is misschien alles opgelost ook:-)

 

Wat een reactie...

 

Oscar, het lijkt me verstandig op korte termijn contact op te nemen met een jurist. Als ik het verhaal lees lijkt de kans klein dat dit nog ten goede keert.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik denk dat dit een situatie is die heel veel ondernemers herkennen. Er is duidelijk voor in ieder geval één van de vennoten een probleem met de andere vennoten.

 

Mijn advies is om eerst, al dan niet met deskundige hulp, de juridische situatie te beoordelen, om goed in kaart te krijgen welke mogelijkheden er zijn en welke gevolgen aan concrete stappen verbonden zijn of kunnen zijn.

 

Hierna kun je dan aan de oplossing van het probleem gaan werken. Het is het juridische kader uit stap 1 dat je helpt te bepalen welke wegen verstandig zijn en welke niet (lees: of en welke dreigementen succesvol kunnen zijn).

 

Met de anderen vermoed ik dat bemiddeling of mediation weinig toe zal kunnen voegen, hoewel je dat niet zeker weet.

 

Overigens vraag ik me af hoe eea fiscaal afgehandeld wordt, omdat je spreekt van 'salaris', terwijl er sprake is van een VOF?

Link naar reactie
  • 0

Als de andere partij nou ook alles op papier zet, hebben jullie een mooi soap verhaal, verkoop de story, is misschien alles opgelost ook:-)

 

Je hebt het pas door als je het kunt zien en daar is nu helemaal geen sprake van. Je kunt er van allerlei tips en adviezen opgeven, geen één zal er slechter of beter zijn.

 

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Salaris is natuurlijk een fictieve verwoording, maar het lijkt mij idd goed om alles op papier neer te zetten met dien verstande dat deze situatie nooit ten koste mag gaan van de zaak en het personeel.

 

Wie bepaalt, en door wie wordt er bepaald het bedrag dat betaald moet vworden voor het uitkopen. Liggen hier ook nog voorwaarden aanvast?

Aangezien de nettowinst uitkwam op ongeveer 30.000 vorig jaar.?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Salaris is natuurlijk een fictieve verwoording, maar het lijkt mij idd goed om alles op papier neer te zetten met dien verstande dat deze situatie nooit ten koste mag gaan van de zaak en het personeel.

 

Wie bepaalt, en door wie wordt er bepaald het bedrag dat betaald moet vworden voor het uitkopen. Liggen hier ook nog voorwaarden aanvast?

Aangezien de nettowinst uitkwam op ongeveer 30.000 vorig jaar.?

Over de wijze waarop de waarde van een onderneming bepaald kan worden zijn hele boekenkasten volgeschreven. Dit is ook precies de reden waarom veel vennootschapscontracten hierover bepalingen bevatten.

 

Nogmaals: het lijkt mij verstandig eerst de - juridische - situatie in kaart te brengen alvorens aan scenario's te gaan rekenen. Het heeft weinig zin te rekenen aan situaties waarvan later blijkt dat deze juridisch niet haalbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Oscar,

Waarschijnlijk ben je al een stuk verder inmiddels maar ik vroeg me af waarom jij jezelf niet goed laat uitkopen. Als zij de cijfers nodig hebben van het bedrijf moet ze dat wel iets waard zijn. Of het product wat ze willen gaan verkopen wel of niet kansen biedt, de buikpijn en kopzorgen van compagnons waarmee je geen communicatie hebt is het echt niet waard!

 

Succes man!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.