• 0

IB en Arbeidsongeschiktheid verzekering

Hallo allemaal, ook ik ben in de ban van de aangifte IB. NU vroeg ik mij gisteravond het volgende af.

 

Ik heb in 2007 van mijn particulier arbeidsongeschiktheid verzekering een uitkering ontvangen (ja wegens arbeidsongeschiktheid) wie o wie weet waar je dit in je aangifte opgeeft?

 

Bedankt alvast en succes met het zoeken van de eieren.

 

Iwan

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Daar je de premies jaarlijks aftrekt, is de uitkering nu belast.

 

Indien je de premies niet afgetrokken zou hebben, zou deze uitkering onbelast geweest zijn.

 

dit geldt alleen voor lijfrentes daan, de uitkering van een arbeidsongeschiktheidsverzekering is altijd belast en de premies zijn altijd aftrekbaar.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

@Iwan: het is wellicht een beetje off-topic maar waar ik benieuwd naar ben is hoe jij de afhandeling door jouw verzekering hebt ervaren.

 

M.a.w. hield de verzekeringsmij zich aan hun eigen regels en keerden ze snel uit zonder te morren? Heb je de uitkering naar je eigen mening lang genoeg kunnen genieten? Etc etc.

 

Met alle plezier:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=18921

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Iwan

 

Om je vraag te beantwoorden: dit geef je aan bij:

 

box 1: andere inkomsten en dan "periodieke uitkeringen" (tweede vakje in het programma van de fiscus).

 

Zoek anders naar de term: periodieke uitkeringen die niet onder de loonbelasting vallen.

 

Overigens kan een AO uitkering beslist belastingvrij zijn als de polisredactie premieaftrek uitsluit. Dit is een keuze bij het aangaan van de verzekering.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Iwan

 

Om je vraag te beantwoorden: dit geef je aan bij:

 

box 1: andere inkomsten en dan "periodieke uitkeringen" (tweede vakje in het programma van de fiscus).

 

Zoek anders naar de term: periodieke uitkeringen die niet onder de loonbelasting vallen.

 

Overigens kan een AO uitkering beslist belastingvrij zijn als de polisredactie premieaftrek uitsluit. Dit is een keuze bij het aangaan van de verzekering.

 

Groet

Joost

 

In de praktijk gebeurt dit nooit, ze maken geen uitzonderingen voor specifieke klanten.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Iwan

 

Om je vraag te beantwoorden: dit geef je aan bij:

 

box 1: andere inkomsten en dan "periodieke uitkeringen" (tweede vakje in het programma van de fiscus).

 

Zoek anders naar de term: periodieke uitkeringen die niet onder de loonbelasting vallen.

 

Overigens kan een AO uitkering beslist belastingvrij zijn als de polisredactie premieaftrek uitsluit. Dit is een keuze bij het aangaan van de verzekering.

 

Groet

Joost

 

In de praktijk gebeurt dit nooit, ze maken geen uitzonderingen voor specifieke klanten.

 

Sorry Nimda,

 

Maar dat is wel ten onrechte erg stellig (je had me ook een PM kunnen sturen met de vraag hoe ik aan deze wijsheid kom)! Met name AO-verzekeringen die aan een hypotheek gekoppeld zijn (denk Cardif etc.) bieden de optie om de premie al dan niet fiscaal aftrekbaar te maken. Dit geven zij ook door aan de fiscus.....!

 

En wie doel je op die de uitzondering (nooit) maakt? Fiscus of verzekeraar?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb een werkbv (ben DGA) en heb een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor 6000 euro per jaar.

Kan iemand me helpen met de volgende vragen:

 

- moet ik de arbeidsongeschikheidsverzekering via mijn bv of prive betalen?

- hoe moet ik de premiebetaling in de administratie van mijn bv boeken (journaalposten).

- is het de bedoeling dat de arbeidsongeschiktheidsverzekering in de verlies en winst van mijn bv komt? Het moet toch aftrekbaar zijn van de winstbelasting en loonbelasting?

 

Bedankt,

 

Conguero.

Link naar reactie
  • 0

De premie is gewoon privé aftrekbaar, net als je hyp. rente.

 

Dus dat betekent dat er geen boekingen in de administratie van mijn bv moeten plaatsvinden? En dat ik de premie via prive moet betalen en pas bij de aangifte van mijn inkomstenbelasting als aftrekpost moet zetten?

 

groet,

 

Conguero.

Link naar reactie
  • 0
De premie is gewoon privé aftrekbaar, net als je hyp. rente.

 

Mits de verzekering op naam staat van de privé persoon en niet op naam van de BV, uiteraard. Anders is de premie niet privé aftrekbaar als persoonlijke verplichting ..maar uiteraard wel binnen de BV op te voeren als zakelijke kosten en verlaagt het dan de VpB.

 

M.i. vraagt de Topicstarter specifiek of de AOV privé of op naam BV afgesloten moet worden.

 

De meeste DGA's kiezen ervoor de AOV privé te nemen: premie is dan voor een hoger (LB) tarief aftrekbaar; bovendien kan er dan minder makkelijk beslag gelegd worden op een eventuele uitkering bij arbeidsongeschiktheid. (Een verzekeraar is verplicht de uitkeringen te doen aan de premiebetaler/verzekeringnemer: is de BV verzekeringnemer en premiebetaler dan kan een surceance of beslag ook consequenties hebben voor de uitkering )

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.