• 0

Niet naleven contract: Advocaat of niet??

Wie kan mij advies geven over het volgende:

 

Ik ben een contract aangegaan met bedrijf X voor de bouw van een webwinkel op maat.

 

Dit contract is op 10 januari ' 08 getekend. In het contract staat vermeld dat de webwinkel binnen 6 tot 8 weken wordt opgeleverd. Tevens staat er dat dit een schatting is waar geen rechten aan kunnen worden verbonden.

 

Ik heb de garantie gekregen, dat op 21 februari de webwinkel zou worden opgeleverd. Dit heb ik zwart op wit staan in een mail.

 

Maar tot op heden ik schrijf nu 24 maart een maand na de deadline van de oplevering is de webwinkel nog steeds niet klaar.

 

Voor het niet halen van de deadline van 21 februari hebben ze een extra module aangeboden.

 

De webwinkel is mijn enige bron van inkomsten op dit moment. Omdat mij was belooft dat de webwinkel eind februari klaar zou zijn heb ik naast de al gedane inkopen, geïinvesteerd in een zomercollectie (met een marktwaarde van ongeveer 7000 euro) die half juli alweer in de uitverkoop gaat.

 

Ik heb meerdere keren mijn ongenoegen geuit, als ik bel wil de verantwoordelijke van het project mij niet spreken of is 'in bespreking'. Op mails wordt niet geantwoord. Ik ben allesbehalve een klant die zich koning voelt..

 

Op de website van bedrijf X staat letterlijk dat een webwinkel binnen 1-6 weken wordt opgeleverd, en ook nog eens dat afspraak is afspraak, de webwinkel wordt opgeleverd binnen de gestelde termijn.

 

Niet dus.....

 

Kan ik een schadevergoeding eisen voor de gelede schade voor elke dag dat de webwinkel niet open is voor het publiek en ik dus geld verlies... oftewel moet ik een advocaat in de armen nemen om dit vervelende voorval te regelen en zal ik daar baat bij hebben??

 

Wie helpt mij, een zeer stressvolle startende ondernemer...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sandras

 

Verlos jezelf en de webdesigner uit het lijden. Neem een borrel, of twee, je verlies en een beslissing. Ik voel zo langzamerhand aan mijn water, dat de bewuste designer zonder al te veel problemen afscheid van je zal willen nemen.

 

Sancho

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

beste sancho pancho:

de webdesigner heb ik tot nu toe alleen een nette in gebreke brief gestuurd dat hij te laat is; geen 'gezeur' van mijn kant dus naar de webdesigner. Proost.

 

beste Fred en Revision:

het gaat niet om interpretatieverschillen tussen mij en de webdesigner, zoals jullie stellen, alleen om, zoals eerder gezegd, veel te laat leveren.

 

P.S.

neem de vergelijking "de bakker " niet te letterlijk op alsof het om een echte bakker gaat.

Je betaalt een bakker niet voor een zak meel (losse ingredienten), als je een brood hebt besteld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je betaalt een bakker niet voor een zak meel (losse ingredienten), als je een brood hebt besteld.

 

Heel eerlijk gezegd: dat vind ik ook. Ik heb ook nooit begrepen waarom webdesigner/bouwers nou een speciale status moeten krijgen. Ik bestel een product en wil het op tijd geleverd krijgen. Punt.

 

P.S. Ik ga er dan wel vanuit dat ik als klant ook meewerk en niet vandaag groen en morgen blauw wil - zal waarschijnlijk iets zijn wat veel webdesigner/bouwers ook dagelijks meemaken.

 

Maar anders begrijp ik niet waarom een webdesigner niet zijn afspraken hoeft na te komen - en de bakker wel...

Link naar reactie
  • 0

beste Fred en Revision:

het gaat niet om interpretatieverschillen tussen mij en de webdesigner, zoals jullie stellen, alleen om, zoals eerder gezegd, veel te laat leveren.

 

Ik beweer niet dat er in jouw geval interpretatieverschillen zijn, ik ken beide kanten van het verhaal niet. Ik haakte enkel in op de vraag waarom er een vergoeding betaalt diende te worden in de situatie van Kena aan de webdesigner, terwijl er niet volledig geleverd was.

 

De bakker betaal je inderdaad niet voor de ingrediënten, een webdesigner betaal je wel voor de hoeveelheid werk die verricht is. Het is een dienst, geen product.

Felesta - Webontwikkeling & internet marketing

www: felesta.nl tel: 0184 769008

Link naar reactie
  • 0

Hoi, ik heb ook vervelende ervaringen met webbureaus.

Mijn advies:

Bepaal altijd een boete voor het te laat leveren en betaal niets voor iets dat niet is opgeleverd !

Waarom zou je betalen voor een paar technische codes die het webbureau heeft gemaakt als ze niet de hele site kant en klaar leveren!

 

Let op!

Link naar reactie
  • 0

...

beste Fred en Revision:

het gaat niet om interpretatieverschillen tussen mij en de webdesigner, zoals jullie stellen, alleen om, zoals eerder gezegd, veel te laat leveren.

...

 

Dat stellen noch Revision noch ik, lees het nog eens... ???

 

En het lijkt me of je meer tijd doorbrengt met op dit forum reageren, dan met het probleem oplossen. ;) Moet je natuurlijk zelf weten, ik stop met deze discussie.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dat die webdesigner VEEL TE LAAT levert, dat weten we nu wel! >:(

 

Sandras heeft helemaal gelijk. Ze is een gewillig slachtoffer geworden van een beunhaas die niets goed kan doen. Ze heeft daarom alle recht om nog even te zwelgen in haar ongeluk.

 

Sancho haakt nu af en gaat even genieten van de buitenlucht. Gezondheid :D

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

 

Sterker nog, de vergelijking is niet van toepassing. Bij een bakker koop je een product. Als klant zeg je ja of nee tegen dat product. Als dat product niet deugt, breng je het terug. Een bakker heeft geen inspanningsverplichting.

 

Juist bij softwareontwikkeling (w.o. websites) wordt vaak met inspanningsverplichting gewerkt, omdat de klanteisen en -wensen door meerdere manieren van ontwerpen en bouwen tot verschil van interpretaties kan leiden. Nog maar niet gesproken van de clichés van de klant die niet weet wat hij wil, en de bouwer die te techneuterig is...

 

Een website is wel degelijk een product, Fred !

Als het product niet geleverd is volgens het contract , hoef je als afnemer niets te betalen volgens Nederlands recht.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een website is wel degelijk een product, Fred !

Als het product niet geleverd is volgens het contract , hoef je als afnemer niets te betalen volgens Nederlands recht.

Dat is heel erg kort door de bocht daarmee zijn er genoeg situaties waarin dit niet juist is.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inderdaad heel kort door de bocht, al was het maar omdat het 'product' meestal gespecificeerd wordt in een offerte die voor interpretatie gevoelig is. Iets kan vervolgens best aan de specificatie in de offerte voldoen, maar toch niet bevallen.

 

Overigens vind ik het wel vreemd dat de leverancier van die website zoveel te laat levert als er verder geen onenigheid is over de website. In mijn ervaring zijn zulke vertragingen vaak juist gevolg van afnemers die continu zaken aangepast willen zien en dergelijke (daarmee niet gezegd dat dat hier ook het geval is natuurlijk).

Link naar reactie
  • 1

 

Geachte ondernemer,

 

Zoals ik uit uw verhaal destilleer is er sprake van een overeenkomst waarbij de wederpartij niet nakomt. In dat geval is er volgens artikel 6:74 van het Burgerlijk Wetboek sprake van wanprestatie door de wederpartij.

 

In dat geval kunt u 2 dingen doen:

1. U ontbindt de overeenkomst, waarbij de verbintenissen ongedaan worden gemaakt en waarbij u uw schadevergoeding kunt vorderen.

2. U wenst alsnog nakoming en onderhandelt met de wederpartij onder welke voorwaarden u nakoming wenst (bijvoorbeeld d.m.v. een korting op de prijs, harde afspraken over de levering enz.).

 

Indien de wederpartij niets van zich laat horen, zoals in uw geval sprake is, raad ik u aan de wederpartij in gebreke te stellen en aansprakelijk te stellen voor alle kosten die u nu en in de toekomst aan schade lijdt (w.o. buitengerechtelijke kosten, wettelijke rente alsmede proceskosten). Een brief van een advocaat kan daarbij nuttig zijn, omdat ervaring leert dat ondernemers vaak alsnog wensen na te komen of tot betaling overgaan indien zij worden geconfronteerd met gerechtelijke procedures en of faillissementsaanvragen.

 

Ongeacht het feit of u deze zaak uiteindelijk tot een procedure brengt dient u zich wel te realiseren dat de bewijslast in een civiele procedure (zowel in een bodemgeschil als in een Kort Geding) bij u als eiser ligt. M.a.w. op u rust de bewijslast te bewijzen dat er sprake was van een bestelling en/of een overeenkomst waaraan de wederpartij gebonden kan worden gehouden. Ik durf daarbij te stellen dat een goede dossiervorming van uw contracten/administratie u een aanzienlijk grotere kans geeft om een procedure te winnen.

 

Ik wens u veel sterkte met uw zaak en mocht u n.a.v. het bovenstaande nog vragen hebben, dan verneem ik zulks graag van u.

 

Met vriendelijke groet,

 

Victor Kruit

Advocaat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.