• 0

Niet naleven contract: Advocaat of niet??

Wie kan mij advies geven over het volgende:

 

Ik ben een contract aangegaan met bedrijf X voor de bouw van een webwinkel op maat.

 

Dit contract is op 10 januari ' 08 getekend. In het contract staat vermeld dat de webwinkel binnen 6 tot 8 weken wordt opgeleverd. Tevens staat er dat dit een schatting is waar geen rechten aan kunnen worden verbonden.

 

Ik heb de garantie gekregen, dat op 21 februari de webwinkel zou worden opgeleverd. Dit heb ik zwart op wit staan in een mail.

 

Maar tot op heden ik schrijf nu 24 maart een maand na de deadline van de oplevering is de webwinkel nog steeds niet klaar.

 

Voor het niet halen van de deadline van 21 februari hebben ze een extra module aangeboden.

 

De webwinkel is mijn enige bron van inkomsten op dit moment. Omdat mij was belooft dat de webwinkel eind februari klaar zou zijn heb ik naast de al gedane inkopen, geïinvesteerd in een zomercollectie (met een marktwaarde van ongeveer 7000 euro) die half juli alweer in de uitverkoop gaat.

 

Ik heb meerdere keren mijn ongenoegen geuit, als ik bel wil de verantwoordelijke van het project mij niet spreken of is 'in bespreking'. Op mails wordt niet geantwoord. Ik ben allesbehalve een klant die zich koning voelt..

 

Op de website van bedrijf X staat letterlijk dat een webwinkel binnen 1-6 weken wordt opgeleverd, en ook nog eens dat afspraak is afspraak, de webwinkel wordt opgeleverd binnen de gestelde termijn.

 

Niet dus.....

 

Kan ik een schadevergoeding eisen voor de gelede schade voor elke dag dat de webwinkel niet open is voor het publiek en ik dus geld verlies... oftewel moet ik een advocaat in de armen nemen om dit vervelende voorval te regelen en zal ik daar baat bij hebben??

 

Wie helpt mij, een zeer stressvolle startende ondernemer...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

1. Nu de website nog niet klaar is leef ik van spaargeld .

2. Ik besteed nu al mijn tijd aan discussies met de webdesigner , en heb geen tijd om op een andere manier in mijn inkomsten te voorzien.

 

Sancho vraagt zich af hoe iemand al haar tijd kan besteden aan gezeur met een webdesigner en toch verwachten dat die designer nog iets anders kan doen dan terugzeuren.

 

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Sancho vraagt zich af hoe iemand al haar tijd kan besteden aan gezeur met een webdesigner en toch verwachten dat die designer nog iets anders kan doen dan terugzeuren.

 

Touché!

 

Ik krijg een beetje de indruk, sandras, dat je lang doorgaat over de schade, terwijl daarover alles wel zo'n beetje gezegd is. Waarom start je niet een inhoudelijker draadje, over de technische en zakelijke problemen met de webbouwer? Misschien is er nog wat aan je project te doen, met hulp van allerlei ervaringsdeskundigen hier.

Link naar reactie
  • 0

1. Nu de website nog niet klaar is leef ik van spaargeld .

2. Ik besteed nu al mijn tijd aan discussies met de webdesigner , en heb geen tijd om op een andere manier in mijn inkomsten te voorzien.

 

Sancho vraagt zich af hoe iemand al haar tijd kan besteden aan gezeur met een webdesigner en toch verwachten dat die designer nog iets anders kan doen dan terugzeuren.

 

 

:(

wel grappig sancho,

maar er is en blijft een contract die de webdesigner niet naleeft.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

:)

wel grappig sancho,

maar er is en blijft een contract die de webdesigner niet naleeft.

 

 

Ik kan mij ook wel wel vinden in het commentaar van Sancho en Renep.

Je hebt gewoon weinig grond om iets te kunnen verhalen, het enige wat je zou kunnen doen is een andere webbouwer in de arm kunnen nemen om je site te bouwen. De andere kun je gedagzwaaien omdat zij zich niet aan de opleverdatum hebben gehouden.

 

Verder krijg ik het gevoel dat jij het idee hebt dat zodra de site online is de inkomsten binnenstromen, de praktijk is toch iets anders.

Klanten hebben tijd nodig om je op internet te kunnen vinden, daarvoor zul je zelf aan de slag moeten om traffic naar jouw site te genereren.

 

Onderhand hebben wij geen enkel idee over wat voor type site we het hier hebben. Als je hier een antwoord wil krijgen waar je verder mee komt dan kun je beter iets meer info geven zodat wij mee kunnen denken.

Als het doel van jouw bezoekjes is om hier steun te vinden voor een strijd tegen een dwarse webbouwer dan houdt het nu wel een beetje op denk ik.

 

Dus geef eens aan waar de problemen met de site precies liggen en wat het online gaan van de site nu werkelijk tegenhoud.

Link naar reactie
  • 1

1. Nu de website nog niet klaar is leef ik van spaargeld .

2. Ik besteed nu al mijn tijd aan discussies met de webdesigner , en heb geen tijd om op een andere manier in mijn inkomsten te voorzien.

 

Sancho vraagt zich af hoe iemand al haar tijd kan besteden aan gezeur met een webdesigner en toch verwachten dat die designer nog iets anders kan doen dan terugzeuren.

 

 

:)

wel grappig sancho,

maar er is en blijft een contract die de webdesigner niet naleeft.

 

Nee, Sandras, het is niet grappig. Je presenteert hier een probleem, dat volledig buiten jezelf ligt. Je bent afhankelijk voor je inkomsten van een webdesigner en bent niet in staat om de man vrouw te bewegen de zaak op te leveren. Het lijkt mij dat je dan de zaak voor jezelf aardig vast hebt gezet.

Contract of niet, als het niet nageleefd wordt en jij bent klaarblijkelijk degene die daar de meeste last van ondervindt is het aan jou om iets te doen. Iets anders te doen dan wat je tot nogtoe gedaan hebt.

 

Misschien heeft je eigen instelling, die je ook hier presenteert, wel iets te maken met de prestatie van de webdesigner. Hoe komt het eigenlijk dat er niet geleverd wordt? Wat kan je eraan doen om de zaak te versnellen, behalve klagen aan het adres van je designer? Is het mogelijk om iemand anders de opdracht te laten afmaken? Kan je bepaalde specificaties verzachten om het proces te versnellen?

 

Er zijn legio mogelijkheden, maar jij zal het moeten doen.

 

Henk de Greef

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Bekijk wat er tot nu toe opgeleverd is. Voldoet dat aan de eisen en heeft u er vertrouwen in dat de webdesigner het product binnen redelijke termijn kan afmaken? Bespreek dan de termijn en los het netjes op.

 

Lukt dat niet, stel hem dan in gebreke en ontbind de overeenkomst. Zorg vervolgens dat een andere webdesigner u in staat stelt zo snel mogelijk te beginnen. Geen eindeloze discussies voeren. Gewoon helder en duidelijk communiceren.

Link naar reactie
  • 0

Dus geef eens aan waar de problemen met de site precies liggen en wat het online gaan van de site nu werkelijk tegenhoud.

 

 

quote targon

Misschien heeft je eigen instelling, die je ook hier presenteert, wel iets te maken met de prestatie van de webdesigner. Hoe komt het eigenlijk dat er niet geleverd wordt? Wat kan je eraan doen om de zaak te versnellen, behalve klagen aan het adres van je designer? Is het mogelijk om iemand anders de opdracht te laten afmaken? Kan je bepaalde specificaties verzachten om het proces te versnellen?

 

 

bedankt voor jullie commentaar, allemaal

 

het probleem is simpel:

de webdesigner is gewoon veel en veel te laat met het maken van de site .

als er dus in het contract, helaas :( geen gevolgen zijn voor de webdesigner, kan hij dus eigenlijk gewoon een maand later gaan leveren, twee maanden of een jaar.

 

de reden?

ja dat vraag ik me ook af.

gewoon geen zin?

of andere opdrachten tussendoor die meer geld opleveren? !

 

ik heb alleen maar steeds weer gevraagd om het contract te volgen, niets meer. (dus dat zeuren valt wel mee, hoor..)

 

Ik kan wel een nieuwe webdesigner nemen, maar dan dus wel in het contract zetten dat er een boete is al hij/zij te laat is.

Tip voor iedereen !

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

U gebruikt voornamelijk zware termen. Contract, advocaat, boete. Ik hoor u niet over de verbintenis die u met de webdesigner heeft. Een verbintenis waarmee beide partijen rechten en plichten in het leven hebben geroepen. Wat in de praktijk neerkomt op het idee dat de webdesigner pas goed zijn werk kan doen als u bepaalde zaken regelt. Bijvoorbeeld het aanleveren van uw huisstijl en de data op de website.

 

Zorg dat u weet waar het aan ligt. Lukt dat niet, dan is zoals gezegd ontbinden een optie. En zet bij een andere webdesigner niet meteen de relatie op het spel door meteen weer te gaan drammen over boetes en dergelijke. Aan een goede planning waarin ook uw plichten duidelijk staan omschreven heeft u veel meer.

Link naar reactie
  • 0

U gebruikt voornamelijk zware termen. Contract, advocaat, boete. Ik hoor u niet over de verbintenis die u met de webdesigner heeft. Een verbintenis waarmee beide partijen rechten en plichten in het leven hebben geroepen. Wat in de praktijk neerkomt op het idee dat de webdesigner pas goed zijn werk kan doen als u bepaalde zaken regelt. Bijvoorbeeld het aanleveren van uw huisstijl en de data op de website.

 

Zorg dat u weet waar het aan ligt. Lukt dat niet, dan is zoals gezegd ontbinden een optie. En zet bij een andere webdesigner niet meteen de relatie op het spel door meteen weer te gaan drammen over boetes en dergelijke. Aan een goede planning waarin ook uw plichten duidelijk staan omschreven heeft u veel meer.

 

 

de feiten niet omdraaien, MIS ;) definitie !

 

Volgens de verbintenis heb ik alles op tijd aangeleverd,

volgens de verbintenis levert de webdesigner veel te laat.

 

Door een boete vooraf af te spreken, voorkom je juist een moeizame relatie,

want ieder weet waar hij/zij aan toe is.

En als je als webdesigner je werk goed doet, hoef je niet bang te zijn voor boetes.

 

Dus tip voor iedereen: spreek altijd met de webdesigner een boete af bij eventueel te laat leveren !

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Welke feiten? Ik hoor u enkel zeggen dat u gelijk heeft en dat de tegenpartij in gebreke blijft. Als dat inderdaad zo overduidelijk het geval is, begrijp ik niet waarom u de overeenkomst niet onmiddellijk heeft ontbonden in plaats van hier te klagen.

 

Behalve de uiteindelijke opleverdatum zullen er ook andere afspraken met u zijn gemaakt. Dat vertelt het verhaal nou net niet. Kennelijk ligt het verhaal even iets anders dan hier uit de doeken wordt gedaan.

 

U lijkt me typisch iemand die een hele hoge boete vast wil pinnen op een vaste datum, zelf bewust of onbewust ervoor zorgt dat die datum niet gehaald wordt om vervolgens vol te houden dat u de verbintenis bent nagekomen en geld wil zien. En zelfs als er opgeleverd wordt bestaat de kans dat u het niet als oplevering ziet en alsnog wil discussiëren om de boete af te dwingen. Denkt u nou werkelijk dat er bedrijven zijn die op die manier met u in discussie willen gaan? Zo werkt dat niet.

 

Doe ermee wat u wilt, maar ik vermoed dat een boete uw problemen niet gaat oplossen. Waarom doet u niks met de handreikingen die in deze topic zijn gegeven?

Link naar reactie
  • 1

[ik kan wel een nieuwe webdesigner nemen, maar dan dus wel in het contract zetten dat er een boete is al hij/zij te laat is.

 

We hebben iets soortgelijks meegemaakt: website oplevering afgesproken en het was gewoon niet op tijd klaar. Lang verhaalt kort: op gegeven moment was ik het zat, naar een advocaat gestapt. In het contract stond ook geen opleveringsdatum. Wel in wat email correspondentie. En (te verwachten) omzetverlies was wel degelijk een punt!

 

We hebben het contract uiteindelijk (tegen een lager bedrag) afgekocht, want ik had nul komma nul zin om met deze firma nog zaken te doen.

 

Mijn advies: laat je even voorlichten door een goede advocaat. Vraag je dan wel af hoe je in de toekomst verder wilt met deze webdesigner, want je bent nooit klaar met alleen maar een oplevering.

Link naar reactie
  • 0

 

We hebben iets soortgelijks meegemaakt: website oplevering afgesproken en het was gewoon niet op tijd klaar. Lang verhaalt kort: op gegeven moment was ik het zat, naar een advocaat gestapt. In het contract stond ook geen opleveringsdatum. Wel in wat email correspondentie. En (te verwachten) omzetverlies was wel degelijk een punt!

 

We hebben het contract uiteindelijk (tegen een lager bedrag) afgekocht, want ik had nul komma nul zin om met deze firma nog zaken te doen.

 

 

 

Kena, heel erg bedankt voor je bericht. :)

 

Goed een antwoord te ontvangen van iemand die ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt.

 

Vervelend zijn dit soort zaken, he?

Ik hoop dat je nu een andere goede webdesigner hebt.

 

Wat bedoel je met afkopen tegen een lager bedrag?

Moest je alsnog de webdesigner iets betalen voor een site die niet af was? ???

Dit snap ik niet.

Ik wilde juist (met een advocaat) proberen in ieder geval mijn aanbetaling terug te krijgen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik wilde juist (met een advocaat) proberen in ieder geval mijn aanbetaling terug te krijgen.

Dat is een redelijk eenvoudige kwestie:

 

Als er een duidelijke termijn overschreden is, dan kunt u al direct de overeenkomst ontbinden en anders dient u eerst de wederpartij in gebreke te stellen.

 

Op grond van de ontbinding kunt u dan terugbetaling vorderen.

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde juist (met een advocaat) proberen in ieder geval mijn aanbetaling terug te krijgen.

Dat is een redelijk eenvoudige kwestie:

 

Als er een duidelijke termijn overschreden is, dan kunt u al direct de overeenkomst ontbinden en anders dient u eerst de wederpartij in gebreke te stellen.

 

Op grond van de ontbinding kunt u dan terugbetaling vorderen.

 

dank je, stevenK,

ja dat dacht ik ook, goed van een jurist te horen dat het eenvoudig ligt.

 

Maar ik hoorde net van Kena dat ze het contract afkocht voor een lager bedrag, en dat leek me raar omdat haar webdesigner fout zat en niet zij.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Maar ik hoorde net van Kena dat ze het contract afkocht voor een lager bedrag, en dat leek me raar omdat haar webdesigner fout zat en niet zij.

Ik kan me voorstellen dat in een situatie dat er wel - voor een deel - geleverd wordt, er betaald wordt. Een ontbinding zal er toe leiden dat er door de webdesigner niets opgeleverd wordt.

Link naar reactie
  • 0

Vervelend zijn dit soort zaken, he?

Ik hoop dat je nu een andere goede webdesigner hebt.

Ja, dat was een uiterst vervelende periode. Ja, we hebben nu design en bouw gescheiden en dat bevalt me eigenlijk prima. Perfekt zal het nergens zijn, maar afspraken worden nu in ieder geval nagekomen.

 

Wat bedoel je met afkopen tegen een lager bedrag?

Moest je alsnog de webdesigner iets betalen voor een site die niet af was? ???

Dit snap ik niet.

Ik wilde juist (met een advocaat) proberen in ieder geval mijn aanbetaling terug te krijgen.

 

In ons geval was er natuurlijk al werk verricht. En bij het bepalen van het percentage is o.a. wel degelijk omzetverlies meegenomen.

 

Los daarvan dat ze gewoon achter liepen was ik ook niet tevreden met het resultaat. En omdat het allemaal erg moeizaam verliep zag ik geen toekomst in de relatie.... Vandaar dat ik het geheel ook afgekocht heb.

Bij de nieuwe website bouwer ben ik helemaal opnieuw begonnen. Heeft me allemaal een heleboel geld gekost maar ik slaap nu wel beter.

 

Ik hoop ook nooit meer een website te moeten laten bouwen...

::)

Link naar reactie
  • 0

 

In ons geval was er natuurlijk al werk verricht. En bij het bepalen van het percentage is o.a. wel degelijk omzetverlies meegenomen.

 

Los daarvan dat ze gewoon achter liepen was ik ook niet tevreden met het resultaat. En omdat het allemaal erg moeizaam verliep zag ik geen toekomst in de relatie.... Vandaar dat ik het geheel ook afgekocht heb.

Bij de nieuwe website bouwer ben ik helemaal opnieuw begonnen. Heeft me allemaal een heleboel geld gekost maar ik slaap nu wel beter.

 

 

dank je

toch snap ik niet dat je iets moest betalen als de site niet af was, ook al was er werk verricht. ???

Je zegt dat bij de nieuwe website je helemaal opnieuw bent begonnen, dus dat betekent dat je niets aan dat verrichte werk had.

Waarom zou je daarvoor een deel moeten betalen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

In ons geval was er natuurlijk al werk verricht. En bij het bepalen van het percentage is o.a. wel degelijk omzetverlies meegenomen.

 

Los daarvan dat ze gewoon achter liepen was ik ook niet tevreden met het resultaat. En omdat het allemaal erg moeizaam verliep zag ik geen toekomst in de relatie.... Vandaar dat ik het geheel ook afgekocht heb.

Bij de nieuwe website bouwer ben ik helemaal opnieuw begonnen. Heeft me allemaal een heleboel geld gekost maar ik slaap nu wel beter.

 

 

dank je

toch snap ik niet dat je iets moest betalen als de site niet af was, ook al was er werk verricht. ???

Je zegt dat bij de nieuwe website je helemaal opnieuw bent begonnen, dus dat betekent dat je niets aan dat verrichte werk had.

Waarom zou je daarvoor een deel moeten betalen?

 

 

 

Omdat de webdesigner uren heeft gemaakt voor het gedane werk. Hij moet ook ergens van rondkomen. Ongeacht of er nu wel of niet in zijn geheel is geleverd en om welke reden dan ook de samenwerking is beëindigd.

 

Zonder alle omstandigheden te weten kan er moeilijk een oordeel gegeven worden of dat terecht is of niet.

Felesta - Webontwikkeling & internet marketing

www: felesta.nl tel: 0184 769008

Link naar reactie
  • 0

 

 

Omdat de webdesigner uren heeft gemaakt voor het gedane werk. Hij moet ook ergens van rondkomen.

 

dat vind ik een zwak punt.

Dan zou de webdesigner, of elke ondernemer in welke beroepgroep dan ook , bij het leveren van een onaf product kunnen zeggen: ja maar ik heb toch mijn best gedaan .. dus ik wil voor mijn best doen betaald worden...

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat vind ik een zwak punt.

Dan zou de webdesigner, of elke ondernemer in welke beroepgroep dan ook , bij het leveren van een onaf product kunnen zeggen: ja maar ik heb toch mijn best gedaan .. dus ik wil voor mijn best doen betaald worden...

 

Inspanningsverplichting heet dat.

 

 

Je spreekt af met een bakker dat hij de volgende ochtend om 9:00 uur brood levert.

De volgende ochtend heeft hij nog niks gebakken.

Je geeft hem nog een dag (in gebreke).

De volgende dag heeft hij nog steeds niks gebakken.

Hij zegt : "ik ben het hele land afgereisd op zoek naar meel, morgen is het brood misschien gebakken."

Je zegt: morgen is te laat, ik wil mijn geld terug.

De bakker: hier heb je de zak meel, waar ik zo'n moeite voor heb gedaan om het te vinden. Je krijgt je geld niet terug want " ik moet toch ook ergens van leven....."

 

 

?

 

 

Link naar reactie
  • 0

dat vind ik een zwak punt.

Dan zou de webdesigner, of elke ondernemer in welke beroepgroep dan ook , bij het leveren van een onaf product kunnen zeggen: ja maar ik heb toch mijn best gedaan .. dus ik wil voor mijn best doen betaald worden...

 

Inspanningsverplichting heet dat.

 

 

Je spreekt af met een bakker dat hij de volgende ochtend om 9:00 uur brood levert.

De volgende ochtend heeft hij nog niks gebakken.

Je geeft hem nog een dag (in gebreke).

De volgende dag heeft hij nog steeds niks gebakken.

Hij zegt : "ik ben het hele land afgereisd op zoek naar meel, morgen is het brood misschien gebakken."

Je zegt: morgen is te laat, ik wil mijn geld terug.

De bakker: hier heb je de zak meel, waar ik zo'n moeite voor heb gedaan om het te vinden. Je krijgt je geld niet terug want " ik moet toch ook ergens van leven....."

 

 

?

 

 

 

De vergelijking met de bakker vind ik wat ver gaan, is het niet? Brood is makkelijk te produceren en in grote mate altijd gelijk. Een website verschilt van klant tot klant, het is maatwerk.

 

Vergelijk het nu eens met een architect. Je geeft hem de opdracht om je nieuwe huis te ontwerpen. Uiteindelijk blijken de ideeën van jou en de architect te ver uit elkaar te liggen, omdat vooraf de verkeerde informatie is gegeven. Is het werk dat de architect nu heeft verricht ook niet declareerbaar, omdat jij je plannen niet duidelijk genoeg kon omschrijven? De architect kon zijn tijd die hij voor jou bezig was ook niet besteden aan andere klanten, en mist daardoor dus ook inkomsten.

 

Wat ik dus wil zeggen is, bekijk het ook eens van de andere kant.

Felesta - Webontwikkeling & internet marketing

www: felesta.nl tel: 0184 769008

Link naar reactie
  • 0

 

De vergelijking met de bakker vind ik wat ver gaan, is het niet? Brood is makkelijk te produceren en in grote mate altijd gelijk. Een website verschilt van klant tot klant, het is maatwerk.

...

 

Sterker nog, de vergelijking is niet van toepassing. Bij een bakker koop je een product. Als klant zeg je ja of nee tegen dat product. Als dat product niet deugt, breng je het terug. Een bakker heeft geen inspanningsverplichting.

 

Juist bij softwareontwikkeling (w.o. websites) wordt vaak met inspanningsverplichting gewerkt, omdat de klanteisen en -wensen door meerdere manieren van ontwerpen en bouwen tot verschil van interpretaties kan leiden. Nog maar niet gesproken van de clichés van de klant die niet weet wat hij wil, en de bouwer die te techneuterig is...

 

Inspannigsverplichting slaat wat mij betreft niet alleen op de leverancier, maar ook op de klant, die daar nog wel eens licht over denkt.

 

@Sandras: hoe staat het nu met de conflictoplossing? Wat is nu je plan?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.