• 0

De Arbo en de RI&E - catch 22??

Een gecertificeerde arbodienst is een commerciele partij, en dat laten ze blijken ook.

 

Op het moment dat je in totaal meer dan 1 F.T.E (40 uur) mensen voor je laat werken, ben je verplicht een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) uit te laten voeren. Dit eindigt is een dik rapport, waarin staat dat het goed is of niet. Als het niet goed is, brengt de Arbodienst een offerte uit, waarin ze zeggen alles voor je te gaan verbeteren, met nog meer extra kosten.

 

Nu heb ik 10 m2 per persoon, een van de kanten van onze ruimte is helemaal bedekt met ramen, we hebben 10 in hoogte verstelbare bureau's, 8 goed verstelbare bureaustoelen van amper een jaar oud, beeldschermverhogers, goede monitoren, ergonomische toetsenborden. De mensen die de dreiging hebben RSI te krijgen hebben van ons steuntjes gekregen en trackballs en andere voorkomende middelen. Daarnaast is de werksfeer goed, zijn er geen arbeidsconflicten en zijn de deadlines te halen. We werken maximaal 50 uur per week en hebben een vrijdagmiddagborrel.

 

Genoeg informatie om een RI&E op te baseren?? Nee natuurlijk niet, daar moet nog minstens tien manuur ingestopt worden van een Arbo-expert, plus de kosten om van bij wijze van spreke van Maastricht naar Amsterdam te rijden (a 45 eurocent per kilometer). Met als resultaat dat je 1500 euro lichter bent en waarschijnlijk een advies rijker, dat je ook nog eens voetensteuntjes moet, NOG betere bureaustoelen en dat dat arbeidsconflict wat jij dacht niet te hebben er wel degelijk is. Om dit te verhelpen en daarna de RI&E opnieuw te doen ben je dan nog eens 2000 euro kwijt?

 

Goed, het scenario wat ik schets zal waarschijnlijk niet helemaal uitkomen, maar wat vaststaat is dat ik sowieso €1092,50 aan kosten kwijt ben voor het uitvoeren van de RI&E. Daar blijft het dan bij voor de 5 jaar dat dat ding geldig is, mits ik niet binnen die 5 jaar meer dan 5 F.T.E. (200 uur) krijg.

 

Dus ik denk bij mezelf: ik ga die f*cking kwango's tegen elkaar uitspelen en bel dus een andere Arbo-dienst. Off the record roept de meneer die ik aan de lijn krijg dat ie het zelf eigenlijk ook wel raar vindt, maar zij dezelfde principes hanteren. Daarnaast is een eigenschap van kwango's, dat ze elkaar in stand houden en onderlinge prijsafspraken maken. Mijn vraag of hij het niet goedkoper wilde doen als ik overstapte naar hem, werd door hem negatief beantwoord.

 

 

Whhheeelllppp!!!!!!!

 

Tot zover deze scheldkannonade. Iemand commentaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tsja, als de arbeidsinspectie langskomt en je hebt er geen, moet je een boete betalen...

 

http://www.rie.nl >

Bent ú ook RI&E-plichtig?

Waarschijnlijk wel.

De risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E) is al sinds 1 januari 1994 verplicht voor alle werkgevers (uitgezonderd ZZP'ers). Het plan van aanpak is een verplicht onderdeel van de RI&E. Dat staat in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet).

Vanaf 1 november 1999 geldt de nieuwe Arbeidsomstandighedenwet, ook wel Arbowet 1998 genoemd. De verplichting om een RI&E uit te voeren, inclusief plan van aanpak, is hierin nog eens duidelijk beschreven.

 

Dit zegt de Arbeidinspectie erover:

 

RI&E

Elk bedrijf met personeel moet (laten) onderzoeken of het werk gevaar kan opleveren of schade kan veroorzaken aan de gezondheid van de werknemers. Dit onderzoek heet een RI&E. Het moet schriftelijk worden vastgelegd.

 

Plan van aanpak

In het plan van aanpak (pva) moet de werkgever aangeven binnen welke termijn zijn bedrijf concrete maatregelen gaat nemen tegen de geïnventariseerde risico's, en wat deze maatregelen opleveren.

 

Bespreken met het personeel

De werkgever rapporteert jaarlijks aan de werknemers (of, als die er is, de Personeelsvertegenwoordiging) over de uitvoering van het plan van aanpak.

 

Laten goedkeuren door de arbodienst

De werkgever mag zijn RI&E zelf maken. Maar wel in overleg met zijn arbodienst. Die moet hem adviseren over de risico’s en over de maatregelen in het plan van aanpak.

In ieder geval is de werkgever verplicht zijn RI&E te laten goedkeuren door een gecertificeerde arbodienst.

Alleen werkgevers die niet meer dan 40 uur per week arbeid laten verrichten -door één of meerdere werknemers gezamenlijk- en vrijwilligersorganisaties zijn vrijgesteld van deze verplichte toetsing.

 

En bijhouden

Als de arbeidsomstandigheden in uw bedrijf veranderen, moet u de ook RI&E aanpassen. Denk hierbij aan de inrichting van een nieuwe productielijn, uitbreiding van uw dienstenpakket, een ingrijpende verbouwing of nieuwe taken voor uw medewerkers. De RI&E moet altijd actueel zijn.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik zal eens informeren bij onze facilitair manager ... die is er morgen weer.

 

Bydewee ... ik heb sinds ik hier werk wel onwijs last van mijn schouder ... zitten mijn schenen tegen buro aangeplakt en liggen mijn kniën in mijn nek. Schijnt de zon de hele tijd in mijn giechel en terwijl ik zeer geconsentreerd aan het werk ben lopen hier een aantal kippen mega te kakelen en door die loejende koejen wordt ik ook steeds afgeleid.

Lijkt me nu niet echt een gezonde werkomgeving! Stressssssss op de zaakkkkk!

 

 

Maar to the point inzake jouw verhaal zal ik morgen eens ff checkeh wat dat arbo-gedoe allemaal inhoudt.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat een gelul zeg, in de ukraine hadden ze een plank met twee dozen als ondersteuning, een houten school stoel, hell felle TL lichten en geen ramen. Ze werkte 80 uur per week en hadden een kwartier lunchpauze... Wat konden die lui programeren zeg! ;) ;D

 

 

Maar anywees, ik denk dat dit wel aan te vechten moet zijn. Als jij aan kan tonen dat je er veel aan doet om je werkomgeving healthy te houden dan zou ik dat geld allemaal niet uitgeven. Als je een boeten krijgen zou ik er een rechtzaak van maken, misschien kost het wat maar je kan er mogelijk ook freepublicity uit halen ;)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Een up-to-date onderwerp! Wordt veel over gesproken de laatste tijd en laten we eerlijk zijn... ook een beetje mijn (toekomstig) vakgebied...

 

Om te beginnen bij het begin, de verplichting. Dat klopt, ieder bedrijf is het verplicht, van tuinbouw tot het bankwezen. Ontkomen doe je er niet aan en stel dat er iets fout gaat en de inventarisatie ontbreekt, dan draait de werkgever ervoor op.

 

Sinds 1998 is ieder bedrijf verplicht om de algemene verplichtingen uit de arbowet door te voeren. De belangrijkste onderdelen hiervan zijn:

 

- Een RI&E op schrift stellen en laten keuren door een erkende arbodienst.

 

Simpel gezegd moeten hier alle risico's instaan, zijn er wijzigen binnen het bedrijf dan moet alles weer aangepast worden. (denk aan nieuwe ervaringen, gewijzigde werkmethodes of nieuwe technische en wetenshchappelijke inzichten). Als werkgever ben je dus ook verplicht om de nieuwe technieken voor de veiligheid van je werknemers in de gaten te houden!

 

In de praktijk blijkt er veelal gecontroleerd te worden via de RI&E, ze kijken dan met name of er voldoende maatregelen zijn genomen om de risico's te beperken, of alle werkzaamheden met een verhoogd risico zijn omschreven en of het plan van aanpak per risico aangeeft welke maatregelen er moeten worden ondernomen.

 

- Arbodienst

Ieder bedrijf is verplicht zich aan te sluiten bij een arbodienst voor de volgende diensten: controle op de RI&A, begeleiding van verzuimende medewerkers, verzorgen van vrijwillig periodiek arbeidsonderzoek en een vrijwillig spreekuur voor de medewerkers.

 

- werkoverleg

Je ben dus verplicht om met je medewerkers regelmatig het een en ander te overleggen en bespreken

 

- Voorlichting

Voorlichting neemt een belangrijke plaats in.

 

De mensen die de dreiging hebben RSI te krijgen hebben van ons steuntjes gekregen en trackballs en andere voorkomende middelen.

Denk ook aan de voorlichting, dat is bij rsi zeer belangrijk!! Alleen materiaal is niet voldoende, want rsi staat en valt met voorlichting (en medewerking van de mensen).

 

Dit zijn de belangrijkste punten, er zijn er uiteraard veel meer... maar deze vormen wel de kern. Het aanvechten is misschien best mogelijk, maar dan willen ze wel op papier zien wat je al gedaan hebt en wat je risico's zijn... dus eigenlijk een complete RI&E.

 

Toevallig heeft me zus voor me pa zo'n ding opgezet en weet ongetwijfeld het een en ander ervanaf. Ik zal haar reactie ook even vragen!

 

Wat die rsi trainingen betreft, we kunnen best een keer een Higherlevel Pilot houden. Kan ik een beetje alles bijschaven (want we zijn nog aan het ontwikkelen) en jullie hebben een rsi preventieve training!

 

Ik hoop dat het je iets verduidelijking heeft gegeven, zijn er meer vragen, wil je schelden, slaan of schoppen... be my guest! Shoot me!

 

(maar wel even een RI&E voor het slaan en schoppen ;)

 

Greetz,

PERSOON

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Persoon, ik begrijp het idee van een RI&E prima. Ik vind het principe van een RI&E op zich ook helemaal niet verkeerd. Het enige wat ik krom vind aan het hele verhaal is het bureaucratische kwango-achtige systeem wat erachter zit.

 

De overheid legt een wet op, die mij verplicht iets te doen. Ik wil datgene best doen en het ook nog wel laten controleren door een arbodienst, maar niet als dit geld kost en ik er zelf geen voordeel bij heb.

 

Om hier even op door te gaan, de bewuste man die ik aan de lijn had van de concurrende dienst, droeg de vergelijking aan: 'de overheid zegt ook dat je niet door rood mag rijden. De overheid heeft dus ook over die RI&E gezegd dat het moet, dus moet je het gewoon doen'. Ik probeerde deze analogie te ontkrachten:

 

Om te leren dat je niet door rood mag rijden heb je je rijbewijs gehaald, wat geld kost. Ok tot zover gaat de vergelijking op. Maar dan de volgende punten: ten eerste MAG ik met een rijbewijs ook daadwerkelijk iets. Ik mag rijden!! Ik heb er voordeel bij. Zodra ik een RI&E heb uitgevoerd mag ik niets extra's, ben ik niks meer, krijg ik ook geen belastingvoordeel oid. Daarnaast is het rijbewijs voor altijd geldig, whatever technologische vernieuwingen er ook zijn. Ik hoef er nooit meer voor te betalen, ook al rij ik 10 jaar niet (ok, tenzij je stokoud wordt en voor de herkeuring moet, maar goed). Bij de RI&E geldt dit niet. Hij is 5 jaar geldig, als ik meer medewerkers krijg, moet ik meer doen, als ik van kantoorpand verander moet ik weer aan de slag, terwijl ik WEET dat ik het goed doe.

 

Dit soort gebeuren irriteert me ontzettend. Op het moment dat ik er zelf een zou moeten maken en niet hoefde te laten toetsen en op het moment dat er iets mis gaat men hem dan gaat toetsen (kosteloos): PRIMA opzet, maar niet op deze manier. Als er iemand iets kan verzinnen waar ik voor moet betalen, maar daarnaast (direct en zo op het eerste gezicht) niks aan heb, mag het zeggen (belastingbetalen is dus geen voorbeeld, want daar heb ik zelf ook nog wat aan, we rijden ten slotte over mooie wegen hier in Nederland).

 

Voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen RI&Es. Ik heb ternauwernood bij m'n laatste werkgever bij mezelf RSI kunnen voorkomen. Een collega van me (bij datzelfde bedrijf) kreeg ook RSI. Zaken waren daar redelijk geregeld, maar helaas was het al te laat. Dit soort dingen gebeuren hier niet, we praten regelmatig over dit soort dingen, hebben de juiste maatregelen getroffen en horen van iemand wanneer hij zich niet lekker voelt. Part of the business zeg ik meestal. Als ik de RI&E test op rie.nl doe, dan komen zijn er van de 30 punten op de lijst 3 een risico-gebied, waarvan er twee niet van toepassing zijn op ons personeelsbestand (speciale behandeling voor zwangere mensen in een kantoor met alleen mannen, geestelijk gehandicapten, neuh niet echt) en een ander een beetje onzinnig is (het alarmnummer op de telefoon? We werken hier met hoogopgeleide mensen en als je door rookontwikkeling zo verward raakt dat je het alarmnummer niet meer weet, kun je het door de rook toch niet meer lezen al zou het er staan).

 

Het zal wel aan mij liggen en ik zal de RI&E wel moeten doen, want stel je voor: je krijgt toch een arbeidsconflict en stel nou eens dat het de schuld van de werknemer is, dan kan men altijd de schuld naar mij schuiven: tsja, u heeft geen RI&E gedaan.

 

Ik zou er bijna over gaan denken om VVD te stemmen, bah!

 

p.s. excuus voor m'n knorrige bui vandaag >:(

p.p.s. overigens zou een hl-pilot wel wat wezen ;D

Link naar reactie
  • 0

Ha Aleph,

 

Ik knor met je mee hoor. Wij hebben ook een arbo dienst. Ik heb die lui gelukkig nooit ontmoet.

 

Tja, je moet toch wat... Nu de georganiseerde misdaad niet meer mag, introduceren ze de arbodiensten. Ik heb een paar jaar geleden een aantal van die klojo's op bezoek gehad, toen ze door hadden hoe die vork in de steel zat. Die business-models die ze hanteerderden waren onwaarschijnlijk. Gratis geld en een loterij zonder nieten. Toch heeft de helft van de arbo diensten het gepresteerd om failliet te gaan. Ongelofelijk. Het enige waar ze aan denken is factureren. Presteren ho maar. En ze worden beschermd door de wet.

 

Het is één van die kruisen die de ondernemer maar moet dragen. Ik boek het af onder "lastenverzwaring door onzinnige regelgeving". Ik wind we er niet eens meer over op, want dan kan ik nog wel even door gaan.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Aleph, ik snap heel goed wat je bedoelt en voelt. hier op het bedrijf hebben we onlangs ook een controle gehad...

 

Wel een leuk (en zinloos) voorbeeld:

In de kwekerij gebruiken wij vloeibare kunstmest. De aanvoer is per tankwagen, aankoppelen en overpompen. Uiteindelijk komt het in een vat terecht, doorzichtig hard plastic met een stalen kooiconstructie eromheen.

Tijdens deze controle kwam aan het licht dat we deze moeten plaatsen in een lekbak van 110%. (Dus het doorzichtige vat verdwijnt in een bak en zien we niet meer wat er in zit). Daarnaast moet er een soort beschermmuur omheen worden gebouwd, want stel je voor dat ie lekraakt.

Hij staat echter op een locatie waar niemand kan komen (ook geen heftruck ofzo). Daarnaast worden diezelfde vaten gebruikt om kunstmest te transporten (wij bestellen een tankwagen, andere tuinders een nieuw vat). Tijdens het transport wordt er mee gegooid, geschoven en heen en weer gehesen! Zonder bescherming en dat mag wel...

 

Het is gewoon één van de vele onzinnige regels die de arbodienst oplegt (het advies was trouwens om dat ding op pallets te zetten in de lekbak... nah, dat is pas onveilig!).

 

 

 

Op kantoorgebied zijn er ook veel van dit soort onzinnige regelgevingen, het dwingt de ondernemers wel om kritisch na te denken over de risico's. De uitvoering en controle is echter beroerd en verkeerd. Er wordt teveel gerekend voor te weinig verandering.

 

Ik denk dat we ermee moeten leren leven en (zoals Nils zei) gewoon afboeken onder het kopje van 'zinloze regelgeving'. Een rijbewijs moet je halen, daarna mag je rijden. Een RI&E moet je maken en keuren, daarna mag je meedere werknemers toelaten in je bedrijf... je mag dus weldegelijk meer...

 

We kunnen het accepteren of er tegen in gaat. Wat me verbaast is dat er 'prijsafspraken' zijn gemaakt, want dat is toch tegen de wet? Is er geen manier om hier onder te gaan zitten, een gat in de markt? Is er geen ondernemer die de concurrentie met de huidige arbodiensten aandurft of is dit onmogelijk?

 

Overigens stond er in de kvk-krant het volgende:

Wist u dat een horeca ondernemer de regels van meer dan 100 wetten moet kennen? En in sommige gemeente 22 vergunningen en ontheffingen moet aanvragen? Dat hij bezoek kan krijgen van meer dan 15 inspectiediensten? Zijn versgebakken appeltaart na twee uur (!) moet weggooien? Geen uitsmijter ham mag serveren? Wist u dat hij aan soms bizarre vormen van overregulering 11.000 euro per jaar kwijt is? Vind u het gek dat een horeca ondernemer uit Rotterdam in een verkiezingsspotje van de VNO-NCW verzuchtte "overheid doe eens wat aan die regels, zodat ik eindelijk eens aandacht aan mijn klanten kan geven" (zie verder de kvk-krant van haaglanden)

 

Tja... wat moet ik ervan zeggen... De RI&E kent sterke, zwakke en zinloze punten. De verplichting om rsi voorlichting te geven is een sterk punt. En dan niet omdat ik toevallig in die business zit, maar gewoon omdat het noodzaak is. Daar ben ik ook uit eigen ervaring achter gekomen en er blijkt nog steeds geen tot weinig info te zijn voor werknemers. Slechte zaak... vandaar mijn nieuwe zaak...

 

Een HL Pilot valt zeker wel over te praten!

 

Greetz,

Persoon

 

 

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Damn, ik vind dit hele verhaal toch echt onzin van de hoogste plank. RI&E dan bedoel ik. Stel je voor dat een werknemer zelf voor wat justice zou moeten knokken? Nee, dat laat je lekker aan andere instanties over! BLEEGH!

 

Ik was een hele reply aan het typen maar ga me er maar niet druk over maken. Vast en zeker dat het hier in Zweden nog veel erger is ::)

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Geen controle arbodienst voor kleine bedrijven

DEN HAAG - De risico-inventarisatie en -evaluatie (RIE) van kleinere bedrijven wordt veel eenvoudiger. Het demissionaire kabinet wil dat in cao's de voornaamste risico's van arbeidsomstandigheden in een standaard worden vastgelegd. Dit standaarddocument hoeft niet door de arbodienst te worden getoetst. lees verder...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

MAFIA is het!! Wij hebben ook iemand over de vloer gehad die een inventarisatie heeft gemaakt. Ze hebben een model waarin per onderwerp vastleggen:

a- wat het probleem is (bv slechte verlichting)

b- wat de consequentie kunnen zijn (dit varieert van tijdelijk ongemak tot ramp met meerdere dodelijke slachtoffers)

c- en wat de kans is dat het ook gebeurt (kleine kans tot vrijwel zeker dat het gebeurt).

 

Aan deze drie onderwerpen wordt een waardering gegeven. De vermenigvuldiging van de drie factoren leidt tot een getal dat bepaalt hoe snel je actie moet ondernemen.

 

Nu bleek dat in ons bedrijf een tweetal onderwerpen direct actie moest worden ondernomen. We wisten dus ©. Toen we gingen terugrekenen bleek dat deze mevrouw van de ARBO voor deze twee onderwerpen de beoordeling had gemaakt dat we te maken hebben met problemen die leiden tot onomkeerbare fysieke problemen en dat de kans dat dit gebeurt vrijwel 100% is!!!!!

 

Deze conclusie hebben wij niet geaccepteerd en een briefje geschreven over het model. Resultaat: nooit meer iets van de ARBO gehoord. De rekening? Die hebben we niet betaald. Misschien gaan ze daarom failliet.

 

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0

Ondernemerspeil.nl is er ook achter dat de arbodiensten wat te wensen over laten:

 

Op ondernemerspeil.nl is een nieuw onderzoek gepubliceerd dat in kaart brengt hoe ondernemers hun samenwerking met arbodiensten ervaren. De resultaten waar u recht op heeft na invullen van het onderzoek, geven u perfect vergelijkingsmateriaal over kosten, ziekteverzuim en ervaringen met arbodiensten.

 

Op Ondernemerspeil.nl is het nu ook mogelijk zelf onderzoek te doen. Doe een aanvraag op de website als u hier interesse in heeft.

 

Wij zien u graag weer terug op ondernemerspeil.nl.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Idee!!!

 

Zullen we een arbodienst beginnen met zijn allen?

 

1. Zo moeilijk is het niet (Gewoon lekker zeiken op incomplete werkplekken. Te licht, te donker, niet genoeg privacy, niet gezellig genoeg. te veel lawaai, te stil, te veel lage voetsteuntjes, te hoge bureaus. )

 

2. Verdient goed

3. Verplichte klanten

4. Weinig concurentie.

 

Wat dachten jullie van de ARBO online. Je vult in je situatie online en dan genereert ie automatisch een zeikrapport.

 

Het is verschrikkelijk. In mijn verleden heb ik ze ook meegemaakt. Mafia, zeikerd en een verschrikking. Als het aan hen ligt heb je geen werknemers maar slachtoffers in dienst.

 

K

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, nieuws over de arbo: het uitbesteden van voorlichting, preventie e.d. is verboden volgens de Europese wetgeving over dit soort diensten. Ik kan even geen bron meer vinden, maar ik zag het op het Journaal...

 

Daarnaast hoor ik geruchten dat het nieuwe kabinet de wet poortwachter maar weer wil afschaffen. Kan iemand dit bevestigen???

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Over Poortwachter kan ik ook niets vinden. Waar heb je die geruchten gehoord? Heb for just in case de site van het ministerie van SoZaWe bekeken, maar nix, nothting, nada ... ook geen persbericht !

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ja nee, euhh, ik kan het me niet herinneren, maar het was in ieder geval op TV in een of ander discussie programma. Maar het kan zijn dat dit puur een opinie van iemand was...

 

Dat van die ARBO-uitspraak, dat was op het Journaal, dus laten we aannemen dat dat wel correct is (ik zoek nog naar een officieel iets ofzo).

Link naar reactie
  • 0

In Suriname kennen ze helemaal geen arbo-regels. De situaties die je tegen komt, echt bizar gewoon!

 

Er zijn bedrijven die hun spullen op een tuinset hebben staan. (de witte tafels van plastic en dan van die stapelstoelen). En ze vinden het vreemd dat veel personeel ziek is... nu kost personeel niet veel daar en krijgen ze ook niets uitbetaald bij ziekte, maar toch...

 

Ik ben het er zeker mee eens dat alles in Nederland te ver is doorgeschoten. Soms spreekt het één de ander tegen, dat hadden wij laatst in het bedrijf. Vreemde lui zijn het!

 

Nog iets kunnen vinden over het nieuwsbericht??? Ben wel nieuwsgierig.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.