• 0

Lastige vragen m.b.t. de IB aangifte

Beste Mensen,

 

*note: Een excel-document is bijgevoegd met alle relevante informatie, welke ook hieronder is vermeld.

 

Ik worstel nu al enkele dagen met mijn aangifte InkomstenBelasting 2007, na regelmatig Google gebruikt te hebben stuitte ik op dit forum waar uitgebreid werd uitgelegd aan mensen die nog niet echt kaas hebben gegeten van het boekhouden, daar valt ondergetekende dus ook bij.

 

Ik zal eerst even mijn gegevens voor 2007 hier plaatsen, omdat dit de vragen verderop in de post verhelderen:

 

- Mijn boekwaarde bedraagt op 31-12-2006: -6,01 euro

- Mijn boekwaarde bedraagt op 31-12-2007: 94,32 euro

 

- Ik heb 691,22 euro omzet gedraaid (580,86 excl. BTW)

- Ik heb 756,89 euro kosten gemaakt (636,04 excl. BTW)

 

- Ik heb 225 euro in 2007 gestort op mijn zakelijke rekening. En 110 euro er vanaf gehaald.

 

- Ik heb 51 euro aan teruggave omzetbelasting teruggekregen.

- Mijn boekwaarde bedraagt op 31-12-2007: 94,32 euro.

 

KwartaalOntvangenBetaaldTeruggaaf
1e12,5221,839,31
2e34,4139,925,51
3e21,1431,9310,80
4e42,2927,17-15,12

 

Echter is de teruggaaf niet gelopen zoals het zou moeten:

1e kwartaal: 0 euro teruggevraagd

2e kwartaal: 40 euro teruggevraagd (de betaalde BTW als het ware met de KO-regeling afgetrokken, erg dom)

3e kwartaal: 11 euro teruggevraagd, OK dus.

4e kwartaal: Met de KO-regeling gelijk getrokken, OK dus.

 

Dit zijn alle financiele gegevens en mutaties over 2007, er is verder geen inventaris, afschrijvingen e.d.

 

 

Nu komen de echte vragen, waar ik echt niet uitkom.

 

1) Op mijn aangifte heb ik bij de Netto-omzet 581 euro ingevuld. Bij de kosten 636 in totaal, ik kom dus uit op een saldo van -55 op mijn winst- en verliesrekening.

Klopt dit? D.w.z. moet ik ook de netto-kosten nemen, dus zonder BTW? Waar moet ik mijn BTW dan plaatsen op de aangifte/ in de betalingsbalans?

 

2) Ik krijg mijn activa en passiva niet in balans, mijn liquide middelen bedragen 94 euro (boekwaarde einde van het jaar) op de bankrekening. Ik heb voor 225 euro geld gestopt in mijn onderneming, en 110 euro vrij opgenomen (dit zijn toch privestortingen en ontrekkingen?). Wat moet ik doen om mijn balans in balans te krijgen?

 

3) Waar moet ik mijn BTW plaatsen op de winst-verlies rekening? Er is overduidelijk wat fout gegaan maar ik weet niet hoe ik dit moet corrigeren. Ik heb al wel met de BelastingDienst gebeld over het suppletie formulier zodat ik de teveel betaalde BTW gewoon netjes terugstort.

 

Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk is en dat alle informatie voldoende is, ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik een juiste aangifte over 2007 kan doen!

 

Bij voorbaat dank.

Belastingen.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb even je Excelsheet bekeken. en het eerste wat mij opviel is dat je de BTW van de KVK probeert terug tevragen in dit geval staat het niet op de factuur en kun je deze niet terugvragen.

 

De BTW zou moeten zijn dan

1e 1

2e 6

3e 11

4e -15

 

Totaal had je 3 terug moeten krijgen. in dit geval lijkt het me dat je geen KOR correctie voor de BTW heb.

 

Je Omzet is 580,86

De kosten 644,75

 

Verlies van 63,90

 

 

1) je komt op de V&W uit op -/- 63,90

 

2) Zoals ik het nu zie kom je tot de volgende balans

 

Bank 94,32

Verlies 63,90

 

Totaal Activa 158,22

 

Privé vermogen 115

Te betalen BTW 43,22

 

Totaal Passiva 158,22

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst hartelijk dank voor je antwoord, het verheldert een hoop :)

 

Heb even je Excelsheet bekeken. en het eerste wat mij opviel is dat je de BTW van de KVK probeert terug tevragen in dit geval staat het niet op de factuur en kun je deze niet terugvragen.

Stom van me, het staat inderdaad niet op de KvK factuur, bedankt voor het wijzen hierop.

 

De BTW zou moeten zijn dan

1e 1

2e 6

3e 11

4e -15

Klopt ook helemaal volgens mijn (nieuwe) berekeningen :)

 

Totaal had je 3 terug moeten krijgen. in dit geval lijkt het me dat je geen KOR correctie voor de BTW heb.

Ik heb dus in totaal 51 terug gekregen, maar ook een vraag over de KOR: Ik dacht dat je dit per kwartaal afrekende, dus in mijn situatie: Over de eerste 3 kwartalen zou ik 18 euro hebben gekregen, en die 15 euro die ik moet betalen dat ik die zou 'compenseren' met de KOR regeling? Ik zit hier dus fout?

 

 

Je Omzet is 580,86

De kosten 644,75

 

Verlies van 63,90

 

 

1) je komt op de V&W uit op -/- 63,90

 

2) Zoals ik het nu zie kom je tot de volgende balans

 

Bank 94,32

Verlies 63,90

 

Totaal Activa 158,22

 

Privé vermogen 115

Te betalen BTW 43,22

 

Totaal Passiva 158,22

 

De balans is nu inderdaad rond, alleen snap ik niet hoe je op de Te Betalen BTW van 43,22 komt, en of ik dit bedrag ook daadwerkelijk moet betalen.

 

Zou jij (of iemand anders) hier wat meer over willen verhelderen? Bij voorbaat dank, mijn aangifte is op deze manier al bijna kloppend!

Link naar reactie
  • 0

Sorry, Ik zelf was ervan uit gegaan dat in de Excelsheet alle gegevens stonden. Had je nog Privé op de balans staan van 2006?

 

Want heb het nu nog beter uitgedocterd en kom op het volgende op de balans

 

Activa

 

Bank 94,32

Te ontvangen BTW 112,36

Verlies 63,90

 

Totaal 270,36

 

Passiva

 

Privé 115 (waarvan ik denk dat hij in 2006 op -6 stond) (waardoor die nu op 109 zou staan)

Te betalen BTW 110,36

Ontvangen BTW Belastingdienst 51

 

Totaal 276,36

 

Verschil tussen Passiva en Activa word denk ik veroorzaakt door dat de bank 6 negatief was in 2006, en Privé ook 6 negatief was in 2006.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry, Ik zelf was ervan uit gegaan dat in de Excelsheet alle gegevens stonden. Had je nog Privé op de balans staan van 2006?

Nee, de balans begint met een rekening-courant van -6,01, alle gegevens staan dus idd in het excelbestand.

 

Activa

 

Bank 94,32

Te ontvangen BTW 112,36

Verlies 63,90

 

Totaal 270,36

Ik kom op 112,14 BTW uit, het totaal is wel hetzelfde.

 

Passiva

 

Privé 115 (waarvan ik denk dat hij in 2006 op -6 stond) (waardoor die nu op 109 zou staan)

Te betalen BTW 110,36

Ontvangen BTW Belastingdienst 51

 

Totaal 276,36

Eind 2006 was de rekening-courant -6 (31-12-2006) dus zal die nu waarschijnlijk op 109 moeten staan. BTW waardes heb ik ook :)

 

Verschil tussen Passiva en Activa word denk ik veroorzaakt door dat de bank 6 negatief was in 2006, en Privé ook 6 negatief was in 2006.

 

Ik ben nu alleen nog aan het puzzellen hoe ik de teveel ontvangen BTW op mijn aangifte kwijt kan.

 

Ik dacht dat de KOR per kwartaal rekende, dus dat ik 18 euro zou moeten ontvangen dit jaar, en dat die -15 uit het 4de kwartaal wordt opgevangen door de KOR. Ik heb 51 euro ontvangen dus zou 33 euro aan BTW terug moeten betalen?

 

Maar als de KOR per jaar werkt, dan zou ik 3 euro moeten ontvangen en dan zou ik dus 48 euro aan BTW terug moeten betalen. Welke van de 2 methodes is nou juist?

Link naar reactie
  • 0

 

Ik ben nu alleen nog aan het puzzellen hoe ik de teveel ontvangen BTW op mijn aangifte kwijt kan.

 

Ik dacht dat de KOR per kwartaal rekende, dus dat ik 18 euro zou moeten ontvangen dit jaar, en dat die -15 uit het 4de kwartaal wordt opgevangen door de KOR. Ik heb 51 euro ontvangen dus zou 33 euro aan BTW terug moeten betalen?

 

Maar als de KOR per jaar werkt, dan zou ik 3 euro moeten ontvangen en dan zou ik dus 48 euro aan BTW terug moeten betalen. Welke van de 2 methodes is nou juist?

 

Volgens mij telt de KOR op jaar basis en als je dan op een te betalen bedrag staat! Andere Highlevelers kunnen dit waarschijnlijk bevestigen.

 

Daarom zou ik als jou was 48 Euro aan BTW moeten terug betalen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom er toch niet uit hoe ik dit in mn belastingaangifte moet invullen. De saldo winst-en-verliesrekening kan ik toch daar niet bij mn activa zetten? Het wordt iig niet meegerekend.

 

Ik hoop echt dat ik er nog uitkom voor 1 april :-\

Link naar reactie
  • 0

Bedankt martijnp, maar dat is op dit moment niet mijn grootste probleem. Ik ben weer bijna heel mijn weekend bezig geweest maar ik kom er gewoonweg niet uit, ik wil gewoon mijn belastingaangifte doen maar het lukt gewoon niet omdat ik de balans niet rond krijg!

 

Ik heb hier ook al een PM ontvangen van iemand die dit voor 100 euro excl. BTW voor mij wil doen, dat kan ik helemaal niet bekostigen, ik weet dat de oplossing simpel moet zijn echter moet je wel verstand hebben van active en passiva, iets wat ik niet heb.

 

Dus nogmaals de gegevens, voor als iemand mij uit de brand zou kunnen helpen voor 1 april:

 

Boeksaldo per 31-12-2006: -6.01

Boeksaldo per 31-12-2007: 94.32

 

Saldo winst-en-verlies rekening: fiscaal: -64 (644.75-580.86=63.89)

 

Priveontrekkingen: 110

Priveinvesteringen: 225

Ondernemingsvermogen: 115 (is dit wel het ondernemingsvermogen???)

 

BTW overzicht:

KwartaalOntvangenBetaald
1e12.5213.12
2e34.4139.92
3e21.1431.93
4e42.2927.17
Totaal110.36112.14

 

Ik zou dus in principe 2 euro terug moeten hebben gekregen over heel 2007. Echter heb ik in totaal 51 euro teruggekregen (nooit iets betaald).

 

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen de enige post die ik op de balans kan invullen is die van de liquide middellen, die 94 euro bedragen aan het einde van het boekjaar.

 

Ik wil wel een kleine vergoeding hier tegenover stellen, echter kan ik gewoon niet veel missen zoals wellicht ook duidelijk wordt aan bovenstaande cijfers.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.