• 0

De eerste BTW aangifte

En daar is ie dan... de eerste omzet belasting aangifte! Ze weten me te vinden...

 

Ik maak dus geen gebruik van een dure account en probeer het eerst altijd zelf. Nu is het niet zo bijster moeilijk, maar toch even een samenvatting... of ik het goed begrijp:

 

1. Door u verrichtte binnenlandse leveringen / diensten

1.a Levering diensten belast met 19%

Hier vul ik dus mijn omzet in, exclusief de btw uiteraard. Aangezien ik alleen met de 19% versie werk, blijft de rest leeg...

stel omzet is €1.000, dus ik heb €1.190 ontvangen.

 

5. Berekening van omzetbelasting

5.a Verschuldigde omzet belasting

zelfde als 1a, dus die €1.000

5.b Voorbelasting

Het totaal bedrag wat ik gekocht heb in de eerste drie maanden, exlusief de btw. Stel ik heb voor €2.000 spullen gekocht en betaalde dus € 2.380,-

5.c Subtotaal

€1.000 - €2.000 = €-1.000

 

5.g totaal terug te vragen

de btw over €1.000, maar hoe weten ze dan dat die 19% was?

 

in dit geval zou ik €190 moeten krijgen...

 

De rest laat ik allemaal open! En wat is 5d? De kleinde ondermersregeling?

 

Hmmm... tijdens het opschrijven kom ik wel wat tegenstrijdigheden tegen, graag jullie reactie!

 

Thanks,

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ok, ten eerste moet je je BTW betalen over alle facturen die je in dit kwartaal verstuurd hebt, en niet over degene waarvan je het bedrag inmiddels binnen hebt. Stuur je bijvoorbeeld voor €5000,= aan facturen uit en je hebt nog maar €3000 binnen, moet je TOCH over die €5000 BTW betalen. Middels het kasstelsel zou dit wel eens omzeilt kunnen worden (binnenkomst telt en uitgave, niet factuurdatum), maar ik heb sterk het vermoeden dat dit alleen voor de vennootschapsbelasting geldt binnen bijv. een B.V. en niet voor de omzetbelasting (BTW). Als je debiteurenbeheer dus niet goed zit (te laat betalende klanten), dan kun je je hier een redelijke buil aan vallen. Want je moet wel die BTW betalen, terwijl je nog niks binnen hebt...

 

Daarnaast zijn er een aantal beperkingen aan wat je af mag trekken (eten e.d. net als werkruimte die niet altijd aftrekbaar is als het thuis is).

 

Als je minder dan 1883 euro per jaar BTW moet betalen (na aftrek van voorbelasting dus), als je een eenmanszaak heeft en als je aan de administratieve verplichtingen voldoet (regelmatig boeken van ontvangsten en uitgaven en het bewaren van facturen o.a.), dan kun je van de klein ondernemersregeling gebruik maken. Dit kan je tot maximaal 1345 euro schelen (gebaseerd op getallen uit 2002 overigens, andere heb ik zo niet bij de hand). Deze regeling mag je alleen verwerking in je laatste aangifte. Je mag 'm echter wel op je aangifte van nu zetten, als je inschat dat je ervoor in aanmerking komt. Dan is ie wel voorlopig...

 

Je hoeft de belastingdienst niet te bewijzen dat inderdaad het tarief van je kosten 6% was voor een gedeelte (igv boeken bijv), tenzij ze langskomen. En daar hebben ze die leuke bewaartermijn voor ingesteld. Als ze bij een bepaalde aangifte fouten ontdekken, bestaat de kans dat ze alles controleren.

Link naar reactie
  • 0

Thanks voor de uitleg, heb er nu een beetje zicht op! Eens moet de eerste keer zijn, nietwaar?

 

De administratieve verplichtingen waar je over spreekt (regelmatig boeken van ontvangsten en uitgaven en het bewaren van facturen o.a.). Momenteel bewaar ik alle facturen in een map. Vandaag heb ik alles m.b.v. excel opgeteld en dat uitgeprint. Dus een soort kwartaaloverzicht gemaakt van mijn uitgaven en inkomsten uit kwartaal één.

Is dat de juiste manier?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

edit: http://www.belastingdienst.nl/9229250/bestel_down/download/fr_download.htm voor de brochure van de Bd, vooral 2 en 4 zijn handig.

 

kor geldt voor iedereen die niet-rechtspersoon is, dus eenmanszaken en vofjes.

 

hieronder een makkelijk tabelletje:

 

Meer dan 1.883 > Geen vermindering

1.883 of minder maar meer dan 1.345 > BTW: 2,5 x (? 1.883 - BTW-bedrag))

1.345 of minder > De vermindering is gelijk aan het BTW-bedrag. U hoeft dus geen BTW te betalen.

 

je doet als je per kwartaal aangifte doet gewoon normaal aangifte en op je laatste aangeifte van het jaar of de eerste van die erna pas je de kor toe. je kan ook voor de voorlopige teruggave gaan, rekenvoorbeelden staan in die brochure. teruggave van btw moet als winst ter laste worden gelegd.

Link naar reactie
  • 0

Is dat de juiste manier?

 

Zodra je facturen voldoen aan de regels (op een of andere manier oplopende factuurnummers, KvK en BTW nummer erop en nog wat van dat soort dingen) en je ze aan de belastingdienst kan laten zien (allemaal) en op basis daarvan een berekening kunt maken van je BTW aangifte zoals je hem hebt ingestuurd is het prima. Zelfde geldt voor inkomende facturen. De regels hiervoor zijn dat ze op naam gesteld moeten zijn en overeen moeten komen met een rekeningafschrift of afname van de kas oid...

 

Dus even kort: wat je doet is prima.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.