• 0

franchise financieren

Momenteel ben ik bezig om te kijken of ik iets kan franchisen in de detailhandel. Dit wordt mijn eerste onderneming en heb daarom wat beginners vragen.

Ik heb de mogelijkheid om een winkel te franchise, ik heb hier zelf 1,5 jaar gewerkt en weet wat er speelt in de winkel. Nu vraagt de keten 160.000,- om de winkel over te nemen in franchise vorm. Hierbij zit alle voorraad bij in en deze wordt door de bedrijfsleider ( die ik goed ken ) geschat op 100.000,

Nu moet ik 160.000,- aan investeerders vinden en dan nu mijn vraag, wat zal de bank mij waarschijnlijk geven en hoeveel moet ik zelf mee nemen.

Is het een groot bedrag om deze winkel + voorraad te franchisen?

Vinden jullie het intressant met de volgende gegevens:

vorig jaar omzet van 340.000,- , jaar daarvoor 320.000,-.

grootste kostenposten: huur 15000,- per jaar en een personeelslid.

Inkloopbeleid 80% wordt bebaald door franchisegever en 20% door mij.

de marge op de produchten is varieerend tussen de 1.7 en 2.2.

5% van de omzet ex. btw als FEE.

Hebben jullie nog tips, want in mijn ogen als ik het bereken ziet het er heel mooi uit en moet het gaan lukken, maar ik verwacht dat de verpakking mooier is dan de binnenkant.

[titel aangepast - mod]

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 1

Welke branche is het?

Hoeveel m2 heb je?

De huur is laag. Dat betekent normaal gesproken een mindere locatie waardoor het potentieel lager is. Wat zou de max. omzet zijn die je daar kunt draaien?

De fee is een van je grote kosten: 5% van 340= 17K

Verder gas-licht niet vergeten en de gebruikelijke algemene kosten. Ook de verkoopkosten (reclame e.d.) niet vergeten.

Al met al wordt het dan een activiteit die aardig is als je op dit moment zonder baan bent. (heb je branche-ervaring?)

Of er toekomst in zit hangt af van branche, locatie, levensloop van interieur/formule etc etc.

Hoe zit het met het huurcontract?

Franchise financieren is een link spel. Vaak wordt er te snel groen licht gegeven door de bank ("o, daar hebben we een arrangementje voor, als u de overwaarde van uw huis als onderpand geeft is het vanmiddag nog accoord"). Eigen beslissingen blijven nemen dus.

Kan een leuke kans zijn maar wel "even" je huiswerk maken.

Ard

• 0

branche: sportartiekelen

oppvl: 300m2

lokatie is redelijk goed, ik heb zelf in dezelfde winkel gewerkt, dus weet dat er potentie is.

Moet nog gaan praten met de Fgever, dus daar hangt het nu allemaal even vanaf.

Maar de bank is niet heel erg moeilijk dus, met dit soort dingen? Hoeveel kan ik verwachten van de bank 90%/10% of krijg ik minder dan 90%

• 0

Ik denk dat je het eerder rond de 70% moet zien...

Een solvabiliteit van 30% is normaal. De voorraad is bij (gedwongen) verkoop (faillissement) nog maar de helft waard of minder, dus dat verminderd de waarde van je onderpand drastisch.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

• 0

Een bank zal bij een financieringsaanvraag altijd kijken hoeveel "risicokapitaal"ingebracht gaat worden,Je kunt dan rekening houden net 20á 30 %, (afhankelijk van de branche). Dat risicokapitaal kan ook bestaan uit achtergestelde leningen!.

Je spreekt over franchise, sommige banken hebben hiervoor speciale arrangementen afgesproken met de franchisegever, waarin afspraken vastliggen over eigen inbreng,bankkosten, verzekeringen etc.. Wellicht eens vragen of jouw bank zo'n arrangement heeft en wat daarin vastgelegd is. Basis is dan meestal een "ondernemersplan" gemaakt door de franchisegever. Blijf hierbij wel zelf aan het stuur zitten door zelf kritisch naar deze plannen te kijken voor wat betreft haalbaarheid exploitatie, niet altijd klakkeloos aannemen wat de franchisegever hierover op papier zet.

• 0

Hoi Peter,

Bedankt voor je vraag! Dat geeft mij de kans om je probleem van een andere kant te belichten.

Zoals de meeste potentiële ondernemers begin je bij de financiering. Maar banken (evenals investeerders) lenen alleen aan ondernemers in wie ze vertrouwen hebben. Dat vertrouwen moet je verdienen.

Wat mij betreft zul je je eerst moeten bewijzen als ondernemer. Heb je wel eens bedrijf geleid of wellicht ben je een bedrijf begonnen? Wat heb je daarbij exact voor elkaar gekregen? Vind je leuk om ondernemer of manager te zijn? Maakt niet uit of dat hoe klein of groot dit bedrijf ooit was, alles is relevant als het maar met zelfstarter of leider te maken heeft .

Als je ervaring hebt als ondernemer en manager zul je ook een fantastisch businessplan moeten schrijven. Het businessplan is jouw visie op de toekomst van je markt en je bedrijf. Eerst geef je aan wat je weet van deze markt: je klanten je concurrenten. Daarna over je producten. Ook geef je aan wat je ervaring is als ondernemer. Hoe lang ben je hier in actief en wat heb je gerealiseerd. Vervolgens geef je aan hoe je de omzet van je bedrijf gaat laten groeien en wat je daarvoor gaat doen. Natuurlijk moet je ook je financiën laten zien en hoeveel geld je nog nodig hebt.

Lees ook een mijn serie artikelen over businessplanning (gebundeld op mijn website) en het artikel over banken hier op higherlevel (in het hoofdmenu, onder "extra" en dan "columns").

Als je nog vragen hebt kun je me altijd bellen. Voor jou en al mijn mede-higherlevelers geldt: een eerste gesprek is gratis. Succes ermee!

Met vriendelijke groet,

Ties

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar