• 0

Waardebon korting en BTW

Ik heb enkele vrage i.v.b. met het opzetten van een factuur.

 

1. het product biedt ik aan op het internet en kost 100.00 euro Exclusief BTW

2. De koper heeft van mij een 5 euro Discount Voucher of Waardebon gekregen die hij activeert.

 

Hij betaald dus in totaal 95.00 Euro

 

Vraag: Moest ik nu BTW berekenen, gaat dat dan over 100.00 Euro of over de 95.00 Euro?

 

Dank je

 

Jan

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij heeft van jou waarschijnlijk een voucher incl. btw gekregen ? Of beter, je moet die voucher zien als een deel geld en een deel btw (wat voor de consument de waarde heeft van 5 euro)

 

Dus je gaat uit van die 100 euro ex btw - die 5 euro waar je de btw nog vanaf haalt = 4.20.

 

Dus je berekent 19% van 95.8

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je geeft toch gewoon een korting op je verkoopprijs? Dus is je uiteindelijke prijs 95 of 95,2 en daar bereken dan toch je btw over ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Klopt waardebonnen, kadobonnen vertegenwoordigen een geld bedrag, dus op het moment dat je ermee gaat betalen. Dus in dit geval betaal je 5 Euro waarde bon en 114 euro cash.

 

Dit betekend dat je 19 euro BTW aan de belastingdienst moet afdragen.

 

Dus bij verkoop van en / of weggeven van de bon is geen BTW op van toepassing.

Link naar reactie
  • 0

Je geeft toch gewoon een korting op je verkoopprijs? Dus is je uiteindelijke prijs 95 of 95,2 en daar bereken dan toch je btw over ?

 

Zoals ik het lees heeft de klant een keer een waardebon gekocht, daar heeft hij toen geen btw over betaald.

 

Zoals jij het ziet is het een bon die hij ooit heeft wegggeven om de volgende keer korting te krijgen

 

Kan inderdaad beiden :-)

 

Misschien kabn de vraagsteller zeggen hoe het gegaan is...

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Lees ik dat goed en heb ik ook nog met twee btw tarieven te maken?

 

Die waardebon geef ik overigens weg en wordt niet door de klant betaald of gekocht. Mijn systeem werkt zo dat na een eerste aankoop krijgt de klant een voucher die hij bij de volgende aankoop mag gebruiken.

 

Als je het niet erg vindt, kan ik mijn ontwerp (exel) aanhangen om te zien of ik daarmee op de goede weg zit.

 

Zou je daar eens overheen willen zien?

 

Jan

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie
  • 0

Lees ik dat goed en heb ik ook nog met twee btw tarieven te maken?

 

Als je het niet erg vindt, kan ik mijn ontwerp (exel) aanhangen om te zien of ik daarmee op de goede weg zit.

 

Zou je daar eens overheen willen zien?

 

Jan

 

Hoe komt je klant aan die bon? Is er ooit voor die bon betaald? Zeg maar als boekenbon of zo?

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

OK, nog even op een rijtje zetten.

 

De klant koopt een product voor de normale volle prijs. 100 euro

Daarvoor krijgt hij a. het product en b. een waardebon of beter tegoedbon van 5 euro die hij mag activeren bij de volgende koop.

 

Bij die koop verschijnt dus de waarde van die bon op de factuur.

Dan staat dus op de factuur 100 - 5 = 95 euro en over die 95 euro bereken ik 19% btw zoals ik het nu zie.

 

Jan

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie
  • 0

OK, nog even op een rijtje zetten.

 

De klant koopt een product voor de normale volle prijs. 100 euro

Daarvoor krijgt hij a. het product en b. een waardebon of beter tegoedbon van 5 euro die hij mag activeren bij de volgende koop.

 

Bij die koop verschijnt dus de waarde van die bon op de factuur.

Dan staat dus op de factuur 100 - 5 = 95 euro en over die 95 euro bereken ik 19% btw zoals ik het nu zie.

 

Jan

 

Goed gezien! Dit omdat hij die bon van je heeft gekregen en niet heeft gekocht

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Zover zo goed en heb het begrepen. Maar dan rijst bij mij de vraag hoe het zit het met verzendkosten?

 

mijn klant betaald de door mij voor dat product berekende verzendkosten.

 

Moet ik daarover ook BTW berekenen?

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie
  • 0

De begrippen kortingsbon en waardebon, cadeaubon lopen hier een beetje door elkaar volgens mij.

 

Als iemand een kortingsbon uit een reclamefolder knipt of tijdens een flyeractie een kortingsbon krijgt om vervolgens iets met korting te kunnen kopen is dat natuurlijk iets anders als wanneer iemand een cadeau of tegoed bon koopt.

Zie de bon waar iemand voor betaald maar als een soort statiegeld als je de 'werking' ervan probeert te begrijpen.

 

De BTW discussie is volgens mij helemaal niet nodig.

Een bon heeft een bepaalde waarde en is meestal gekoppeld aan een voorwaarde. Bijvoorbeeld x% korting op ...... bij aanschaf van ... of een x bedrag korting bij aanschaf van ......

De voorwaarde zal ook meteen duidelijk maken of het om een actiekorting gaat waarbij een iets aangeschaft kan worden tegen een bepaalt bedrag, de voorwaarden zullen er dan bij staan en dus ook of iets in of ex btw is.

 

Deze discussie heeft wel wat raakvlakken.

 

Edit we hebben ook een prima zoekfunctie

Zoek even op verzendkosten en BTW, dan heb je meteen het antwoord

 

Link naar reactie
  • 0

De tip van de zoekfunctie zal ik zeker vaker en eerst gaan gebruiken desalnietemin: Dank jullie allemaal voor het meedenken en de tips.

 

Jan

:-))

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie
  • 0

Heb er een nachtje over geslapen en nog eens de verschillende reacties in deze postings nagelezen. Ook heb ik enkele postings gelezen die over ditzelfde onderwerp gaan en stel vast niet de enigste geweest te zijn die duidelijkheid wou.

 

Ik ga er 100% vanuit dat die mensen in dit forum met een belastingtechnische achtergrond en die op mijn vraag gereageerd hebben het zullen weten;

 

Dus: doorberekende verzendkosten zijn Omzet en er moet dus BTW op berekend worden. (doorgaans het percentage van de gehele order)

 

Hier is mijn conclusie en de manier zoals ik denk het op te gaan lossen.

 

Mijn shoppingcart (en ik denk de meeste andere carts ook) laat toe kortingen te geven op heel veel verschillende manieren.

 

1. Ik schrijf daarom wel op mijn rekeningen dat er Shipping & Handling bestaat maar het bedrag = 0.00 (denk dat dat goed overkomt bij de koper.

2. Ik heb natuurlijk het verzenden op de totaal prijs bijgeteld en dat word zo door de koper betaald en over dat totaal bereken ik de 19% btw. wat een clevere koper vanzelfspreken ook wel in de gaten heeft.

3. Om nu te voorkomen dat die klant zich besodemieterd voelt wanneer hij in 1 keer meerdere items besteld en zo dubbel shipments betaalt pas ik een korting systeem toe.

 

3a. Bij 1 item (geen korting) Bij 2 items zoveel korting geven dat gelijk staat aan het teveel berekende. 3de ook, 4e item ook enz. enz.

 

Ik denk hiermee eventuele discussies met eventuele belasting controleurs over het wel of niet berekenen van btw op verzendkosten uit de weg ben gegaan.

 

Als ik daar wat gemist heb laat het dan alsjeblieft even weten en nog bedankt voor de vele gedane toch goeie reacties.

 

Jan

 

 

 

 

Nu eindelijk ook in Nederland. Kijk voor meer infomatie op http://www.piedmont-digital-graphics.com

FabricFast Ultra, de nummer 1 pigment inks voor digitaal printen (piezoelectric) op textiel en Art canvas.

Translution transfer papier voor professionele transfers naar 100% Katoen of 50%-50% blend.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.