• 0

vof failliet / bv ook ?

Mijn vraag is of er iemand is die weet of een curator bij een faillisement ( van mijn vof ) ook aan de bv mag komen welke ik ook in bezit heb , valt deze dan automatisch in het faillisement of niet.

Want de bv is een aparte rechtspersoon , met mij als aandeelhouder , lijkt mij dus dat hij daar niets mee kan.

Het is een bv waar op dit moment niets in gebeurt maar waar ik nog wel verrekenbare verliezen in heb.

 

groeten,

Ad.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn juridische kennis is niet groot, maar ik redeneer als volgt.

 

Als de VOF failliet gaat, ben je persoonlijk aansprakelijk. De aandelen die je in de BV hebt worden gezien als vermogen. Indien je de schuld van de VOF niet kan voldoen met ander persoonlijk vermogen zou de curator wel eens naar de BV kunnen gaan kijken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

dus hij kan deze evt. verkopen , of opheffen wat hij nu wil gaan doen.

 

als ik het goed begreep kan ik tot 5 jaar die verliezen prive verrekenen.

 

nu had ik die bv op een post adres , nu komen er nog wel van de belasting brieven binnen en moet betalen (geen grote bedragen) maar ii kan dat niet want ben met mijn vof failliet en zit nu in de sanering.

 

hoe moet ik daar mee omgaan ?? , curator doet er niks mee.

 

Ik krijg zo de belasting weer achter mij aan , kan ook geen boekhoudkundig bureaux inhuren daar ik niks meer heb , alles is verkocht wat van mij prive was .

 

gr.

ad

Link naar reactie
  • 0

Bij opheffing van de BV worden het vermogen van de BV (na verrekening van openstaande posten) aan de aandeelhouders uitgekeerd. Maar als ik je verhaal goed begrijp is het vermogen van de BV nihil.

 

Mijn juridische kennis houdt hier een beetje op. Wellicht kan een expert hier een beter antwoord op geven?

Link naar reactie
  • 0

Dag Ad,

 

De curator zal naar 2 dingen kijken:

1. heb jij een vordering op de BV of valt er in de BV nog geld te halen dat dan naar prive geboekt kan worden;

2. hij wil voorkomen dat jij in de BV als ondernemer verder gaat.

 

1e: Als er in de BV nog geld zit of te halen valt bij een schuldenaar, dan zal de curator daar werk van maken. Wat hij daarmee in de BV ophaalt, kan als dividend naar privé en dan dus gebruikt worden om crediteuren van de vof te betalen.

 

2e: je vof is failliet. Het is dan onwenselijk dat je dezelfde (of andere) activiteiten in de BV gaat uitvoeren. Temeer daar de BV rechtsbescherming biedt als de zaak klapt. De curator zal altijd willen voorkomen dat jouw positie verder verslechterd en zal je dus de opties uit handen willen nemen, die dat in potentie kunnen veroorzaken.

 

Dus ja, hij zal eerst bezien wat er te halen valt uit de BV (jouw aandelen zijn immers privé bezit, zie antwoord Progression) en daarna zal hij de BV ontbinden om te voorkomen dat je in de BV verder gaat met een failliete onderneming (let wel: een curator (en ik) geeft geen oordeel over jouw denk- en handelswijze en wat je wel of niet zal doen).

 

Succes met de situatie. Hopelijk kom je eruit.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi ,

 

nu heb ik nog een vraag ,

 

op mijn bv staan nog wat rekeningen open , nu is er in die bv niets meer en ikzelf heb ook niets vanwege prive failliet .

Hoe moet ik daar mee omspringen ?? als zij een herinnering sturen ??

 

Ik kan niets en mag niets , hoe moet ik daar op reageren ??

 

Gewoon met een reactie dat er niets meer is ??

 

groetjes,

 

Ad

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ad,

 

De BV verkeert dan in feite in een voorstadium faillissement. Er staat dus hetzelfde te gebeuren als privé.

 

Het zou netjes zijn als je de schuldeisers van de BV een briefje stuurt waarin je het voornemen tot opheffing van de BV kenbaar maakt en aangeeft dat er geen middelen zijn, ook niet in privé wegens faillissement. Dan weten zij waar ze aan toe zijn en kunnen zij de vordering op jou afboeken (en dus als fiscaal aftrekbaar verlies verwerken in hun administratie).

 

Overleg wel met de curator of hij dit ook wenselijk acht. Immers: je mag zelf geen handelingen verrichten meer voor de BV!!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.