• 0

Kosten opvoeren in Stamrecht

Hallo,

 

Nog niet zo lang ben ik in bezit van een Stamrecht BV die inmiddels een lening aanmezelf verstrekt tbv een hypotheek. Rente betaal ik dus marktconform aan mijn eigen BV. Er zijn verder geen andere activiteiten binnen de BV.

 

Heb overigens voor een hoge rente gekozen (marktconform + 25%) zodat het kapitaal snel groeit en ik dus sneller van mijn 'externe' geldverstrekker af ben.

 

Mijn vraag is: welke door de fiscus geaccepteerde kosten kun je bij je eigen Stamrecht in rekening brengen zoals rekeningen voor internet, de jaarlijkse opgave, maar welke nog meer?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie.

 

Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Oprichtingskosten (notaris e.d.)

- Oprenting stamrecht

- Kosten KvK

- Kosten accountant/boekhouder

 

Dat is het wel zo'n beetje.

 

Heeft de stamrecht-BV bij het verstrekken van de hypotheek ook een afsluitprovisie bedongen? Ook aardig aftrekpostje in de ib.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Patrick

 

Odeon noemt inderdaad de kosten die van toepassing zijn. Als je bij jouw BV geleend hebt, dan zal geen afsluitprovisie bedongen zijn, lijkt me.

 

Vergeet ook de bankkosten (aanhouden van de rekening) niet! En bedenk je dat die hoge rente in de BV wel eens tot een winst en dus VPB kan leiden. Staat inderdaad wel een hogere IB aftrek tegenover.

 

Kosten voor een pc en telefoon zijn moeilijk zakelijk te bewijzen! Je belegt niet (online) met het geld en wie je moet bellen uit zakelijk belang als al het geld in de hypotheek zit? Lijkt mij ook niet zakelijk.

 

Zoek niet het onderste uit de kan door kosten op te voeren die niet zakelijk zijn, maar beperk je tot hetgeen genoemd is.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Margarino

 

De BV mag reiskosten vergoeden tegen 19 cent per km. Dat kun je wel verdedigen. Vakliteratuur ook als je actief gaat beleggen. Voor beiden geldt wel: dit zijn componenten van de loonbelastingwet. Je moet dus formeel in loondienst zijn bij de stamrecht BV. Als je zelf gaat beleggen, dan kan dat wel (salaris bijv. 5.000 per jaar), maar dan moet je ook dat salaris genieten en dus jezelf als personeel aanmerken. Of dat wenselijk is (kijk naar je belastbaar inkomen) is een tweede.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

- Oprichtingskosten (notaris e.d.)

- Oprenting stamrecht

- Kosten KvK

- Kosten accountant/boekhouder

 

Dat is het wel zo'n beetje.

 

Heeft de stamrecht-BV bij het verstrekken van de hypotheek ook een afsluitprovisie bedongen? Ook aardig aftrekpostje in de ib.

 

Bij het invullen van de VpB mbv het programma van de belastingen merk ik dat de oprichtingskosten van de BV (notariskosten ed.) als immateriele activa op de balans gezet moeten worden. zelf had ik dit als kostenpost via de V&W opgevoerd net zoals ik dit ook meen op te merken uit de berichten op dit forum..

 

waar ga ik in de fout ?

 

Bij voorbaat dank voor de reactie.

 

Gr.

Mark

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost,

 

Dit was ook mijn eerste gedachte.

Ik ging twijfelen toen ik met het aangifte venootschapbelasting programma bezig was en bij het onderdeel immatreriele vaste activa er een post was : kosten van oprichting en uitgifte van aandelen (toelichting: kosten van oprichting en uitgifte van aandelen zijn o.a. notariskosten voor de oprichtingsakte)

ik had bij het vorige berichtje een screenprintje toegevoegd maar dat is waarschijnlijk niet opgenomen.

 

Gr.

Mark

VpB.thumb.jpg.00f8647d6dbf029f83c30efb1e908ba2.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.