• 0

Wanneer in aanmerking voor grijs-kenteken?

L.s.,

 

Als zzp-er, werkzaam in de ICT, zou ik graag een bestelauto op grijs-kenteken op de zaak te kopen.

 

Ervan uitgaande dat de belastingdienst geen toetsingsrecht heeft, lijkt mij dit geen probleem, de belastingdienst mag immers niet toetsen of ik specifiek een bestelauto nodig heb of dat een normale personenauto ook zou voldoen.

 

Echter, na overleg met een (nog niet de mijne) boekhouder, vertelde deze mij dat je als IT-consultant niet zo 1-2-3 in aanmerking komt voor grijs-kenteken.

 

Daarom wil ik in dit forum graag om een reactie vragen, ben benieuwd naar ervaringen en meningen van andere ondernemers.

 

Alvast bedankt,

Groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoewel ik je manier van vragen stellen nogal suggestief vind ("ik ga iets doen wat misschien niet mag, maar ik doe het lekker toch want ze mogen me toch niet pakken"), kun je wllicht eens googelen op "ondernemersregeling"

Vervolgens de definitie "bestelauto" even opzoeken

en tenslotte kun je gewoon op grijs kenteken rijden mits je je aan de voorwaarden houdt.

 

frans

 

vooruit : hier

en hier

en hier

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Hoewel ik je manier van vragen stellen nogal suggestief vind ("ik ga iets doen wat misschien niet mag, maar ik doe het lekker toch want ze mogen me toch niet pakken"), kun je wllicht eens googelen op "ondernemersregeling"

Vervolgens de definitie "bestelauto"

en tenslotte kun je gewoon op grijs kenteken rijden mits je je aan de voorwaarden houdt.

frans

 

Ah, dan heb ik zeker de verkeerde suggestie gewekt. Ik heb zelf een ideale situatie voor ogen, maar vraag me af in hoeverre die haalbaar is in mijn specifieke situatie.

 

Wellicht moet ik het anders brengen:

 

Op de website van de belastingdienst heb ik alleen regelgeving kunnen vinden die betrekking heeft op hoe de bestelauto gebruikt wordt en welke eisen er aan een bestelauto worden gesteld.

 

Nergens kan ik iets vinden of de belastingdienst ook nog eisen stelt (of mag stellen) aan je activiteiten om te beoordelen of je in aanmerking komt voor grijs-kenteken.

 

Logischerwijs zou ik denken dat, aangezien deze regeling voor ondernemers is, elke ondernemer hier gebruik van kan maken.

Link naar reactie
  • 0
Als u ondernemer bent en aan bepaalde voorwaarden voldoet, bent u voor de registratie van uw bestelauto geen BPM verschuldigd omdat voor die situatie een vrijstelling geldt. Dit is het geval als u ondernemer bent in de zin van artikel 7 van de Wet op de omzetbelasting 1968 (met uitzondering van het ondernemerschap dat voortvloeit uit het zesde lid) en u de bestelauto voor meer dan 10% gebruikt in het kader van uw onderneming.

 

Inderdaad, dit beantwoord mijn vraag.

Merci.

Link naar reactie
  • 0

Waarom mag je als ICT-er geen busje rijden???

 

De ICT-ers die bij ons komen, rijden allemaal een grijs kenteken bus! De link naar het BPM formulier biedt mij geen nieuwe info. Er staat niets in over wanneer wel en wanneer niet een ondernemer (en niet de auto!) in aanmerking komt voor een grijs kenteken. Sterker nog: daar zijn geen regels voor!

 

Sorry Frans, maar de 4 links die je aangeeft, zeggen alleen maar wat de vereisten aan de auto zijn voor een grijs kenteken en zeggen helemaal niets over de feitelijke noodzaak tot een grijs kenteken auto!

 

Nog sterker: zoals Andree al aangaf: de fiscus heeft geen toetsingsrecht! Zij mogen niet beslissen over de noodzaak van een bepaald activum, tenzij dat activum daadwerkelijk geen zakelijk belang dient (pleziervaartuig of 2 Rolls Royces bijv.).

 

Welke auto Andree wil rijden, staat hem vrij. De bus op grijs kenteken en zonder BPM is dus echt akkoord!

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.