• 0

onverschuldigde betaling terugvorderen?

met betrekking onverschuldigde betalingen zijn reeds een aantal topics behandeld, maar vanuit het perspectief van ontvanger van betalingen.

In dit geval zijn, door een fout van mijn kant, 2 cijfers op de factuur verwisseld Gevolg is dat een aanzienlijk bedrag bij iemand anders is bijgeschreven.

Via mijn opdrachtgever is contact gezocht met de ontvanger en deze geeft aan dat door priveproblemen het geld niet terug kan worden gestort. Wanneer het volledige bedrag wordt overgemaakt is onduidelijk.

Duidelijk is dus dat ontvanger het geld gebruikt heeft, daar ga ik maar vanuit, en dat deze niet in staat is om binnen korte tijd terug te betalen.

BW 6 Artikel 203

1. Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

 

2. Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.

 

Weet iemand hoelang (snel) het duurt voordat je weer over je geld kan/mag beschikken? Of kan het een kwestie van jareen worden?

 

bvd

 

[titel aangepast - mod]

Feel the breeze

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe kan het dat de bank niet die naam checkt? Wellicht kan je in die hoek wat zoeken? Ik ken het probleem wel dat bijvoorbeeld een ex personeelslid die nog in de adressenboeken staat een betaling rkijgt van een personeelslid met dezelfde achternaam. Als die namen echter niet kloppen met het nummer vind ik het een lastige case worden voor de bank.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou om te beginnen een beleefde brief met een boekenbon sturen met het vriendelijk verzoek het bedrag binnen twee weken over te maken.

 

Als daarop niet behoorlijk gereageerd en/of niet betaald wordt een sommatiebrief met nog een keer zo'n termijn.

 

En als daarop niet betaald wordt incassostappen (gerechtsdeurwaarder).

Link naar reactie
  • 0

dank voor de snelle reacties...

djluc:

de check van de bank schijnt bij sommige banken niet meer te gebeuren. De naam van de ontvanger komt in de verste verte niet overeen met de naam op de factuur. Maar kan zeker bekijken wat daar de mogelijkheden in zijn!

 

renep:

die laatste stap die je voorstelt, daar zijn gronden voor? en zo ja kan je me wellicht ook vertellen hoe te handelen indien het geld er echt niet meer is? ik bedoel van een kale kip valt niks te plukken

 

 

 

Feel the breeze

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Duidelijk is dus dat ontvanger het geld gebruikt heeft, daar ga ik maar vanuit, en dat deze niet in staat is om binnen korte tijd terug te betalen.

BW 6 Artikel 203

1. Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

 

2. Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.

 

Weet iemand hoelang (snel) het duurt voordat je weer over je geld kan/mag beschikken? Of kan het een kwestie van jareen worden?

Of u snel uw geld kunt krijgen, is afhankelijk van de vraag of de persoon in kwestie verhaal biedt.

 

Ik zou in een dossier als dit direct een sommatie sturen, om het moment van intreden van het verzuim vast te leggen en als er geen deugdelijke regeling tot stand komt overgaan tot dagvaarding.

 

Juist bij iemand die financiele problemen heeft is afwachten erg onverstandig.

Link naar reactie
  • 0

 

renep:

die laatste stap die je voorstelt, daar zijn gronden voor? en zo ja kan je me wellicht ook vertellen hoe te handelen indien het geld er echt niet meer is? ik bedoel van een kale kip valt niks te plukken

 

Afhankelijk hoe "kaal die kip is" , zou je kunnen proberen in goed overleg tot een betalingsregeling te komen, voordat je incassobureau's of deurwaarders gaat inschakelen. Je zult wel een lange adem moeten hebben in dit soort situaties.

Link naar reactie
  • 0

 

Via mijn opdrachtgever is contact gezocht met de ontvanger en deze geeft aan dat door priveproblemen het geld niet terug kan worden gestort.

 

In welk licht moet deze vraag worden gezien?

 

Is het zo dat u zelf een factuur heeft gezonden voor geleverde diensten met daarop verkeerde getallen, waardoor de opdrachtgever in de veronderstelling verkeerde dat het bedrag aan u is overgemaakt of is het zo dat u namens de opdrachtgever betalingen heeft uitgevoerd waarbij een fout is gemaakt?

 

Ik veronderstel dat de eerstgenoemde situatie aan de orde is. Voor u maakt het in beginsel niet uit, de vordering op de opdrachtgever blijft in stand. U zou zelfs de opdrachtgever een creditfactuur met dezelfde fouten kunnen sturen, een nieuwe factuur met de correcte getallen, voor het overige het probleem van de onverschuldigde betaling aan de opdrachtgever kunnen laten en om betaling verzoeken. Ieder rationeel denkend mens zou dat wel uit zijn hoofd laten om de klant niet te verliezen.

 

Het probleem is echter wel dat door een direct aan u toe te rekenen fout en de betalingsonmacht van de schuldenaar meer partijen langdurig met het probleem worden opgezadeld en hiervan nawerk ondervinden. Niet alleen u zelf moet hierdoor de vordering bewaken, ook uw opdrachtgever is genoodzaakt om de vordering te innen.

 

Om de opdrachtgever tegemoet te komen zou u kunnen overwegen om de vordering van de opdrachtgever over te nemen. Hiervoor moet de vordering door de opdrachtgever wel worden gecedeerd, maar daarmee is het probleem voor uw opdrachtgever wel opgelost en heeft die er geen omkijken meer naar. Hiervoor is wel een overeenkomst met de opdrachtgever noodzakelijk (de zgn. akte van cessie) Daarmee neemt u het werk voor de opdrachtgever uit handen. Dit heeft voor u ook het voordeel dat u niet afhankellijk bent van de inspanningen die de opdrachtgever zou moeten ondernemen. Nadeel is dat u zelf volledig het risico overneemt die aan de desbetreffende vordering kleven, maar dat zal in praktijk weinig uitmaken van de situatie dat de opdrachtgever hierin betrokken blijft.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

ik heb hier helaas ervaring mee.

 

1000 euro naar iemand overgemaakt.

Bleek uiteindelijk de persoon aan wie het overgemaakt was helemaal niet de persoon te zijn waar het geld naartoe moest.

 

Via mijn bank de bank van de ontvanger laten verzoeken om hun klant te vragen het geld terug te storten.

Is dus niet gedaan, daarop heb ik via de bank de naam en adres gegevens van de eigenaar van de bankrekening ontvangen.

 

Helaas ook een byzonder kale kip en kan ik het dus wel vergeten dat geld ooit nog terug te krijgen.

 

Nu ligt mijn zaak iets gecompliceerder doordat ik het geld dacht over te maken aan ene danny de koning en het geld uiteindelijk overgemaakt bleek naar ene hendrik de koning en dat de persoon danny de koning een oplichter bleek te zijn.

 

Maar feit is dat je afhankelijk bent van de persoon die het geld ontvangen heeft of naar de kantonrechter moet en maar moet hopen dat er iets te halen is (via kantonrechter ben je in een gunstig geval minimaal 1 a 1 1/2 jaar verder)

Link naar reactie
  • 0

hallo

Ik heb met grote verbazing gelezen dat het moeilijk is om je eigen geld terug te krijgen.

Ik ben op dit onderwerp terecht gekomen omdat ik in een soortgelijke situatie beland ben, maar er komt een ander probleem bij, nl de bank geeft in het kader van de privacy wetgeving geen naam en adres van de persoon die niet reageert op het verzoek om mijn geld ( € 1000) terug te betalen.

 

Weet iemand een manier om daar achter te komen?

 

Gesien

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg afgelopen week op mijn zakelijke rekening een bedrag binnen, terwijl ik zeker wist dat ik van niemand meer geld moest krijgen....

 

Omdat ik dus zeker wist dat het geld niet van mij behoorde te zijn, heb ik contact gezocht met dat bedrijf. Het bleek inderdaad een foutieve boeking, en men was blij dat ik het even meldde. Men zou contact opnemen met de bank om het terug te laten storten...

 

Een half uur later beldde men terug, met het verzoek het terug over te maken.

 

Wat blijkt :

 

Terugboeking van het afgeschreven bedrag is niet mogelijk als:

de terugboekingtermijn van 30 kalenderdagen na incasso-afschrijving is verstreken.

u een eenmalige schriftelijke machtiging hebt afgegeven, bijvoorbeeld voor een eenmalige aankoop bij een postorderbedrijf.

u een doorlopende schriftelijke machtiging kansspelen hebt afgegeven (een doorlopende telefonische machtiging kansspelen kunt u binnen 5 werkdagen terugboeken).

u hebt betaald met een acceptgiro.

u hebt betaald door zelf over te boeken naar het bedrijf.

het een periodieke overboeking betreft.

 

(Bron : ABN )

 

Dus bank geeft in principe aan dat je zelf beter had moeten opletten. De check die ze uitvoeren is nog maar 1 op de .... en dan wordt er alleen nog maar naar de eerste drie letters van de ontvanger gekeken. Wanneer ik niet wil mee werken, hebben zij in principe pech...

 

Nu heeft men nog meer pech, aangezien men dus op mijn zakelijke rekening gestort heeft, welke (logischerwijs) door mijn bank geblokkeert is. Ik kan nog wel ontvangen, maar verder niets meer.

 

Gelukkig begreep de Grote Baas bij mijn bank ook dat dit toch echt een foutieve boeking was, en heeft het teruggestort. Eind goed, al goed. Maar je blijkt dus zelf je verantwoordelijkheid te hebben (natuurlijk) en weinig stevig in je schoenen te staan in een geval als dit. Van de bank hoef je in ieder geval geen hulp te verwachten....

 

 

Link naar reactie
  • 0

hallo

Ik heb met grote verbazing gelezen dat het moeilijk is om je eigen geld terug te krijgen.

Ik ben op dit onderwerp terecht gekomen omdat ik in een soortgelijke situatie beland ben, maar er komt een ander probleem bij, nl de bank geeft in het kader van de privacy wetgeving geen naam en adres van de persoon die niet reageert op het verzoek om mijn geld ( € 1000) terug te betalen.

 

Weet iemand een manier om daar achter te komen?

 

Gesien

 

Hoi Gesien

 

Door wie is die 1000 euro verkeerd betaald?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf ook een keer een flinke onverschuldigde betaling gedaan (had te maken met oplichting en verkeerde voorletters).

 

Ik heb mijn bank verzocht dit bedrag bij de begunstigde terug te vragen.

Mijn bank heeft bij de bank van de begunstigde verzocht het bedrag terug te boeken.

De bank van de begunstigde heeft bij de rekeninghouder verzocht het geld terug te boeken.

De rekeninghouder weigerde dit.

 

Ik ontving daarop van Interpay (als ik het uit mijn hoofd goed zeg) een brief met daarop de exacte naam en adres gegevens van de rekeninghouder zodat ik het geld via een incassobureau/kantonrechter kon terugvorderen.

 

Helaas heb ik het nooit terug ontvangen doordat er gewoon niks te halen viel.

 

Maar via deze proocedure zou je dus de naam en adres gegevens van die rekeninghouder moeten kunnen krijgen.

Link naar reactie
  • 0

beste joost, zoals vermeld, ging het om mijn geld. Ik had een verkeerd bankrekeningnummer opgekregen.

Maar inmiddels. oh wonder, heb ik na 6 weken mijn geld toch terug.

Ik had een klacht over de beroerde afhandeling van mijn terugvorderingsverzoek, naar de direktie van de SNS bank gestuurd( mijn bank).

1 dag nadat ik de ontvangstbevestiging van hen had gekregen, stond het geld weer op mijn rekening.

 

Gesien

Link naar reactie
  • 0

als jij met de overschrijving aangeeft x euro over te willen maken op bank/gironr b met tenaamstelling c en het blijkt dat het banknr. niet overeenkomt met de naam die jij aangeeft lijkt het mij dat de bank een grove fout heeft gemaakt. De tenaamstelling klopt toch niet? dus moet de transactie niet doorgaan

 

Ikzelf werk bij een groot bedrijf en we ontvangen maandelijks iets van 600.000 betalingen. Dan gaat er ook wel s wat fout. Ik heb toch al regelmatig gezien dat iemand geld aan ons overmaakt en daar dan bij zet dat het voor bijvoorbeeld het gasbedrijf is en dat het om die en die fakturen gaat. Als wij op betrokkene dan een vordering hebben houden we het geld gewoon. (en storten het meerdere evt terug). Mooi wel dat we meemaken dat het hele bedrag dan door de bank teruggeboekt wordt.

ergo: schuld bij ons wordt dan nog hoger.

 

dus zoals hierboven ook al wordt aangetoond: de bank kan dus wel degelijk het bedrag naar je terugboeken

Link naar reactie
  • 0

als jij met de overschrijving aangeeft x euro over te willen maken op bank/gironr b met tenaamstelling c en het blijkt dat het banknr. niet overeenkomt met de naam die jij aangeeft lijkt het mij dat de bank een grove fout heeft gemaakt. De tenaamstelling klopt toch niet? dus moet de transactie niet doorgaan

 

 

Oh... dus jij moet aan Xantos een bedrag over boeken van 10K, maar je boekt hem per ongeluk over naar Xantes, dan is dit de bank zijn schuld ??

 

Als wij op betrokkene dan een vordering hebben houden we het geld gewoon.

 

Ach ja., zo kan het ook. Ik heb het afgelopen week gewoon netjes teruggestort...

 

ergo: schuld bij ons wordt dan nog hoger.

???

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.