• 0

verhalen kosten gerechtsdeurwaarder

Goedendag,

Ik hebe en wanbetaler waar ik al ruim 1 1/2 jaar achteraan zit en wat ondertussen een principe kwestie is.

De persoon is veroordeeld tot betalen door de kantonrechter en heeft na zeer veel moeite uiteindelijk het bedrag van de veroordeling betaald.

voor het zover was zijn er echter nog bijna 300 euro aan extra kosten gemaakt zoals kosten voor betekening, belag pogingen bankrekeningen, informatie kosten, kosten voor langsgaan van deurwaarder voor beslgleggen (waarbij niemand aanwezig was en er geen beslag gelegd kon worden).

 

Klant stelt zich nu echter op het standpunt dat hij het bedrag dat op de gerechtelijke uitspraak betaald heeft en de aanvullende kosten niet hoeft te betalen.

 

Hoe zit dat, kan met een veroordeling (kantonrechter) ook automatisch die extra kosten verhaald worden?

Ik wil namelijk eigenlijk volgende week gewoon wederom een gerechtsdeurwaarder langs sturen en nu met behulp van de politie en een slotemaker naar binnen laten gaan en de inboedel van zijn kroeg in beslag laten nemen en deze openbaar laten verkopen.

 

Maar kan ik dus die eerdere kosten en de kosten die nog gemaakt moeten worden voor dat beslag + openbare verkoop (snel een 800 euro aan nog te maken kosten) ook met die uitspraak op hem verhalen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goedendag,

Ik hebe en wanbetaler waar ik al ruim 1 1/2 jaar achteraan zit en wat ondertussen een principe kwestie is.

De persoon is veroordeeld tot betalen door de kantonrechter en heeft na zeer veel moeite uiteindelijk het bedrag van de veroordeling betaald.

voor het zover was zijn er echter nog bijna 300 euro aan extra kosten gemaakt zoals kosten voor betekening, belag pogingen bankrekeningen, informatie kosten, kosten voor langsgaan van deurwaarder voor beslgleggen (waarbij niemand aanwezig was en er geen beslag gelegd kon worden).

 

Klant stelt zich nu echter op het standpunt dat hij het bedrag dat op de gerechtelijke uitspraak betaald heeft en de aanvullende kosten niet hoeft te betalen.

 

Hoe zit dat, kan met een veroordeling (kantonrechter) ook automatisch die extra kosten verhaald worden?

Ik wil namelijk eigenlijk volgende week gewoon wederom een gerechtsdeurwaarder langs sturen en nu met behulp van de politie en een slotemaker naar binnen laten gaan en de inboedel van zijn kroeg in beslag laten nemen en deze openbaar laten verkopen.

 

Maar kan ik dus die eerdere kosten en de kosten die nog gemaakt moeten worden voor dat beslag + openbare verkoop (snel een 800 euro aan nog te maken kosten) ook met die uitspraak op hem verhalen?

De deurwaarder kan de kantonrechter vragen om de nakosten te begroten. Dit levert dan - wederom - een executoriale titel op.

Link naar reactie
  • 0

Dat zou dus betekennen dat direct na de uitspraak je weer naar de kantonrechter moet omdat ook het betekennen van het vonnis al geld kost.

Vervolgens moet je voor loonbeslag/beslag op bankrekeningen weer naar de kantonrechter.

Is daarmee het geld nog niet binnengehaald moet je weer naar de kantonrechter voor beslag inboedel

 

Zou je dus voor het maken van elke kosten toestemming aan de rechter moeten vragen? (overigens zal dat toestemming vragen ook steeds weer geld kosten).

 

Graag zou ik het resterende openstaande ebdrag bij het huidige incasso bureau willen weghalen en zelf een andere deurwaarder kiezen die binnen 48 uur beslag legt op de inboedel en hiervoor een openbare verkoop gaat organiseren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Vossie,

 

Met respect voor de principe-kwestie, is jouw tijd, jouw frustratie, jouw grijze haren hierdoor 300 euro waard ??

 

Als ik het zo lees heb je het grootste deel van je geld gekregen en kom je nu in een cirkel terecht om steeds die extra kosten vergoed te krijgen.

 

Persoonlijk zou ik het als een leermoment zien en aan dat leermoment hangt een prijskaartje van 300 euro. Als ik door die les voorkom in de toekomst hetzelfde mee te maken, is mij dat zeker waard. Daarnaast is mijn frustratie niet met 300 euro af te kopen.. ( wel met Ben & Jerry ijs trouwens ;D )

 

Succes

Taco

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat zou dus betekennen dat direct na de uitspraak je weer naar de kantonrechter moet omdat ook het betekennen van het vonnis al geld kost.

Vervolgens moet je voor loonbeslag/beslag op bankrekeningen weer naar de kantonrechter.

Is alleen een briefje.

Is daarmee het geld nog niet binnengehaald moet je weer naar de kantonrechter voor beslag inboedel

Nee, is executoriaal.

Graag zou ik het resterende openstaande ebdrag bij het huidige incasso bureau willen weghalen en zelf een andere deurwaarder kiezen die binnen 48 uur beslag legt op de inboedel en hiervoor een openbare verkoop gaat organiseren.

Wat let u?

Link naar reactie
  • 0

Beste Vossie,

 

Met respect voor de principe-kwestie, is jouw tijd, jouw frustratie, jouw grijze haren hierdoor 300 euro waard ??

Ja in dit geval is dat het me zeker waard. dit is er een in de categorie koste wat koste tot de laatste cent laten betalen en het liefst zijn bedrijf daarbij om zeep helpen.

 

Als ik het zo lees heb je het grootste deel van je geld gekregen en kom je nu in een cirkel terecht om steeds die extra kosten vergoed te krijgen.

 

Persoonlijk zou ik het als een leermoment zien en aan dat leermoment hangt een prijskaartje van 300 euro. Als ik door die les voorkom in de toekomst hetzelfde mee te maken, is mij dat zeker waard. Daarnaast is mijn frustratie niet met 300 euro af te kopen.. ( wel met Ben & Jerry ijs trouwens ;D )

 

Succes

Taco

 

Deze persoon heeft een eigen bedrijf (bar dancing) en geeft daar wekelijks meerdere feesten.

Een persoon die de ene keer beweerd niks ontvangen te hebben, de volgende keer weer beloftes tot betalen doet, dan weer zegt dat je de pot op kan enz...

Dan uiteindelijk na dreigen met failliet laten verklaren van hem en zijn bedrijf het bedrag betaald dat op de uitspraak van de rechter stond en nu dus weigerd de extra gemaakte kosten te betalen.

 

Voor de duidelijkheid: het orginele bedrag bedoeg 87 euro (ja ook daarvoor stap ik regelmatig naar de kantonrechter, zeker als het iemand is die duidelijk wel het geld heeft om te betalen).

Tot op heden was dat bedrag opgelopen tot 587 euro en daarvan heeft hij er dus slechts 287 euro betaald.

 

Laten lopen zal ik deze persoon zeker niet, die heeft me ondertussen zo geiriteerd dat ik hem en zijn zaak met alle plezier omzeep help (figuurlijk gezien dan he;-) )

 

En dat alles voor een opblaaspop van 72 euro :p

 

Ondertussen dus gewoon een principe zaak.

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid: het orginele bedrag bedoeg 87 euro (ja ook daarvoor stap ik regelmatig naar de kantonrechter, zeker als het iemand is die duidelijk wel het geld heeft om te betalen).

Tot op heden was dat bedrag opgelopen tot 587 euro en daarvan heeft hij er dus slechts 287 euro betaald.

 

Kan je voor zulke kleine bedragen naar de rechter?

Link naar reactie
  • 0

ja hoor, heb een keer een klant gehad die een bestelling van 35 euro geplaatst had en me daarna vertelde dat ik in de stont kon zakken omdat hij toch niet ging betalen en ik toch niet naar de rechter zou stappen voor dat bedrag.

 

2 maanden terug is zijn inboedel deels openbaar verkocht om een bedrag van 1650 euro te betalen aan alle kosten die er gemaakt waren om hem veroordeeld te krijgen en het geld binnen te krijgen.

De aankoop van die vibrator zal hij zich nog lang herinneren denk ik ;D

Link naar reactie
  • 0

Het kan natuurlijk, procederen over zulke minieme bedragen... maar je moet dan wel heel erg zeker zijn te gaan winnen, anders zadel je jezelf met kosten op die veel hoger liggen dan het bedrag dat je eigenlijk wou innen.

 

Zeker voor mensen die er gewoon maar van uitgaan dat ze overal mee wegkomen omdat ze denken dat de tegenpartij de moeite niet zal nemen lijkt het wel eens nodig.

Link naar reactie
  • 0

Procederen is inderdaad pas rendabel als het om een bedrag van 300E of meer gaat. De kosten wegen anders niet op tegen de vordering. Zelfs een rechter zal de kosten anders afwijzen. (niet in verhouding).

Indien er een uitspraak van de rechter ligt (ter executie) kan de deurwaarder beslag leggen. Echter het probleem is dat een deurwaarder dit het minst leuke van zijn/haar vak vind en je dus druk moet gaan uitoefenen om alles te verhalen.

Een tip: als je via de rechter wilt gaan vorderen laat dan een verhaalsonderzoek doen! het is wel handig om te weten of het verhaalbaar is.

Een uitspraak is trouwens 20 jaar geldig mits je de debiteur jaarlijks blijft sommeren om te betalen.. (totdat deze geld heeft).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.