• 0

Het kopen van website

Beste forum genoten,

 

Ik heb op dit moment een leuk draaiende webshop. Maar denk natuurlijk aan de toekomst.

In de toekomst wil ik namelijk, of ben ik van plan, een concurrent over te nemen. Hiermee doel ik op een concurrende website (webshop). Hiermee probeer ik mijn marktaandeel te verhogen. Zo koop ik een 'goede' naam en kan ik deze gaan uitbreiden, althans proberen.

 

Maar hoe bepaal ik een goede prijs, dus welke prijs is goed voor een website? Hebben jullie wellicht info hierover?

 

Of andere tips en adviezen zijn welkom.

www.allsexstuff.nl -- de sexshop voor al uw seksuele wensen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1

Marvino,

 

Of het nu gaat om een webshop, loempiakraam of een bedrijf met 50 vestigingen in 35 landen, alles draait uiteindelijk om terugverdientijd. Dus de hamvraag is: Hoeveel winst maakt die website en hoe lang ben jij bereid er over te doen om het terug te verdienen? Als de site € 10K winst maakt en jij er 5 jaar over wil doen om het terug te verdienen is dat bedrijf jou een halve ton waard.

 

Daarnaast zouden er nog andere redenen kunnen zijn om een overname te plegen, maar die zijn heel persoonlijk. Jouw accountant zou je wellicht het beste kunnen informeren hoeveel je voor die overname kunt vrijmaken dan wel laten financieren. Dit is trouwens ook de man / vrouw die je over de fijne kneepjes van bedrijfswaardering zou kunnen bijpraten.

 

Er zijn tallloze modellen voor bedrijfswaardering, maar uiteindelijk komt het er op neer hoeveel JIJ bereid bent neer te leggen.

Link naar reactie
  • 0

Het is ook belangrijk om te kijken hoe de webshop scoort.

 

Hoe goed scoort de site in google op relevante trefwoorden?

 

Wat zijn de bezoekers statistieken?

Er is een grote kans dat de webshop een statistieken programma heeft draaien.. vraag naar deze gegevens en bestudeer deze eens.

 

Hoe groot is bijvoorbeeld de lijst met nieuwsbrief aanmeldingen? Dit is een lijst met (potentiele) klanten!

 

Ook kun je kijken naar bijvoorbeeld de pagerank van de pagina.

 

Het voordeel van internet is dat bijna alles meetbaar is. :)

 

 

Daan Walraven is internet marketier en de oprichter van Indepth Internet Marketing.

(marketing voor ondernemers met een klein budget)

 

We geven nu alle nieuwe klanten een korting van 20%!

-> www.indepth.nl <-

Link naar reactie
  • 0

Zoals Ruben al schreef: terugverdientijd, daar gaat het om.

 

Ik zou zelf niet direct willen betalen voor een pagerank of voor vindbaarheid in zoekmachines. Er zijn veel methodes om die omhoog te schroeven, maar als je geen conversie hebt (verkopen dus) blijft dat een gok. Ben je in staat die eventuele bezoekers te veranderen in klanten? En als je daarop 'ja' zegt, waarop baseer je dat en hoe zeker ben je van je zaak?

 

Je moet uitrekenen (of inschatten) wat 1 klant je waard is. Dat moet je uitgangspunt blijven. Zaken als 'bezoekers', 'kijkers', 'potentie' of 'potentiële klanten' lijken erg op koffiedik kijken. Natuurlijk kun je daar als ervaren en optimistische ondernemer ook een waarde aan toekennen, maar dat moet je je dan wel kunnen permitteren.

 

Vraag je ook eens af wat je met het overnamebedrag voor je eigen zaak zou kunnen doen. Levert dat niet meer op? Want waarom zou je concurrent met die goede naamsbekendheid eigenlijk willen verkopen?

 

Ik zou, als ik jou was, in ieder geval een nuchter rekenwonder als partner in deze inschakelen. Dat voorkomt dat je je teveel laat leiden door dromen en gewenste kansen.

 

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Een zeer belangrijk punt wat vaak vergeten wordt is de reden waarom de webmaster de website verkoopt.

 

Iemand die een goedlopende webwinkel heeft zal deze niet zomaar verkopen.

 

Ik merk overigens dat er steeds vaker dit soort vragen komen. Op mijn blog heb ik daarover een paar maanden eens een artikel geschreven. Hieronder vind je een klein deel van het artikel (zal geen url plaatsen omdat het anders weer als spam wordt gezien ;-))

 

 

Om te bepalen of dat een website interessant is om over te nemen kun je onder andere naar de volgende zaken kijken:

 

Bezoekersaantallen uniek;

Aantal bezoekers;

Aantal pageviews;

Google pagerank;

Aantal inkomende links;

CMS systeem (makkelijk te onderhouden?);

Ranking binnen de zoekmachines;

Potentie, wat is er nog te verbeteren aan de website?;

Mening van andere mensen over de website (zoek bijvoorbeeld eens op de domeinnaam en kijk wat andere mensen er over schrijven;

Hoe is de hosting geregeld, hoe lang loopt het contract nog?;

 

Overnamecontract

Verder zul je bij het opstellen van een overnamecontract aan de volgende zaken moeten denken:

 

Domeinnaam overzetten (zeer belangrijk!);

Intellectueel eigendom (zorg dat de inhoud ook van jou wordt;

De website, dus pagina’s en eventueel database(s);

Overname hostingcontract;

Eventuele inwerkperiode.

 

Succes met de eventuele overname!

Meer informatie over internet marketing lees je op mijn persoonlijke weblog: http://www.karelgeenen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.