• 0

Hoe voorkom je dat een retailer jouw product kaapt?

Beste iedereen,

 

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met het volgende probleem:

 

Momenteel ben ik bezig om een productidee op haalbaarheid te toetsen. Mijn probleem is als volgt:

 

Ik wil een zeer eenvoudig product laten maken dat nog niet op de markt is. Graag wil ik het via een grote retailer/keten verkopen. Ik heb een tijdje werkervaring in fmcg-marketing en vertrouw erop dat ik het potentieel van het product kan bewijzen aan de retailer. De retailer zou het product ook zelf makkelijk in China kunnen laten maken.

 

Ik heb geen enkele ervaring met importeren (bezig in te lezen en binnenkort naar de int. handelsbeurs) en ondernemen, maar ik vind het wel ontzettend leuk om dit te doen. Veel leuker dan werken voor een baas! :)

 

Hoe kan ik voorkomen dat de retailer dit gaat doen? Hoe kan ik hem zover krijgen mijn product af te nemen?

 

Heeft iemand ook tips hoe beslissing te maken ten aanzien van 1) waar te produceren 2) transport inkopen tot aan de deur (CIF) of de doe-het-zelf variant?

 

Lastig vind ik het. Ik hoop dat jullie hier ervaring mee hebben of een slimme oplossing kunnen bieden.

 

Heel veel dank voor jullie hulp!

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

-Klopt, mijn excuses. In het echte leven, niet sarcastisch, wordt een directe (eerlijke) reactie wel vaak gewaardeerd. Het gaat tenslotte om feiten. Neemt echter niet weg dat een vriendelijke benadering (vaak) beter werkt

 

En daar is niets mis mee, maar je moet gewoon niet de reakties van anderen beoordelen uit naam van de topicstarter, die in tegenstelling tot wat jij dacht wel degelijk wat aan de geboden antwoorden had... :)

 

-Dat snap ik. Echter probeer ik via deze weg een reactie te onlokken van de anonieme "sender".

 

En die heb je dus gekregen - iedereen tevreden!

 

Hoe weet je dat ik dè reactie heb gekregen? Ben jij ...... ;)

 

-

En daar is niets mis mee, maar je moet gewoon niet de reakties van anderen beoordelen uit naam van de topicstarter, die in tegenstelling tot wat jij dacht wel degelijk wat aan de geboden antwoorden had... :)

-

 

O ja?

 

Wie zegt dat een mal de grootste kostenpost is? Hij "gelooft" het nu, maar is het zo?

 

Wat is hèt product eigenlijk?

 

De meeste weten het zo goed, terwijl over hèt product niet is gerept. Dat lijkt me dan zo sterk (en -werkende- glazen bollen zijn nog niet uitgevonden).

 

Link naar reactie
  • -1

 

 

Aantal stuks is niet belangrijk.

 

Belangrijk is;

a. hoeveel mallen heb je nodig (zie een fax, laptop, etc; vaak meerdere mallen)

b. hoe wordt de mal gebruikt (aan de mal zelf heb je niets); hoe staat het met de "source" (machine) afschrijving?

c. hoe complex is de mal (het eindproduct is een dopje of een complex product)

d. hoeveel denk je te gaan produceren (totaal)

e. wat kost de designer

f. machine beperkingen

g. etc

 

Een belangrijk punt welke altijd een schatting blijft;

Hoeveel stuks ga ik verkopen over de gehele productie periode?

 

Vergeet niet dat het verschil tussen 100 en 10.000 groot is. En tussen 10.000 en 1.000.000 zitten aardig wat stops.

 

Als je echt denkt beter te worden van dit idee; maak dan een prognose en bedrijfsplan. Heb je toch nodig bij het vinden van (goede) mensen.

 

 

Snap je zelf nog wel wat je nu precies schrijft ?

 

 

De topicstarter heeft het over een eenvoudig product waarvan wij niet weten hoe het eruit ziet. Wat is eenvoudig ? Een product dat net als een deurrubber gewoon door extrusie gevormd kan worden ? Of hebben we het over een complexe vorm die om een complexe matrijs vraagt of misschien wel uit meerdere componenten moet worden samengesteld ?

Om diezelfde reden hebben wij dus ook geen enkel idee wat het formaat van het product is, welke productie methode het meest zinvol, hoe groot de markt is voor deze producten, of het sowieso wel zinvol is om het product in kunststof te maken.

Vragen die we aan de hand van de omschrijving "eenvoudig" niet kunnen beantwoorden.

 

Het is duidelijk dat de topicstarter op dit vlak nog weinig kennis heeft, dan heeft het dus geen enkele zin om de topicstarter te gaan vermoeien met informatie die nu alleen maar meer vragen oproept.

 

 

Toch is het fijn om te lezen dat onze expert dezelfde conclusie trekt die ik in mijn eerste post ook al trok, begin aan een businessplan.

Door aan een businessplan te werken loop je vanzelf tegen bovenstaande vragen aan en zul je ook de antwoorden vinden die in jouw geval van toepassing zijn.

 

Of je wel of niet tegen de grote op kunt is een heel andere discussie.

Het is jammer dat het antwoord van Ruben zo wordt afgekraakt. Wat hij probeert te zeggen is dat je zonder grote organisatie juist veel flexibeler bent in de manier waarop je als bedrijf functioneert.

We hebben het nu over Blokker maar misschien is het wel een product voor een branche waar men helemaal geen interesse heeft om zelf al die heisa op de hals te halen, dan ben je hier "bang" gemaakt voor niks.

 

Dat je geen nieuw product in je uppie komt maken is grote onzin dat wordt bewezen door een groot aantal uppies op dit forum die dat wel gelukt is.

Link naar reactie
  • 1

 

Ps; Richt je pijlen op DLA. Grote onzin wordt verkocht...

 

Ben erg benieuwd wat je hier precies mee bedoelt?

 

Volgens mij ben je geen fabrikant wanneer je enkel producten invoerd.

 

Ja, zo kan ik wel blijven schieten? Ik heb echt geen flauw idee of deze opmerking nou op mij is gericht? Wij voeren als bedrijf namelijk een zelf ontworpen casing in, vormgegeven door onszelf en in opdracht van ons geproduceerd in China.

 

Alle interne electronica wordt door onszelf geproduceerd en geassembleerd. Dus geen flauw idee hoe je er bij komt dat wij alleen zouden invoeren?

 

En dat noem jij geen producent? Misschien beter lezen?

Link naar reactie
  • 0

 

Ps; Richt je pijlen op DLA. Grote onzin wordt verkocht...

 

Ben erg benieuwd wat je hier precies mee bedoelt?

 

Volgens mij ben je geen fabrikant wanneer je enkel producten invoerd.

 

Ja, zo kan ik wel blijven schieten? Ik heb echt geen flauw idee of deze opmerking nou op mij is gericht? Wij voeren als bedrijf namelijk een zelf ontworpen casing in, vormgegeven door onszelf en in opdracht van ons geproduceerd in China.

 

Alle interne electronica wordt door onszelf geproduceerd en geassembleerd. Dus geen flauw idee hoe je er bij komt dat wij alleen zouden invoeren?

 

En dat noem jij geen producent? Misschien beter lezen?

 

-in opdracht van ons geproduceerd in China.-

 

Wie produceerd hier dan?

 

Wat jullie doen is een extra handling uitvoeren (added value); de electronica installeren. Jullie producten zijn dus "made in Holland"?

 

In de volksmond wordt dit assemblage genoemd, geen productie.

 

Maar het klinkt natuurlijk veel mooier ;D

 

P.s, is het niet slim de goederen ook in China te assembleren? De constructie van je bedrijf is naar mijn mening niet efficient (of je laat winst liggen,red).

 

Los van het feit dat dit allemaal onzin is (dat is mijn indruk, mening). Je stelt in je laatste post een Electronica FABRIEK in NL te bezitten en dat klinkt allerminst geloofwaardig.

Link naar reactie
  • 0

Wat een (voor)oordeel zeg! :o

 

Alle elektronica en software wordt door ons gemaakt en geproduceerd, elke soldeer verbinding is door onszelf gemaakt. Alle moederbordjes en andere bordjes in het wapen zijn door onszelf ontworpen. Het product is totaal zelf ontworpen en gemaakt, op de behuizing na.

 

Ik zou het met je eens zijn als wij de elektronica ook ergens kant en klaar zouden inkopen en niets anders zouden doen dan het geheel assembleren. Maar dat gaat in dit geval niet op, dus wij zijn wel degelijk fabrikant van dit product.

 

In jouw beredenering ben je dus pas fabrikant als je elk onderdeel van je product zelf maakt? Dan blijven er waarschijnlijk weinig fabrikanten over?

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een vooroordeel zeg! :o

 

Alle elektronica en software wordt door ons gemaakt en geproduceerd, elke soldeer verbinding is door onszelf gemaakt. Alle moederbordjes en andere bordjes in het wapen zijn door onszelf ontworpen. Het product is totaal zelf ontworpen en gemaakt, op de behuizing na.

 

Wij zijn dus totaal fabrikant van dit product, en niet een bedrijf wat kant en klaar assembleert.

 

In jouw beredenering ben je dus pas fabrikant als je elk onderdeel van je product zelf maakt? Dan blijven er waarschijnlijk weinig fabrikanten over?

 

 

 

 

 

 

 

De LAYS chips productie machines (incl matrijzen) zijn eigendom van Smiths Food Group en deze staan niet "ergens in China" maar in een hal/fabriek welke eigendom is van SFG.

 

Je kan het ver doortrekken, natuurlijk. Solderen van enkele componenten is toch iets anders als het fabriceren van hardware. In de volksmond word het eerste assembleren genoemd.

 

Maargoed, iedereen fabrikant!

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

De LAYS productie machines t.b.h.v chips staan bij LAYS. Niet "ergens in China". ;)

 

Je kan het ver doortrekken, natuurlijk. Solderen van enkele componenten is toch iets anders als het fabriceren van hardware. In de volksmond word het eerste assembleren genoemd.

 

Maargoed, iedereen fabrikant!

 

Dus auto fabrikanten maken geen auto's maar assembleren auto's?

 

Ik vind het een beetje kort door de bocht van je.

 

Wij ontwerpen en maken alle objecten behalve de behuizing. We hebben alle tests en metingen zelf gedaan, hebben zelf alle software geschreven. Maar we zijn geen fabrikant volgens jou omdat de behuizing in China is gemaakt?

 

Maar nu weer on-topic svp, hier heeft de topic-starter niks aan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

De LAYS productie machines t.b.h.v chips staan bij LAYS. Niet "ergens in China". ;)

 

Je kan het ver doortrekken, natuurlijk. Solderen van enkele componenten is toch iets anders als het fabriceren van hardware. In de volksmond word het eerste assembleren genoemd.

 

Maargoed, iedereen fabrikant!

 

Dus auto fabrikanten maken geen auto's maar assembleren auto's?

 

Ik vind het een beetje kort door de bocht van je.

 

Wij ontwerpen en maken alle objecten behalve de behuizing. We hebben alle tests en metingen zelf gedaan, hebben zelf alle software geschreven. Maar we zijn geen fabrikant volgens jou omdat de behuizing in China is gemaakt?

 

 

 

Lees je berichten nogmaals a.u.b.

 

En voor de zekerheid; de productie machines t.b.h.v electronische componenten staan bij u in de hal/fabriek? Dus niet enkel een paar soldeerbouten, wat tin, en een tafel (dat lijkt me al sterk, maargoed) maar een compleet CNC machinepark (je maakt niet zomaar een printplaat) en een complete assemblage afdeling.

 

Indien je zegt; ja, ik ben eigenaar van een electronische hardware fabriek in Nederland waarbij veel gesoldeerd moet worden; KVK

 

Op de assemblage van goederen valt in China namelijk het meest te besparen.

Link naar reactie
  • 0

 

 

De LAYS productie machines t.b.h.v chips staan bij LAYS. Niet "ergens in China". ;)

 

Je kan het ver doortrekken, natuurlijk. Solderen van enkele componenten is toch iets anders als het fabriceren van hardware. In de volksmond word het eerste assembleren genoemd.

 

Maargoed, iedereen fabrikant!

 

Dus auto fabrikanten maken geen auto's maar assembleren auto's?

 

Ik vind het een beetje kort door de bocht van je.

 

Wij ontwerpen en maken alle objecten behalve de behuizing. We hebben alle tests en metingen zelf gedaan, hebben zelf alle software geschreven. Maar we zijn geen fabrikant volgens jou omdat de behuizing in China is gemaakt?

 

Maar nu weer on-topic svp, hier heeft de topic-starter niks aan.

 

 

 

Auto fabrikanten krijgen de gehele hardware aangeleverd? Voglens mij maak je hier een verkeerde inschatting.

 

Overiguns begrijp ik je punt heel goed. Ik zet echter een kritische kant-tekening bij het fenomeen "fabrikant". Tegenwoordig denkt iedereen met een stickertje of nieuwe verpakking (officieel ook added value= made in holland = fabrikant, als je het in NL doet natuurlijk) fabrikant te zijn.

 

Volgens de wet ben je fabrikant als je goederen invoerd van buiten Europa. In de praktijk is dit natuurlijk ********.

Link naar reactie
  • 0

hahaha...wat denk je zelf? ;)

 

Assemblage is meestal het bij elkaar verzamelen van halffabrikaten en ze in elkaar zetten. Deze goederen zijn m.i door anderen gemaakt en die koop je kant en klaar in en zet je in elkaar om iets te maken.

 

Maar goed, zal mijn collega's allemaal inlichten dat ze geen fabrikant zijn van lasergame apparatuur maar assembleur (schrijf je dat zo?). Is daar een woord voor trouwens, als je goederen assembleert?

 

Ik snap je punt, is nooit zo bij me opgekomen. Maar voel me nog steeds fabrikant van de spullen, ondanks dat de halffabricaten uit een andere fabriek komen.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • -2

hahaha...wat denk je zelf? ;)

 

Assemblage is meestal het bij elkaar verzamelen van halffabrikaten en ze in elkaar zetten. Deze goederen zijn m.i door anderen gemaakt en die koop je kant en klaar in en zet je in elkaar om iets te maken.

 

Maar goed, zal mijn collega's allemaal inlichten dat ze geen fabrikant zijn van lasergame apparatuur maar assembleur (schrijf je dat zo?). Is daar een woord voor trouwens, als je goederen assembleert?

 

Ik snap je punt, is nooit zo bij me opgekomen. Maar voel me nog steeds fabrikant van de spullen, ondanks dat de halffabricaten uit een andere fabriek komen.

 

Groet, Martin

 

Geen enkel inhoudelijk antwoord op mijn vragen; eerst praten dan denken, typisch Nederlands (niet elke NLér hòòr).

 

Jij bent iniedergeval een echte producent, vergeet dit niet (elke dag) te zeggen tegen je collegas en verdere naasten.

 

Ik was opzoek naar een leuke inhoudelijke discussie waar iedereen wijzer (wie weet?) van kan worden. Echter schiet het gros in de verdediging terwijl het verre van nodig (misschien zelfs dom) is.

 

Succes iedereen in de nieuwe week! De regen is weg en de zon schijnt; hoe snel kan een humeur omslaan.

 

Ad perpetuam memoriam,

ExpertusDico

Link naar reactie
  • 0

Het is wel duidelijk dat Expertus ons allemaal qua kennis ver voorbij streeft. Wie zijn wij eigenlijk om de kennis van de expert in twijfel te trekken Het is juist een opsteker voor dit forum om een zeer begaafd mens met extreem veel kennis en inzichten in ons midden hebben.

 

Ik stel dan ook voor dat we de kennis van deze expert niet langer in twijfel trekken en zijn juweeltjes van posts voor onze nakomelingen op het board laten staan voor archeologische doeleinden.

Wie weet welke geniale inzichten ons nu ontgaan en later door onze nakomelingen worden ontdekt.

Ik weet zeker dat zijn posts van het caliber zijn van een Isaac Newton, Michelangelo Buonarroti of Leonardo da Vinci.

 

Wie dat in twijfel trekt staat voor gek in de ogen van de toekomstige ontdekkers en pioniers.

Link naar reactie
  • 0

Sancho heeft het licht gezien!

 

Het is waar, helemaal waar. Eigenlijk is het de waarheid, die hele grote waarheid, waar niet meer aan te tornen valt. Met die waarheid worden vragen opgelost. Zo weten we nu echt wie er eerder was, de kip of het ei. Daarbij hebben we de grootte van het universum vastgesteld en weten we nu ook met grote zekerheid dat er leven is na de dood. Die benijdenswaardige denkkracht, waar geen sterveling bij kan komen... het moet, het moet, ja het is ... de waarheid, eindelijk. Ter eeuwige nagedachtenis.. na hem kan het alleen nog maar stil zijn.

 

O, gij grote verlosser, waar moet ik knielen, zodat ik me bij uw leer kan aansluiten? Waar hebt gij uw iconen opgesteld, zodat ik mijn offers kan brengen?

 

Sancho Panza (sterveling)

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Alleheiligen nog aan toe zeg, kan hier niet gewoon een slotje op?

 

grappige ondertekst trouwens,komt me bekend voor :D

 

Inderdaad.....back on topic please!

Komt er een nieuw lid met een aantal vragen,wordt z'n hele topic vern**kt door een stelletje betweters. Joh, ga ff lekker via de chat (of zoiets) elkander lopen afzeiken. Ben ook van mening dat de adminstrators/moderators hier te ver in meegaan. Juist zij zouden moeten proberen te voorkomen dat een enthousiast topic ontspoort.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • -1

Ben ook van mening dat de adminstrators/moderators hier te ver in meegaan. Juist zij zouden moeten proberen te voorkomen dat een enthousiast topic ontspoort.

 

Jammer inderdaad. Daarbij gaan ze mee in een discussie die totaal niets toevoegd bij datgene dat de topicstarter wilt weten en is het een kinderachtig wellis nietus verhaal, waar de mods zich ver van moeten distantiëren denk ik.

 

De belangrijkste antwoorden zijn gegeven: Begin aan een businessplan en probeer uit te zoeken wat je nou kwijt bent aan een matrijs, productie, verzending, etc. Wanneer je overtuigd bent van je product en dat je weet wat het hele liedje (van A tot Z, van start traject maken matrijs, tot de collies bij de klant afleveren) gaat kosten, zal het een rondje investeerders zoeken worden denk ik, tenzij je nog ergens een zak geld hebt liggen, maar volgens mij zei je al dat dat niet het geval was...

 

Van te voren een order scoren is eerder utopie dan werkelijkheid vrees ik. Niet voordat je al vele duizenden euro's hebt gespendeerd en een "live" expemplaar kunt showen.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Admins zijn net mensen he.... ;)

 

Maar was mijn fout, ik beken. Volgende keer met ratio reageren en niet met emotie. Maar naast admin ben ik ook nog ondernemer, en ik wilde de topicstarter oprecht verder helpen met mijn opgedane prodctiekennis en netwerk.

 

On-topic maar weer? 8)

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

Zelf ben ik onlangs ook begonnen met het opzetten van een importbedrijf van producten uit Azie, Indonesie. Heb een goede kennis van het land wegens een jarenlang verblijf aldaar en inmiddels goede connecties. Misschien zouden we op de een of andere manier kunnen samenwerken!

Indien belangstelling stuur dan even een mailtje.

groet Ger

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.