Inspiratie nodig?

Aanbevolen berichten

De boog kan niet altijd gespannen zijn zei Winnetou tegen Old Shatterhand. Oftewel, soms ga je er als ondernemer eens lekker voor zitten om heerlijk te ontspannen en te genieten van al het moois wat het leven te bieden heeft. Het zal niemand verrassen dat het mijn streven is om dit vaak te doen. Het is nooit een slecht moment om gelukkig te zijn.

 

Tot mijn geluk werd ik getipt over de gevoelsproducten van de heer Leon Giesen. Dat deze collega-ondernemer uit het Limburgse Venlo afkomstig is, is minder relevant maar wel prettig "toevallig".

 

Na de aankoop van een CD via zijn website/shop www.mondoleone.nl dus ook maar eens gekeken wanneer en waar Leon zijn levenskunst "live" aan zijn klandizie laat zien. Gisteravond was het zover. De Maaspoort in Venlo werd bevolkt door twee populaties. Een hele grote groep Jim Bakkum adepten (meisjes tussen de 7 en 47 jaar) die in de grote zaal zijn kunstjes in de musical Fame kwamen bekijken (of komen ze alleen voor Jim's looks?) en 200 liefhebbers die in een intieme setting kwamen genieten van een energieke, kale man van 45. Ik vermoed dat niemand voor het guitige uiterlijk van Leon kwam, maar toch echt voor de inhoud.

 

Dus wanneer iemand een keer behoefte heeft aan inspiratie op het gebied van authenticiteit en onderscheidend vermogen.

 

Ard

Link naar reactie

Ard,

 

Je bericht voelt voor mij als wel behooooorlijk off topic. Zou je iets meer kunnen vertellen over de inhoud van zijn verhaal? Dan komt dit bericht wat beter over de buhne, om in theater-termen te blijven.

 

Dank.

 

Ewout, thnx voor je reactie.

 

Iedereen mag natuurlijk zelf kijken wat een bepaalde prikkel voor hem oplevert.

 

Wat zou Mondoleone voor iemand kunnen betekenen?

 

Leon zet zijn gevoel om in euro's. Dat is zijn verdienmodel.

 

Hoe doet hij dat?

 

Door zich alleen bezig te houden met wat hemzelf boeit. Hierdoor raakt hij gefascineerd. Deze fascinatie deelt hij vervolgens met anderen. Deze anderen (klanten) zijn hier weer zo door gefascineerd dat ze bereid zijn hem hier een vergoeding voor te betalen.

 

Leon's creatie club Mondoleone heeft inmiddels 2000 leden.

 

Het Paypal-systeempje voor zijn "straatmuzikant" zet je aan het denken. (mij in ieder geval wel).

 

Dan ben ik alleen nog maar bezig over het buitenste zeer zichtbare zakelijke schilletje.

 

Voor mij persoonlijk zeer inspirerend. Misschien dat er nog 17 mensen op HL rondlopen die er iets aan hebben. Het is een keer een ander geluid dan weer een vraag over 19 cent per kilometer.

 

Ard

 

 

Link naar reactie
Leon zet zijn gevoel om in euro's. Dat is zijn verdienmodel.

 

Hoe doet hij dat?

 

Door zich alleen bezig te houden met wat hemzelf boeit. Hierdoor raakt hij gefascineerd. Deze fascinatie deelt hij vervolgens met anderen. Deze anderen (klanten) zijn hier weer zo door gefascineerd dat ze bereid zijn hem hier een vergoeding voor te betalen.

 

Dank je Ard, voor je toelichting.

 

Inderdaad een heel interessante benadering. Ideaal voer voor een avondje kroeg. Ik denk dat we er bij biertje 9 wel uit zijn ;)

 

De vraag die bij mij dan opkomt is: Is Leon dan ondernemer of een kunstenaar die tijdens zijn leven zijn werk omzet in keiharde euro's? Wat mij betreft het laatste. Neemt niet weg dat menig zelfverklaard ondernemer wel iets kan leren van de passie en toewijding van menig kunstenaar. Ik ben heel wat fotografen, kunstschilders, live action artists, muzikanten tegengekomen die bergen passie en inzet hebben in wat ze doen. Tegenover hun spirituele, intellectuele en menatle rijkdom staat vaker wel dan niet financiële armoede. Gelijktijdig ontmoet ik ook veel ondernemers die financieel en maatschappelijk geslaagd zijn, maar dat succes betalen met een omgekeerd evenredige immaterieële rijkdom.

 

Maar wie 'doet' het nu eigenlijk beter? Is het de altruïstische gevoelsmens die volledig in harmonie met zichzelf kijkt naar de wereld om zich heen, maar op zijn oude fiets naar de discounter rijdt om daar het speciale ma-di-wo brood te kopen omdat dat één dag oud en daarom goedkoper is? Of is het de erudiete zakenman die tevreden kan zijn met zijn status, dagelijks kan genieten van kunst die hij aan de muur heeft hangen van de eerder genoemde kunstenaar en voor de eventuele blinde vlekken in zijn gevoelsleven een beroep doet op zijn coach (PM me gerust voor meer informatie)?

 

Het lijkt wel alsof het één het ander uitsluit. Zakelijk gezien is het tonen van gevoel niet handig (hebben we met z'n allen besloten). Zakelijke beslissingen neem je rationeel, zeggen ze. De kunstenaar laat de verkoop van een werk afhangen van de vraag of hij een 'goed gevoel' heeft bij de koper, en zal liever verkopen voor een lagere prijs mét goed gevoel dan door de volle mep zónder goed gevoel. En voor beiden voelt hun manier van werken als succesvol.

 

Maar stel nu dat je beide eigenschappen (gevoel en ratio) zou kunnen combineren? Heb je dan ook twee keer zoveel succes? En hoe lukt het je om die twee te combineren?

 

Ik wil hier wel eens een column aan wijden. Laat me maar weten wie daar prijs op stelt.

 

 

Link naar reactie

Maar wie 'doet' het nu eigenlijk beter?

 

Het lijkt wel alsof het één het ander uitsluit. Zakelijk gezien is het tonen van gevoel niet handig (hebben we met z'n allen besloten). Zakelijke beslissingen neem je rationeel, zeggen ze. De kunstenaar laat de verkoop van een werk afhangen van de vraag of hij een 'goed gevoel' heeft bij de koper, en zal liever verkopen voor een lagere prijs mét goed gevoel dan door de volle mep zónder goed gevoel. En voor beiden voelt hun manier van werken als succesvol.

 

Maar stel nu dat je beide eigenschappen (gevoel en ratio) zou kunnen combineren? Heb je dan ook twee keer zoveel succes? En hoe lukt het je om die twee te combineren?

Wie het beter doet is voor beiden geen interessante vraag. Beiden hebben in hun ogen immers het gelijk aan hun kant.

 

Het mooie aan ondernemerschap is dat iedereen zelf zijn eigen onderneming kan vormen naar de manier waarop hij/zij zelf in het leven staat. Bijgevolge is Leon dus een ondernemer.

 

Het is mooi om te zien hoe veel vreemde opgelegde regels een ondernemer zichzelf nog denkt op te moeten leggen. "Hebben we besloten" en "zeggen ze" schrijf je zeer treffend.

 

De ondernemers waar ik de meeste bewondering voor koester zijn inderdaad zii die gevoel (emotie) en ratio goed weten te combineren.

 

Wat de rest van de wereld ervan vindt is oninteressant. Met oudjaar maak je de balans op. Brandt je kachel en heb je je dierbaren om je heen dan is het een goed jaar geweest.

 

Ard

Link naar reactie

Heren,

 

Een boeiend draadje! Zelf zoek ik juist de rust om inspiratie op te doen, ivm een enorme informatie overload. Mijn beste ideeën komen voort uit een uurtje in bad zitten, al zeg ik het zelf. Ik ben wat dat aangaat een echte vent (volgens de mars en venus theorie), want ik kruip letterlijk in mijn hol, om er pas uit te komen als het idee geboren is.

 

Ik ben ook een enorm aanhanger van authenticiteit. Ik kijk daarom reikhalzend uit naar de column van Ruben en liefst daarbij de repliek van Ard.

 

Enne, ja, er is in veel gevallen spraken van elkaar uitsluitende uitgangspunten als het gaat over je gevoel volgen en keiharde euro's verdienen. Slechts zelden is er een groot publiek dat nu exact dat wil hebben wat een individu graag wil doen (Joep van het Hek??). Ik kan me voorstellen dat het heerlijk zou zijn om die twee met elkaar in overeenstemming te brengen, want da's twee keer winst, maar is dat geen utopie?

 

Henk

Link naar reactie

Dank je Henk voor het toevoegen van het woord "utopie" aan dit draadje.

 

Wanneer er over doelstellingen gesproken wordt, valt vaak binnen de kortse keren de afkorting SMART. Het bereikbare, maar toch ambitieuze doel (of omgekeerd).

 

Wat doet de gemiddelde ondernemer echter wanneer hij dreigt zijn doel te bereiken? Hij stelt zichzelf nieuwe doelen! Vaak zie je dat er zo een serie "dakpannen" van doelstellingen ontstaat. (tracht dit te visualiseren).

 

Je kunt een doel bepalen aan de hand van marktonderzoek. Wat wil de markt? Cola zonder dik te worden > dan maken we cola-light. Vervolgens ga je landje veroveren om zoveel mogelijk van het spul te verkopen. De doelstellingen liggen ieder jaar hoger. Je begint in de USA en eindigt in Zimbabwe. Vervolgens begin je weer opnieuw met Cola met een smaakje.

 

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan de creatie met een "utopisch" doel. Je begint ergens aan en je hebt wel een schets van hoe groot en succesvol je wil worden maar op dag 1 heb je eigenlijk geen exact omschreven doel.

 

We standaardiseren een vettige cafetaria en we zien wel wat er van wordt (McDonald's). Of we brouwen een bruin, plakkerig goedje en gaan daarmee aan de slag (Coca-Cola). Ik neem stiekem platen mee in mijn bagage en die verkoop ik dan in Nederland (Free Record Shop).

 

Als die tokootjes een beetje beginnen te lopen komen de SMART-doelstellingen pas om de hoek kijken. Zo kom je van 1 naar 30.000 filialen. In mijn optiek is dat de makkelijke stap. De stap van 0 naar 1 is veel essentieler in de zin van de creatie. Of de Mc nu 132 of 133 verkooppunten in Nederland heeft dat interesseert toch helemaal niemand iets.(overdrijving).

 

Een onderneming als creatie vanuit jezelf dus. Daardoor meer kans op authenticiteit en onderscheidend vermogen. Natuurlijk laat je vervolgens enkele "controle-berekeningen" los op je idee en ga je erover nadenken. Maar het grootste verschil maakt de eerste stap.

 

Ard

Link naar reactie

Heel herkenbaar, zelfs voor een 'kleintje' zoals ik!

 

Voor mij geldt dat het zetten van de 1e stap (en het succesvol slagen daarvan) veel meer voldoening geeft dan de daarop volgende stappen.

 

Ondernemen is voor mij toch vooral uitvinden hoe ver je kunt gaan, hoe ver je je ideeen succesvol in de markt kunt zetten.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Heel herkenbaar, zelfs voor een 'kleintje' zoals ik!

 

Voor mij geldt dat het zetten van de 1e stap (en het succesvol slagen daarvan) veel meer voldoening geeft dan de daarop volgende stappen.

 

Ondernemen is voor mij toch vooral uitvinden hoe ver je kunt gaan, hoe ver je je ideeen succesvol in de markt kunt zetten.

 

Ik denk dat juist de 'kleintjes' heel goed authenticiteit kunnen uitdragen. Je ziet vaak dat 'kleintjes' proberen de 'grote' na te bootsen, er op te lijken, en de 'grote' hebben vaak het probleem dat hun organisatie te log en hiërarchisch is om een orginele 'vibe', uitstraling, positionering en bedrijfscultuur te hebben. Bedrijven die dat wel hebben zoeken het ook vaak nog in gekke dingetjes zoals voetbaltafels, kabouters, skippyballen en koekoeksklokken op kantoor zonder dat het DNA van dat bedrijf ook werkelijk creatief en orgineel is.

Daarnaast neem ik ook waar dat veel ondernemers die het 'anders' doen daarvoor ook een prijs betalen- ervan kunnen genieten is dus een groot goed. En lang niet altijd zo gemakkelijk als gesuggereerd wordt ;D

Link naar reactie

Oeps, Ard,

 

Ik heb wel een paar kanttekeningen bij je betoog, eerlijk gezegd begrijp ik de boodschap, die je me probeert over te dragen, niet. Het is me duidelijk dat je een voostander bent van een utopisch (ambitieus, authentiek) doel. Daar stem ik mee in. Maar de voorbeelden die je aandraagt en de betekenis die ik daaraan moet geven, zijn me niet helder. Het lijkt een beetje op een succesformule en daar geloof ik nou net even niet in.

 

Wat ik wel weet is dat vele ondernemers, die uiteindelijk groot zijn geworden, helemaal niet met dat "doel" in het vooruitzicht zijn begonnen. Ze volgden hun droom. Ook velen zijn om dezelfde reden gesneuveld, en daarvan zie ik er meer, helaas. Lastige materie, toch?

 

Henk

 

 

Link naar reactie

Leuk onderwerp! Precies waar ik nu zelf mee zit te worstelen:

 

Vroeger dacht ik dat ik altijd rijk wilde worden, later ondernemer. Wat blijkt, de rode draad is eigenlijk dat ik van niets iets wil maken en dat ik dus wil creeeren. Mijn hoger doel: iets van betekenis in deze wereld achterlaten. De omgeving waarbinnen ik dat doe (bijv in eigen onderneming) is minder relevant geworden. Hoewel ondernemerschap mij erg boeit!

 

Ik heb allerlei leuke ideeen, maar de meeste zijn of ludiek of kunstzinnig. Er moet nog steeds brood op de plank komen, dus wanneer ik wil creeeren, dan moet het wel iets zijn wat 'waarde' heeft.

 

Aangezien ik al een aantal jaar op zoek ben naar HET idee en ik deze niet heb gevonden, ben ik maar zonder concreet idee begonnen met waar ik goed in ben: uit het niets 3D objecten klussen en dan maar zien waar ik terechtkom.

 

De worstelvraag: op welk deel van het spectrum tussen wat mij leuk lijkt (persoonlijke kunst) en wat nuttig is voor de maatschappij (algemeen nut, commercie) ga ik zitten??

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie

@veeveevee

 

Dit is een vraag die alleen jij kunt beantwoorden. Doe gewoon wat goed voelt. Het buiten jezelf zoeken van het antwoord is voor velen heel herkenbaar, maar niet de oplossing.

 

Weet je gesteund door het gegeven dat je zeker niet de enige die op zoek is naar zingeving en praat met zoveel mogelijk mensen over het pad dat je aflegt.

Link naar reactie

@veeveevee

 

Dit is een vraag die alleen jij kunt beantwoorden. Doe gewoon wat goed voelt. Het buiten jezelf zoeken van het antwoord is voor velen heel herkenbaar, maar niet de oplossing.

 

Weet je gesteund door het gegeven dat je zeker niet de enige die op zoek is naar zingeving en praat met zoveel mogelijk mensen over het pad dat je aflegt.

 

Ja, waarschijnlijk is dat het geval. Het duurt gewoon even voordat je geest de puzzelstukjes op de juiste plaats heeft neergelegd. Voorlopig pruts ik wat naast het werk en kijk ik hoe andere mensen op mijn creaties reageren.

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie

Daarnaast neem ik ook waar dat veel ondernemers die het 'anders' doen daarvoor ook een prijs betalen- ervan kunnen genieten is dus een groot goed. En lang niet altijd zo gemakkelijk als gesuggereerd wordt ;D

@Annedien: wat bedoel je met deze woorden? Graag een toelichting.

 

Het anders doen dan anderen plaatst je deels ook buiten het reguliere en vraagt vaak ook bepaalde vaardigheden om je authenticiteit te 'verkopen' bijvoorbeeld. Je hebt natuurlijk allerlei gradaties en uitingsvormen van authenticiteit en de grens van wat 'men vreet' is niet altijd even duidelijk. Wanneer je als rare vogel uit het grote fijne nest gelazerd wordt is niet altijd te voorspellen, en de rare vogels die met gebroken vleugeltjes op de grond beland zijn zie je niet terug in de glory haleluja verhalen over authentieke ondernemers. Het klopt niet om in retrospect naar een serie ondernemers te kijken en achteraf af te leiden wat dan hun succes bepaald heeft en te suggeren dat je hiermee een recept voor succes hebt. Er zijn hordes mensen die precies hetzelfde deden en dezelfde eigenschappen hebben die nog steeds lopen te pielen in de marge of in eenofandere onzichtbare baan beland zijn...

Link naar reactie

Oeps, Ard,

 

Ik heb wel een paar kanttekeningen bij je betoog, eerlijk gezegd begrijp ik de boodschap, die je me probeert over te dragen, niet. Het is me duidelijk dat je een voostander bent van een utopisch (ambitieus, authentiek) doel. Daar stem ik mee in. Maar de voorbeelden die je aandraagt en de betekenis die ik daaraan moet geven, zijn me niet helder. Het lijkt een beetje op een succesformule en daar geloof ik nou net even niet in.

 

Wat ik wel weet is dat vele ondernemers, die uiteindelijk groot zijn geworden, helemaal niet met dat "doel" in het vooruitzicht zijn begonnen. Ze volgden hun droom. Ook velen zijn om dezelfde reden gesneuveld, en daarvan zie ik er meer, helaas. Lastige materie, toch?

 

Henk

 

 

 

@Henk, ik ben het met je eens dat het lastige materie is. Een van de HL-ers draagt niet voor niets het credo "hoe complex is de eenvoud" uit.

 

Natuurlijk is er niet 1 succesformule.

 

De uitdaging ligt er juist wel in dat ieder zijn eigen "succesformule" (niet mijn woord) ontwikkelt. Waarom zou iemand anders zijn eigen o-plannetje moeten maken?

 

Het gebruiken van termen en etiketjes is link, voordat je het weet staat iemand op het verkeerde been.

 

De definitie van succes is immers een persoonlijke.

 

Laatste voorbeeld: je hoeft als ondernemer niet de ambitie te hebben om miljonair te worden ... stel dat je besluit dat je je doel bereikt hebt als je een huis hypotheekvrij hebt, je een lijfrente hebt die iedere maand 5000 euro oplevert en jij en de jouwen in een goede gezondheid leven, dan kan dat voor deze of gene meer waard zijn dan exact die ene 1 en die zes nullen ...

 

Ard

 

P.S. nogmaals: ik heb niet de intentie of illusie dat iemand zich aansluit bij deze gedachte, het is ter inspiratie ...

 

Link naar reactie

Even een ander geluid: Zit er juist niet een gevaar in het teveel naar anderen kijken voor inspiratie over hoe het leven meer inhoud te geven? Ontneemt je dit niet de kans om zelf tot inzichten te komen, zelf in valkuilen te stappen, zelf te leren en te groeien? Daarom een misschien wat controversiële stelling: Blijf vooral weg bij mensen die het ‘gemaakt’ hebben, omdat ze je slechts afleiden van het pad dat je nog af te leggen hebt.

Link naar reactie

@ Ard,

 

Je plaatst een boeiende stelling, waarbij ik moet toegeven dat ik het deel "ten behoeve van succes" er zelf bij heb gefantaseerd. Maar waar plaats je hem anders voor? Misschien is dat wel de vraag die ik moet stellen; Waartoe moet het volgen van de eigen creatie leiden?

 

Je gaat vervolgens over op spiegelgedrag, door mijn woorden te herhalen en te bedanken voor de inbreng van het woordje "utopie". Ik krijg zelfs een waarschuwing voor het gebruik van etiketjes. maar je beantwoord mijn vraag niet. Ik weet dat het een lastige vraag is, want ik vraag namelijk naar jouw eigen idee omtrent dit onderwerp. Welke concrete ervaringen hebben geleid tot de conclusie, dat een onderneming uit eigen creatie de betere strategie is?

 

De voorbeelden van Coca-cola en Mc-Donalds spreken mij niet zo aan, want ik weet niet eens of daar wel een idee of een geestelijk vader achter zat. Het laatste voorbeeld, waarmee je aangeeft dat tevredenheid ligt besloten in de eigen definitie van succes, is meer een overtuiging dan een waarneming.

 

Ik wil helemaal niet zeggen dat ik het niet met je eens ben en ik vraag ook niet om hulp en of coaching. Sterker nog, het is mijn favoriete onderwerp om over te discuzeuren en ik vind het interessant om te peilen hoe mensen daar in staan. Ik heb uit een aantal reacties al begrepen dat er meerderen op het forum zijn die het boeit.

 

Nogmaals, ik ben het niet met je oneens, maar ik wil even weg uit de vaagheid en dus de dingen concreet benoemen. Dat betekent inderdaad dat er een etiketje op komt. Jouw eigen etiketje, hoe zou je het willen noemen? Is het slechts een gedachte? Is het Startvisie? of is het groter?

 

Toe Ard, kom eens uit de kast en geef ons je eigen verhaal, we zijn namelijk geïnteresseerd.

 

PS: Misschien is het wel een goed idee om ons aan te sluiten bij de gedachte.

Link naar reactie

Ik ga een poging wagen:

 

Ga uit van jezelf. Als je dat werkelijk durft en doet is de kans impliciet al veel groter dat je met iets authentieks bezig bent. Het onderscheidend vermogen is dan gelijk aan jouw persoonlijke inbreng. Hierdoor schep je een eigen origineel en onthoud je jezelf van de productie van een slechte kopie van een ander.

 

Ik zal meteen wat nieuwe olie op het vuur gooien:

 

een ondernemer is met name in staat om iets origineels te scheppen (van 0 naar 1 = optellen)

een manager is met name in staat om iets te kopieëren

(100 maal 1 = vermenigvuldigen).

 

De creatie, hoe klein ook vindt dus met name plaats door het vertonen van ondernemersgedrag. Daarna wordt het pas interessant om te gaan managen.

 

Eerst een visie, een gedachte, een hersenspinsel en dan pas getalletjes ... Ga je je eerst bezig houden met getalletjes dan wordt het (in mijn optiek) niks.

 

Even een reactie nog op Ex-tax. Kijken naar anderen om te kopieëren vind ook ik dus een slecht plan. Kijken naar anderen om geinspireerd door te raken of om het vuur brandend te houden is niks mis mee.

 

Ard

 

 

 

 

Link naar reactie

@ Ard,

 

Chapeau, je eigen verhaal, dat is waar ik om vroeg! Het aardige van een eigen verhaal is dat er een keuze in zit. Die keuze is impliciet ook wat je uitdraagt, dus in die zin heel congruent. Dat maakt het verhaal geloofwaardig.

 

Zelf geloof ik ook meer in een goed verhaal dan in de cijfertjes, misschien ga ik nog wel een stapje verder door te zeggen dat sturen op geld verdienen in de startfase de dood in de pot is. Bij ieder verhaal valt met behulp van de smart methode te bedenken dat het niet haalbaar is, dat is de rationaliteit. Maar die rationaliteit houdt geen rekening met de gedrevenheid van een ondernemer die gelooft in zijn eigen verhaal en wellicht het verschil kan maken.

 

Bedankt dat je erop in ging.

 

@ ExTax

 

Kijken naar anderen om te kopiëren levert veelal meer van hetzelfde op. Toch zijn er handige ondernemers die kijken naar anderen, een nieuwe combinatie cq verbinding weten te leggen en vervolgens met een kleine variatie het verschil maken. Het hangt ervan af hoe je kijkt (of luistert) naar anderen.

 

Henk de Greef

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.