• 0

Winkeluitstraling matchen met beoogde doelgroep

Ik wil graag jullie mening en ervaring horen over het volgende.

Voor de inrichting van mijn showroom/magazijn/winkel ben zoekende naar de 'perfecte' inrichting en aankleding en daarmee uitstraling.

 

Ik heb al veel zaken 'helder', zoals de schappen, inpaktafels en verdere aankleding, zoals een heuse auto hefbrug met echte auto erop, olievaten in de kleuren van verschillende oliemaatschappijen, gereedschap, autobanden, etc.

 

Ik wil een grote, robuste, 'eetkamertafel' met stoelen (stuk of 8). Dit wordt het hart van de zaak waaraan klanten een 'bakkie' kunnen doen, de nieuwste modellen kunnen bewonderen (die staan op tafel) en op een TV presentaties van het overige nieuwe assortiment.

Tijdschriften erbij (model)auto gerelateerd.

 

Mijn bedoeling is om met mijn toko een nieuwe doelgroep aan te boren.

Mensen die tot nu toe nog niet hebben nagedacht over het aanschaffen van modelauto's omdat het "stoffig is of alleen voor pubers of oudere vrijgezelle mannekes."

Ik wil er zelfs een soort lifestyle tint aan geven, van hightech en dat 't best wel wat mag kosten, maar dat je daarvoor wel kwaliteit koopt.

Lifestyle wil ik verder uitdragen door 2 a 3 x per jaar een leuke klassieker meeting te organiseren op het parkeerterrein voor het pand (eigen terrein) en door de verder aankleding van het pand.

Nog meer lifestyle: proberen om een paar vitrines neer te mogen zetten in een landelijk bekend modewarenhuis dat toevallig z'n roots heeft in ons dorp... Die trekken dus het publiek dat ik ook wil hebben.

Kan ik koffie uit de Senseo aanbieden, of moet dat een high tech Illy apparaat zijn?

 

Nu is mijn tafel met stoelen in mijn gedachten zo'n beetje het belangrijkste aan het worden in de toko en dat lijkt mij niet goed.

En ik zit 'vast' op de te kiezen kleuren:

* Garage/industrieel, dat dus grijs met wit zou betekenen

* Van mijn website, met veel pastel tinten (wel '70-s modelauto, maar niet garage/industrieel)

 

Zonder een exact advies te verlangen met kleurnummers enzo, wil ik toch graag jullie mening horen hierover. Leg ik de aandacht nu op de juiste punten, of zijn klanten daar niet gevoelig voor?

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je nou een koffiebar of wil je modelauto's verkopen?

 

Trek je het nou niet té ver door? Er zit nogal een verschil tussen lifestyle en modelauto's volgens mij ? Oldtimers passen eerder in het verhaal dan heel het lifestyle gebeuren denk ik? Hoeveel autootjes moet je gaan verkopen per kopje illy ? (beetje overtrokken natuurlijk)

 

Ik zie wel wat in het: kom lekker een bakkie doen en ouwehoer wat over auto's, maar om er meteen mode en lifestyle aan te koppelen is denk ik te veel van het goede. (Maar dat is slechts mijn bescheiden mening)

 

Misschien dat je, als je eenmaal wat klanten hebt, eens kunt rondvragen wat zij nou willen. Om nou meteen een illy apparaat voor een paar duizend euro aan te schaffen, terwijl je niet eens weet of daar behoefte aan is, lijkt me overdreven. (Houd die overhead ook laag in het begin en ga niet meteen allerlei aardigheidjes doen die je "in the long run" veel geld gaan kosten.)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het relativeren. Dat heb ik nu even nodig.

 

Ik schreef al dat ik volgens mij de focus wat verkeerd had liggen op 't ogenblik, vandaar ook mijn verhaal hier.

 

Ik denk dat lifestyle een foute term is in dit verband, maar ik wist (weet) geen betere te verzinnen.

'Winkelbeleving' is wellicht beter..?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Winkelbeleving lijkt me inderdaad een betere. Het mooiste zou zijn dat je zoveel aan die auto's kunt toevoegen, dat het geen auto's meer zijn maar dat je bij het kopen veel meer dan alleen de auto koopt. (hoe klein die ook mag zijn)

 

Dan is natuurlijk de hamvraag, hoe voeg je die winkelbeleving toe.

 

Als ik aan auto's denk dan denk ik aan motorgeluid, rubberlucht, de geur van leer, merk beleving, motorsport, vieze vingers (ik als bezitter van een oldtimer waar ik ook zelf aansleutel ;)) etc.

 

Misschien dat je wat met deze punten kunt doen in je toko?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Winkelbeleving lijkt me inderdaad een betere. Het mooiste zou zijn dat je zoveel aan die auto's kunt toevoegen, dat het geen auto's meer zijn maar dat je bij het kopen veel meer dan alleen de auto koopt. (hoe klein die ook mag zijn)

 

Dan is natuurlijk de hamvraag, hoe voeg je die winkelbeleving toe.

 

Als ik aan auto's denk dan denk ik aan motorgeluid, rubberlucht, de geur van leer, merk beleving, motorsport, vieze vingers (ik als bezitter van een oldtimer waar ik ook zelf aansleutel ;)) etc.

 

Misschien dat je wat met deze punten kunt doen in je toko?

Kijk, daar kun je wat mee!

Motorgeluid: Helaas, niet aanwezig

Rubberlucht: stapels banden

de geur van leer: niet aanwezig

merk beleving: jazeker

motorsport: nog niet helemaal uitgewerkt

vieze vingers: probeer ik te voorkomen...

 

De beleving die jij beschrijft is mijn 'hoofdwinkelbeleving': je stapt een werkplaats anno 1970 binnen inclusief de geuren erbij. Dat is al voor 90% klaar.

De vraag is: is dat onderscheidend genoeg om 'op te vallen tussen je concurrenten'.

Vandaar dat ik dan nog een extra beleving wil toevoegen in de vorm van die tafel, stoelen en koffie.

 

De link met het kledingwarenhuis: op hun parkeerplaats lijkt het zaterdags wel de PC Hooftstraat. Als vrouwlief flink de credit card plundert en manlief ondertussen zich staat te verlekkeren bij mijn modelauto's, dan kan hij of direct bij mij langskomen om zijn X5/Q7/S klasse op te halen, of later met vrouwlief, en dan ook nog die Cayenne en Boxster kopen.

Als je dat in de juiste "setting/winkelbeleving" kunt aanbieden ligt daar een ongekende markt.

Naast B&O en Apple, ook kwalitatief hoogwaardige modelauto's in het winkelwarenhuis. Lijkt mij prima te "passen".

;)

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad lastig om niet door te schieten met alle ideeen en concepten. Wel een winkelbeleving, maar het moet primair geen plek worden voor 'hangers', er moet wel verkocht worden.

 

Ik denk dat de doelgroep (jong en oud) wat dingen gemeen hebben:

- nostalgie (modellen die aansluiten bij hun verleden)

- techniek en kwaliteit (mooie modellen/merken)

- delen (van kennis en ervaring, groepsvorming)

 

Als je die drie zaken kan faciliteren, dan ben je spekkoper. Het aansluiten bij bijeenkomsten is een hele goede stap in de richting en je kan de winkel aanpassen aan iedere bijeenkomst. (in detail dan)

 

Verder zou ik een open sfeer houden. Wel een tafel, koffie en veel om te zien en vast te houden of lezen. Maar wel degelijk sturen op naar de verkoop.

 

Voor wat betreft de kleuren: de stijl van jouw site sluit wellicht de jongere doelgroep uit. Garagestijl sluit bij jong en oud aan, van golf GTI club tot en met oldtimers.

 

Succes en de foto's zien er goed uit!

 

P.s. heb je ook een oude bedfords in je pakket? (trucks)

 

 

 

verkoop - marketing - communicatie

 

Resultaatgericht en altijd helder.

 

www.helder-resultaat.nl

Link naar reactie
  • 0

Als vrouwlief flink de credit card plundert en manlief ondertussen zich staat te verlekkeren bij mijn modelauto's, dan kan hij of direct bij mij langskomen om zijn X5/Q7/S klasse op te halen, of later met vrouwlief, en dan ook nog die Cayenne en Boxster kopen.

Als je dat in de juiste "setting/winkelbeleving" kunt aanbieden ligt daar een ongekende markt.

Naast B&O en Apple, ook kwalitatief hoogwaardige modelauto's in het winkelwarenhuis. Lijkt mij prima te "passen".

;)

 

Haha, heerlijk!

 

De kerel wil niets liever dan naar auto's kijken in jouw winkel en die vrouw wil niets lievers dan in dikke wagens rijden met parkeersensoren (sorry voor de vooroordelen dames HL'ers ;)) nadat ze klaar is met kleding en tasjes. Het is jammer dat je niet wat duurdere producten verkoopt, of eerder: misschien moet je wel slipcursussen, uurtje oldtimer/ferrari rijden of iets in die trend gaan aanbieden, naast je auto's. Of dat ze kans maken op... kaarten zandvoort, F1, weet ik het... Schaf een PS3 aan en laat ze in je simulator ff Grand Tourismo 5 spelen, daarna kunnen ze meteen die auto waarin ze gereden hebben mee naar huis nemen ;) (maar daar gaan we weer met de overhead)

 

Gaan er nog meer belletjes rinkelen?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Wat dacht je van modelauto's in massief goud of zilver bezaaid met diamanten.. gewoon om naam te maken en dat er over gesproken wordt..

Misschien dat zoiets kan leiden tot een redactioneel stukje in de qoute of een dergelijk blad waardoor je wel in één keer het top-segment aanspreekt.

 

Maar de vraag blijft ga je een bepaalde doelgroep kiezen of hou je het algemeen. Uit je eerdere post blijkt volgens mij dat de marges op de internetverkoop best laag zijn. Als je die prijzen wilt blijven hanteren kan je natuurlijk niet te veel doen. En de klanten die je nu wilt aanboren die kopen gewoon iets omdat ze het leuk vinden en de prijs is echt het laatste waar ze aan denken..

 

 

Link naar reactie
  • 0

We zijn weer een week verder. Heb e.e.a. op de achtergrond laten sudderen, hier en daar wat vragen gepost op de 'doelgroepsites' en daarmee ben ik een heel stuk verder gekomen.

 

Als ik de reacties hier zo lees dan zijn deze wel in overeenstemming met mijn plannen. Niet alles, maar de meeste punten die anderen hier noemen komen zeker terug in mijn 'concept'.

 

Heb al weer concrete plannen maar wil graag e.e.a. bewaren tot na de opening.

 

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

leuk idee van Sp00n over het oldtimer rijden. Je meeste klanten zullen al oldtimerfreaks zijn(aanname) en daarmee verwen je ze dus echt. Behalve dat je de klant een plezier doet, zal hij het op de eerstvolgende verjaardag en elke andere gelegenheid, maar al te graag vertellen hoe leuk hij het bij je heeft gehad en door zijn oprechte enthausiastme nieuwe klanten binnenbrengen bij je.

 

Geen idee van het kostenaspect, maar ook daar kan je creatief mee omgaan lijkt mij. Er zijn genoeg Oldtimerclubjes, die op kleine schaal bijelkaar komen en rondrijden. Misschien kan je daar eens een balletje opgooien?? Jij organiseert met een club een tourrit, verzamelen op jouw parkeerterrein. Regel het ontbijt (probeer deal met plaatselijke bakker te sluiten, hij zijn naambord bij de picknicktafel, jij een forse discount) en deel jouw klanten in bij de bestuurders. Na afloop van de rit is iedereen weer op je terrein en kan je onder het genot van een drankje mensen heel ontspannen laten rondkijken in je winkel.

 

De klanten zullen aangestoken worden door het enthausiastme van de rijders en na afloop komen de rijders ook weer bij je " snoepwinkel".

 

Maar zoals gezegd, ik heb geen idee qua kosten. Hoeveel wagens je bv moet verkopen om dit mogelijk te maken, maar ik verwacht dat je een hoop onderhands kan regelen met de partijen.

 

Succes in elk geval!

 

p.s.na afloop is het ook geschikt om mensen te vragen naar hun beleving van de winkel en naar eventuele verbeterpunten.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Geen idee van het kostenaspect, maar ook daar kan je creatief mee omgaan lijkt mij. Er zijn genoeg Oldtimerclubjes, die op kleine schaal bijelkaar komen en rondrijden. Misschien kan je daar eens een balletje opgooien?? Jij organiseert met een club een tourrit, verzamelen op jouw parkeerterrein. Regel het ontbijt (probeer deal met plaatselijke bakker te sluiten, hij zijn naambord bij de picknicktafel, jij een forse discount) en deel jouw klanten in bij de bestuurders. Na afloop van de rit is iedereen weer op je terrein en kan je onder het genot van een drankje mensen heel ontspannen laten rondkijken in je winkel.

 

Mocht je verder willen gaan met het oldtimerconcept, ik heb wat ingangen bij saab, mercedes en bmw clubs. Tevens heb ik lijntjes bij de IVA in Driebergen "dé autoschool" (kuch ;)) en via die toko kan ik ook nog wat "autoingangen" voor je verzorgen (citroën, volvo, rallysport, etc.). Je mag me hierover altijd PM'en.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Over de oldtimerritten:

 

Bij de opening wil ik een aantal lokaal bekende oldtimers hebben.

Bij de uitnodiging wordt iedereen met een aparte auto uitgenodigd (via krant). Verder geen speciale activiteiten

 

Dan wil ik tijdens de plaatstelijke feestweek een oldtimer evenement op het terrein hebben, ben al met plaatselijke enthousiastelingen aan het brainstormen hierover.

Hier wil ik dus ook gaan rijden met die dingen en andere activiteiten, waar we nog over aan het nadenken zijn.

 

Daarnaast wil ik een paar auto(forum)clubs uitnodigingen voor een 'mini meeting' bij mijn op het terrein. Ik denk aan twee clubs, in bijvoorbeeld juni en september. Low level, auto parkeren, auto's kijken, bakkie leut. Persbericht naar de lokale kranten....

 

Dan heb ik 4x dit jaar een evenement voor de deur!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Het topic begon over de inrichting en ik lees:

"werkplaats anno 1970 binnen"

 

Om dan terug te komen op je tafel en stoelen. Waarom niet gewoon meubelen uit de jaren 70? Een robuuste (donkere) eikenhoutentafel bijvoorbeeld.

Meubelen die je wel aan die tijd doen denken maar niet iets met auto's te maken hoeven hebben.

 

Een koffie machine kan je wellicht ook relatief goedkoop kopen via veilingsites (zoals BVA auctions) waar regelmatig inventaris van bedrijven aangeboden wordt.

 

Verder is het organiseren van oldtimer-ritten, cabrio-ritten helemaal bingo. Mijn oude werkgever organiseerde jaarlijks een cabrio/motor rit. (Een combinatie van cabrio's en motoren in één rit dus). De ANWB heeft zat van die ritten uitgedacht.

Link naar reactie
  • 0

Mijn indruk is dat je je meer laat meeslepen door de oldtimer-lobby dan de lifestyle-groep. 8)

 

Eerlijk gezegd zie ik de pc-hoofters niet zo snel naar een industrieterrein komen om een uurtje naar dinkytoys te kijken. Zelfs als er illycoffee is.

 

En die oldtimer-liefhebbers brengen als je pech hebt elke zaterdag in je winkel door, drinken al je koffie op, om niet zo heel veel meer te besteden dan ze al deden.

 

Ik zou gewoon ouwerwets op (groot)vaders met jonge kinderen mikken. Mijn oom nam me vroeger mee auto-kopen; dat was een belevenis. Daarna gingen we met een grote pan naar de afhaalchinees: nasigoreng ophalen. Met kroepoek, als we geluk hadden. Dat is misschien ook een beetje achterhaald.

 

Kun je geen oude straatraces (Le Mans) of ralleys afspelen op een grote platbeeld? Heb je meteen geluid...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nog even een ander ideetje. Volgens mij zijn ze bij Ilse bezig met context-verwante banners. Is het te doen om advertenties te plaatsen op NU-pagina's met lifestyle-berichten gerelateerd aan specifieke automerken? Bij Ilse werken ze met cost-per-lead en cost-per-sale...

 

Is voor hen een mooie demo om de effectiviteit van deze vorm te testen..

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties en het meedenken.

 

Vooralsnog ga ik verder met het uitvoeren van wat ik in mijn hoofd heb. Tot nu toe ziet het er prachtig uit en mijn 'doelgroep', die regelmatig komen kijken hoe 't vordert, is het daar helemaal mee eens.

Hierbij mik ik inderdaad op de (groot)vader met (klein)zoon en dan m/v.

Met die doelgroep heb ik het meest en is voor mij het makkelijkst te benaderen.

 

De PC Hooft klandizie: dat wordt maar een uitdaging voor de nabije toekomst, vooralsnog heb ik genoeg 'gratis' publiciteit om de eerste weken na opening op te kunnen teren.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Ideetje mocht het in je budget passen.

 

Een oude jukebox op de kop tikken die iemand eventueel zou kunnen aanpassen en koppelen aan een flatscreen. Als een klant (volwassen of kind) iets meer van de auto (oude beelden ) wilt zien/beleven kan hij dat selecteren en bewegende beelden daarvan bekijken onder het genot van een drankje. ;)

 

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

Dat is wel een grappig idee.

 

Ware het niet dat een jukebox niet in de stijl van mijn garage past. Jukeboxen worden door iedereen geassocieerd met de '50-s en rock & roll, en dat is niet wat mijn winkel 'is'. Die is 60-70-s en Europees.

 

Heb gisteravond de bestelling naar de Ikea gefaxed. Het Broder systeem voor de stellingen, en een mooie robuuste tafel en witte (plastic) stoelen.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.